więcej

"Instalacja tarczy zwiększa bezpieczeństwo tylko USA".

Polskie Radio | dodane 2008-07-08 (09:50)

fot. wp.pl

opinie
drukuj

Trzeba bardzo wyraźnie powiedzieć, że instalacja tarczy w Polsce zwiększa bezpieczeństwo tylko i wyłącznie Stanów Zjednoczonych, to jest instalacja przede wszystkim, która ma służyć USA. I dzisiaj polski rząd nie prowadzi dyskusji, czy instalować, czy nie, tylko prowadzi wyraźną dyskusję związaną ze zwiększeniem bezpieczeństwa naszego państwa i naszych obywateli - powiedział Zbigniew Chlebowski, gość "Sygnałów Dnia".

Sygnały Dnia: Dziś Condoleeza Rice podpisze w Pradze porozumienie między Stanami a Czechami w sprawie tarczy antyrakietowej, tej czeskiej części, a pojutrze nie przyjedzie do Polski.

Zbigniew Chlebowski: No tak, to jest, oczywiście, decyzja czeskiego rządu, który wyraził zgodę, wyraził akceptację dla instalacji części właśnie całego dużego systemu tarczy antyrakietowej. W tej sprawie różnice między Polską a Czechami są zasadnicze. Przy tych twardych, trudnych, ale jeszcze okazuje się cień szansy w negocjacjach, postawiliśmy jeden zasadniczy warunek – instalacja tarczy antyrakietowej musi wzmocnić polskie bezpieczeństwo.

Za tym pojęciem kryje się wiele kwestii, to są sprawy dotyczące modernizacji polskiej armii, to jest budowa całego systemu zabezpieczeń, czyli cały system rakiet Patriot, to w końcu również pewne gwarancje polityczne zwiększenia bezpieczeństwa Polski. I to są warunki, które polski rząd postawił, to są warunki, pod którymi ja się osobiście podpisuję, trzymając jednak kciuki za powodzenie tych negocjacji, bo trzeba pamiętać, że nie cały czas trwają.

Ricky Elison, ekspert republikanów ds. tarczy powiedział: ta instalacja znalazłaby się na liście strategicznych celów do obrony przez Stany Zjednoczone, dlatego bezpieczeństwo Polski zwiększyłoby się w nieporównywalny sposób. Byłaby ona chroniona dużo lepiej niż zdołałyby to zrobić baterie rakiet Patriot, te, o które tak się upominamy.

- Trzeba bardzo wyraźnie powiedzieć, że instalacja tarczy antyrakietowej w Polsce zwiększa bezpieczeństwo tylko i wyłącznie Stanów Zjednoczonych, to jest instalacja przede wszystkim, która ma służyć Stanom Zjednoczonym. I dzisiaj polski rząd nie prowadzi dyskusji, czy instalować, czy nie, tylko prowadzi bardzo wyraźną dyskusję związaną ze zwiększeniem bezpieczeństwa naszego państwa, naszych obywateli. Polski rząd przede wszystkim odpowiada w swojej polityce wewnętrznej za bezpieczeństwo Polski i Polaków i ta instalacja osłabia nasze bezpieczeństwo. I bez tych dodatkowych gwarancji nie będzie zgody na instalowanie tarczy antyrakietowej w Polsce i żadne tego typu deklaracje nie są do końca prawdziwe. Tu jest potrzebna rzeczowa dyskusja, rzeczowa również analiza stanu bezpieczeństwa Polski. Przecież chyba każdy z nas o tym doskonale wie, że jeżeli pojawiają się na terenie naszego kraju tego typu instalacje, to one są przede wszystkim bardzo poważnym zagrożeniem ze strony innych państw i w związku z tym tego typu twierdzenia są absolutnie nieuprawnione.

A wie pan, że ten sam ekspert powiedział, że te inne państwa i Polska także byłyby przez tę tarczę chronione? On mówi, że pewna część Rosji, żeby do tego nawiązać, i to nie tylko przed pociskami, ale również przed zużytymi satelitami i małymi asteroidami, które mogą zagrażać bezpieczeństwu Europejczyków, Polska i część Rosji i Europa byłaby chroniona. A to, że NATO uznało, iż amerykański pomysł jest do zaakceptowania, też najlepiej świadczy o tym, że to nie jest kwestia tylko, przyszłościowo oczywiście, obrony tylko samych Stanów Zjednoczonych.

