Strona główna serwisu
Jan Wójcik

Jan Wójcik

Islam a gwałt. Czy przemoc wobec kobiet ma związek z kulturą i religią Bliskiego Wschodu?

Islam a gwałt. Czy przemoc wobec kobiet ma związek z kulturą i religią Bliskiego Wschodu?

• Czy gwałty w Niemczech mają związek kulturą islamu?
• Co o gwałcie mówią Koran i hadisy?
• Co mówią konserwatywni duchowni, a co liberalni wyznawcy?
Spielfeld, Austria Spielfeld, Austria ()
Polecamy również - Kolonia - to się tak nie skończy

Molestowanie i gwałty w Niemczech wywołują trudną dyskusję o tym, na ile przemoc wobec kobiet ma związek z kulturą oraz religią imigrantów z krajów Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej. I jak to bywa w sytuacjach skrajnych, komentarze również stają się skrajne.

Od stwierdzeń, wypowiadanych przez zdecydowanych przeciwników islamu, że taki właśnie jest islam i tacy są "zdziczali" muzułmanie, po twierdzenia części środowisk lewicowych, że samo zajmowanie się tym problemem jest rasizmem, bo zajmujemy się nim tylko dlatego, że sprawcami są "inni".


Co zatem islam ma do powiedzenia w sprawie gwałtów? Na pierwszy rzut oka wydaje się, że niewiele, ponieważ podstawowe źródła islamskiego prawa - Koran i hadisy, choć poświęcają uwagę karom za cudzołóstwo, kwestią gwałtów wprost się nie zajmują. Co więcej, znajdziemy wielu współczesnych prawników muzułmańskich, którzy stwierdzą, że chociaż kara w przypadku gwałtu powinna być podobna, jak w przypadku cudzołóstwa, to znaczy biczowanie za stosunek przedmałżeński i kara śmierci za pozamałżeński, to jednak odwrotnie niż w przypadku cudzołóstwa, na potwierdzenie gwałtu nie trzeba znajdować czterech świadków.

Ofiara staje się oskarżoną

Tu oponują krytycy islamu, którzy starają się udowodnić, że w momencie, kiedy kobiecie nie udałoby się udowodnić gwałtu, to jej zeznanie może zostać uznane za przyznanie się do cudzołóstwa, a ofiara stanie się oskarżoną. I w tym duchu także pojawiają się opinie prawne - jak miało to miejsce w przypadku fatwy z 2011 roku w sprawie gwałtu na córce, która nie była w stanie przedstawić czterech świadków przeciwko ojcu.


Tak też zakończyła się sprawa pozwu przeciwko zbiorowemu gwałtowi w Arabii Saudyjskiej w 2006 roku. W tym przypadku skazano zarówno ofiarę, jak i sprawców. Te wydarzenia powtarzały się wielokrotnie w Pakistanie czy Bangladeszu.

Zdobycze dżihadu

Zgoda pomiędzy krytykami islamu a popularnymi islamskimi kaznodziejami panuje natomiast w przypadku uprawiania seksu z kobietami będącymi zdobyczą wojenną. Koraniczne zapisy, dopuszczające seks z brankami, nie pozostawiają wiele wątpliwości: "Szczęśliwi są wierzący (…), którzy zachowują wstrzemięźliwość, z wyjątkiem swoich żon i tego, czym zawładnęła ich prawica, bo wtedy nie będą ganieni" (Koran 23:1-7). Chodzi tu o niewolnice, czy też kobiety zdobyte w trakcie dżihadu.

I tu na scenę wkraczają współcześni popularni interpretatorzy i kaznodzieje, jak Zair Naik, czy Nouman Ali Khan z Kanady, którzy przedstawiają to jako rozwiązanie znacząco lepsze od praktykowanego na Zachodzie.

