więcej

Celibat mniej zgodny z naturą niż homoseksualizm?.

Magdalena Środa

wp.pl  | dodane 2008-08-04 (06:05)

fot. wp.pl / Konrad Żelazowski

Zawsze zadawałam sobie pytanie, jak społeczność złożona wyłącznie z mężczyzn żyjących w celibacie może dekretować to, co w kwestiach ludzkiej aktywności prokreacyjnej i seksualnej normalne, a co nie

Magdalena Środa

drukuj

W ostatnią sobotę (2.08), w Warszawie, odbył się pierwszy ślub pary lesbijskiej, a tydzień temu agencje dziennikarskie na całym świecie odnotowały 30 urodziny Luizy Brown - pierwszego "dziecka z próbówki". Jedna uroczystość nie miała nic wspólnego z drugą, wszelako obie wskazują na radykalną zmianę, jakiej podlega tradycyjna rodzina. Prokreacja "odrywa się" od relacji seksualnych, a małżeństwo od swego heteroseksualnego wizerunku. Czy to normalne? A co jest - w życiu ludzkim - normalne?

Pamiętam prasowe komentarze związane z narodzinami pierwszego dziecka "z próbówki". Pisano, że "to straszne" i "nienaturalne", że „takie” dziecko będzie pozbawione „osobowej godności”, że się nie przystosuje do życia w społeczeństwie, bo będzie "inne", "obce". Nawet sama Luiza wspomina po latach, że dzieci w szkole pytały się jej "jak się czuła w tej próbówce?", a ludzie na ulicy dotykali ją sprawdzając, czy istnieje rzeczywiście. Teraz tysiące rodziców cieszy się swoimi dziećmi "z próbówki", a one same nie mają żadnego problemu z poczuciem godności własnej, ani nawet z tolerancją. Bo wszak problem z tolerowaniem odmienności mają zawsze "normalni", a nie ci, którzy są "inni" nie z własnej winy i którzy tolerancji domagają się. Bo mają do tego pełne prawo. Dzieci "z próbówki" to teraz zupełna normalność, a argumenty przeciw formie ich zaistnienia znaleźć można wyłącznie w Katechizmie Kościoła katolickiego i w wypowiedziach autorytetów zamieszkujących Watykan, czyli państwo o zerowym przyroście naturalnym.

Zawsze zadawałam sobie pytanie, jak społeczność złożona wyłącznie z mężczyzn żyjących w celibacie może dekretować to, co w kwestiach ludzkiej aktywności prokreacyjnej i seksualnej normalne, a co nie. Wszak celibat jest z pewnością stanem mniej zgodnym z naturą, niż na przykład - homoseksualizm.

Bo i co komu może przeszkadzać związek dwojga ludzi, którzy się kochają, są sobie wierni, szanują się i sypiają ze sobą? Czy rodzina to wyłącznie związek, którego istota polega na zgodzie z obowiązującym prawem, normą obyczajową lub religijną? Czy "prawdziwe" dziecko, to wyłącznie to, które poczyna się w sposób naturalny? Wszak koncepcja natury, jak również prawo i normy obyczajowe są zmienne, tak jak zmienna i coraz bardziej zróżnicowaną jest forma rodziny. Czy to nie miłość jest najważniejsza? Katarzyna Formela, jedna z panien młodych, na swoim ślubie powiedziała: od początku, wraz z partnerką dążyłyśmy do tego by nie tylko być razem, ale by być rodziną. I są rodziną, mimo, że ślub odbył się pod patronatem Polskiego Stowarzyszenia Racjonalistów, a nie Urzędu Stanu Cywilnego i nie ma skutków prawnych. Dlaczego? Czy obywatele nie powinni być równi wobec prawa, niezależnie od tego, jak się narodzili i kogo kochają?

Magdalena Środa specjalnie dla Wirtualnej Polski
oceń
2
0
Podziel się

Przeczytaj też

Magdalena Środa

Profesor Uniwersytetu Warszawskiego, dr hab., adiunkt w Zakładzie Etyki Instytutu Filozofii UW, zajmuje się historią idei etycznych, etyką stosowaną, filozofią polityczną i problematyką kobiecą.


  • Skomentuj
  • WP.PL
  • FB

Korzystanie z komentarzy FB oznacza akceptację regulaminu

REGULAMIN
Ocena: 0 [0]
~brawo [2008-08-04 10:02]

efka
ukłony dla autorki

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~rychu [2008-08-04 09:32]

rodzone dzieci a kościół
Pani Środa mądrze i po ludzku stawia tą sprawę.Niech eunuchy w sutannach odczepią się od sprawy rodzenia potomków to nie ich parafia.

