więcej

Celibat mniej zgodny z naturą niż homoseksualizm?.

Magdalena Środa

wp.pl  | dodane 2008-08-04 (06:05)

fot. wp.pl / Konrad Żelazowski

Zawsze zadawałam sobie pytanie, jak społeczność złożona wyłącznie z mężczyzn żyjących w celibacie może dekretować to, co w kwestiach ludzkiej aktywności prokreacyjnej i seksualnej normalne, a co nie

Magdalena Środa

drukuj

W ostatnią sobotę (2.08), w Warszawie, odbył się pierwszy ślub pary lesbijskiej, a tydzień temu agencje dziennikarskie na całym świecie odnotowały 30 urodziny Luizy Brown - pierwszego "dziecka z próbówki". Jedna uroczystość nie miała nic wspólnego z drugą, wszelako obie wskazują na radykalną zmianę, jakiej podlega tradycyjna rodzina. Prokreacja "odrywa się" od relacji seksualnych, a małżeństwo od swego heteroseksualnego wizerunku. Czy to normalne? A co jest - w życiu ludzkim - normalne?

Pamiętam prasowe komentarze związane z narodzinami pierwszego dziecka "z próbówki". Pisano, że "to straszne" i "nienaturalne", że „takie” dziecko będzie pozbawione „osobowej godności”, że się nie przystosuje do życia w społeczeństwie, bo będzie "inne", "obce". Nawet sama Luiza wspomina po latach, że dzieci w szkole pytały się jej "jak się czuła w tej próbówce?", a ludzie na ulicy dotykali ją sprawdzając, czy istnieje rzeczywiście. Teraz tysiące rodziców cieszy się swoimi dziećmi "z próbówki", a one same nie mają żadnego problemu z poczuciem godności własnej, ani nawet z tolerancją. Bo wszak problem z tolerowaniem odmienności mają zawsze "normalni", a nie ci, którzy są "inni" nie z własnej winy i którzy tolerancji domagają się. Bo mają do tego pełne prawo. Dzieci "z próbówki" to teraz zupełna normalność, a argumenty przeciw formie ich zaistnienia znaleźć można wyłącznie w Katechizmie Kościoła katolickiego i w wypowiedziach autorytetów zamieszkujących Watykan, czyli państwo o zerowym przyroście naturalnym.

Zawsze zadawałam sobie pytanie, jak społeczność złożona wyłącznie z mężczyzn żyjących w celibacie może dekretować to, co w kwestiach ludzkiej aktywności prokreacyjnej i seksualnej normalne, a co nie. Wszak celibat jest z pewnością stanem mniej zgodnym z naturą, niż na przykład - homoseksualizm.

Bo i co komu może przeszkadzać związek dwojga ludzi, którzy się kochają, są sobie wierni, szanują się i sypiają ze sobą? Czy rodzina to wyłącznie związek, którego istota polega na zgodzie z obowiązującym prawem, normą obyczajową lub religijną? Czy "prawdziwe" dziecko, to wyłącznie to, które poczyna się w sposób naturalny? Wszak koncepcja natury, jak również prawo i normy obyczajowe są zmienne, tak jak zmienna i coraz bardziej zróżnicowaną jest forma rodziny. Czy to nie miłość jest najważniejsza? Katarzyna Formela, jedna z panien młodych, na swoim ślubie powiedziała: od początku, wraz z partnerką dążyłyśmy do tego by nie tylko być razem, ale by być rodziną. I są rodziną, mimo, że ślub odbył się pod patronatem Polskiego Stowarzyszenia Racjonalistów, a nie Urzędu Stanu Cywilnego i nie ma skutków prawnych. Dlaczego? Czy obywatele nie powinni być równi wobec prawa, niezależnie od tego, jak się narodzili i kogo kochają?

Magdalena Środa specjalnie dla Wirtualnej Polski
oceń
2
0
Podziel się

Przeczytaj też

Magdalena Środa

Profesor Uniwersytetu Warszawskiego, dr hab., adiunkt w Zakładzie Etyki Instytutu Filozofii UW, zajmuje się historią idei etycznych, etyką stosowaną, filozofią polityczną i problematyką kobiecą.