- Nie, oczywiście, raz jeszcze podkreślam, że instalacja zmniejsza bezpieczeństwo naszego kraju i to w sposób ewidentny i tu żadne tego typu dywagacje nie zmienią stanu faktycznego. Powiem w ten sposób: Stany Zjednoczone, kiedy angażują się w wielu krajach w Europie czy na świecie w różnego rodzaju przedsięwzięcia, dla ich realizacji często inwestują ogromne pieniądze, na przykład tak się dzieje w Turcji, gdzie instalowano różne amerykańskie bazy i tam na inwestycje przeznaczano miliard dolarów. W Polsce tej inwestycji miało towarzyszyć 20 milionów dolarów przeznaczonych na modernizację polskiej armii. To jest naprawdę śmieszna kwota, patrząc na to, że z polskiego...

Ale to jest chyba 20 milionów, które co roku mniej więcej są przewidywane.

- Tak, z polskiego budżetu na polską armię rocznie wydajemy ponad 11 miliardów dolarów, więc te 20 milionów są naprawdę śmieszne. Ale tutaj naprawdę też chodzi o jedną zasadniczą kwestię – instalacja ma zwiększać, a nie zmniejszać bezpieczeństwo naszego kraju i to jest podstawowy warunek, który musi przyświecać tym negocjacjom i końcowym efektom tych negocjacji.

Przeczytaj cały wywiad
oceń
0
0
Podziel się

Czekamy na Twoje zgłoszenie!

Byłeś świadkiem lub uczestnikiem ważnego zdarzenia? Poinformuj Internautów o tym, co dzieje się w Polsce, na świecie, w Twojej okolicy!

Wyślij nam zdjęcie, film lub artykuł! Najciekawsze opublikujemy!


  • Skomentuj
  • WP.PL
  • FB

Korzystanie z komentarzy FB oznacza akceptację regulaminu

REGULAMIN
Ocena: 0 [0]
~maciek z USA [2008-07-16 19:11]

KLAMIESZ!!!! Tarcza broni 50 krajow
wiem - czytalem.. kim ty jestes czlowieczku?

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Kasandra [2008-07-08 12:44]

Nie!!! dla tarczy antyrakietowej
Nie!!! dla tarczy antyrakietowej. Czy nikt nie zdaje sobie z tego sprawy ,że jak w Polsce powstanie tarcza antyrakietowa to w czasie konfliktu wojennego obce wojska w pierwszej kolejności bedą się starać zniszczyć miejsce gdzie taka baza się znajduje. Rakiety agresora bedą latać nam nad głowami a kilka uderzy w terytorium Polski i zabije tysiące ludzi. Polacy Jak myślicie o swoim bezpieczeństwie -dbacie o dobro swoich dzieci i wnuków powiedzcie NIE!!! dla TARCZY ANTYRAKIETOWEJ. Kto z Was popiera ten apel niech tą informację prześle rodzinie i znajomym. W jedności siła Pozdrawiam Kasandra

odpowiedz

pokaż 4 ukryte odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~MaTh [2008-07-08 12:28]

Negocjacje były jedynie pod polską publikę
Część tarczy nie powstanie w Polsce za rządów Premiera D. Tuska. Od początku robił wszystko, by storpedować plany instalacji wyrzutni w PL. Większego nietaktu niż publiczne spoliczkowanie USA w Ich Dzień Niepodległości nie można było zrealizować. Politycy amerykańscy muszą się liczyć z wyborcami (szczególnie tuż przed wytorami). Tu nie chodzi o to, co Tarcza może dać Polsce, tu chodzi o to, że obecnemu Rządowi w PL tarcza przeszkadza w "pełnej" integracji z UE i osiągnięciu "dobrych" relacji z Rosją, więc nawet 10 miliardów USD od Amerykanów rocznie byłoby za mało. Condoleza nie odwiedzi Polski będąc w Czechach. To przesądza o końcu negocjacji. Negocjacji zakończonych na Nasze życzenie fiaskiem. Dziękuję Ci PO!!! Oby nie było powtórki z blisko 50 letniej lub 123 letniej rozrywki!

