więcej

Celibat mniej zgodny z naturą niż homoseksualizm?.

Magdalena Środa

wp.pl  | dodane 2008-08-04 (06:05)

fot. wp.pl / Konrad Żelazowski

Zawsze zadawałam sobie pytanie, jak społeczność złożona wyłącznie z mężczyzn żyjących w celibacie może dekretować to, co w kwestiach ludzkiej aktywności prokreacyjnej i seksualnej normalne, a co nie

Magdalena Środa

drukuj

W ostatnią sobotę (2.08), w Warszawie, odbył się pierwszy ślub pary lesbijskiej, a tydzień temu agencje dziennikarskie na całym świecie odnotowały 30 urodziny Luizy Brown - pierwszego "dziecka z próbówki". Jedna uroczystość nie miała nic wspólnego z drugą, wszelako obie wskazują na radykalną zmianę, jakiej podlega tradycyjna rodzina. Prokreacja "odrywa się" od relacji seksualnych, a małżeństwo od swego heteroseksualnego wizerunku. Czy to normalne? A co jest - w życiu ludzkim - normalne?

Pamiętam prasowe komentarze związane z narodzinami pierwszego dziecka "z próbówki". Pisano, że "to straszne" i "nienaturalne", że „takie” dziecko będzie pozbawione „osobowej godności”, że się nie przystosuje do życia w społeczeństwie, bo będzie "inne", "obce". Nawet sama Luiza wspomina po latach, że dzieci w szkole pytały się jej "jak się czuła w tej próbówce?", a ludzie na ulicy dotykali ją sprawdzając, czy istnieje rzeczywiście. Teraz tysiące rodziców cieszy się swoimi dziećmi "z próbówki", a one same nie mają żadnego problemu z poczuciem godności własnej, ani nawet z tolerancją. Bo wszak problem z tolerowaniem odmienności mają zawsze "normalni", a nie ci, którzy są "inni" nie z własnej winy i którzy tolerancji domagają się. Bo mają do tego pełne prawo. Dzieci "z próbówki" to teraz zupełna normalność, a argumenty przeciw formie ich zaistnienia znaleźć można wyłącznie w Katechizmie Kościoła katolickiego i w wypowiedziach autorytetów zamieszkujących Watykan, czyli państwo o zerowym przyroście naturalnym.

Zawsze zadawałam sobie pytanie, jak społeczność złożona wyłącznie z mężczyzn żyjących w celibacie może dekretować to, co w kwestiach ludzkiej aktywności prokreacyjnej i seksualnej normalne, a co nie. Wszak celibat jest z pewnością stanem mniej zgodnym z naturą, niż na przykład - homoseksualizm.

Bo i co komu może przeszkadzać związek dwojga ludzi, którzy się kochają, są sobie wierni, szanują się i sypiają ze sobą? Czy rodzina to wyłącznie związek, którego istota polega na zgodzie z obowiązującym prawem, normą obyczajową lub religijną? Czy "prawdziwe" dziecko, to wyłącznie to, które poczyna się w sposób naturalny? Wszak koncepcja natury, jak również prawo i normy obyczajowe są zmienne, tak jak zmienna i coraz bardziej zróżnicowaną jest forma rodziny. Czy to nie miłość jest najważniejsza? Katarzyna Formela, jedna z panien młodych, na swoim ślubie powiedziała: od początku, wraz z partnerką dążyłyśmy do tego by nie tylko być razem, ale by być rodziną. I są rodziną, mimo, że ślub odbył się pod patronatem Polskiego Stowarzyszenia Racjonalistów, a nie Urzędu Stanu Cywilnego i nie ma skutków prawnych. Dlaczego? Czy obywatele nie powinni być równi wobec prawa, niezależnie od tego, jak się narodzili i kogo kochają?

