Strona główna serwisu
Rosja ws. pomnika w Smoleńsku: teraz piłka jest po polskiej stronie

Rosja ws. pomnika w Smoleńsku: teraz piłka jest po polskiej stronie

• Minister kultury Rosji: polski projekt przekracza ustalone wymiary
• Władimir Miedinski: mógłby kolidować z bezpieczeństwem na lotnisku
• "Oczekujemy korekt, być może zwiększających, ale rozsądnych"
Zwycięski projekt pomnika, który stanąć ma w Smoleńsku. Zwycięski projekt pomnika, który stanąć ma w Smoleńsku. ()
Mamy nadzieję, że obecne ministerstwo kultury w Polsce będzie aktywnie współpracować ws. pomnika w Smoleńsku - powiedział minister kultury Rosji Władimir Miedinski.

Minister odwiedził muzeum na terenie byłego niemieckiego obozu zagłady w Sobiborze (Lubelskie).

Pytany przez dziennikarzy o sprawę budowy pomnika upamiętniającego ofiary katastrofy polskiego samolotu Tu-154M 10 kwietnia 2010 r. w Smoleńsku, minister przypomniał, że został opracowany projekt międzynarodowy, w którym powierzchnia upamiętnienia wynosi 400 m kw., a projekt ze strony Polski znacznie ją przekracza.


- Wysłaliśmy pismo sprzed kilku miesięcy, w którym prosiliśmy o wniesienie korekt do projektu. Wiadomo, że każdy twórca chciałby, aby jego pomnik był większy, ale niestety, jeśli byśmy zaakceptowali ten projekt istniejący, to on mógłby kolidować z bezpieczeństwem na lotnisku, mógłby wchodzić prawie na samą płytę - powiedział.

- Potwierdzamy swoją gotowość do urzeczywistnienia istniejącego projektu, być może naniesienia korekt zwiększających, ale rozsądnych korekt, i teraz piłka leży po stronie polskiej - dodał.

Na pytanie, dlaczego to tak długo trwa, Miedinski powiedział, że pismo w tej sprawie strona rosyjska wystosowała wiosną 2015 roku. - Nie wiem, dlaczego dotychczas nie otrzymaliśmy odpowiedzi. Rozumiem, że może to być związane z wyborami i zmianą rządu w Polsce. Mamy nadzieję, że nowe kierownictwo ministerstwa kultury w Polsce przystąpi do tego w sposób bardziej aktywny i my ze swojej strony będziemy aktywnie współpracować z nimi - podkreślił minister.


Wsparcie polskiej kultury w Rosji

Jego zdaniem wzajemne stosunki polsko-rosyjskie w dziedzinie kultury między instytucjami kultury w Polsce i Rosji są dobre. - Niestety, ministerstwo kultury w ubiegłym rządzie (polskim) zrezygnowało ze wsparcia kultury polskiej w Rosji - zaznaczył. Przypomniał, że odwołany został w 2015 r. rok kultury polskiej w Rosji. - Jest to krótkowzroczna polityka, od której cierpi tylko polska kultura - powiedział.

Decyzję o odwołaniu Roku Polski w Rosji i Roku Rosji w Polsce w 2015 r. podjął polski rząd w lipcu 2014 r. w związku z sytuacją na Ukrainie i zestrzeleniem malezyjskiego samolotu pasażerskiego.

- Wydaje mi się, że między narodami Rosji i Polski nigdy nie było złych stosunków. Uważam, że złe stosunki nie są między narodami, ale tylko między warstwami, warstewkami politycznymi. W interesie naszych narodów, naszych gospodarek są najbardziej ścisłe, bliskie stosunki. Zawsze to mówiliśmy, rok temu, dwa lata temu, nic się nie zmieniało - podkreślił rosyjski minister.

Pierwotny termin odsłonięcia pomnika: rok 2013


10 kwietnia 2010 r. w katastrofie lotniczej pod Smoleńskiem zginęło 96 osób - wśród nich prezydent Lech Kaczyński z małżonką Marią, parlamentarzyści, dowódcy wojskowi, duchowni i przedstawiciele rodzin polskich obywateli pomordowanych przed 70 laty w Katyniu.

Międzynarodowy konkurs na pomnik w hołdzie ofiarom katastrofy smoleńskiej ogłosili prezydenci Polski i Rosji, regulamin konkursu został zatwierdzony przez ministrów kultury obu krajów. Zapisano w nim, że wysokość pomnika nie powinna przekraczać pięciu metrów i ma być wykonany w trwałym materiale. Twórcy pozostawiono "swobodę wypowiedzi artystycznej", choć koncepcja zagospodarowania terenu wokół pomnika powinna harmonijnie nawiązywać do otoczenia.