Pokrętne uzasadnienia


Zachód - zdaniem tych islamskich uczonych - takich zachowań zakazuje i jest idealistyczny, ale nie jest praktyczny, ponieważ kiedy wojsko wkracza do danej miejscowości, gwałty i tak się wydarzają. Tymczasem islam normuje całą sytuację i przenosi odpowiedzialność za dobrostan branki także na osobę, która ją posiada. Ali Khan brnie dalej, przywołując znaczenie małżeństwa w islamie, jako kontraktu przenoszącego obowiązki dotychczasowego opiekuna, czyli ojca, na nowego - męża. A skoro w sytuacji niewolnicy zdobytej w dżihadzie nie ma nikogo, kto by przejął tę odpowiedzialność, zostaje więc ona automatycznie przypisana zdobywcy. To, że takie tłumaczenie pozbawia jakichkolwiek praw kobietę postawioną w takiej sytuacji, oburza nie tylko zachodniego czytelnika, ale także liberalnych muzułmanów mieszkających na Zachodzie. Tarek Fatah takie kazania obarcza odpowiedzialnością za narastającą islamofobię, która w świetle wypowiedzi takich kaznodziejów staje się uzasadnioną obawą wobec średniowiecznych postaw.

Pozostaje pytanie, czy w Kolonii mamy do czynienia z uprawomocnionym dżihadem? Według klasycznej interpretacji prawa muzułmańskiego, nie. Nie można jednak wykluczyć, że sprawcy tych czynów, podobnie jak zradykalizowani dżihadyści, tworzą własne uzasadnienia na swój użytek.

Niemki z pewnością też nie były ubrane odpowiednio skromnie, jak mogłaby tego oczekiwać muzułmańska wrażliwość. I nie są to jedynie rady burmistrz Kolonii Henrietty Reker, którą spotkała już zasłużona fala krytyki. Podobnie w 2004 roku wypowiedział się na temat gwałtu jeden z największych obecnie autorytetów muzułmańskich na świecie, duchowy przywódca Bractwa Muzułmańskiego szejk Jusuf al-Karadawi: "By być rozgrzeszoną z winy, zgwałcona kobieta musi okazać pewien rodzaj dobrego prowadzenia się…".

Religia a internet

Przyznać jednak trzeba, że i w naszej kulturze znajdują się księża, którzy w podobny sposób bronią np. pedofilii. Różnica jest jednak taka, że wypowiedź księdza nie ma takiego samego autorytetu prawnego, jak wypowiedź uczonego w muzułmańskim prawie szariatu, zwłaszcza tej rangi co Karadawi.


Jest jednak dość wątpliwe, czy imigranci dokonujący napaści na kobiety w Niemczech zaprzątali sobie głowy interpretacją muzułmańskiego prawa. Może to być wynik zderzenia bardzo rygorystycznych wymogów społecznych dotyczących kontaktów płci przeciwnych w świecie islamskim oraz wszechogarniającego i łatwo dostępnego seksu w świecie Zachodu.

To jest jednym z wątków książki "Seks i Cytadela. Życie intymne w arabskim świecie przemian", napisanej przez pochodzącą z Egiptu Brytyjkę Shereen el Feki. Opisuje ona egipską młodzież z dostępem do powszechnej w internecie pornografii, a jednocześnie zmuszonej żyć w sytuacji, gdzie wzajemne kontakty z płcią przeciwną są mocno ograniczone przez zasady kultury i religii. Jedną z patologii rodzącej się na tym gruncie są przypadki tłumu, który otacza kobiety, molestuje je, a nawet gwałci.

Te zachowania, które przebiły się do mediów także podczas Arabskiej Wiosny na placu Tahrir, pojawiały się już wcześniej w Egipcie przy okazji masowych zgromadzeń, również świątecznych. Zajścia w Egipcie najbardziej przypominały sytuację z Kolonii. Również egipskie określenie na zachowania zbiorowego molestowania - "Taharrush-gamea" - posłużyło jako opis modus operandi sylwestrowych zajść przez ministra sprawiedliwości Nadrenii-Północnej Westfalii.

El Feki znajduje jeszcze jedno wytłumaczenie: słabo radząca sobie w świecie młodzież, w ramach patriarchalnej hierarchii dostaje poczucie władzy i dominacji nad osobami będącymi w ich mniemaniu niżej w hierarchii społecznej, kobietami.

