więcej

Klasy dla biednych i bogatych w polskich szkołach.

Logo dostawcy  PAP/Dziennik Gazeta Prawna | dodane 2008-09-08 (05:25)
zobacz galerię

fot. Jupiterimages

opinie
drukuj

Jak donosi "Dziennik", w polskich szkołach panuje segregacja. Dzieci biedniejszych rodziców już na początku nauki są oddzielane od zamożniejszych kolegów, a zdolniejsze idą do jednej klasy z równie zdolnymi.

Gazeta powołuje się na ustalenia z raportu o stanie oświaty przygotowywanym przez naukowców i pedagogów skupionych w konwersatorium "Doświadczenie i Przyszłość" .

Dzieci segreguje się na podstawie ankiet, które wypełniają ich rodzice. Są w nich pytania o miejsce pracy, stanowisko, zarobki, liczbę pokoi w mieszkaniu. Takie praktyki mają miejsce w niemal każdym polskim mieście.

Szkoły - jak wynika z badań Instytutu Spraw Publicznych - często uzasadniają segregację chęcią lepszej organizacji pracy. Pojawia się więc np. podział na klasy "świetlicowe" i "nieświetlicowe", a więc złożone z uczniów miejscowych lub dojeżdżających. Jeszcze inny mechanizm to tzw. klasy pakietowe - do jednej trafiają uczniowie, których rodzice płacą za dodatkowe zajęcia z angielskiego, muzyki i informatyki. W drugiej nie ma żadnych zajęć dodatkowych, bo opiekunów na nie stać.

Według współautorki raportu, dyrektor prestiżowego warszawskiego gimnazjum Krystyny Starczewskiej, jedną z przyczyn segregacji są rankingi. Dla szkół, zwłaszcza niepublicznych, liczą się przede wszystkim wyniki końcowe, dlatego nie chcą przyjmować dzieci, które mogą im obniżyć poziom - tłumaczy.

(tbe, mj)

oceń
0
0
Podziel się

Czekamy na Twoje zgłoszenie!

Byłeś świadkiem lub uczestnikiem ważnego zdarzenia? Poinformuj Internautów o tym, co dzieje się w Polsce, na świecie, w Twojej okolicy!

Wyślij nam zdjęcie, film lub artykuł! Najciekawsze opublikujemy!


  • Skomentuj
  • WP.PL
  • FB

Korzystanie z komentarzy FB oznacza akceptację regulaminu

REGULAMIN
Ocena: 0 [0]
~anonim [2008-10-08 16:01]

??
Jak to rozumiecie?!Mnie się wydaje że to nie zawiść a snobizm. Moje dziecko choć ma wszytsko co chce i wychowuje się mozna powiedzieć w ,,wyższych sferach'' to ma dobre słowo dla każdego i traktuje wszytskich na równi jego przyjaciele których rodzice śa również zamożni zachowują się tak samo jak on. Jeżeli wychowają sobie snobów to niech sami ich uczom bo ja bym sobie nie życzyła żeby moje dziecko było traktowane gorzej niż ci co mają kupę pieniędzy i często pusto w głowie!!!

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~fruzia [2008-09-12 14:10]

Mądrość
Człowiek mądry to ten dla którego dziecko to dziecko nieważne jakiego jest stanu czy pochodzenia każde dziecko można wszystkiego nauczyć tylko potrzebny do tego odpowiedni nauczyciel a tych mamy niewielu. Wielu jest nieodpowiednich wyuczonych ale nie nadających się na nauczycieli nie potrafią przekazać swojej wiedzy dzieciom i mówią że dzieci są mniej zdolne albo wogóle do niczego się nie nadają. To świdczy tylko o nieumiejętościach nauczycieli dlatego Polska upada coraz niżej najzdolniejszych spycha się do robót publicznych a tych którzy się nie nadają pcha się na stołki za pieniądze i mówi że są zdolni głópota totalna.

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
~dziadek [2008-09-08 11:48]

katolicy
Jestem katolikiem ale ten kraj niedługo przestanie istnieć przez działalność "pseudokatolików".Co robi Episkopat !!!!!!!!!

