Strona główna serwisu
"To kamień milowy przeciwko antysemityzmowi w Kościele"

"To kamień milowy przeciwko antysemityzmowi w Kościele"

Światowy Kongres Żydów wyraził zadowolenie ze słów Benedykta XVI z jego książki "Jezus z Nazaretu", które uznano za oczyszczenie Żydów z zarzutu wydania wyroku śmierci na Jezusa. - To kamień milowy przeciwko antysemityzmowi w Kościele - powiedział prezes Kongresu Ronald Lauder. Jednocześnie Kongres wyraził nadzieję na formalny akt papieża w tej sprawie.
W ukazującym się 10 marca drugim tomie książki papież napisał: "Najpierw zapytajmy jednak: Kim właściwie byli oskarżyciele? Kto nalegał na wydanie na Jezusa wyroku śmierci?".

"W odpowiedziach Ewangelii zachodzą tu różnice, nad którymi musimy się zastanowić. Według Jana są to po prostu 'Żydzi'. Jednak to określenie absolutnie nie oznacza u Jana - jak dzisiejszy czytelnik byłby może skłonny myśleć - narodu izraelskiego jako takiego, tym bardziej nie ma ono też charakteru 'rasistowskiego'" - wyjaśnił papież.

Komentując te rozpowszechnione przez media słowa Benedykta XVI, prezes Światowego Kongresu Żydów Ronald Lauder oświadczył: - Przez wiele wieków Żydzi cierpieli w wyniku brutalnych prześladowań i antysemityzmu, gdyż chrześcijanie uważali ich za zbiorowo odpowiedzialnych za zabicie Jezusa Chrystusa, chociaż on sam był Żydem, a krzyż był władców rzymskich.

- Najwyższy czas na to, aby dwa tysiące lat po tych wydarzeniach zwierzchnik Kościoła katolickiego wypowiedział jasne słowa na ten temat. To kamień milowy przeciwko antysemityzmowi w Kościele - ocenił Lauder, cytowany przez agencję Ansa.

Wyraził jednak przypuszczenie, że wielu katolickich księży będzie dalej publicznie wspierać tezy o odpowiedzialności Żydów póki papież nie ogłosi oficjalnego listu albo encykliki na ten temat.

Prezes Światowego Kongresu Żydów stwierdził, że mimo soborowej deklaracji "Nostra Aetate" z 1965 roku, w której odrzucono teorię o żydowskiej odpowiedzialności za śmierć Jezusa i gdzie znajduje się stwierdzenie, że "nie należy przedstawiać Żydów jako odrzuconych ani jako przeklętych przez Boga", wielu katolików wciąż głosi takie poglądy.

Zdaniem Laudera odrzucenie takich fałszywych argumentów w osobistej książce, jakkolwiek słuszne, jest prawdopodobnie niewystarczające.

- Żydzi z całego świata bardzo doceniają, że papież ten jest absolutnie zdeterminowany na rzecz rozwijania dobrych relacji między chrześcijanami a Żydami - zapewnił jednocześnie Lauder.
PAP Zamieszczone na stronach internetowych portalu WP.PL materiały sygnowane skrótem "PAP" stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazami danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie, chronionych przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez WP.PL na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.

Pozostało znaków: 4000

REGULAMIN

Wszystkie (33)
Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
0
tak i nie 2011-03-04 (21:46) 10 godzin i 47 minut temu

Kamienie milowe często służą do miotania w przeciwnika , ot chociażby toruńskie radyjo.

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
0
~sa super 2011-03-04 (07:29) 1 godzinę i 4 minuty temu

zydzi od zawsze byli porzadnymi ludzmi. i inteligentnymi!!!... nikogo nie mordowali!(NIE POTRAFILI SIE BRONIC! szli do pieca bo mysleli ze BOG tak chce)) ale dzis skutecznie sie bronia przed banda arabow!! la e jest to tylko OBRONA KONIECZNA )

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
0
~prostujący ścieżki 2011-03-04 (01:13) 7 godzin i 20 minut temu