Oskarżenia o rasizm


Mając tą wiedzę, trudno zgodzić się z wypowiedziami przedstawicieli skrajnej lewicy czy niektórymi feministkami, że każdy z nas jest potencjalnym gwałcicielem, a zajmowanie się tym tematem to przejaw niezdrowego rasistowskiego skrzywienia. To o tyle dziwne, że organizacja Feminoteka wydała książkę "Dlaczego Bóg nienawidzi kobiet?", w której w przeważającej części, to islam obarczany jest wprost odpowiedzialnością za złą sytuację kobiety w obecnym świecie.

Oskarżenia o rasizm powodują, że miotający nimi przedstawiciele lewicy w swej narracji zbliżają się do bardzo konserwatywnych kręgów religijnych, gdzie ofiary stają się winnymi. 26-letnia Selina z powodu wywiadu udzielonego niemieckiej telewizji SWR, w którym identyfikowała sprawców molestowania jako osoby imigranckiego pochodzenia, zaczęła otrzymywać pogróżki i być oskarżana o rasizm.

Histeryczne dążenie do tego, żeby nie łączyć zajść z falą uchodźców powoduje, że obawy przed oskarżeniami o rasizm pojawiły się już w niemieckiej policji. W Wielkiej Brytanii takie podejście doprowadziło do nieskutecznych i wlokących się śledztw wobec osób pochodzenia imigranckiego, zajmujących się procederem przymuszania do seksu i prostytucji młodych Brytyjek, pochodzących z obszarów wykluczenia społecznego. W efekcie proceder, jaki miał miejsce w Rotherham, trwał dziesięć lat, a ceną było zniszczone życie setek ofiar.

To, co wydarzyło się w sylwestrową noc w kilku miastach w Niemczech, jest zjawiskiem dla Europy nowym, z którym nie nauczyliśmy sobie jeszcze radzić. W całej Europie trwają gorączkowe poszukiwania sposobów rozwiązania problemu, włączając w to kierowanie imigrantów na obowiązkowe kursy dotyczące naszej kultury i społeczeństwa oraz pozycji kobiet w nim. Czy taki kurs wobec mieszanki - społecznej sytuacji imigrantów, lat odebranego wychowania i religijnych uzasadnień dla dominacji mężczyzn - pomoże?

Pytanie, czy w ogóle chcemy takie problemy mieć? Nawet w CDU - rządzącej w Niemczech partii - partyjne doły coraz głośniej domagają się zamknięcia granic. Może być więc tak, że nadmierna otwartość skończy się izolacją i coraz większym wykluczeniem.

Pozostało znaków: 4000

REGULAMIN

Wszystkie (909)
Nie zgadzam się z opinią
52
Zgadzam się z opinią
4504
~byk 2016-01-15 (12:08) 7 godzin i 5 minut temu

zwiazku nie ma z zadna religia, bo islam to to nie religia, a faszystowska ideologia sterujaca calym zyciem muzulmanow. w koranie jest napisane jakie znaczenie ma kobieta, w hadditach jest opisane jak to mohamed w zycie wdrazal, a w szarii sa obowiazki i kary dla kobiet. kazdy moze to przeczytac, ale odruch wymiotny gwarantowany!

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Pokaż najnowsze odpowiedzi 34

Nie zgadzam się z opinią
16
Zgadzam się z opinią
2237
~KOBIETA 2016-01-15 (14:29) 4 godziny i 44 minut temu

"Niemki z pewnością też nie były ubrane odpowiednio skromnie, jak mogłaby tego oczekiwać muzułmańska wrażliwość"- że co proszę?!? Chyba kogoś mocno pogięło. TU JEST EUROPA I KOBIETY BĘDĄ UBIERAĆ SIĘ JAK IM SIE PODOBA A NIE JEAK OCZEKUJE MUZUŁMAŃSKA WRAŻLIWOŚĆ. EUROPA JEST CHRZEŚCIJAŃSKA NIE MUZUŁMAŃSKA. Muzułmanie są tutaj tylko gośćmi i NIKT NIE BĘDZIE SIĘ IM PODPORZĄDKOWYWAŁ, TYLKO ONI NAM, BASTA.