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
~kali [2008-08-04 09:59]

"normalne"
- myślę, że zaraz się odezwie parę setek szczekaczy, którzy będą przekonywać, że celibat, być może, jest nienormalny, ale to stan "uświęcająścy". i należy mu się szacunek, tak, jak superpolakowi wszechczasów, niezależnie od tego, czy zostanie formalnie uznany za świętego, i to pierwszej kategorii, czy też sataniści będą ten proces hamować. natomiast "dewiacje seksualne" są produktem szatana i jako takie, zasługują na stos i wieczne potępienie! - a na marginesie, - nie sądzi pani chyba, że potężna organizacja, oplatająca swoimi mackami całe państwo i wysysająca je, jak homara, raptem pozwoli kwestionować podstawy swojego dobrobytu i przyzna, że inni też mają prawo żyć po swojemu. tacy głupi to oni nie są.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~GAMA [2008-08-04 07:15]

Cała prawda o życiu...................
Zgadzam się z panią - życie się zmienia , idzie naprzód, normy ludzkie muszą się zmieniać. Choć jestem wierzący to zdarzają mi się pewne sprawy z którymi się nie zgadzam, a nie zgadzam się zwłaszcza wtedy kiedy najwięcej do powiedzenia na temat rodziny, seksu,prokreacji mają ludzie którzy nigdy, powtarzam nigdy z tym nie mieli do czynienia. I to jest bardzo sumtne. Gdyby znieść celibat może by było inaczej. Ale akurat od tych spraw są ich zwierzchnicy religi (wolny wybór) Oni o tym decydują. Mnie akurat to nie dotyczy. Artykuł warty dyskusji.

odpowiedz

pokaż 6 ukrytych odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~pani [2008-08-04 09:45]

gratulacje
za odwage, madrosc i wiedze.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~babcia [2008-08-04 09:16]

Szacunek dla P Srody
lubię walkę na ARGUMENTY a nie gadać niewiedzieć o czym,

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
~ja [2008-08-04 09:36]

Coś nie tak!
"..i którzy tolerancji domagają się. Bo mają do tego pełne prawo...." Otóż, Szanowna Pani: Prawo nadaje społeczność, ludzie ludziom. Tu nie ma absolutu!

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~normalny [2008-08-04 07:04]

Problem pani Ś.
Problemem pani Ś. jako etyka, filozofa, (...) jest to iż opiera ona swoje człowieczeństwo na fałszywych podstawach. Wierzy w naturalny "zwierzęcy" ludzki instynkt, i afirmuje z całych sił przekonania na nim oparte.

odpowiedz

pokaż 2 ukryte odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~m [2008-08-04 09:30]

ZAKAZANE ZWIĄZKI
Dominujący w społeczności ludzkiej związek kobiety i mężczyzny nie wynika z jakichś norm narzuconych ludzkości np. przez kościół katolicki, czy chrześcijaństwo w ogóle. Cała dotychczasowa prokreacja polegała na tym związku. Cały porządek społeczny służył powodzeniu temu związkowi, bo to zapewniało przyszły rozwój naszemu gatunkowi. Wszelkie odchylenia najczęściej nie były tolerowane, ponieważ nie przyczyniały się do tego powodzenia, a nawet mogły stanowić zagrożenie dla rozwoju gatunku w przypadku ich rozpowszechnienia. Jeżeli ludzkość przejdzie na inny sposób prokreacji, to możliwe że poważnie zachwieje się model stosunków międzypłciowych i rodzinnych, a następnie w konsekwencji porządek społeczny. W związku z tym może nas czekać ewolucja lub nawet rewolucja społeczna. Obawiam się, czy doprowadzi to do nowego wyższego etapu rozwoju ludzkości, czy do degeneracji i zagłady gatunku, bo przecież ginięcie gatunków w przyrodzie też jest faktem.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
zoika [2008-08-04 09:12]

celibat?
nie wierzę, żeby normalny zdrowy mężczyzna był w stanie rzeczywiście żyć w celibacie i nie mieć pokus cielesnych :-)

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~maik [2008-08-04 09:11]

Brawo!
Nareszcie głośno powiedziała p. Środa to, o czym wielu tylko szepce ze strachem. Gratuluję odwagi

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~MK [2008-08-04 09:10]

Polskie Towarzystwo Racjonalistów
To teraz trzeba tam chodzić do ślubu, nie do Urzędu Stanu Cywilnego, nie do kościoła, ale do PTR. Czy zdobęda się na odwagę i udzielą ślubu parze normalnej, czyli babie i chłopu? Takie śluby towarzyszko to na cmentarzach wiejskich sataniści w latach osiemdziesiatych urządzali i było to niestety bardziej normalne niż w PTR.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~anna25 [2008-08-04 08:43]

fragment o celibacie
najlepszy :)

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~wlad [2008-08-04 08:35]

co jest normalne
oczywiście wolno Pani nie czytać, a nawet nic nie czytać, od tego podobno wiara jest silniejsza.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~profesor [2008-08-04 07:20]

Brawo!
Nareszcie ktoś zaczyna wprost mówić o tym jak czrnoksiężnicy w sutannach zawladnęli życiem osobistym Polaków. Celibatowi tacy jak Życiński kłamią, umie się przypodobać ten znawca życia, aby mieć władzę.