Magdalena Środa specjalnie dla Wirtualnej Polski
oceń
2
0
Podziel się

Przeczytaj też

Magdalena Środa

Profesor Uniwersytetu Warszawskiego, dr hab., adiunkt w Zakładzie Etyki Instytutu Filozofii UW, zajmuje się historią idei etycznych, etyką stosowaną, filozofią polityczną i problematyką kobiecą.


  • Skomentuj
  • WP.PL
  • FB

Korzystanie z komentarzy FB oznacza akceptację regulaminu

REGULAMIN
Ocena: 0 [0]
~NatanNYC [2008-08-04 14:38]

znow piana na ustach tych "sprawiedliwych"
Znow odezwali sie wszyscy przestrzegajacy 10 przykazan. Zwlaszcza tego "kochaj blizniego jak siebie samego". Dlaczego akurat ten temat w Was "katolikach" budzi takie emocje (nienawisc). Wieksze niz zlodziejstwo czy cwaniactwo tak powszechnie akceptowane w tym spoleczenstwie?????

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Magi [2008-08-04 14:37]

Popieram Pania Srode
A ja popieram Pania Srode, ktora mysli racjonalnie i mimo wszystko potrafi zyc w tak nieracjonalnym karju jakim jest Polska. Mam nadzieje, ze polski spoleczenstwo zdola kiedys wyjsc z gniazda i spojrzec realnie na swiat.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Ja [2008-08-04 14:33]

Natura, czyli Bóg
Można traktować wymiennie, natura dla niewierzących, Bóg dla wierzących. Co jest zatem zgodne z naturą i Bogiem? Wg. mnie ani homoseksualizm, ani celibat (i to na równi).

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~billu [2008-08-04 13:44]

i niech to zostanie wyraźnie powiedziane
Jaki ślub. Bliżej nieokreślony ceremoniał pozbawiony jakiegokolwiek znaczenia prawnego.Wartość owego ślubu nie większa niż np. ślubu dzieci zawieranego na podwórku przed kolega z klatki.

odpowiedz

pokaż 2 ukryte odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~Leda [2008-08-04 14:29]

Co nas ludzi
Odróżnia od "braci mniejszych"? Zdolność do uczuć takich jak miłość i radość seksu. Tymczasem poglądy niektórych radykałów religijnych, ograniczają się wyłącznie do prokreacji, przedłużania gatunku niczym w świecie zwierząt. Zdumiewające jest to, iż często źródłem takiej zdehumanizowanej filozofii, są ludzie którzy przynajmniej teoretycznie nie mają o "tych sprawach" zielonego pojęcia.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Wykształcony [2008-08-04 14:28]

Nie do wiary
Nie prawdziwe są informacje o ślubie homoseksualistów jak również nie jest prawdziwa wypowiedz Pani ŚRODY , bo nikt o zdrowych zmysłach nie wysuwa takich tez.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~roysroys [2008-08-04 14:26]

arab i 7 żon
a jak taka pani mądra to czemu pani nie opisze krytycznie arabób i ich harem, pewnie ze nie bo sie pani boi jak caly swiat.tam kobiety maja nadal 0(zerowe) zdanie w rodzinie i nikogo to nie boli ale ze ksieza jako taka oddzielna instytucja niz ateizm zyje tak jak nasladowcy Chrystusa to sie szuka tematu aby walka trwała...

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~c [2008-08-04 14:25]

celibat i homoseksualizm
Celibat w dobie AIDS-a może być uważany za coś jeszcze mądrzej-szego, niż tylko normalny, a z homoseksualizmem i AIDS-em spra-wa przedstawia się zupełnie odwrotnie, bo oni są z przyczyn na-turalnych bardziej narażeni na tę chorobę.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~....... [2008-08-04 14:20]

nie wypowiem się na tym ocenzurowanym
z normalności portalu

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~ZAS [2008-08-04 10:29]