Konkurs rozstrzygnięto 30 marca 2012 r., odsłonięcie pierwotnie planowano na rok 2013. Zwycięski projekt autorstwa Andrzeja Sołygi, Dariusza Śmiechowskiego i Dariusza Komorka zakłada wzniesienie czarnego muru, wysokiego na około 2 metry i długiego na ok. 115 metrów, o żałobnym, cmentarnym charakterze, na którym znajdą się nazwiska wszystkich ofiar katastrofy.

Ówczesny minister kultury Bogdan Zdrojewski zapowiedział jeszcze w dniu rozstrzygnięcia konkursu, że pomnik będzie odsłonięty 10 kwietnia 2013 r. Prace do tej pory jednak nie ruszyły.

W październiku 2014 r. Rosja uznała, że pomnik, który ma stanąć w miejscu katastrofy polskiego Tu-154M pod Smoleńskiem jest za duży i zaproponowała zmniejszenie jego rozmiarów.
PAP Zamieszczone na stronach internetowych portalu WP.PL materiały sygnowane skrótem "PAP" stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazami danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie, chronionych przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez WP.PL na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.

Pozostało znaków: 4000

REGULAMIN

Wszystkie (35)
Nie zgadzam się z opinią
18
Zgadzam się z opinią
89
~Bączek 2016-01-27 (17:52) 4 godziny i 48 minut temu

Najlepiej nastawiać pomników w Rosji, Litwie, Łotwie, Estonia w Czechach, Niemczech, Szwecji gdzie się da!!!! W Polsce już co drugi park czy też nowo powstałe rondo jest nazywane imieniem "Lecha i Mari Kaczyńskich" lub "ofiar Smoleńskich" dajcie spokój!!!

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
25
Zgadzam się z opinią
94
~GIVI 2016-01-27 (16:42) 5 godzin i 58 minut temu

W Polsce burzone są rosyjskie pomniki a Polacy chcą swoje pomniki stawiać na rosyjskiej ziemi.

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Pokaż najnowsze odpowiedzi 3

Nie zgadzam się z opinią
17
Zgadzam się z opinią
70
romanm38 2016-01-27 (17:25) 5 godzin i 15 minut temu

Jak zwykle ówczesne władze polski pod rządami PO i obecnie PIS-u zawsze w stosunku do Rosji i Putina były wrogo i pretensjonalnie nakierowane , nacechowane tak również było w okresie międzywojennym ! Taka nasza polityka doprowadzi do takich ROWÓW ! że na wieki , wieków tego nikt nie odkręci . Bo MY mamy w naturze to , że chcemy wszystkich rozliczać tylko nie siebie !

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
1
Zgadzam się z opinią
19
~mjr rez 2016-01-28 (07:43) 14 godzin i 57 minut temu

Ujawnić ostatnią rozmowę Kaczyńskich, którą prowadzili na kiklanaście minut przed rozwaleniem się tupolewa! Wtedy każdy dowie się, dla czego w kokpicie pilotów już na stałe zagościł podlany dla kurażu i odwagi, trzygwiazdkowy pupil, który na głos odczytywał wskazania wysokościomierza, upewniając się, że załoga robi, to co nakazał jej "najważniejszy pasażer" - tj. ląduje na ślepo,we mgle, za wszelką cenę, bo przecież brat kazał wylądować, bo przecież na grobach pomordowanych polskich oficerów mały zakompleksiony i zahukany przez własnego brata śnięty pan, miał rozpocząć swą kampanię o reelekcję, i tak skazaną na porażkę.

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Pokaż najnowsze odpowiedzi 1

Nie zgadzam się z opinią
5
Zgadzam się z opinią
21
~Car Samozwaniec 2016-01-27 (16:55) 5 godzin i 45 minut temu

PiS chce przenieść Pałać Kultury do Smoleńska.

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Pokaż najnowsze odpowiedzi 1

Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
9
~lol 2016-01-28 (08:22) 14 godzin i 18 minut temu

Pomnik ma być od morza do morza i basta ???

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
8
~arak 2016-01-28 (08:15) 14 godzin i 25 minut temu

dopiero niedawno awantura o niszczenie pomnikow Rosjan poległych w Polsce,teraz Polska upomina sie o pomnik w Smolensku,a moze tak dla ciekawosci WP przypomni wypowiedzi polskich politykow,komentarze na temat tego wandalizmu?moze rosjanie beda zainteresowani...