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
~tomasino22 [2008-08-04 08:15]

ok
niby to jest oczywiste ale jakze trudne do zaakceptowania przez rozne spolecznosci; PS. pamietam jak na lekcjach religii ksiadz na tablicy za pomoca rysunkow objasnial nam zastosowanie spirali domacicznych... i jej powiklania.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~prote [2008-08-04 07:26]

definicja
..pani Magdaleno,normalne w życiu jest to co służy społeczenstwu,lub przynajmniej nie jest dla niego zagrożeniem.Odnośnie koscioła chrześcijanskiego czy to katolickiego czy protestanckiego, to wyznacza on ściśle zasady i normy etyczne które trzeba zachować ażeby jego istnienie miało sens.

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
~katloik [2008-08-04 08:04]

normalne?
Jeśli to takie normalne, to dlaczego się o tym pisze a nie pisze sie o setkach slubów zawartych w tym dniu przez pary małżeńskie. Nie muszę pisać jakie - bo to jest normalne- że to mężczyzna i kobieta. A więc dlaczego ?. Bo sama pani profesor jak i dziennikarze wiedzą , że to co opisują nie jest normalne.A jeśli już ktoś ma wątpliwości to niech odpowie sobie na pytanie- Czy chciałby takiego związku dla swoich dzieci?.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Beata [2008-08-04 08:03]

czy aby napewno?
Niekoniecznie trzeba w czymś uczestniczyć żeby mieć o tym pojęcie-to odnośnie kwestionowania poglądów kościoła w sprawach seksualności.Czasami tylko nieuczestniczenie w pewnych sprawach pozwala na trzeźwą i właściwą ich ocenę...żal mi ludzi którzy wyrażają podobne do p.Środy opinie,ogłupiając w ten sposób naród i samych siebie.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Szary Polak [2008-08-04 07:56]

Coś nie tak
Zgadzam się z autorką, lecz nie do końca! Zgadzam się z tezą, że pewne stereotypy pokutujące w społeczeństwie muszą się zmienić. Księża również muszą się zmienić i cały kościół też. Tolerancja społeczna dla związków homoseksualnych - NIE! (nawet w Polsce jest wystarczająca!) Nikt nie rzuca kamieniami, nie bije "zboczeńców" jak to kiedyś bywało. Narzucanie zaś społeczeństwu równouprawnienia związków można tolerować tylko do pewnych jasnych i ściśle określonych granic. Mam na myśli adopcję i wychowanie dzieci. To jest temat nie podlegający dyskusji.

odpowiedz

Szukaj w serwisie

Magdalena Środa

Dr hab. prof. UW Magdalena Środa - teoretyczka etyki, filozofka, publicystka, feministka. Zajmuje się historią idei etycznych, etyką stosowaną, filozofią polityczną i problematyką kobiecą, była minister w rządzie Marka Belki.

reporter wp24 chcę wyslać

Zrobiłeś unikalne zdjęcie,
napisałeś ciekawą
wiadomość?

Wyślij je do nas lub załóż
własne konto, na którym
je opublikujesz.

Najlepsze materiały
publikujemy na stronie głównej serwisu.

Ostatnio dodane przez reporterów WP24

Pogoda długoterminowa materiał foto Pogoda długoterminowa dodane przez: Internauta WP24
Prognoza pogody materiał foto Prognoza pogody dodane przez: Internauta WP24

więcej

Komentują dla nas

Lech Wałęsa Lech Wałęsa

Lech Wałęsa: Euro 2012 to kłopot PiS

Kaczyński ogłosił koniec PiS. Ale tylko na czas mistrzostw Europy. Wie przecież, że jego partia....

Igor Janke Igor Janke

Bez Tomaszewskiego PiS-owi w Łodzi byłoby trudniej

Tomaszewski ma prawo wstępować i działać gdzie chce, a nawet uzasadniać, że to wszystko trzyma się....

Piotr Gabryel Piotr Gabryel

Piotr Gabryel: kompromitacja PO

Jak się nie ma, co się lubi, to się lubi, co się ma - zapewne z takiego założenia wychodzi znaczna....

Anna Korzec Anna Korzec

Nie mogła uwierzyć, gdy zobaczyła ten przelew!