ZASADY
Pani Środa. Normalne są zasady moralne wyrażone między innymi w Dekalogu. Proste jasne. Nowinki, że świata tak zwanego demokratycznego są śmieszne, groźne i niszczące więzi społeczne. Niech ludzie kochający inaczej żyją sobie w spokoju, ale też niech nie narzucają swoich norm społeczeństwu. Demokracja i zasady które Pani wyznaje prowadzą tylko do chaosu. Inaczej mówiąc, źle się dzieje i niebezpiecznie gdy każdy ma i wyznaje swoje wartości. Powstaje chaos i anarchia co tak pięknie obserwujemy między innymi w Polsce. Sądy nie wiedzą jak sądzić, policja nie wie kogo ścigać itd. Musimy jako społeczeństwo przestrzegać jakichś norm i dla dobra wspólnego wymuszać je na wyłamujących się. Nie można więc nazywać ślubem pary tej samej płci.

odpowiedz

pokaż 7 ukrytych odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~Znawca [2008-08-04 14:10]

Moj kanarek zyje w celibacie..
i jest mu znacznie lepiej niz gdyby byl homo. Sam mnie to powiedzial.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~doman [2008-08-04 14:10]

na jakiej podstawie...
na jakiej podstawie (na podstawie jakich argumentów) Pani Środa twierdzi że celibat jest mniej naturalny niż homoseksualizm? Poza tym porównywanie celibatu do homoseksualizmu jest absurdalne, gdyż jedno z drugim ma niewiele wspólnego. Pani Środa jak zwykle popisuje się sofistyką i jak zwykle z mizernym skutkiem. A szkoda bo temat jest niezwykle ciekawy i złożony.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~donna [2008-08-04 14:08]

Jest wolność
Od kiedy Kościół to tylko faceci? Pani Środa chyba nie ma pojęcia kto należy do Kościoła. Jak Pani, tak zagorzała feministka mnie, kobietę, może dyskryminować? Jestem kobietą i należę do kościoła katolickiego. I mam prawo mieć swoje poglądy i zdanie choćby w kwestii "in vitro" i zasad funkcjonujących w Kościele.I nie życzę sobie, aby Pani Środa dla zyskania taniego poklasku obrażała mnie i moje zasady. Wolność to nie swawola, wolność to nie obrażanie ludzi o innych poglądach. Ale Pani chyba tego nie rozumie - za tanio się Pani sprzedaje... Dla Pani prawdą jest wszystko co przyniesie mi rozgłos...

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~kapi [2008-08-04 14:08]

a PADALCE z PO
lody , lody , lody komu jeszcze lody

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Morgan [2008-08-04 14:07]

Ja na przykład jestem nietolerancyjny i nie toleruję celibatu
Ludzi, którzy stosują się do celibatu uważam za dewiantów, ponieważ zachowują się nienaturalnie. Mają prawo żyć w celibacie, a ja mam prawo uważać, że według mnie są zboczeńcami.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~dar [2008-08-04 13:52]

felieton
Dziwię się iż wielce utytuowana i wyuczona osoba pisze takie dyrdymały na temat tolerancji lub jej braku obwiniając za wszystko "Watykan" z tego co udało mi się przeczytać w różnych publikacjach żaden kościół i żadna religia nie traktują homoseksualizmu jak coś tak oczywistego jak Pani profesor.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Karol [2008-08-04 14:05]

większość
jesteście marginesem nawet nie zauważalnym a więc nie ma o co kopii kruszyć . Całe szczęście ludzie żyjący normalnie są w tym kraju.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Jaś [2008-08-04 14:01]

slub ???
jaki to ślub? Wydaje mnie sie ,że w RP taki związek nie może być zalegalizowany. Bo i co z tego "związku" by wyszło ? Poza smrodem moralnym i niesmakiem . A feeeeeeeeeeeeeeee

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Tsch [2008-08-04 12:05]

Felieton
Bardzo trafne spostrzezenia. Pani Sroda jak zwykle ujela rzecz trafnie i po imieniu. Groteske widac dopiero, kiedy sie przejrzy zacietrzewione wypowiedzi wszystkich obroncow ladu, porzadku i moralnosci, od jakich zaroilo sie pod felietonem. Do tej pory nie rozumiem, dlaczego czesc osob tak bardzo lubi wsciubiac sie w zycie innych i bezrefleksyjnie podazac za swoja swieta ksiega, krzywdzac przy tym innych. Nie ma nic gorszego niz ktos, kto w imie prawdy (na ktora tylko on ma monopol) niszczy innych. Ja jako ateista nie namawiam nikogo do porzucenia jakichkolwiek wartosci, ktore wyznaja, jedynie do poszanowania moich.