  • Skomentuj
  • WP.PL
  • FB

Korzystanie z komentarzy FB oznacza akceptację regulaminu

REGULAMIN
Ocena: 0 [0]
~wierny [2008-08-04 13:45]

Pani ma rację w 100%.
Jak ludzie,żyjący /teoretycznie/w celibacie mogą wypowiadać się w sprawach seksu, miłości międzyludzkiej,w sprawach rodziny itp. Przecież nie rozmawia się z niewidomym o kolorach.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Ola [2008-08-04 12:57]

Pozdrowienia
pani Magdaleno i siły do dalszej działalności.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Gość serwisu [2008-08-04 12:52]

Droga Pani Środo!
Uważam, że nie powinna Pani ciągle krytykować kościoła. Może Pani nie wierzyć i ma Pani do tego prawo i jest to pani wybór. Jeśli nie popiera Pani nauki Kościoła to proszę zapoznać się z poglądami Paltona na temat homoseksualizmu, a jeśli chodzi o rodzinę to proszę zajrzeć do Freuda. Tam znajdzie Pani wiele cennych wskazówek. Tolerancja to nie przyzwolenie na zło. Uważam, że każdemu człowiekowi należy się szacunek, ale nie możemy akceptować zachowań które są złe same w sobie i nie naturalne.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Ida [2008-08-04 11:27]

Popieram!
Popieram i podziwiam Panią Profesor za spokój i niezwykle jasny przekaz oraz odwagę. Mimo tego kołtuństwa i zakłamania naszego społeczeństwa, a także strachu przed hierarchami polityków, Pani ma odwagę głosić takie postępowe/ a przecież normalne i oczywiste/ poglądy.Całym sercem jestem z Panią.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Afrodyta [2008-08-04 11:25]

Gdyby tego typu związek
lub potrzeba posiadania dziecka dotyczyła kogoś z Was nie bylibyście tak obleśni w słowach i nie obrażalibyście Pani M. Środy. Macie się za katolików a wasze wypowiedzi świadczą o tym, że zupełnie nie wiecie co znaczą tresci przekazane wam w dekalogu, łamiecie przykazania pod pozorem bronienia ich.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~ert11 [2008-08-04 11:05]

Zasady
Dekalog to tylko 10 przykazań wyjętych z biblii, w której jest ich o wiele więcej, między innymi dotyczą one współżycia ludzi tej samej płci (choćby 3 księga Mojżeszowa 20 rozdział). Niedobrze jest kiedy to człowiek bez Boga określa co jest dobre a co złe. W historii już mamy tego przykłady - komunizm i nazizm. A Bóg wyraźnie wypowiedział się że homoseksualizm jest zły. Możemy oczywiście zbudować świat i jego moralność po swojemu, ale nie chciałbym żyć w takim świecie. Pozdrawiam.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~lolo [2008-08-04 11:01]

Z punktu widzenia biologii sprawa nie ma większego znaczenia, dlatego interesujące jest nagłasnianie takiego drobiazgu. A niech sobie żyją jak chcą - 1 pokolenie i po zabiegu.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Joanna [2008-08-04 09:18]

O jeden most za daleko....
Z opiną Pani Magdaleny dotyczaca związków się nie zgadzam!!!!Juz kiedyś w starozytnej Grecji próbowano wyzwolic człowieka od standardów seksualnych i skńczyło sie to uapadkiem tatmtejszej cywilizacji....Uważam, że nie mozna bedzie nigdy postawic równosci pomiedzy związkami homo a heteroseksualnymi ze względu na nasza nature, biologie, której nigdy nie bedziemy w stanie zaprzeczyc, której nie zmienimy...ale jesli sie jej przeciwstawimy to zniszczymy sami siebie! A jeżeli chodzi o Kosciół i ksieży to oni tez maja swoja seksualnosć, przecież sa ludźmi!!!Tyle tylko, że próbują się z nia zmagac dla innego celu, a to zostawmy juz na inna rozmowe!