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
~Polacy [2008-07-08 12:15]

Brawo PO !!!
Przestraszony Pis to sługus USA. PiS bezpieczeństwo Polaków nie interesuje. Interesuje PiS tylko bezpieczeństwo USA. wielkie brawa PO i Chlebowski.

odpowiedz

pokaż 2 ukryte odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~zvm [2008-07-08 12:33]

Czy ktoś z was pomyślał, że
sojusz wojskowy musimy w dzisiejszych czasach z kimś utrzymywać ( najlepiej z kimś silnym ), jeśli odmówimy USA instalacji - stracimy w ich oczach jakąkolwiek wiarygodność - to będzie początek końca ! Nie zapominajmy, że o sile państwa stanowi armia, dobrze wyszkolona i uzbrojona !!!

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~57y [2008-07-08 12:29]

I raz w historii
możemy zainstalować coś, co w jakiś sposób drażni Rosjan (boją się jej to świadczy tylko o tym, że tarcza jest ok ) to Polak jak zwykle powie nie - potem będziemy tego żałować, a i stosunki z USA się pogorszą, z perspektywy członkostwa w NATO !!! Pozostanie nam sojusz z Marsem !!!

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~adam2222 [2008-07-08 11:49]

a co bedzie jezeli
Iran najpierw walnie rakieta w TARCZE a w slad za nia posle nastepne na USA??? Czy to technicznie mozliwe??

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
~antyzero@wp.pl [2008-07-08 12:23]

Nareszcie uczciwy i normalny rząd.
Gdybyśmy nie poparli PO to pisowcy sprzedaliby nas za grosze a sami za chwilę pouciekaliby z kraju. Teraz widać że normalni ludzie nas reprezentują. Dziękujemy Wam za to.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~julia [2008-07-08 12:23]

Kocham Cie Polsko
nie ma dobrego wyjscia dla Ciebie, jestesmy w oku cyklonu; p,Chlebowski ma racje, tez trzymam kciuki za powodzenie negocjacji, ale jesli Polska ma zakupic sama rakiety dla wzmocnienia obrony powietrznej w calosci finansujac modernizacje armii, to bez baz USA w Polsce nie ryzykujemy przynajmniej konfliktu z Rosja; Polacy moga modlic sie bez politycznych marzen, bo to najlepsze co moga teraz zrobic;

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Leszek, [2008-07-08 12:22]

Słuszna postawa rządu.
Amerykanie takim załatwieniem sprawy,wykazują kompletną ignoracje Polskiego państwa a prezydent Polski jesze im w tym pomaga.Czegoś tu nie rozumie.Skoro mamy być na pierwszej lini,to winniśmy być dobrze do tego przygotowani.Jak to ma być tak zrobione,jak z ofsetem przy kupnie F-16,to s e r d e c z n i e dziekujemy za tarcze.Niech ją zamontują na Litwie lub w Niemczech.To co powiedział pan Chlebowski,jest całkowicie słuszne,a prezydent niech ogłosi raport o stanie zdrowia,tam znajdziemy przyczyny chorego zachowania się.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
hiacynt23rg [2008-07-08 12:20]

Panie Chlebowski
znawco wszelkich spraw,powiedz,kiedy ceny zaczną spadać.Leć do szefa niech sprawi cud!!!!!!!!!!!!!!!!

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~i [2008-07-08 11:26]

dyletant opinię wyraził
oczywiście, że tarcza zwiększa nasze bezpieczeństwo i na pewno na tym skorzystamy, polityką uśmiechów i miłości jeszcze nikt nic nie zdziałał, uśmiech dla Putina nic nie znaczy, jeśli chcesz pokoju-przygotuj się do wojny-mówi stare rzymskie powiedzenie, no ale olewusy z PO muszą zrobić na złość poprzedniej władzy- i to oni właśnie robią z siebie durnia na arenie międzynarodowej a nie poprzedni rząd, który twardo potrafił negocjować warunki

odpowiedz

pokaż 15 ukrytych odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~rt [2008-07-08 12:20]

Co za kit !
...twierdzenie, że tarcza chroni tylko USA to kit, bardziej rozchodzi się na jakie terytorium ewentualnie spadnie trafiony i roztrzaskany pocisk ? Tego boja się Rosjanie !