112 tys. zł - taka kwota wpłynęła na konto Kasi Wolińskiej w Fundacji Normalna Przyszłość po....

Wiesław Dębski Wiesław Dębski

Wiesław Dębski: czego politycy nie zrobią dla wzrostu słupków

Jak ci politycy nas - wyborców - zupełnie nie rozumieją. Wydaje im się, że wystarczy zrobić jakieś....

Dominika Leonowicz Dominika Leonowicz

Jarosław Kaczyński proponuje nową lokalizację dla pomnika Lecha Kaczyńskiego

Jarosław Kaczyński zaproponował w Warszawie nową lokalizację dla pomnika Lecha Kaczyńskiego. Czy....

Aleh Barcewicz Aleh Barcewicz

"Oskarżony o przestępstwa bezkarnie podróżuje po UE"

"Europejskim liderom brakuje jaj" - taką bezpardonową opinię wyraził w wywiadzie prezydent Białorusi....

Jamie Stokes Jamie Stokes

Sprytna Ukraina ma paranormalną świnię. A Polska?

Jestem zaskoczony, że trwało to tak długo, ale klisza zwierzęcia-medium pojawiła się w końcu....

Piotr Czerwiński Piotr Czerwiński

Ogłoszono datę wyjścia Zielonej Wyspy z kryzysu

Dzień Dobry Państwu albo dobry wieczór. W Irlandii przyszedł maj. Drzewa wesoło uginają się od....

Anna Kalocińska Anna Kalocińska

Po katastrofie smoleńskiej Konstytucja RP zdała egzamin. Teraz wymaga zmian?

Można mówić o wielu niedomaganiach państwa w obliczu katastrofy smoleńskiej, ale nie o tym, że....

Paulina Piekarska Paulina Piekarska

Arłukowicz - minister na zakręcie

Był już celebrytą i gwiazdą lewicy. Teraz stał się głównym wrogiem pacjentów i lekarzy. Triumfalny....

Joanna Stanisławska Joanna Stanisławska

Jarosław Kaczyński: będę namawiał Martę na ekshumację

- Nie jestem zwolennikiem ekshumacji, wolałbym jej uniknąć, bo to coś bardzo przykrego. Jeżeli....

Waldemar Kuczyński Waldemar Kuczyński

Państwo nie może być "wołowate"

Od kiedy pojawił się pomysł likwidowania Trzeciej Rzeczpospolitej i zastępowania jej Czwartą, mocno....

Tomasz Otłowski Tomasz Otłowski

To będzie początek końca NATO?

Po co nam NATO? - zastanawiają się coraz częściej niektórzy członkowie paktu. Choć na oficjalnych....

Agnieszka Niesłuchowska Agnieszka Niesłuchowska

Jarosław Kaczyński: będę namawiał Martę na ekshumację

- Nie jestem zwolennikiem ekshumacji, wolałbym jej uniknąć, bo to coś bardzo przykrego. Jeżeli....

Piotr Czerski Piotr Czerski

Boleść Palikota. Bezlitośnie został wyszydzony

Na temat Anti-Counterfeiting Trade Agreement w ciągu minionego tygodnia napisano w Polsce....

Janina Paradowska Janina Paradowska

Paradowska: Kaczyński nie może spokojnie patrzeć na to, co robi Ziobro

Janusz Palikot powinien poważniej zastanowić się nad trwałością pozycji Leszka Millera, a Jarosław....

Jadwiga Staniszkis Jadwiga Staniszkis

Kaczyński ogłasza rozejm. To wywoła tylko ironiczne komentarze

Skuteczniejszym sposobem zapewnienia spokoju na Euro byłoby podjęcie się przez opozycję mediacji (i....

Elżbieta Radziszewska Elżbieta Radziszewska

To zdarzyło się naprawdę - zginęło nawet pół miliona osób

Ta tragedia wydarzyła się naprawdę. Zabijano całe rodziny. Po wojnie pamięć o tym zatarła się..

Marta Tychmanowicz Marta Tychmanowicz

Czesław Miłosz zerwał z Polską - rozpoczął się festiwal nienawiści

15 maja 1951 roku Czesław Miłosz, wówczas urzędnik polskiej dyplomacji w Paryżu, ogłasza zerwanie z....

Michał Sutowski Michał Sutowski

"Barbarzyńcy" zasiedli w polskim parlamencie

"Cywilizacyjny" wróg prawicy, ich "barbarzyńcy" nie dobijają się już do wrót twierdzy, ale zajęli....

Katarzyna Kwiatkowska Katarzyna Kwiatkowska

"Czerwona kartka dla Ukrainy" - problemy przed Euro 2012

Nadal nie wiadomo, kto stoi za eksplozjami w ukraińskim Dniepropietrowsku, gdzie zostało rannych 30....