więcej

Warzywa i owoce nie ustrzegą cię przed rakiem.

PAP | dodane 2010-04-07 (09:00)

fot. Jupiterimages

opinie
drukuj

Jedzenie dużych ilości warzyw i owoców w niewielkim stopniu obniża ryzyko zachorowania na nowotwór złośliwy - wynika z najnowszej analizy, którą publikuje pismo "Journal of the National Cancer Institute".

Dieta bogata w warzywa i owoce jest uważana za element zdrowego stylu życia. Badania potwierdzają, że odgrywa ona ważna rolę w redukcji ryzyka chorób układu krążenia, a wielu naukowców podkreśla również jej rolę w zapobieganiu chorobom nowotworowym, choć dane na ten temat są mniej przekonujące.

Naukowcy z Mount Sinai School of Medicine w Nowym Jorku przeanalizowali dane zebrane w szeroko zakrojonym europejskim badaniu o skrótowej nazwie EPIC (European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition), które objęły niemal 480 tys. Europejczyków z Danii, Francji, Niemiec, Grecji, Włoch, Holandii, Norwegii, Hiszpanii, Szwecji oraz Wielkiej Brytanii.

Zebrano szczegółowe informacje na temat ich nawyków żywieniowych oraz stylu życia. W ciągu kolejnych 8-9 lat w badanej grupie stwierdzono ponad 30 tys. przypadków zachorowań na nowotwór złośliwy.

Okazało się, że osoby jedzące duże ilości warzyw i owoców miały w niewielkim stopniu obniżone ryzyko nowotworu złośliwego. Regularne jedzenie warzyw przynosiło pewne niewielkie korzyści wyłącznie kobietom. Osoby pijące dużo alkoholu i jedzące regularnie warzywa i owoce miały nieco obniżone ryzyko zachorowania na nowotwory złośliwe, ale tylko te związane z piciem alkoholu lub paleniem tytoniu.

Na podstawie tych wyników, autorzy pracy ocenili, że dieta bogata w warzywa i owoce ma raczej niewielkie działanie przeciwnowotworowe.

Jak napisali w swoim artykule, "w badanej populacji osoby jedzące większe ilości warzyw i owoców przejawiały też inne zachowania uważane za zdrowe - np. spożywanie niewielkich ilości alkoholu, niepalenie papierosów lub palenie przez krótki okres w życiu oraz większą aktywność fizyczną - co mogło mieć wpływ na spadek ryzyka raka".

Według autora komentarza odredakcyjnego, dr. Waltera C. Wiletta z Harvard School of Public Health, praca ta wyraźnie potwierdza wyniki innych badań, wskazujące, że spożywanie dużych ilości owoców i warzyw nie obniża ryzyka zachorowania na raka lub robi to w niewielkim stopniu. Badacz przypomina zarazem, że istnieją dowody na jej korzystne działanie w prewencji chorób układu krążenia.

Zdaniem dr. Wiletta, w przyszłości naukowcy powinni się skupić na analizowaniu przeciwnowotworowych własności poszczególnych warzyw i owoców.

(oso)

oceń
0
1
Podziel się

Czekamy na Twoje zgłoszenie!

Byłeś świadkiem lub uczestnikiem ważnego zdarzenia? Poinformuj Internautów o tym, co dzieje się w Polsce, na świecie, w Twojej okolicy!

Wyślij nam zdjęcie, film lub artykuł! Najciekawsze opublikujemy!


  • Skomentuj
  • WP.PL
  • FB

Korzystanie z komentarzy FB oznacza akceptację regulaminu

REGULAMIN
Ocena: 0 [0]
~Pan Sułek [2010-04-07 17:54]

Seta.
Golonka,seta,słonina,bigos,schabowy z kapustą,kiełbasa wiejska.To jest życie.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~jakojajko [2010-04-07 11:36]

Tylko witamina B17, amigdalina, letril chroni przed rakiem!!
zawieraja ja pestki moreli, migdaly, nasiona jabłek i jeszcze cos tam.... . Poczytajcie o dr Krebst i świecie bez raka, jest na to metoda!! Tylko brak w organiźmie witaminy B17 powoduje nowotwory, ktore mozna leczyc dostarczeniem jej! Nasza dieta jest uboga w amigdaline, dlatego chorujemy na raka!

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
muminka [2010-04-07 09:48]

no chyba
nikt nie wierzył, że jedzenie warzyw może ustrzec przed rakiem?? no litości , ludzie nie są tacy głupi !

odpowiedz

pokaż 2 ukryte odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~dr.mabuse [2010-04-07 10:03]

na raka nie ma metody.koniec ludzkości blisko
za komuny w "żyjmy dłużej",to takie pismo,wyczytałem,że skórki od pomidorów są rakotwórcze.Kilka lat póżniej pisali,żeby jeść skórki bo zawierają najwięcej witamin.I tak mieszają w głowach biednym ludziom a rak szaleje.Rak jest objawem degenerowania się organizmu ludzkiego.

odpowiedz

Szukaj w serwisie

reporter wp24 chcę wyslać

Zrobiłeś unikalne zdjęcie,
napisałeś ciekawą
wiadomość?

Wyślij je do nas lub załóż
własne konto, na którym
je opublikujesz.

Najlepsze materiały
publikujemy na stronie głównej serwisu.

Ostatnio dodane przez reporterów WP24

Pogoda długoterminowa materiał foto Pogoda długoterminowa dodane przez: Internauta WP24
Prognoza pogody materiał foto Prognoza pogody dodane przez: Internauta WP24

więcej

Sonda

Jaki prezent dasz swojej Mamie?

liczba oddanych głosów: 936