więcej

Gretkowska: kobiety traktowały mnie jak Dodę.

Logo dostawcy  wp.pl | dodane 2008-06-18 (10:08)

fot. Partia Kobiet

opinie
drukuj

Jednym było przykro i nie dowierzały, że naprawdę odeszłam. Inne mówiły, że to dobrze, bo teraz jest miejsce dla innych kobiet, które nie są przyćmiewane przez jedną „gwiozdę”. Wreszcie Partia Kobiet przestała być utożsamiana z kółkiem czytelniczym - powiedziała w wywiadzie dla Wirtualnej Polski Manuela Gretkowska, pisarka i założycielka Partii Kobiet.


Wirtualna Polska: Jak żyje się pani bez polityki?

Manuela Gretkowska: Polityka żyje we mnie nadal i sądzę, że w nas wszystkich, nawet jeśli tego nie chcemy. Historia 14-letniej Agaty z Lublina to przecież jest polityka, bo dotyczy najbardziej fundamentalnych kwestii prawnych. Wyłażą rzeczy, które nie zostały dotąd rozwiązane w naszej młodej demokracji. Zamiast mówić o naruszeniu prawa, większość dyskutantów załatwia swoje porachunki i problemy.


A co pani sądzi o zachowaniu organizacji pro-life, które zabrały głos w tej sprawie?

- Straszne jest to, że państwo nie wyznacza im granic. W USA zabroniono pro-life’owcom atakowania pod szpitalami, bo dochodziło do dramatycznych sytuacji. A u nas nie dość, że nie ma takiego prawa, to wszystko dzieje się za społecznym przyzwoleniem, no bo kto wystąpi przeciw wartościom chrześcijańskim, etyce katolickiej. Problem w tym, że mamy kilka etyk, również osób niewierzących, a nad tym jest prawo. Przez zabory, wojny, komunę nauczyliśmy się lekceważyć normy, a zamiast nich mamy interesy. Polityka u nas sprowadza się do problemów, które nie są istotne dla demokracji. Rozmawiamy o piłce nożnej albo Bolku i Lolku, a to nie zmieni życia Polski. Ego niektórych polityków rozrosło się do wielkości problemów krajowych.


Skoro Donald Tusk zrobił to, czego oczekiwały środowiska feministyczne i wskrzesił urząd pełnomocnika ds. równego statusu kobiet i mężczyzn, a teraz dochodzi do sytuacji, w której pełnomocnik nic nie robi, nie wypowiada się na temat Agaty. To po co taki urząd?

- Ten urząd jest tylko etykietką. Tusk musiał go przywrócić, bo w przeciwnym razie Rada Europy narzuciłaby na nas kary finansowe. A prawda jest taka, że jest to pusty urząd, powołany tak na odczepnego. Problem z panią Radziszewską polega na tym, że nie wiadomo jaki ma być zakres jej działań. Ona sama chyba tego jeszcze nie wie.


No tak, ale nawet gdyby miała takie kompetencje, to co mogłaby w takiej sytuacji zrobić, skoro dyrektor szpitala mówi, że żaden z jego lekarzy nie dokona aborcji i nie boi się żadnych konsekwencji, bo etyka stoi ponad prawem.

- Dyrektor szpitala myli światopogląd z prawem i popełnia w ten sposób przestępstwo. Poza tym, nie rozumiem, dlaczego mają się w to wszystko włączać politycy, ministrowie? To powinno być załatwiane automatycznie, a tak nie jest, co oznacza, że prawo nie działa. Nie może być tak, że z każdą rzeczą biegniemy do premiera. Państwo musi się obudzić, bo takich przypadków będzie więcej.


Skoro zatem dochodzi do takich sytuacji, jak ta związana z Agatą, to czy nie jest to dobry moment, by zacząć rozmowę o zmianach w ustawie antyaborcyjnej?

- Rozmawiać można zawsze (śmiech), ale to nie jest w interesie polityków. Dlaczego? Tu chodzi o wyborców, Kościół. Politycy nie mają odwagi dokonywania radykalnych zmian, bo boją się, że stracą poparcie. Nikt nie myśli wtedy o kobietach i ich prawach.