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
6
~Anatol 2016-01-28 (08:37) 14 godzin i 3 minuty temu

Myślę, że z pomnika w Smoleńsku należy zrezygnować.

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
6
~Starszy Gość 2016-01-28 (08:04) 14 godzin i 36 minut temu

Nowa era: krzyże, pomniki, tablice, miesięcznice, ulice, szukanie na siłę winnych. Woda na młyn w imię mgły i pisowskiej buty.

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
4
~antyklerykał 2016-01-28 (08:31) 14 godzin i 9 minut temu

ruski powinni tak traktować reżim watykański jak oni traktują rosję , niszczą pomniki rosji w skorumpowanej polsce katolickiej !!!!!!!!!!

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
3
~ukr 2016-01-29 (09:41) 12 godzin i 59 minut temu

te wszystkie bluzgania I plucia w kierunku rosji I polska jeszcze smie sie ubiegac o stawianie pomnikow na terenie wroga? to szczyt bezczelnosci

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
3
~rex 2016-01-28 (08:57) 13 godzin i 43 minut temu

dzięki Polskim warchołom niedługo rozbiorą pomnik w Katyniu ,i dopiero będzie płacz

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
3
~lukil79 2016-01-28 (08:52) 13 godzin i 48 minut temu

na co komu te pomniki? dajcie pieniadze marnotrawione na nie ludziom, ktorzy ich potrzebuja. jest tylu bezdomnych, jest wiele rodzin, ktorych dzieci nie maja na chleb pomnikiem nikt sie nie naje,nawet sobie nim 4 liter nie podetrze.....

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
3
~retorsja 2016-01-28 (08:49) 13 godzin i 51 minut temu

Wg szefów MSZ, MS i innych, pomniki mogą stać na cmentarzach. Nie w miejscu gdzie zginęli, nie w mieście o które walczyli, ale na cmentarzu, gdzie są pochowani. Przynajmniej jeśli chodzi o Rosjan. W zasadzie to dziwię się Rosji, że nie odpowie tym samym - żadnego pomnika na Smoleńsku - jedyne miejsce gdzie możemy sobie postawić taki pomnik, to tam gdzie pochowano tych co zginęli, w tym np. Wawel.

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
2
~ateistka 2016-01-28 (08:50) 13 godzin i 50 minut temu

a ja się kuźwa pytam za czyje pieniądze ten pomnika ma tam powstać za putina? bo jesli za nasze to ja się nie zgadzam i myślę że większość Polakow też - nie maja na co kasy wydawać tylko na kolejne pomniki? i teraz w TV nic innego nie będzie tylko miesięcznice i pielgrzymki do Smoleńska tak? LUDZIE W JAKICH CZASACH MY ZYJEMY

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
2
~Polak 2016-01-28 (08:42) 13 godzin i 58 minut temu

400 metrów, przesada!!! 4m kwadratowe OK. Tak powinno być. Symbolicznie kraju drogi. Rosja nie powinna się zgodzic na wiekszy pomnik. Po co taki monument?

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
2
~rm 2016-01-28 (08:35) 14 godzin i 5 minut temu

cmentarz uporządkowany sam w sobie jest pomnikiem. ewentualna brama kamienna podkreślająca cechę miejsca zaznacza jego rangę i symbol, odgradza od świata doczesnego, zmusza do refleksji. otoczenie naturalne dodaje spokoju i uwypukla miejsce pochówku. wszelkie "rozbuchane kwiatki do kożucha" niweczą zadumę

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
2
~aaaddd 2016-01-28 (08:21) 14 godzin i 19 minut temu

nic nie napisze -zbrodniamysli

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
1
~wania 2016-01-28 (09:33) 13 godzin i 7 minut temu

wszyscy maja dosyc przekow, jak oni do nas tak i my do nich, trzeba bylo troche poczekac z wyzwoleniem i wyzwalac jak USA burzyc wszystko i oszczedzac zolnierzy

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
1
~wwwwwwwwwwwwwwwwwwwww 2016-01-28 (08:59) 13 godzin i 41 minut temu

ludziska! historia zapisana nie powinna być zmieniana - niezależnie czy nam się to podoba. Tak było i koniec. Burzenie pomników jest obrzydliwe, stawianie nowych nie powinno razić ludności lokalnej - a współpraca z Rosją jest nam potrzebna. Co było to już było - oby nigdy się nie powtórzyło. Krzyczymy, że byliśmy pod zaborem wschodnim do 1989 roku ..... a teraz jesteśmy pod zachodnim .....

odpowiedz

zgłoś do moderacji