więcej

Gretkowska: kobiety traktowały mnie jak Dodę.

Logo dostawcy  wp.pl | dodane 2008-06-18 (10:08)

fot. Partia Kobiet

opinie
drukuj

Jednym było przykro i nie dowierzały, że naprawdę odeszłam. Inne mówiły, że to dobrze, bo teraz jest miejsce dla innych kobiet, które nie są przyćmiewane przez jedną „gwiozdę”. Wreszcie Partia Kobiet przestała być utożsamiana z kółkiem czytelniczym - powiedziała w wywiadzie dla Wirtualnej Polski Manuela Gretkowska, pisarka i założycielka Partii Kobiet.


Wirtualna Polska: Jak żyje się pani bez polityki?

Manuela Gretkowska: Polityka żyje we mnie nadal i sądzę, że w nas wszystkich, nawet jeśli tego nie chcemy. Historia 14-letniej Agaty z Lublina to przecież jest polityka, bo dotyczy najbardziej fundamentalnych kwestii prawnych. Wyłażą rzeczy, które nie zostały dotąd rozwiązane w naszej młodej demokracji. Zamiast mówić o naruszeniu prawa, większość dyskutantów załatwia swoje porachunki i problemy.


A co pani sądzi o zachowaniu organizacji pro-life, które zabrały głos w tej sprawie?

- Straszne jest to, że państwo nie wyznacza im granic. W USA zabroniono pro-life’owcom atakowania pod szpitalami, bo dochodziło do dramatycznych sytuacji. A u nas nie dość, że nie ma takiego prawa, to wszystko dzieje się za społecznym przyzwoleniem, no bo kto wystąpi przeciw wartościom chrześcijańskim, etyce katolickiej. Problem w tym, że mamy kilka etyk, również osób niewierzących, a nad tym jest prawo. Przez zabory, wojny, komunę nauczyliśmy się lekceważyć normy, a zamiast nich mamy interesy. Polityka u nas sprowadza się do problemów, które nie są istotne dla demokracji. Rozmawiamy o piłce nożnej albo Bolku i Lolku, a to nie zmieni życia Polski. Ego niektórych polityków rozrosło się do wielkości problemów krajowych.


Skoro Donald Tusk zrobił to, czego oczekiwały środowiska feministyczne i wskrzesił urząd pełnomocnika ds. równego statusu kobiet i mężczyzn, a teraz dochodzi do sytuacji, w której pełnomocnik nic nie robi, nie wypowiada się na temat Agaty. To po co taki urząd?

- Ten urząd jest tylko etykietką. Tusk musiał go przywrócić, bo w przeciwnym razie Rada Europy narzuciłaby na nas kary finansowe. A prawda jest taka, że jest to pusty urząd, powołany tak na odczepnego. Problem z panią Radziszewską polega na tym, że nie wiadomo jaki ma być zakres jej działań. Ona sama chyba tego jeszcze nie wie.


No tak, ale nawet gdyby miała takie kompetencje, to co mogłaby w takiej sytuacji zrobić, skoro dyrektor szpitala mówi, że żaden z jego lekarzy nie dokona aborcji i nie boi się żadnych konsekwencji, bo etyka stoi ponad prawem.

- Dyrektor szpitala myli światopogląd z prawem i popełnia w ten sposób przestępstwo. Poza tym, nie rozumiem, dlaczego mają się w to wszystko włączać politycy, ministrowie? To powinno być załatwiane automatycznie, a tak nie jest, co oznacza, że prawo nie działa. Nie może być tak, że z każdą rzeczą biegniemy do premiera. Państwo musi się obudzić, bo takich przypadków będzie więcej.


Skoro zatem dochodzi do takich sytuacji, jak ta związana z Agatą, to czy nie jest to dobry moment, by zacząć rozmowę o zmianach w ustawie antyaborcyjnej?

- Rozmawiać można zawsze (śmiech), ale to nie jest w interesie polityków. Dlaczego? Tu chodzi o wyborców, Kościół. Politycy nie mają odwagi dokonywania radykalnych zmian, bo boją się, że stracą poparcie. Nikt nie myśli wtedy o kobietach i ich prawach.