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~maniaak [2008-07-08 12:15]

to obrona tylka USA a nie nasza!!!
to tylko tarcza dla usa, bo jakby zaatakowali nas to moglibysmy tylko sie podrapac w tylasa i nic wiecej. pewnie ze chodzi tutaj tylko i wylacznie o tylek USA

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~stanislaw [2008-07-08 11:29]

Nie chcemy tej tarczy!
Ona nas nie ochroni, a narazi na śmiertelne niebezpieczeństwo. Sojusz z USA nie sprawdził się w Iraku. Dalekie sojusze (vide: wrzesieN 1939) nigdy sie nie sprawdzały. W razie konfliktu Rosja (sąsiad) uderzy całą siłą na Polskę, jesteśmy tuż obok, i zanim amerykanie coś przedsięwezmą (a nie zrobia tego - tak jak anglia czy francja w 1939, bo po co) - minie kupa czasu. Zwolennicy tarczy w Polsce to albo głupcy, albo zdrajcy.

odpowiedz

pokaż 4 ukryte odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~krystyna [2008-07-08 12:15]

imunitet
zostawcie Ziobre w sokoju bo to był najudciwszy minister sprawiedliwości

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~e'luna [2008-07-08 11:54]

Po co nam ta tarcza
Ona zwiększy tylko nasze niebezpieczeństwo.Nie wchodzcie USA w tyłek,bo oni w swoje interesy potrafią wszystkich wmanewrować.To jest tylko i wyłącznie ich sprawa.Tak jak kraje arabskie - wcale nie chodzi o terroryzm tylko o tanią ropę dla USA.Nie stańmy się przedmiotem w rękach USA do osiągania ich celów.Większość Polaków nie chce tarczy-to dlaczego Rząd ma ich uszczęśliwiać.Rząd ma pracować dla dobra Obywateli,anie przeciwko nim.

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
~podroznik z PL [2008-07-08 12:13]

zobaczymy, jak będzie ...
Potrzebujemy dywersyfikacji dostaw surowców strategicznych - to każdy wie. PGNiG jest aktualnie w fazie wstępnych negocjacji z Iranem w sprawie eksploatacji pola gazowego Lavan. W grę wchodzi instalacja urządzeń do skraplania gazu (LNG) i w perspektywie eksploatacja i dostawy surowca (drogą morską) do Świnoujścia. Jak myślicie - w jaki sposób Iran może traktować Polskę, która jako państwo pertraktuje z Jankesami w celu umieszczenia na swym terytorium całkowicie niekontrolowanego przez Polskę obiektu militarnego mającego w swych założeniach potencjalnie szkodzić Iranowi? Amerykanie twierdzą, że instalacja ta ma wyłącznie charakter defensywny. Polska nie będzie miała ŻADNEJ kontroli nad tym obiektem (podobno poza ewentualną misją łącznikową), więc nie wiadomo, jak to z tym będzie naprawdę. Mam nadzieję, że nasi rządzący podejmą słuszną decyzję.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~intro [2008-07-08 12:13]

dość wasalstwa
Jesteśmy na wszystkich misjach i nic z tego nie mamy

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~wróg [2008-07-08 12:13]

Mówi jak Ruskie i Niemcy każą
PO po prostu nie chce tarczy za nic i tyle

odpowiedz

Szukaj w serwisie

reporter wp24 chcę wyslać

Zrobiłeś unikalne zdjęcie,
napisałeś ciekawą
wiadomość?

Wyślij je do nas lub załóż
własne konto, na którym
je opublikujesz.

Najlepsze materiały
publikujemy na stronie głównej serwisu.

Ostatnio dodane przez reporterów WP24

Pogoda długoterminowa materiał foto Pogoda długoterminowa dodane przez: Internauta WP24
Prognoza pogody materiał foto Prognoza pogody dodane przez: Internauta WP24

więcej

Sonda

Jaki prezent dasz swojej Mamie?

liczba oddanych głosów: 952