odpowiedz

pokaż 4 ukryte odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~woy [2008-08-04 10:16]

A czytała pani biblię?
Nie musi pani słuchać papieża czy księdza [sam ich nie słucham], ale biblia to ciekawa lektura, MOŻE NAJWAŻNIEJSZA W PANI ŻYCIU ! Nie stroni też od ważkich tematów - takich jak np. homoseksualizm [piętnowany przez Boga]. Jest tam cała filozofia życia (!), ale człowiek ją odrzucił:(, ponieważ hedonizm jest u większości nacji górą!:/

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
~Wolnyodopiumdlaludu [2008-08-04 10:52]

Oto co jest normalne...
Można śmiało postawić tezę, że na "normalność" stada ludzkiego składa się suma nienormalności wywiedzionych z tradycji, zwyczajów i kanonów panującej w stadzie religii.Bo czy normalne są kanony normalności stanowione przez tych, co sami nie żyjąc jak inni(celibat,400m kw/sutannę,najnowsza fura, skóra, komóra, diamentowy brokat, pozłota i glazura)roszczą sobie prawo narzucania innym, jak mają żyć? Czy normalne jest społeczeństwo chowane na normach, gdzie ex cathedra potępia się i - poprzez haniebny, stricte klerykalizacyjny wpływ na prawo stanowione! - zabrania poczęć "nienormalnych", bo gwałcących pojęcia katomoralności w/w osobników, a jednocześnie z użyciem całych sił zjednoczonej moherem dewoterii i minoderii broni się...dziecka poczętego z gwałtu! Gwałt jako metoda skutecznie poczętych, zasługujących na donoszenie i urodzenie poczęć - tak, samogwałt jako ogniwo poczęć in vitro - nie!? Chyba że zawsze będący skrajnie brutalnym aktem przemocy gwałt - ten instytucjonalny instrument sukcesu politycznej, terytorialnej i religijnej ekspansji, owa immanentna,nieodwołana do dziś reguła, zasada i prawo, modus vivendi i operandi Kościoła kat., gwarant jego sukcesu światowego anschlusu, jaki stosuje od wieków - jest zgodny z prawem kanonicznym i "normalny", więc owoc gwałtu, traumatyczny skutek niemniej traumatycznego sposobu poczęcia - dziecko poczęte z gwałtu - akceptowalny!Służący poczęciu "in vitro" samogwałt w zaciszu gabinetu - to zbrodnia przeciw ludzkości, moralności katolickiej, Sodomia i Gomoria, ogień piekielny w jednym, a dziecko poczęte w szkle - dziwoląg pokazywany palcami na ulicy, hybryda pozbawiona duszy, a tam zapodający duszę do zygoty palec boży nie sięga z uwagi na możliwość skaleczenia, co w jajowodzie jeszcze Mu się nie przytrafiło... Całe potępienie in vitro dzieje się pewnie dlatego, że "poczęcie" tą metodą wyklucza - w skrajnym przypadku poczęć nienormalnie "naturalnych", jakimi są zgwałcenia - potrzebę "nienormalnego" przecież, ale za to przebiegającego "sposobami naturalnymi" zgwałcenia kobiety!!? Reasumując - to gwałcąc poczyna - skutków gwałtu Kościół broni do upadłego, kto samogwałcąc poczyna - tego Kościół publicznie wyklina...W tym jedynym przykładzie ukryta jest esencjonalna odpowiedź na pytanie p.M.Środy- a co jest w życiu ludzkim normalne? Odpowiadam - wszystko, co z normalnością nie ma nic wspólnego ma wszelkie "delegacje" , by stać się normą w społeczeństwie prowadzonym przez Instytucję, która na czarne kazała i każe mówić białe, i sutannowe jednostki, z normalnością mające tyle wspólnego, co onanizm organisty z organizmem onanisty, co koń z koniakiem a rum - z rumakiem...i - co chyba oczywiste - narzucający innym życiowe normy moralne ksiądz duszący na porodówce swoje dziecko i konkubinę, z parafianinem, ofiarą Instytutki, w której najął się być kapłanem - z biednym, na głodowej emeryturce siedzącym parafianinem, któremu myśl o takiej strasznej zbrodni nawet przez moment by nie zaświtała. Powód - prosty jak Kodeks Kanoniczny:kapłan, gardłujący za ochroną życia nienarodzonych nie widzi potrzeby dalszej kontynuacji tej ochrony z chwilą, gdy nienarodzone właśnie się urodziło,parafianin - bo naiwnie uwierzył zakłamanej Instytutce i niemniej zakłamanemu kapłanowi, że owa ochrona należy się dziecku "od momentu poczęcia do naturalnej śmierci, amen". Zinstytucjonalizowane Wielkie Zakłamanie zawsze jest sumą wszystkich cząstkowych zakłamań, jak prąd płynący przez procesor(Kościół) jest sumą prądów płynących przez kilkaset milionów jego tranzystorów(członków)...