A czy do takiej sytuacji nie doprowadziły same kobiety? Bardzo często boją się powiedzieć publicznie, że są zwolenniczkami aborcji.

- Nie chcą się wystawiać, bo są słabsze prawnie, ekonomicznie i obyczajowo. Boją się, że zostaną okrzyknięte dziwkami i morderczyniami. W Polsce nie ma normalnych, odważnych polityków walczących o wyznawane wartości, ludzi wykraczających poza format "ciułaczy posad". Oni walczą o władzę i dla niej poświęcą wszystko i przekroczą nawet normy rozsądku.


Czy Polki są rzeczywiście takie bezbronne, że trzeba było powołać partię, która broniłaby ich interesów?

- Nie są bezbronne, ale nie chcą brać na siebie odpowiedzialności z jaką wiąże się władza. Zresztą nawet gdyby chciały, wmawia im się, że polityka to męska sprawa, jakby przywileje polityczne były tylko dla mężczyzn.


Jak pani ocenia kobiety w rządzie Tuska?

- Problemem jest to, że parę stanowisk dla kobiet w tym rządzie jest tylko papierkiem.
Pani Radziszewska i Pitera zostały wystawione na odstrzałManuela Gretkowska
Pani Radziszewska i Pitera zostały wystawione na odstrzał. Trochę inna sytuacja jest z minister Kopacz, bo rząd z taką przewagą i poparciem, który nie dokonał żadnej reformy służby zdrowia, jest na przegranej pozycji. Za pewien czas to się skupi na niej, nawet jeśli będzie najlepszym z ministrów.

Nie ma u nas jednej rzeczy, która jest w Irlandii - że najważniejsze stanowiska powinny być stanowiskami celu – można odejść jak się spełni pewne obietnice. A w Polsce jest tak, że co nowy rząd to nowy pełnomocnik. Nie ma ciągłości. Gdyby na przykład pani Magdalena Środa kontynuowała swoją działalność na stanowisku pełnomocnika ds. równego statusu kobiet i mężczyzn, wszystko wyglądałoby zupełnie inaczej.


To dlaczego tak nie jest?

- Bo to nie jest ważne. Ważna jest piłka nożna czy autostrada – to jest polityka. Buduje się boiska, a sprawy kobiet nikogo nie obchodzą. Mamy pseudoprawicę, pseudolewicę, pseudokatolicyzm, pseudopełnomocnika. Niemal wszystko co jest państwowe w naszym kraju jest pseudo. Może gdyby były prywatne sądy i prywatni politycy wszystko działałoby lepiej.
oceń
2
0
Podziel się

Przeczytaj też

Czekamy na Twoje zgłoszenie!

Byłeś świadkiem lub uczestnikiem ważnego zdarzenia? Poinformuj Internautów o tym, co dzieje się w Polsce, na świecie, w Twojej okolicy!

Wyślij nam zdjęcie, film lub artykuł! Najciekawsze opublikujemy!


  • Skomentuj
  • WP.PL
  • FB

Korzystanie z komentarzy FB oznacza akceptację regulaminu

REGULAMIN
Ocena: 0 [0]
~wjtk@op.pl [2008-06-18 13:05]

i dobrze i szkoda,
bo polityka będzie mniej barwna , nudna, chamska. Daj nam za to droga Many fascynacje twórcze. Nie martw się, że faceci boją się inteligentnych kobiet- to atawizm. Durne baby Ciebie nigdy nie "chwycą", stawiaj na normalnych ludzi- choć nas mniejszość. Nie daj się! Świeć przykładem boś brylantem! A'propos:wiesz, że diament to taki normalny węgiel, który wziął sprawy we własne ręce? Serdecznie pozdrawiam

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~d [2008-06-18 13:00]

być jak Doda
Gretkowska ,ty jesteś jak Doda .Jedyna różnica w silikonie.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~J [2008-06-18 13:00]

nie da się tego czytać
dłużej jak do USA. Typowa miałkość umysłowa. Zamiast szukać argumentów, stwierdzenie, że gdzieś tam, na Antarktydzie to ... W ten sposób można każdy pogląd uzasadnić.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Zofia [2008-06-18 12:59]