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
~ppp [2008-09-11 08:22]

wg zamożności nie ale...
na każdym poziomie w szkołach publicznych powinna być klasa dzieci zdolnych. Dla dobra tych dzieci. Dla ich lepszego rozwoju itp. Czy zarazem zaszkodzi to dzieciom z innych klas? Nie sądzę. wcale nie uważam, że będą się gorzej czuły i będą napiętnowane. 1 klasa na 3-4 albo i więcej to znaczna mniejszość. Napietnowanie miało by miejsce gdyby stworzono 1 klasę słabeuszy.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Pan [2008-09-08 09:56]

szkoły dla bogatych
szkoły powinny być tylko dla bogatych!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!111

odpowiedz

pokaż 4 ukryte odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
zoika [2008-09-08 08:50]

dyrektorzy takich szkół powinni być natychmiast zwolnieni
bo naruszono prawa ucznia i konstytucje gdzie sjest zapis o równym traktowaniu obywateli!

odpowiedz

pokaż 16 ukrytych odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~Joanna [2008-09-08 06:53]

CO?!
CO TO ZA BZDURA? nic takiego sie nie dzieje i nigdy nie miało miejsca! w zadnej ze znanych mi szkol!

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
~równiejszy [2008-09-08 14:18]

Nie jesteśmy tacy sami, ale segregacja w szkole mi sie nie podoba dzieci są dziećmi i nie powinno się ich w jakikolwiek sposób prześladować, ani wpajać że są gorsze od dzieci prawników, lekarzy czy polityków. Te zawody są zamknięte i nie oszukujmy się jeśli nie pochodzisz z tych rodzin to jako prawnik, lekarz czy polityk w sumie nic nie osiągniesz bo Cię sprowadzą do poziomu gleby. Wykłądnią powinny być zdolności a nie kasa starych. Potem takie dziecko "bogatych ludzi "uważa że jest lepsze, próbuje sprostać wymaganiom rodziców i stąd się biorą problemy emocjonalne, choroby psychiczne i upadłości firm, bo te dzieci mimo wykształcenia które im kupiono, nie radzą sobie w kontaktach z ludźmi. Leczą nasz lekarze bez umiejętności i powołania, prawnicy który nie mają jakichkolwiek zasad moralnych, politycy który myślą tylko o jednym, żeby im było lepiej. Można tak wymieniac godzinami. A najfajniejsze w tym wszystkim jest to, że nikt z tym nic nie robi tylko pogłębia podziały na biednych i bogatych, zamiast uzależnić to od inteligencji i osiągnięć. Przedsiębiorcy i nowobogatcy wybili się na chaosie lat 90, malwersacjach i na znajomościach. Gdyby zależało to od ich wiedzy i umiejętnośći, zdecydowania i innych takich predyspozycji, czyścili by ulice. Przepraszam za to sformułowanie bo ludzie tym się zajmujący - sprzątaniem - są bardziej wartościowi, zapobiegliwi i samowystarczalni. Postawmy "bogacza" w ich sytuacji i popatrzmy jak sobie poradzi. Zginie marnie lub skończy jak kloszard.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Pat [2008-09-08 11:30]

...
ja chodziłem do normalnej szkoły mam 23 lata i zarabiam 6000 z perspektywa na więcej nie ma znaczenia czy chodzi się do szkoły prywatnej czy publicznej Pozdrawiam!

odpowiedz

pokaż 3 ukryte odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~11 [2008-09-08 09:38]

Szkoły muszą być państwowe a wszystkie dzieci
uczące się w nich muszą być traktowane jednakowo. Dzieci :neokrezusów" nie mogą obnosić się z bogactewm. Szkoła która tego nie przestrzega powinna wymienić w 100% kadrę. Bo taka szkoła będzie niemoralna, nieetyczna i będzie uczyć łajdactwa.