Osoba, która to napisała, nie rozumie lub udaje, że nie rozumie przesłania Jezusa Chrystusa a istnienie lub nieistnienie Boga jest kwestią otwartą, a nie wynikiem Tejże Osoby mniemania o "urojeniowym charakterze mistycznej postaci Boga" - inaczej mówiąc Bóg jest albo nie jest, ale nie ma dowodów ani na jedno ani na drugie (i nie może być w świetle dogmatu o wolnej woli). Ponadto: chrześcijaństwo jest religią żywą, która odwołuje się do doświadczeń społeczeństw we właściwych im czasach, dziś jego przesłanie może mieć inny wyraz (ale nie rdzeń) niż 2000 lat temu... Jednak rozdanie majętności przez ludzi, którzy mają ich zbyt wiele nadal dziś jest czymś, do czego warto nawoływać. Każdy, kto choć raz przeczytał Ewangelię wie także, że Jezus, wbrew wystawiającemu nieprawdziwą opinię, nawoływał do dobroci. Dowodami są (m.in.) przypowieść o miłosiernym Samarytaninie, fakt, że mówił, że należy wybaczać 77 razy, jego zrozumienie dla grzeszników, Przykazanie Miłości i wiele innych. Co do wartości rodzinnych - iść za Chrystusem niekoniecznie oznacza fizyczną za nim wędrówkę. Należy iść Jego śladami w sensie duchowym, a więc oczyścić swe serce i sprawić, aby tylko Bóg i jego wola stały się ważne w naszym życiu. Nie może być innych Bogów (mamona, władza, prestiż, przyjemności) przed Jedynym. Kiedy człowiek zapomina o tym, sam oddala się od Prawdziwego Szczęścia i Radości, wybierając piekło: egoizm, smutek, żal, samotność, rozpacz, wstyd. Mistycyzm natomiast oznacza Tajemnicę. Bez Tajemnicy życie jest puste i nudne. Chrześcijaństwo daje Nam wszystko co najlepsze. Niech każdy to zrozumie w głębi swego serca.

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
0
~prostujący ścieżki 2011-03-04 (01:12) 7 godzin i 21 minut temu

Osoba, która to napisała, nie rozumie lub udaje, że nie rozumie przesłania Jezusa Chrystusa a istnienie lub nieistnienie Boga jest kwestią otwartą, a nie wynikiem Tejże Osoby mniemania o "urojeniowym charakterze mistycznej postaci Boga" - inaczej mówiąc Bóg jest albo nie jest, ale nie ma dowodów ani na jedno ani na drugie (i nie może być w świetle dogmatu o wolnej woli). Ponadto: chrześcijaństwo jest religią żywą, która odwołuje się do doświadczeń społeczeństw we właściwych im czasach, dziś jego przesłanie może mieć inny wyraz (ale nie rdzeń) niż 2000 lat temu... Jednak rozdanie majętności przez ludzi, którzy mają ich zbyt wiele nadal dziś jest czymś, do czego warto nawoływać. Każdy, kto choć raz przeczytał Ewangelię wie także, że Jezus, wbrew wystawiającemu nieprawdziwą opinię, nawoływał do dobroci. Dowodami są (m.in.) przypowieść o miłosiernym Samarytaninie, fakt, że mówił, że należy wybaczać 77 razy, jego zrozumienie dla grzeszników, Przykazanie Miłości i wiele innych. Co do wartości rodzinnych - iść za Chrystusem niekoniecznie oznacza fizyczną za nim wędrówkę. Należy iść Jego śladami w sensie duchowym, a więc oczyścić swe serce i sprawić, aby tylko Bóg i jego wola stały się ważne w naszym życiu. Nie może być innych Bogów (mamona, władza, prestiż, przyjemności) przed Jedynym. Kiedy człowiek zapomina o tym, sam oddala się od Prawdziwego Szczęścia i Radości, wybierając piekło: egoizm, smutek, żal, samotność, rozpacz, wstyd. Mistycyzm natomiast oznacza Tajemnicę. Bez Tajemnicy życie jest puste i nudne. Chrześcijaństwo daje Nam wszystko co najlepsze. Niech każdy to zrozumie w głębi swego serca.

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
0
~Jerzy 2011-03-03 (23:48) 8 godzin i 45 minut temu