Sprzecznosc
Ogolnie popieram Pani poglady,przeszkadza mi nieustajaca deklaracja wiernosci wobec wiary katolickiej.A przeciez dla takich kobiet jak Pani-zyjacych,,w grzechu" nie ma w tym kosciele miejsca.Nie chca tam Pani,to po co sie pchac.Albo,Albo. Niekonsekwencja.Jesli ludzi sie Pani,ze wymysli wlasny kosciol dla siebie i swojego dziecka to wspolczuje naiwnosci. W Polsce jest tylko jeden sluszny kosciol,nietolerancyjny pod wzgledem obyczajowym i wobec innych religii.Niestety. Wystarczy poslychac silnie antysemickich wystapien na antenie RM,uzmyslowic sobie,ze jest to totalnie bezkarne i traci sie nadzieje na zycie w normalnym panstwie.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~mariner [2008-06-18 12:57]

Pani Manuelo ! tak trzymac!
Jestem facetem ale popieram Pania Gretkowska i jej poglady. Uwazam ze kobitki w Polszy tak dlugo beda mialy jak maja czyli fatalnie poki nie zaczna myslec o swoich kobiecych interesach a nie wyslugiwac sie facetom w sukienkach . Swietnie pani wypadla w programie red Lisa choc usilowano pania po chamsku zakrzyczec.No tak ale to byla sila glosu a nie argumentow i kazdy to zauwazyl:) Szkoda ze mamy tak malo kobiet podobnych do pani Manueli.Trzymam za pania kciuki !

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Szymon [2008-06-18 12:34]

Pani Gretkowska Manuela ma rację.
Pani Gretkowska ma rację i zgadzam się z jej poglądami.Ale nic z tego nie wynika.Moim zdaniem szkdoda że odeszła.Chciałbym aby dalej działała.Wielu ludzi ma mądre i rzeczowe poglądy tylko stoji z boku.Takim sposobem do głosu dochodzi pospólstwo.Wtedy zaczyna się problem.Uważam że człowiek powinien działać i być aktywnym aby buszmeni i politycy nie mieli za dużo do wolnej ręki.

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
~agnostyk [2008-06-18 12:55]

DLACZEGO NIE PUSZCZACIE
mojej wypowiedzi , łudząco podobnej do tej, której autorką jest "-ewa20"? Przy okazji : pozdrawiam Cię Ewo i oczywiście solidaryzuję się z Tobą.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~praktykant [2008-06-18 12:55]

Chociaż nie popieram tej Pani,to
jednak przyznam,że mówi z sensem

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~ortograf [2008-06-18 12:51]

Gretkowska...
Ale porównanie! Gretkowska i Doda. Mam kobieta o sobie mniemanie, ho,ho. Porównywać się może co najwyżej z Julką. Piterą.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~klorom1 [2008-06-18 12:37]

Co za bełkot.
Bardzo się cieszę, że Pani zrezygnowała. Z takimi poglądami może Pani założyć partię na Białorusi.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~gobas [2008-06-18 12:35]

goopya peezda

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~des [2008-06-18 12:32]

Brawo !
Brawo, w pelni popieram.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~to i owo [2008-06-18 12:13]

Pseudokobieta
Skoro ona uwaza ze wszystko jest pseudo... to ona jest na pewno pseudo kobieta!!!

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Szukaj w serwisie

reporter wp24 chcę wyslać

Zrobiłeś unikalne zdjęcie,
napisałeś ciekawą
wiadomość?

Wyślij je do nas lub załóż
własne konto, na którym
je opublikujesz.

Najlepsze materiały
publikujemy na stronie głównej serwisu.

Ostatnio dodane przez reporterów WP24

Pogoda długoterminowa materiał foto Pogoda długoterminowa dodane przez: Internauta WP24
Prognoza pogody materiał foto Prognoza pogody dodane przez: Internauta WP24

więcej

Sonda

Jaki prezent dasz swojej Mamie?

liczba oddanych głosów: 1120