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Pokaż najnowsze odpowiedzi 20

Nie zgadzam się z opinią
13
Zgadzam się z opinią
1138
~Donor 2016-01-15 (13:29) 5 godzin i 44 minut temu

Dla muzułmanów z Bliskiego Wschodu wszystkie białe kobiety- europejki czy amerykanki są pospolitymi q...mi. To wynika z zasad islamu.

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Pokaż najnowsze odpowiedzi 2

Nie zgadzam się z opinią
4
Zgadzam się z opinią
1117
~Max 2016-01-15 (12:28) 6 godzin i 45 minut temu

"Jest udokumentowany przypadek sprzed tygodnia pewnego profesora kryminologii, który opisywała „FAZ”. Otóz ten kryminolog, który zresztą parę lat temu był ministrem sprawiedliwości w niemieckim landzie, został zaproszony jako ekspert do jednego z głównych kanałów publicznej telewizji. Na wstępie został przez prowadzącą poinformowany, że w rozmowie nie może on poruszyć problemu migrantów. Profesor bardzo się zdziwił i odparł, że to jest raczej niemożliwe, by nie poruszyć tej kwestii w odniesieniu do wydarzeń sylwestrowych, na co prowadząca stwierdziła, że w takim razie rozmowa się nie odbędzie…"

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Pokaż najnowsze odpowiedzi 1

Nie zgadzam się z opinią
16
Zgadzam się z opinią
1126
~44 2016-01-15 (13:17) 5 godzin i 56 minut temu

Islam to doktryna społeczna, której celem jest bezwzględna dominacja nad światem i zniszczenie innych kultur. Z resztą słowo "kultura" jakoś dziwnie nie pasuje do brunatnych małpoludów, nie znających ludzkich praw.

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
5
Zgadzam się z opinią
1078
~mela 2016-01-15 (14:37) 4 godziny i 36 minut temu

To szok. Tam kobiety całe zasłonięte, a tu zobaczyli kawałek nogi i zglupieli i zachowali się jak wyglodniale zwierzęta. Niech wracają do siebie to nie będą się tak podniecać.

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Pokaż najnowsze odpowiedzi 3

Nie zgadzam się z opinią
6
Zgadzam się z opinią
935
~gość 2016-01-15 (13:01) 6 godzin i 12 minut temu

imigranci w Kolonii zaatakowali nie tylko kobiety. Od 19tej atakowali Katedrę-symbol chrześcijaństwa w Europie, wpisaną na listę unesco. W tamtym czasie odbywała się msza w katedrze. Muzułmanie obrzucali ją petardami. To była atak na chrześcijańskie wartości, dorobek unii i zachodu. To nie były zwykłe gwałty i obmacywanki, nie dajcie się zwieść. "Imigranci "muzułmańscy dali wyraz temu, po co tutaj naprawdę przybyli.

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
12
Zgadzam się z opinią
921
~nju 2016-01-15 (12:47) 6 godzin i 26 minut temu

islam to narzędzie zła , szatana ludzie są otumanieni i w przeważającej części nie zdolni do wyrażenia jakiegokolwiek sprzeciwu !!! Rodzisz się jako muzułmanin masz umrzeć jako muzułmanin !!! Nie masz żadnego wyboru !!! To totalitarny system pragnący nieograniczonej władzy !!!! Dziwię się tylko Europejczykom, że są aż tak ślepi i głupi !!!!! Chyba że nie są.... a to już inna kwestia....

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Pokaż najnowsze odpowiedzi 1

Nie zgadzam się z opinią
8
Zgadzam się z opinią
880
~moka 2016-01-15 (14:33) 4 godziny i 40 minut temu

Ich religia poniża kobiety.

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Pokaż najnowsze odpowiedzi 2

Nie zgadzam się z opinią
4
Zgadzam się z opinią
484
~Piotr 2016-01-15 (20:47) 22 godzin i 26 minut temu

Moze w Polsce nalezy wprowadzic podobne prawo dotyczace islamu jak w Japonii? Poprostu zakazac.