odpowiedz

pokaż 9 ukrytych odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~ja [2008-09-08 09:46]

bogate dzieci
...czy ich rodzice? Wstyd! zamożni rodzice mogą płacić, więc niech posyłają swoje latorośle do płatnych szkół. A co do podziałów: jestem przeciwna - mimo, iż istotnie takie podziały od lat są stosowane. Znam dwie klasy równoległe - jedna "zamożna" i b. zdolna. Druga mniej. I zgadnijcie, która była lepsza? (tak po ludzku). Ta mniej zdolna - chętna do pomocy, dzieciaki życzliwe w stosunku do siebie, zżyte. Te zamożniejsze - lepiej nie mówić! Uczone egoizmu i "szczerzenia zębów" od zawsze. Czy o to chodzi?

odpowiedz

pokaż 2 ukryte odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~G.W. [2008-09-08 12:21]

Segregacja z powodu dochodów rodziców to głupota!
Sam się z tym spotkalem w podstawówce (lata 1985-1996). Bylem w tzw. najgorszej klasie (z powodu pochodzenia - wielodzietna rodzina robotnicza), natomiast była też jedna klasa w której zebrano samą "śmietankę" - dzieci lekarzy, prawników, pracowników naukowych itp. Myślicie, że poziom wyksztalcenia rodziców i ich majętność ma wpływ na zdolności dziecka? NIE. Byłem najlepszy praktycznie w każdych zawodach (z wyjątkiem sportowych) w szkole, bylem podwójnym laureatem konkursów wojewódzkich - wyczyn którego zaden z tej "elitarnej" klasy nie potrafił dokonać (ba, żeby to nawet w jednm konkursie poza szkołącoś zdziałali). nauczyciele nie mogli tego ścierpieć że najlepszy okazuje się ktoś o "niewlasciwym" pochodzeniu - wiele razy słyszałem, że z pewnością nie szlo by mi tak dobrze, gdybym byl w tej "najlepszej" klasie - mimo iż praktycznie w każdym konkursie z dowolnego przedmiotu wygwywałem z nimi na terenie szkoły i to ja byłem reprezentatem szkoly na praktycznie wszystkie zawody międzyszkolne (i nie specjalozowałem się w jednej dziedzienie - startowałem praktycznie w każdych zawodach). PS. Szkołę średnią (technikum) skończyłem z rekordową średnią na świadectwie maturalnym (5.71) - matura; j. polksi 6.0, matematyka 6.0; studia dzienne (elektronika na PWr) skończyłem w pierwszej dziesiątce na wydziale. WNIOSEK: umiejętności i zdolności nie są w żaden sposób powiązane z dochodami rodziców

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
~kat [2008-09-08 08:47]

Zwolennikom "urawniłowki" do przemyślenia
Są madrzejsi i głupsi, silniejsi i słabsi, pracowici i leniwi i to jest normalne. Aby efektywnie wykorzystać zasoby trzeba metody i wymagania dostosować do możliwości . Wtedy osiagnie się najlepszy wynik. Prosty przykład - masz 3 tragarzy - słaby uniesie 30 kg, średni - 50 kg, silny 80 kg. Jezeli dasz im równe worki po 50 kg to przeniosą razem tylko 100 kg ( najsłabszy nie uniesie swego worka). Jak dostosujesz kazdemu cięzar do jego mozliwości to przeniosą razem 160 kg - o 60 % więcej !!! Nie da się w jednej klasie realizować jednoczesnie 3 róznych programów - podział na klasy zależnie od zdolności uczni jest wiec konieczny.

odpowiedz

pokaż 16 ukrytych odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~ADOSS [2008-09-08 12:13]

Popieram.Panuje fałszywy pogląd że jak się przemiesza dzieci zdolniejsze z tymi mniej to się wyrówna poziom. Owszem ale zawsze w dół. Wiem bo mam taki właśnie problem z córką i wcale nie jestem bogaty tylko dziecko mam trochę zdolniejsze

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
-Satire- [2008-09-08 12:08]