A czy do takiej sytuacji nie doprowadziły same kobiety? Bardzo często boją się powiedzieć publicznie, że są zwolenniczkami aborcji.

- Nie chcą się wystawiać, bo są słabsze prawnie, ekonomicznie i obyczajowo. Boją się, że zostaną okrzyknięte dziwkami i morderczyniami. W Polsce nie ma normalnych, odważnych polityków walczących o wyznawane wartości, ludzi wykraczających poza format "ciułaczy posad". Oni walczą o władzę i dla niej poświęcą wszystko i przekroczą nawet normy rozsądku.


Czy Polki są rzeczywiście takie bezbronne, że trzeba było powołać partię, która broniłaby ich interesów?

- Nie są bezbronne, ale nie chcą brać na siebie odpowiedzialności z jaką wiąże się władza. Zresztą nawet gdyby chciały, wmawia im się, że polityka to męska sprawa, jakby przywileje polityczne były tylko dla mężczyzn.


Jak pani ocenia kobiety w rządzie Tuska?

- Problemem jest to, że parę stanowisk dla kobiet w tym rządzie jest tylko papierkiem.
Pani Radziszewska i Pitera zostały wystawione na odstrzałManuela Gretkowska
Pani Radziszewska i Pitera zostały wystawione na odstrzał. Trochę inna sytuacja jest z minister Kopacz, bo rząd z taką przewagą i poparciem, który nie dokonał żadnej reformy służby zdrowia, jest na przegranej pozycji. Za pewien czas to się skupi na niej, nawet jeśli będzie najlepszym z ministrów.

Nie ma u nas jednej rzeczy, która jest w Irlandii - że najważniejsze stanowiska powinny być stanowiskami celu – można odejść jak się spełni pewne obietnice. A w Polsce jest tak, że co nowy rząd to nowy pełnomocnik. Nie ma ciągłości. Gdyby na przykład pani Magdalena Środa kontynuowała swoją działalność na stanowisku pełnomocnika ds. równego statusu kobiet i mężczyzn, wszystko wyglądałoby zupełnie inaczej.


To dlaczego tak nie jest?

- Bo to nie jest ważne. Ważna jest piłka nożna czy autostrada – to jest polityka. Buduje się boiska, a sprawy kobiet nikogo nie obchodzą. Mamy pseudoprawicę, pseudolewicę, pseudokatolicyzm, pseudopełnomocnika. Niemal wszystko co jest państwowe w naszym kraju jest pseudo. Może gdyby były prywatne sądy i prywatni politycy wszystko działałoby lepiej.
oceń
2
0
Podziel się

Przeczytaj też

Czekamy na Twoje zgłoszenie!

Byłeś świadkiem lub uczestnikiem ważnego zdarzenia? Poinformuj Internautów o tym, co dzieje się w Polsce, na świecie, w Twojej okolicy!

Wyślij nam zdjęcie, film lub artykuł! Najciekawsze opublikujemy!


  • Skomentuj
  • WP.PL
  • FB

Korzystanie z komentarzy FB oznacza akceptację regulaminu

REGULAMIN
Ocena: 0 [0]
~Halina [2008-06-19 10:42]

Manuela Gretkowska
Pani Mnuelo bardzo cieszę się, że są jeszcze takie kobiety jak pani. To , że w naszym kraju postępuje się z kobietami tak, winie kobiety za brak soldarności. W Polsce kobiety mają prawa wyborcze i to one mogą kartą do głosowania wiele zmienić. Serdecznie pozdrawiam.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~pchla53@w3p.pl [2008-06-19 10:32]

Brawo Pani Manuelo
W 100% zgadzam się z Pani poglądami. Stać mnie na odważne wypowiadanie swoich opinii na nasz babski temat łącznie z poparciem walki o nasze samostanowienie.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Dobromir [2008-06-19 00:32]

walczcie z gwałcicielami a nie z dziećmi
może energię należałoby skierować na gwałcicieli a nie na lekarzy ?