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
~Juzek [2008-08-04 13:47]

Pewnie,że mniej zgodny
Homoseksualizm to normalne zjawisko w przyrodzie,celibat niestety nie,celibat w naturze zachowują tylko chorzy tak czy innaczej.Pan Jezus czy kto inny na pewno nie zakazał przeciwko przyrodzie nikomu nic robić.Jest takich sytuacji wiele i nie ma to nic wspólnego z logiką,boskością i normalnością cvzyli to jest jedno wielkie kłamstwo.To wiedzą księża i wiekszość ma kobiety i dzieci lub uprawia homoseksualizm. I nikt nic nie zrobi tylko po co te kłamstwa przez wieki,miloony ludzi zginęło z powodu ciemnoty kleru i jego rządzy władzi i pieniędzy,nie tylko katolickiego ale całego prawie w historii ludzkościl.Kiedyż jak już ciemnotra naświecie zmiknie będzie dokładnie wiadomo o co w tych chodziło.

odpowiedz

Szukaj w serwisie

Magdalena Środa

Dr hab. prof. UW Magdalena Środa - teoretyczka etyki, filozofka, publicystka, feministka. Zajmuje się historią idei etycznych, etyką stosowaną, filozofią polityczną i problematyką kobiecą, była minister w rządzie Marka Belki.

reporter wp24 chcę wyslać

Zrobiłeś unikalne zdjęcie,
napisałeś ciekawą
wiadomość?

Wyślij je do nas lub załóż
własne konto, na którym
je opublikujesz.

Najlepsze materiały
publikujemy na stronie głównej serwisu.

Ostatnio dodane przez reporterów WP24

Pogoda długoterminowa materiał foto Pogoda długoterminowa dodane przez: Internauta WP24
Prognoza pogody materiał foto Prognoza pogody dodane przez: Internauta WP24

więcej

Komentują dla nas

Aleh Barcewicz Aleh Barcewicz

"Oskarżony o przestępstwa bezkarnie podróżuje po UE"

"Europejskim liderom brakuje jaj" - taką bezpardonową opinię wyraził w wywiadzie prezydent Białorusi....

Anna Korzec Anna Korzec

Nie mogła uwierzyć, gdy zobaczyła ten przelew!

112 tys. zł - taka kwota wpłynęła na konto Kasi Wolińskiej w Fundacji Normalna Przyszłość po....

Jamie Stokes Jamie Stokes

Sprytna Ukraina ma paranormalną świnię. A Polska?

Jestem zaskoczony, że trwało to tak długo, ale klisza zwierzęcia-medium pojawiła się w końcu....

Wiesław Dębski Wiesław Dębski

Wiesław Dębski: czego politycy nie zrobią dla wzrostu słupków

Jak ci politycy nas - wyborców - zupełnie nie rozumieją. Wydaje im się, że wystarczy zrobić jakieś....

Joanna Stanisławska Joanna Stanisławska

Jarosław Kaczyński: będę namawiał Martę na ekshumację

- Nie jestem zwolennikiem ekshumacji, wolałbym jej uniknąć, bo to coś bardzo przykrego. Jeżeli....

Paulina Piekarska Paulina Piekarska

Arłukowicz - minister na zakręcie

Był już celebrytą i gwiazdą lewicy. Teraz stał się głównym wrogiem pacjentów i lekarzy. Triumfalny....

Michał Sutowski Michał Sutowski

"Barbarzyńcy" zasiedli w polskim parlamencie

"Cywilizacyjny" wróg prawicy, ich "barbarzyńcy" nie dobijają się już do wrót twierdzy, ale zajęli....