..to ówcześni z I wieku n.e. Żydzi,podjudzani przez żydowskie duchowieństwo,czyli naczelnych kapłanów i urzędników..świadomie wydali Jezusa na egzekucje....a o czym świadczą krzyki..?..cytuję wg.Biblii Tysiąclecia.II wyd.....Ewangelia Jana 19:6-7...cytuje "gdy Go ujrzeli arcykapłani i słudzy,zawołali ..Ukrzyżuj,Ukrzyżuj,......( Piłat chciał Jezusa uwolnic..ale tłum Żydów do Niego...Powinien umrzeć..!..,Żydzi zaszantażowali Piłata,że jak uwolni Jezusa to go podkablują do Cezara ....Ew.Jana 19:12 ..i wtedy Piłat się wystraszył.... Nowy Testament wyjawia, że Chrystus cieszył się wśród nich ogromną popularnością, szczególnie w Galilei, gdzie skoncentrował swą działalność (Jana 7:31; 8:30; 10:42; 11:45). Zaledwie pięć dni przed jego pojmaniem i egzekucją tłumy Żydów witały go w Jeruzalem jako Mesjasza (Mateusza 21:6-11). Kto zatem chciał zgładzić Jezusa? Nowy Testament podaje, że potępiali go arcykapłani oraz wielu faryzeuszy i saduceuszy, ponieważ demaskował ich obłudę (Mateusza 21:33-46; 23:1-36). Do jego czołowych przeciwników należał arcykapłan Kajfasz. Niewątpliwie osobiście poniósł on straty materialne, gdy Jezus wypędził przekupniów ze świątyni (Marka 11:15-18). Ponadto obawiał się, że popularność Chrystusa wśród Żydów mogłaby w końcu doprowadzić do interwencji Rzymu, a wtedy straciłby władzę (Jana 11:45-53). Tak więc arcykapłani i inni przywódcy religijni uknuli spisek na życie Jezusa i oddali go pod sąd rzymski, by ten dokonał egzekucji (Mateusza 27:1, 2; Marka 15:1; Łukasza 22:66 do 23:1). Cóż za ironia przychylność żydowskich mas wobec Jezusa stała się przyczyną jego śmierci! Według Pisma Świętego morderstwo, za które nie poniesiono kary, ściągało winę nie tylko na sprawcę, ale także na społeczeństwo, gdyż nie dopisało ono w wymierzeniu sprawiedliwości (5 Mojżeszowa 21:1-9). Na przykład całe plemię Beniamina uznano niegdyś winnym krwi, ponieważ nie ukarało wywodzącej się z niego grupy zabójców. Chociaż przeważająca większość rodu nie była bezpośrednio uwikłana w morderstwo, jednak tolerując ten postępek, usprawiedliwiała go i dlatego ponosiła pewną miarę odpowiedzialności (Sędziów 20:8-48). Jak słusznie kiedyś zauważono, milczenie oznacza zgodę.Również Żydzi z I wieku nie protestowali, gdy ich przywódcy dopuszczali się zbrodni, która pociągała za sobą winę krwi. Skoro jednak pozwolili na podstępne działania arcykapłanów i faryzeuszy, odpowiedzialność za nie ponosił cały naród. Niewątpliwie z tego powodu Piotr wzywał słuchających go Żydów do okazania skruchy. Jeżeli więc Jezus cieszył się taką popularnością, to jak Żydzi mogli się domagać jego śmierci? Niewykluczone, iż ludzie ci pochodzili z Judei, jako że większość zwolenników Jezusa stanowili Galilejczycy. Mieszkańcy Galilei z natury odznaczali się serdecznością, pokorą i szczodrością, podczas gdy Judejczycy, zwłaszcza z Jeruzalem, byli wyniośli, bogaci i wykształceni. Co istotne, Mateusz wyjawia, iż zebranych podburzyli arcykapłani i starsi; (Mateusza 27:20). Na procesie Jezusa Piłat oznajmił, że nie chce być winny krwi tego człowieka .Żydzi bez wahania rzekli: Krew jego niech spadnie na nas i na nasze dzieci (Mateusza 27:24, 25).

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Pokaż najnowsze odpowiedzi 3

Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
0
~Jerzy 2011-03-03 (23:33) 9 godzin temu