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~My wszyscy [2008-08-04 10:52]

Brawo to prawda
Moja rodzina, znajomi i wszyscy ludzie, z którymi rozmawiam są zbudowani celnoscia wypowiedzi Pani Srody. Przywraca ona wiarę, ze sa ludzie bardzo madrzy i rozsadni, którzy nie sa skalani ksenofobią i nienawiscia do wszystkich innych niz oni, jak to uwazają mohery.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~misio [2008-08-04 10:50]

tolerancja
jest cechą ludzi bez poglądów

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Ludwik [2008-08-04 08:37]

"Pamietam prasowe komentarze..."
A ja pamiętam Panią Środę z czasów PRL, kiedy w filmie Fala o muzycznej subkulturze młodzieżowej opowiadała bzdety o wychowaniu młodzieży w duchu socjalizmu. I nagle hokus pokus - pani Środa, z gorliwej komunistki stała sie walczącą feministką i obrończynią zboczeń wszelkiej maści. Upadł komunizm i biedaczka się zagubiła...

odpowiedz

pokaż 5 ukrytych odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~ostrowianka_wlkp [2008-08-04 10:31]

Swietnie napisane!
oby więcej takich wypowiedzi i ludzi tak trzezwo myślących.

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
~vega [2008-08-04 10:42]

stos
brawo pani magdaleno ale czy ktos to zrozumie vega

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Malina [2008-08-04 10:38]

Odważnie
Cieszę się, że mogę czytać takie "odważne" feletony. Podejrzewam, że będzie on "kijem w mrowisko". Powinno się więcej mówić i pisać o tym co nas otacza i bulwersuje. Jestem katoliczką, modlę się ale do kościoła chodę na śluby, pogrzeby, itd. Nie można tolerować zakłamania i chamstwa.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~maks [2008-08-04 10:31]

Pani Środa
Dlaczego do społeczeństwa nie docierają proste pojęcia takie jak: tolerancja, prawo do inności, równość wobec prawa. Dlatego, że część społeczeństwa jest leniwa aby czegokolwiek nauczyć.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
emmett [2008-08-04 09:55]

100% racji
w nienaturalnych warunkach zupełnie normalnym zjawiskiem jest występowanie patologii i ich akceptacja przez ludzi. Tak jak w więzieniach jest więcej stosunków homoseksualnych niż w normalnym świecie tak w kraju skrzywionym lewicowym światopoglądem patologiczne zjawiska stają się normą. oczywiście dla przeciętnego osobnika. trzeba osobowości, żeby zachować człowieczeństwo w niesprzyjających warunkach. Pani środa jej nie ma, choć dość trafnie opisuje mechanizmy ma problemy z ich identyfikacją i właściwym zrozumieniem.