Piotr Czerski Piotr Czerski

Boleść Palikota. Bezlitośnie został wyszydzony

Na temat Anti-Counterfeiting Trade Agreement w ciągu minionego tygodnia napisano w Polsce....

Janina Paradowska Janina Paradowska

Paradowska: Kaczyński nie może spokojnie patrzeć na to, co robi Ziobro

Janusz Palikot powinien poważniej zastanowić się nad trwałością pozycji Leszka Millera, a Jarosław....

Piotr Gabryel Piotr Gabryel

Piotr Gabryel: kompromitacja PO

Jak się nie ma, co się lubi, to się lubi, co się ma - zapewne z takiego założenia wychodzi znaczna....

Igor Janke Igor Janke

Bez Tomaszewskiego PiS-owi w Łodzi byłoby trudniej

Tomaszewski ma prawo wstępować i działać gdzie chce, a nawet uzasadniać, że to wszystko trzyma się....

Jadwiga Staniszkis Jadwiga Staniszkis

Kaczyński ogłasza rozejm. To wywoła tylko ironiczne komentarze

Skuteczniejszym sposobem zapewnienia spokoju na Euro byłoby podjęcie się przez opozycję mediacji (i....

Marta Tychmanowicz Marta Tychmanowicz

Czesław Miłosz zerwał z Polską - rozpoczął się festiwal nienawiści

15 maja 1951 roku Czesław Miłosz, wówczas urzędnik polskiej dyplomacji w Paryżu, ogłasza zerwanie z....

Lech Wałęsa Lech Wałęsa

Lech Wałęsa: Euro 2012 to kłopot PiS

Kaczyński ogłosił koniec PiS. Ale tylko na czas mistrzostw Europy. Wie przecież, że jego partia....

Anna Kalocińska Anna Kalocińska

Po katastrofie smoleńskiej Konstytucja RP zdała egzamin. Teraz wymaga zmian?

Można mówić o wielu niedomaganiach państwa w obliczu katastrofy smoleńskiej, ale nie o tym, że....

Piotr Czerwiński Piotr Czerwiński

Ogłoszono datę wyjścia Zielonej Wyspy z kryzysu

Dzień Dobry Państwu albo dobry wieczór. W Irlandii przyszedł maj. Drzewa wesoło uginają się od....

Waldemar Kuczyński Waldemar Kuczyński

Państwo nie może być "wołowate"

Od kiedy pojawił się pomysł likwidowania Trzeciej Rzeczpospolitej i zastępowania jej Czwartą, mocno....

Katarzyna Kwiatkowska Katarzyna Kwiatkowska

"Czerwona kartka dla Ukrainy" - problemy przed Euro 2012

Nadal nie wiadomo, kto stoi za eksplozjami w ukraińskim Dniepropietrowsku, gdzie zostało rannych 30....

Elżbieta Radziszewska Elżbieta Radziszewska

To zdarzyło się naprawdę - zginęło nawet pół miliona osób

Ta tragedia wydarzyła się naprawdę. Zabijano całe rodziny. Po wojnie pamięć o tym zatarła się..

Tomasz Otłowski Tomasz Otłowski

To będzie początek końca NATO?

Po co nam NATO? - zastanawiają się coraz częściej niektórzy członkowie paktu. Choć na oficjalnych....

Agnieszka Niesłuchowska Agnieszka Niesłuchowska

Jarosław Kaczyński: będę namawiał Martę na ekshumację

- Nie jestem zwolennikiem ekshumacji, wolałbym jej uniknąć, bo to coś bardzo przykrego. Jeżeli....

Dominika Leonowicz Dominika Leonowicz

Jarosław Kaczyński proponuje nową lokalizację dla pomnika Lecha Kaczyńskiego

Jarosław Kaczyński zaproponował w Warszawie nową lokalizację dla pomnika Lecha Kaczyńskiego. Czy....