..to ówcześni z I wieku n.e. Żydzi,podjudzani przez żydowskie duchowieństwo,czyli naczelnych kapłanów i urzędników..świadomie wydali Jezusa na egzekucje....a o czym świadczą krzyki..?..cytuję wg.Biblii Tysiąclecia.II wyd.....Ewangelia Jana 19:6-7...cytuje "gdy Go ujrzeli arcykapłani i słudzy,zawołali ..Ukrzyżuj,Ukrzyżuj,......( Piłat chciał Jezusa uwolnic..ale tłum Żydów do Niego...Powinien umrzeć..!..,Żydzi zaszantażowali Piłata,że jak uwolni Jezusa to go podkablują do Cezara ....Ew.Jana 19:12 ..i wtedy Piłat się wystraszył.... Nowy Testament wyjawia, że Chrystus cieszył się wśród nich ogromną popularnością, szczególnie w Galilei, gdzie skoncentrował swą działalność (Jana 7:31; 8:30; 10:42; 11:45). Zaledwie pięć dni przed jego pojmaniem i egzekucją tłumy Żydów witały go w Jeruzalem jako Mesjasza (Mateusza 21:6-11). Kto zatem chciał zgładzić Jezusa? Nowy Testament podaje, że potępiali go arcykapłani oraz wielu faryzeuszy i saduceuszy, ponieważ demaskował ich obłudę (Mateusza 21:33-46; 23:1-36). Do jego czołowych przeciwników należał arcykapłan Kajfasz. Niewątpliwie osobiście poniósł on straty materialne, gdy Jezus wypędził przekupniów ze świątyni (Marka 11:15-18). Ponadto obawiał się, że popularność Chrystusa wśród Żydów mogłaby w końcu doprowadzić do interwencji Rzymu, a wtedy straciłby władzę (Jana 11:45-53). Tak więc arcykapłani i inni przywódcy religijni uknuli spisek na życie Jezusa i oddali go pod sąd rzymski, by ten dokonał egzekucji (Mateusza 27:1, 2; Marka 15:1; Łukasza 22:66 do 23:1). Cóż za ironia przychylność żydowskich mas wobec Jezusa stała się przyczyną jego śmierci! Według Pisma Świętego morderstwo, za które nie poniesiono kary, ściągało winę nie tylko na sprawcę, ale także na społeczeństwo, gdyż nie dopisało ono w wymierzeniu sprawiedliwości (5 Mojżeszowa 21:1-9). Na przykład całe plemię Beniamina uznano niegdyś winnym krwi, ponieważ nie ukarało wywodzącej się z niego grupy zabójców. Chociaż przeważająca większość rodu nie była bezpośrednio uwikłana w morderstwo, jednak tolerując ten postępek, usprawiedliwiała go i dlatego ponosiła pewną miarę odpowiedzialności (Sędziów 20:8-48). Jak słusznie kiedyś zauważono, milczenie oznacza zgodę.Również Żydzi z I wieku nie protestowali, gdy ich przywódcy dopuszczali się zbrodni, która pociągała za sobą winę krwi. Skoro jednak pozwolili na podstępne działania arcykapłanów i faryzeuszy, odpowiedzialność za nie ponosił cały naród. Niewątpliwie z tego powodu Piotr wzywał słuchających go Żydów do okazania skruchy. Jeżeli więc Jezus cieszył się taką popularnością, to jak Żydzi mogli się domagać jego śmierci? Niewykluczone, iż ludzie ci pochodzili z Judei, jako że większość zwolenników Jezusa stanowili Galilejczycy. Mieszkańcy Galilei z natury odznaczali się serdecznością, pokorą i szczodrością, podczas gdy Judejczycy, zwłaszcza z Jeruzalem, byli wyniośli, bogaci i wykształceni. Co istotne, Mateusz wyjawia, iż zebranych podburzyli arcykapłani i starsi; (Mateusza 27:20). Na procesie Jezusa Piłat oznajmił, że nie chce być winny krwi tego człowieka .Żydzi bez wahania rzekli: Krew jego niech spadnie na nas i na nasze dzieci (Mateusza 27:24, 25).

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
0
nananana 2011-03-03 (20:24) 12 godzin i 9 minut temu

może w końcu będzie głosił prawdę?Oby tak było!

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
0
~walczyk 2011-03-03 (20:14) 12 godzin i 19 minut temu

Kiedy oddacie swoje dobra prawowitym właścicielom? Żydom przyznajesz niewinność ale to nie znaczy, że Watykan jest tak samo niewinny, wprost przeciwnie, Benek.

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
0
~konrad 2011-03-03 (20:11) 12 godzin i 22 minut temu

Czy ustąpił byś miejsca na swoim TRONIE i oddał byś WSZYSTKIE swoje ZASZCZYTNE tytuły i rozdał byś cały swój majątek potrzebującym, gdyby Chrystus Jezus przybył z Nieba i odwiedził Cie w Watykanie ? ZROBIŁ BYŚ TO ???

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Pokaż najnowsze odpowiedzi 2

Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
0
~konrad 2011-03-03 (20:08) 12 godzin i 25 minut temu

Czy ustąpił byś miejsca na swoim TRONIE i oddał byś WSZYSTKIE swoje ZASZCZYTNE tytuły i rozdał byś cały swój majątek potrzebującym, gdyby Chrystus Jezus przybył z Nieba i odwiedził Cie w Watykanie ? ZROBIŁ BYŚ TO ???