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
~moliina [2008-08-04 10:19]

Brawo
Bardzo ładnie to Pani ujęła.Każdy ma prawo do szczęścia.Dziękuję za artukuł.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~slik [2008-08-04 10:07]

Tolerancja po katolicku - wytyczne
1. Trzeba zmusić wszystkich innowierców, aby stali się Katolikami. 2. A jeśli nie uda się ich nawrócić, należy zmusić ich prawnie, aby żyli zgodnie z katolickimi nakazami i zakazami. Nawet, jeśli będą z tego powodu czuli się nieszczęśliwie. Ich szczęście się nie liczy. 3. Należy zrobić wszystko, aby ludzie nie mogli korzystać z prawa człowieka do innej moralności, niż katolicka. 4. W żadnym wypadku nie wolno innowiercom i mniejszościom moralnym iść na rękę ani zawierać z nimi kompromisów. 5. Najważniejsze zadanie - trzeba zrobić wszystko, aby ci ludzie nie mogli żyć po swojemu. Trzeba ich ciągle nękać, pouczać, bluzgać, wyszydzać i obrzydzać życie jak się tylko da. Można nazywać ich Antychrystami i sługami Szatana. 6. Gdyby udało się innowiercom i mniejszościom moralno-seksualnym uzyskać jakieś prawa, np. do zawierania związków partnerskich lub poligamicznych, należy zorganizować akcje w obronie tradycyjnych wartości katolickich i domagać się przywrócenia starego prawa. Należy wtedy krzyczeć o dyskryminacji Katolików i zamachu na świętość tradycyjnej rodziny, nawet gdy żadna rodzina katolicka fizycznie na tym nie ucierpi. Każdy Katolik powinien czuć się obrażony życiem innych po niekatolicku.

odpowiedz

Szukaj w serwisie

Magdalena Środa

Dr hab. prof. UW Magdalena Środa - teoretyczka etyki, filozofka, publicystka, feministka. Zajmuje się historią idei etycznych, etyką stosowaną, filozofią polityczną i problematyką kobiecą, była minister w rządzie Marka Belki.

reporter wp24 chcę wyslać

Zrobiłeś unikalne zdjęcie,
napisałeś ciekawą
wiadomość?

Wyślij je do nas lub załóż
własne konto, na którym
je opublikujesz.

Najlepsze materiały
publikujemy na stronie głównej serwisu.

Ostatnio dodane przez reporterów WP24

Pogoda długoterminowa materiał foto Pogoda długoterminowa dodane przez: Internauta WP24
Prognoza pogody materiał foto Prognoza pogody dodane przez: Internauta WP24

więcej

Komentują dla nas

Anna Kalocińska Anna Kalocińska

Po katastrofie smoleńskiej Konstytucja RP zdała egzamin. Teraz wymaga zmian?

Można mówić o wielu niedomaganiach państwa w obliczu katastrofy smoleńskiej, ale nie o tym, że....

Dominika Leonowicz Dominika Leonowicz

Jarosław Kaczyński proponuje nową lokalizację dla pomnika Lecha Kaczyńskiego

Jarosław Kaczyński zaproponował w Warszawie nową lokalizację dla pomnika Lecha Kaczyńskiego. Czy....

Paulina Piekarska Paulina Piekarska

Arłukowicz - minister na zakręcie

Był już celebrytą i gwiazdą lewicy. Teraz stał się głównym wrogiem pacjentów i lekarzy. Triumfalny....

Jamie Stokes Jamie Stokes

Sprytna Ukraina ma paranormalną świnię. A Polska?

Jestem zaskoczony, że trwało to tak długo, ale klisza zwierzęcia-medium pojawiła się w końcu....

Elżbieta Radziszewska Elżbieta Radziszewska

To zdarzyło się naprawdę - zginęło nawet pół miliona osób

Ta tragedia wydarzyła się naprawdę. Zabijano całe rodziny. Po wojnie pamięć o tym zatarła się..

Tomasz Otłowski Tomasz Otłowski

To będzie początek końca NATO?

Po co nam NATO? - zastanawiają się coraz częściej niektórzy członkowie paktu. Choć na oficjalnych....