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
~ja [2008-06-19 10:13]

Gretkowska jak Doda, ha, ha, ha, ha
Chciała byś chciała.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Piotrek [2008-06-18 20:17]

Popieram Partię Kobiet
W połowie tekstu zastanowiałem się czy jako mężczyzna został bym przyjęty do Partii Kobiet. Ale potem stwierdziłem, że to bzdura i powinienem raczej po prostu na nią głosować i wspierać. Dla mnie jest tutaj tylko jeden problem. Czy te kobiety nie poddadzą się w którym momencie jakiemuś mężczyźnie? Doradcy, może sponsorowi? Może mężowi czy partnerowi? Oby nie.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Andzia [2008-06-18 18:27]

pozal się Boże polityk
jak widzę ja w programach występującą jako autorytet robi mi sie słabo-meczennica "musiała"odejść...moim zdaniem nie osiągneła nic z wyjątkiem tego ośmiesza i atakuje kobiety(jak i meżczyzn) mające inne zdanie niż jej własne,jest napastliwa i tak naprawde nie ma nic do zaoferowania

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
zenszal [2008-06-18 11:36]

Gwiozda
Sama chcesz zostać "gwiozdą".Dla społeczności byłoby korzystniej gdybyś nie udzielała się publicznie.

odpowiedz

pokaż 2 ukryte odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~LASKA [2008-06-18 19:38]

I dobrze.
moze teraz partia bedzie dzialac sprawnie bez nadzoru "przelozonej",wejdzcie na stone parti i zobaczcie "opinie"jak postepuje sie z dzialaczkami,jak sie je usuwa jzeli maja cos do powiedzenia,pozatym sprawa zarzadu jest ciekawa oraz miejsce-jak spolka rodzinna...zastanawiajace. Naprawde bardzo ciekawe...

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~GallAntonin [2008-06-18 19:26]

Bardzo mądry wywiad
Jednak dla tych "nauczanych" przez KK stwierdzenie, że etyka katolicka nie jest jedyna może ich nieźle wkurzyć, bo o tym nie wiedzą. Otóż zasady etyczne są w większości zasadami uniwersalnymi wypracowanymi przez ludzkość, a nie pochodzą z ich jedynie słusznej książki. Pozostałe opinie podzielam w większości. Ci, którzy protestują przeciw Jej poglądom dają świadectwo braku obiektywnego myślenia.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Student23Krk. [2008-06-18 19:23]

Beznadzieja.
Kolejna lewacka partia. Taki feministyczny odłam PO. Aż żal się robi kiedy słucha się bredni tych pseudo-prawicowych i liberalnych imitacji polityków. Niby mają jakiś pomysł, nawet mimo tego, że lewacki, ale nie mają zielonego pojęcia jak go wdrożyć w życie. Banda darmozjadów. Tylko o KORYTO chodzi.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~max kolonko [2008-06-18 19:17]

psssttt
pani manuela, wielce inteligentna osoba, jest w moim mniemaniu ukierunkowana na sukces medialny. bycie w mediach ponad miare. ostanio gdy tylko uruchomie tv czy wczytam sie w artykuly w sieci czy prasie wszedzie pani gretowska. boje sie ze jutro zastapi pana zubilewicza w tvn meteo. pani manuelo cenimy za literature- i niech tak zostanie. nie warto rozmieniac sie na drobne:)

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~kikolo [2008-06-18 19:16]

ma baba kompleksy...
Gretkowska Polska to nie Szwecja. Jak tu jest tak fajnie to dlaczego mieszkasz w Szwecji. Chora jesteś na bani. Po tym co widziałem w TVN jak byłaś z córką to pożal sie Boże! Ja jestem za nerwowy na taki typ człowieka. A ż mężem sie rozeszłaś, a teraz żyjesz na kocią łapę. Zacznij zmiany od siebie, ty kobieto wyzwolona...

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~gaga [2008-06-18 19:15]

Poglądy i podglądy
Ma Pani POGLĄDY, podczas gdy politycy z reguły uzależniają się od badań statystycznych i w związku z tym reprezentują zamiast poglądów PODGLĄDY... Brawo Pani Manuelo - w końcu ktoś szczery...