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
0
~walczyk 2011-03-03 (19:34) 12 godzin i 59 minut temu

Na takie idiotyzmy pracują miliony ludzi na całym świecie. Niech sami wierni utrzymują tą bzdurę, za swoje pieniądze. Jezeli wyznawcy tego samego Boga tłuką się ze sobą, dajmy Im wolną wolę, będzie mniej nieszczęść na ziemi.

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
0
~Grendel 2011-03-03 (18:02) 14 godzin i 31 minut temu

Przez dziesiątki setek lat popierane niewolnictwo - sankcjonowane w nowym i starym testamencie. Traktowanie kobiet jako ludzie drugiej kategorii (w najlepszym wypadku). Sprzeczna doktryna dostosowywana do potrzeb (liczne nakazy mordowania innowierców, niewiernych, niepokornych dzieci sankcjonowane w biblii a na potrzeby PR "Nie zabijaj") - szczyt relatywizmu moralnego. Bezczelne plagiaty zwyczajów pogan, zmiana reguł gry w czasie gry - wniebowstąpienie NMP jest dogmatem od kilku dekad, przedtem było zwalczane. Przez prawie 2000 lat istnienia obwinianie żydów na podstawie dziedziczenia winy i winy zbiorowej. To jest dla was wzór moralności? To nie wszystkie przykłady.

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
0
~Realista 2011-03-03 (17:56) 14 godzin i 37 minut temu

Ew. Sw. Jana Rozdz. 8 wers 44

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Pokaż najnowsze odpowiedzi 1

Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
0
~Pan Sułek 2011-03-03 (17:06) 15 godzin i 27 minut temu

Chrystusa zamordowali tacy sami ludzie jak ci spod pałacu prezydenckiego mieniący samych siebie obrońcami tego świętego znaku którzy tak na prawdę dokonali jego defekacji i zbezczeszczenia.To oni Go ukrzyżowali i codziennie tak Go krzyżują a nas razem z Nim.

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
0
~Krzysztof 2011-03-03 (16:56) 15 godzin i 37 minut temu

w polskim rządzie to nic oni dobrego nie zrobili dla Polski i Polaków (przeciwnie doprowadzaja do upadku firmy, które później za grosze wykupuja zydowskie firmy zagraniczne), a stnowią wiekszość w tym rzadzie. Poczytajcie-wyszukiwarka: tajny referat Jakuba Bermana.

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Pokaż najnowsze odpowiedzi 2

Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
0
~kama 2011-03-03 (16:52) 15 godzin i 41 minut temu

co to za masło maślane no przecież to była wola Boska dla odkupienia grzechów I co ma do tego chciejstwo czy decyzja żydów??skoro Bóg o wszystkim decyduje

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Pokaż najnowsze odpowiedzi 1

Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
0
~walczyk 2011-03-03 (16:49) 15 godzin i 44 minut temu

Wyobraźcie sobie, że jest człowiek, który nawołuje do rozdania swoich majętności, do opuszczenia swoich rodziców i pójścia za Nim. Kościół katolicki pierwszy by Takiego osobnika ukrzyżował by odzyskać swoich parafian. Żydzi postąpili bardzo racjonalnie, chroniąc swoją młodzież przed ówczesnym ruchem hippisowskim. Chrystus nie nawoływał do dobroci, lecz do uwierzenia w mistyczną postać urojonego Boga, do zawierzenia Jemu samemu i do porzucenia swoich rodzin. Jak to się ma do nauk o wartościach rodzinnych? Udowodnił to między innymi Wojtyła, wybierając mistycyzm który w rozumieniu wielu ludzi jest prawdziwym złem.

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Pokaż najnowsze odpowiedzi 2

Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
0
~cep 2011-03-03 (16:45) 15 godzin i 48 minut temu

pewnie Polacy tak teraz sadza Zydzi

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Pokaż najnowsze odpowiedzi 3

Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
0
~cholo 2011-03-03 (16:37) 15 godzin i 56 minut temu

to niech opublikuje wszystkie akty papieskie wydane przez swoich poprzedników dot. restrykcji wobec Żydów ( getta, znakowanie odzieży itd - trochę tego było). To może być lepszy ruch niż ta jego książka, której i tak nikt nie da rady przeczytać bo ta literatura liczona jest na "zmęczenie przeciwnika".

odpowiedz

zgłoś do moderacji