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Pokaż najnowsze odpowiedzi 1

Nie zgadzam się z opinią
2
Zgadzam się z opinią
475
~M59 2016-01-15 (12:48) 6 godzin i 25 minut temu

Prosze zamknijcie granice wprowadzic patrole ruchome na terenie kraju odsylajmy do domu niech robia porzadek u siebie ......Aniu.... K CO U CIEBIE SLYCHAC...............hej............

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
3
Zgadzam się z opinią
336
~jaa 2016-01-15 (13:16) 5 godzin i 57 minut temu

Podobnie jak w stadzie szympansów czy sworze psów odruchy dominacyjne przypominają akt kopulacji

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
3
Zgadzam się z opinią
313
~luz 2016-01-15 (21:51) 21 godzin i 22 minut temu

Muzułmanie są pod ochroną, nawet ponad prawem. Biali mają do odegrania rolę owiec.Do strzyżenia i jako mięso. Brawo UE

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Pokaż najnowsze odpowiedzi 1

Nie zgadzam się z opinią
3
Zgadzam się z opinią
200
~misza 2016-01-15 (22:24) 20 godzin i 49 minut temu

nie chce tego bydla u siebie w kraju i koniec!!!

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Pokaż najnowsze odpowiedzi 1

Nie zgadzam się z opinią
2
Zgadzam się z opinią
144
~sam 2016-01-15 (23:21) 19 godzin i 52 minut temu

Dziwne stwierdzenie że niemki na dworcu w Kolonii nie były odpowiednio skromnie ubrane. Przecież to zima i co? Były rozebrane, nie miały burek? Chyba były w jakichś płaszczach czy kurtkach

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
3
Zgadzam się z opinią
144
~amber 2016-01-15 (18:46) 27 minut temu

Ich poziom świadomości ogranicza się do zaspokojenia podstawowych potrzeb fizycznych.Nie rozumieją co to szacunek,godność,miłość,empatia,troska.Oni gardzą tymi wartościami tylko prymitywna siła do nich przemawia.My Polacy z naszą piękną historią,tradycją,wartościami wpajanymi od dziada,pradziada musimy się bronić przed zalewem islamu.Nasz sprzeciw to nasza samoobrona!

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
1
Zgadzam się z opinią
138
~kolonia 2016-01-16 (07:01) 12 godzin i 12 minut temu

7 latka na placu zabaw tez byla nie stosownie ubrana !!!! dlatego ja zgwalcono co wy wypisujecie wpiszczacie dzkusow terrorystow do domu i oczekujecie ze powiedza prosze dziekekuje nalezy ich deportowac i zamknac granice dla nich

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
2
Zgadzam się z opinią
127
~rebeliant 2016-01-15 (21:10) 22 godzin i 3 minuty temu

Islam i wszysc< w<znawcy to grupa ludzie nie reformowalnych. Oni zyja wedlug swoich praw i zwyczaji. Najprostszym rozwiazaniem byloby zakazanie stosowania ich rytuaow w polsce. Kazdy ktory by te zasady zlamal powinien byc natychmiast deportowany. Mielibysmy problem z glowy.

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
3
Zgadzam się z opinią
126
~( 2016-01-15 (16:42) 2 godziny i 31 minut temu

Dla tych ludzi europa to burdel z nagimi kobietami !!! Witały ich serdecznie za progami tego burdelu ... oni mieli obiecane zabawy z tymi "nieczystymi" paniami + 2.000 euro !!! ... TO JAK SIĘ MAJĄ ZACHOWAĆ ???

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
1
Zgadzam się z opinią
114
~żal 2016-01-15 (23:38) 19 godzin i 35 minut temu

No proszę was niby cywilizowany świat pełen moralnych zasad a tu sąsiedzi symbol dobrobytu postępu technologicznego i wzór cnót sprzedał się jak tania .....ka ile wzieła Pani."Głowa Państwa "żeby pozwolić na takie bestialskie traktowanie swoich rodaków tuszowanie przestępstw to sie nie mieści w głowie po co nam ta unia żeby nas pociągnąć na DNO

odpowiedz

zgłoś do moderacji