Lech Wałęsa Lech Wałęsa

Lech Wałęsa: Euro 2012 to kłopot PiS

Kaczyński ogłosił koniec PiS. Ale tylko na czas mistrzostw Europy. Wie przecież, że jego partia....

Jadwiga Staniszkis Jadwiga Staniszkis

Kaczyński ogłasza rozejm. To wywoła tylko ironiczne komentarze

Skuteczniejszym sposobem zapewnienia spokoju na Euro byłoby podjęcie się przez opozycję mediacji (i....

Piotr Gabryel Piotr Gabryel

Piotr Gabryel: kompromitacja PO

Jak się nie ma, co się lubi, to się lubi, co się ma - zapewne z takiego założenia wychodzi znaczna....

Katarzyna Kwiatkowska Katarzyna Kwiatkowska

"Czerwona kartka dla Ukrainy" - problemy przed Euro 2012

Nadal nie wiadomo, kto stoi za eksplozjami w ukraińskim Dniepropietrowsku, gdzie zostało rannych 30....

Michał Sutowski Michał Sutowski

"Barbarzyńcy" zasiedli w polskim parlamencie

"Cywilizacyjny" wróg prawicy, ich "barbarzyńcy" nie dobijają się już do wrót twierdzy, ale zajęli....

Wiesław Dębski Wiesław Dębski

Wiesław Dębski: czego politycy nie zrobią dla wzrostu słupków

Jak ci politycy nas - wyborców - zupełnie nie rozumieją. Wydaje im się, że wystarczy zrobić jakieś....

Piotr Czerwiński Piotr Czerwiński

Ogłoszono datę wyjścia Zielonej Wyspy z kryzysu

Dzień Dobry Państwu albo dobry wieczór. W Irlandii przyszedł maj. Drzewa wesoło uginają się od....

Aleh Barcewicz Aleh Barcewicz

"Oskarżony o przestępstwa bezkarnie podróżuje po UE"

"Europejskim liderom brakuje jaj" - taką bezpardonową opinię wyraził w wywiadzie prezydent Białorusi....

Igor Janke Igor Janke

Bez Tomaszewskiego PiS-owi w Łodzi byłoby trudniej

Tomaszewski ma prawo wstępować i działać gdzie chce, a nawet uzasadniać, że to wszystko trzyma się....

Agnieszka Niesłuchowska Agnieszka Niesłuchowska

Jarosław Kaczyński: będę namawiał Martę na ekshumację

- Nie jestem zwolennikiem ekshumacji, wolałbym jej uniknąć, bo to coś bardzo przykrego. Jeżeli....

Janina Paradowska Janina Paradowska

Paradowska: Kaczyński nie może spokojnie patrzeć na to, co robi Ziobro

Janusz Palikot powinien poważniej zastanowić się nad trwałością pozycji Leszka Millera, a Jarosław....

Waldemar Kuczyński Waldemar Kuczyński

Państwo nie może być "wołowate"

Od kiedy pojawił się pomysł likwidowania Trzeciej Rzeczpospolitej i zastępowania jej Czwartą, mocno....

Piotr Czerski Piotr Czerski

Boleść Palikota. Bezlitośnie został wyszydzony

Na temat Anti-Counterfeiting Trade Agreement w ciągu minionego tygodnia napisano w Polsce....

Anna Korzec Anna Korzec

Nie mogła uwierzyć, gdy zobaczyła ten przelew!

112 tys. zł - taka kwota wpłynęła na konto Kasi Wolińskiej w Fundacji Normalna Przyszłość po....

Joanna Stanisławska Joanna Stanisławska

Jarosław Kaczyński: będę namawiał Martę na ekshumację

- Nie jestem zwolennikiem ekshumacji, wolałbym jej uniknąć, bo to coś bardzo przykrego. Jeżeli....

Marta Tychmanowicz Marta Tychmanowicz

Czesław Miłosz zerwał z Polską - rozpoczął się festiwal nienawiści

15 maja 1951 roku Czesław Miłosz, wówczas urzędnik polskiej dyplomacji w Paryżu, ogłasza zerwanie z....