50 na 50
Masz rację ANTYKOMUCHU, w związku z tym że nie ma równości.Zawsze będą lepsi i gorsi,biedniejsi czy bogatsi, SPRYTNIEJSI i INTELGENTNI.Natomiast patrząc na Twoją wypowiedź ,wnioskuję że nie do końca podoba Ci się że musisz płacić za dziecko - a poziom nauczania jest względny ;) Niestety prywatne szkoły wyższe czeka jeszcze długa droga do standardów nauczania państwowego ( mimo że obserwuje się tam pewne archaiczne aspekty). Wiem również że wybierając pomiędzy Szkołą Wyższą a np. Uniwersytetem wolałbyś być dumny że Twoje dziecko dostało się np na Studia prawnicze na Uniwersytecie a nie np na podrzędną lingwistykę na Wyższej Uczelni , która kosztuje krocie . pozdrawiam :-)

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~ViN [2008-09-08 12:08]

smiechu warte!
Jeszcze troche i postanowia polske podzielic na regiony w ktorych beda mieszkali mniej zamozni ludzie i na takie w ktorych prawo bytu beda mieli tylko bogacze...wladze sie dziwia,ze ludzie uciekaja z Polski...niedlugo mieszkancami tego zacofanego i ulomnego(przez rzadzacych) kraju beda tylko Ci ktorzy maja jakis wplyw na to co sie t u dzieje!Przecietni polacy wyemigruja do krajow w ktorych panuje normalny system wladz i w ktorych nie ma segregacji wedlug zasobow portfela!!!Ale coz,sami sobie co niektorzy zgotowali taki los wybierajac ludzi ulomnych do zarzadzania narodem!Na Waszym miejscu napisalbym prosbe do Al Kaidy o to aby nastepnym celem terrorystow byla glowna siedziba rzadu!pozdrawiam

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
-Satire- [2008-09-08 12:07]

50 na 50
Masz rację ANTYKOMUCHU, w związku z tym że nie ma równości.Zawsze będą lepsi i gorsi,biedniejsi czy bogatsi, SPRYTNIEJSI i INTELGENTNI.Natomiast patrząc na Twoją wypowiedź ,wnioskuję że nie do końca podoba Ci się że musisz płacić za dziecko - a poziom nauczania jest względny ;) Niestety prywatne szkoły wyższe czeka jeszcze długa droga do standardów nauczania państwowego ( mimo że obserwuje się tam pewne archaiczne aspekty). Wiem również że wybierając pomiędzy Szkołą Wyższą a np. Uniwersytetem wolałbyś być dumny że Twoje dziecko dostało się np na Studia prawnicze na Uniwersytecie a nie np na podrzędną lingwistykę na Wyższej Uczelni , która kosztuje krocie . pozdrawiam :-)

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Pils [2008-09-08 08:13]

I bardzo dobrze
Mamy udawać, że wszyscy są jednakowi, nie ma bogatych, biednych, głupich i mądrych? Nie jesteśmy tacy sami, przepaść jest pomiędzy nami! W sklepach oferta jest dostosowana dla klienta, w szkołach powinno być identycznie.

odpowiedz

pokaż 4 ukryte odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~kasia [2008-09-08 11:14]

do heleny.... inteligencje sie ma albo nie, i nie da sie jej kupic, pusta snobko!
kto twoim zdaniem jest dziadem? moze ty? a te podziały, to kolejne potwierdzenie dyskryminowania, każdego kto sie wyróżnia brak tolerancji panuje w naszym kraju...

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
~Kominiarz [2008-09-08 11:16]

Podziękujcie Bolkowi Wałęsie
sprzedał sie za 10 srebrników sb-kom a teraz sie smieje z naiwności ludzi którzy go wybrali, a on sie dogadał z sb i he he ma sie dobrze. Podziekujmy zatem za to Lechowi i jego kumplom ze tak podzielili ten kraj według siebie.

odpowiedz

pokaż 3 ukryte odpowiedzi

Szukaj w serwisie

reporter wp24 chcę wyslać

Zrobiłeś unikalne zdjęcie,
napisałeś ciekawą
wiadomość?

Wyślij je do nas lub załóż
własne konto, na którym
je opublikujesz.

Najlepsze materiały
publikujemy na stronie głównej serwisu.

Ostatnio dodane przez reporterów WP24

Pogoda długoterminowa materiał foto Pogoda długoterminowa dodane przez: Internauta WP24
Prognoza pogody materiał foto Prognoza pogody dodane przez: Internauta WP24

więcej