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~kobieta [2008-06-18 14:22]

gretkowska ma racje
zgadzam sie z nia zupelnie, mieszkam w Danii i dopiero tu zobaczylam polska "dulszczyzne". kobieta do garow a maz "pan i wladca": kochanie_kawe_poprosze. tak jakby facet nie potrafil sobie zrobic kawy! jest to uderzajace na maxa! w Danii normalna rzecza jest podzial obowiazkow domowych: normalny jest widok faceta z wozkiem!normalne jest to ze facet tez idzie na urlop macierzynski!to ze jest rownosc plci nie ujmuje ani kobietom ani mezczyznom!czy Polki i Polacy w koncu to zrozumieja? jestem w zwiazku z Dunczykiem: raz ja gotuje raz on, raz ja sprzatam raz on. nie ma niepotrzebnego zacietrzewiania sie. aborcja? to trudny wybor i czesto jedyne rozsadne wyjscie z sytuacji jaka jest niechciana ciaza! zamiast potepiac kobiety ktore podejmuja taka decyzje powinno sie zadbac o bezpieczenstwo takich zabiegow i zapewnic dziewczynom opieke psychologa po zabiegu!!!!

odpowiedz

pokaż 11 ukrytych odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~ryba [2008-06-18 18:18]

pk
jak wroce do Polski natychmiast sie zapisze do PK.jestem od dawna pod wrazeniem i bardzo zaluje,ze mnie cos ominelo.ale...w Polsce kobiety maja tyle do zrobienia,ze na pewno zdaze.[co do ksiazki to faktycznie skandal,ze nikt nikt nigdzie o niej nie wspomnial.przy pierwszej okazji nabede]pozdrowienia i podziekowania dla pani Gretkowskiej.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~normalna [2008-06-18 17:48]

p.Gretkowska
Na fali pani wczesniejszego entuzjazmu powstaly w miasteczkach partie kobiet tylko po to,aby dostac sie do koryta.Prawdziwej ideologii czlonkinie nie znaja,liczy sie tylko -zeby z ramienia tej partii wybrali-gdziekolwiek:do wladz samorzadowych[bo wtedy zalatwi sie swoim prace].Tak jest w miasteczku w ktorym mieszkam.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~teodozja [2008-06-18 17:22]

literatura pop
Należę do wąskiego grona czytających Polaków. Nie czytam tanich romansów, ani literatury epatującej czytelnika różnymi prowokacjami. Szkoda mi starych oczu (55). Dlatego długo nnie czytałam powieści pani Gretkowskiej, przeczytalam jednak kilka, bo czlowiek, do ktorego mam zaufanie (Leszek Bugajski) dal mi słowo, ze to prawdziwa literatura. Rzeczywiście, na pewno jest to literatura, jednak więcej czasu jej nie poświęcę. Uwazam, że pani Gretkowska bardziej pracuje nad budową swojego wizerunku niż nad wlasnym rozwojem artystycznym. Partia kobiet, feministki... Nie musimy walczyć ze złym stosunkiem i niedocenianiem nas przez mężczyzn, musimy walczyć ze wzajemnym fatalnym stosunkiem do siebie. Jeśli będziemy cenić się same (a nie preferować facetów byle jakich za to, że są facetami) problem nierownego traktowania zniknie!

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Jo [2008-06-18 16:56]

Gretka
A ja myślę, że baba z wozu konio lżej. Dla mnie doda czy gretka to wszystko jedno.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~xoxo [2008-06-18 16:54]

Gretkowska.. xD
i takich ludzi nam potrzeba jak Pani Gretkowska!xD

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~nick123 [2008-06-18 15:47]

biedna kobieta
jak nisko trzeba upaść, aby porównywać się do pożal się boże Dody...

odpowiedz

pokaż 2 ukryte odpowiedzi

Szukaj w serwisie

reporter wp24 chcę wyslać

Zrobiłeś unikalne zdjęcie,
napisałeś ciekawą
wiadomość?

Wyślij je do nas lub załóż
własne konto, na którym
je opublikujesz.

Najlepsze materiały
publikujemy na stronie głównej serwisu.

Ostatnio dodane przez reporterów WP24

Pogoda długoterminowa materiał foto Pogoda długoterminowa dodane przez: Internauta WP24
Prognoza pogody materiał foto Prognoza pogody dodane przez: Internauta WP24

więcej

Sonda

Jaki prezent dasz swojej Mamie?

liczba oddanych głosów: 1163