więcej

"Skremowany człowiek w urnie na kominku? Dziwne".

Logo dostawcy  wp.pl | dodane 2009-10-31 (08:02)
zobacz galerię

fot. Jupiterimages

opinie
drukuj

Czy ksiądz może odmówić pogrzebu za nieprzyjmowanie księdza po kolędzie? Czy Kościół sprzeciwia się kremacji? Dlaczego najważniejszym elementem każdego pogrzebu jest komunia? Na te i inne pytania odpowiada duszpasterz Środowisk Twórczych, ksiądz Wiesław Niewęgłowski. W najnowszych ankietach Wirtualnej Polski 73% Internautów odpowiedziało, że chciałoby, aby po śmierci ich ciało zostało skremowane, a 58% wierzy w życie pozagrobowe.

Sylwia Mróz, Wirtualna Polska: Kiedy księża mogą odmówić pogrzebu?

Ksiądz Wiesław Niewęgłowski: - W przypadku, gdy dana osoba mówi jasno poprzez zapis w testamencie, albo deklarację w obecności świadków, że nie życzy sobie pogrzebu katolickiego. Bywają wyjątkowe sytuacje, gdy z jakichś szczególnych powodów rodzina chce sprzeciwić się decyzji zmarłego. Wówczas należy uhonorować wolę osoby, która odeszła.

Również wtedy, gdy ktoś do ostatniej chwili występował przeciwko Kościołowi, to trzeba uszanować decyzję zmarłego i pochować go w sposób świecki. Częściej spotykamy się z tym, że niewierzący na łożu śmierci prosi o spowiedź czy o modlitwę. Takich sytuacji jest o wiele więcej, niż takich, gdy ludzie do końca bardzo zdecydowanie mówią nie.

A co z przypadkami, gdy ksiądz odmawia pochówku, mówiąc że zmarły nie chodził do kościoła?

- Myślę, że nie jest to decyzja księdza, tylko osoby, która zmarła. W niektórych sytuacjach, gdy odbywa się świecki pogrzeb, czasami po kilku tygodniach przychodzi rodzina z prośbą, by odbyła się msza święta w intencji zmarłego. W takich sytuacjach ksiądz nie odmawia. Ceremonia pożegnania zmarłego, który był daleko od Pana Boga, to w Kościele bardzo pozytywny znak.

Dawniej był zwyczaj, by samobójców chować pod murem cmentarza. A jak to wygląda dzisiaj, bo w końcu samobójstwo jest grzechem ciężkim?

- Zazwyczaj samobójstwa są popełniane pod wpływem emocji. Na ogół są zanurzone w niesamowitych dramatach wewnętrznych, a za takich ludzi jeszcze bardziej trzeba się modlić. To oni w swojej biedzie podjęli decyzję, której może za chwilę by nie podjęli.

Zatem dlaczego dawniej samobójców grzebano na niepoświęconej ziemi, a potem się to zmieniło?

- Dawniej samobójstwa były bardzo rzadkie. Nie opuszcza się człowieka, który targnął się na własne życie. W takich sytuacjach jest większe zrozumienie w Kościele wobec tego dramatu.

Zdarzają się przypadki, gdy w czasie mszy pożegnalnej ksiądz źle wypowiada się na temat zmarłego.

- Tego nie zrobi nikt, kto ma choćby minimum nawet nie religijności, ile kultury osobistej.

A w przypadku kremacji jakie jest stanowisko Kościoła?

- Kościół odnosił się z dużym dystansem do kremacji po wojnie i doświadczeniach obozów koncentracyjnych. Te straszne doświadczenia spowodowały, że przez blisko 50 lat wszyscy byli bardzo daleko od tego. Kremację kojarzono z decyzjami przeciwko człowiekowi zarówno za życia, jak i po śmierci.

Teraz pamięć i świadomość śmierci przeciwko człowiekowi zmieniła się. Obecnie przyjmuje się taką formę chowania zmarłego. Warto pamiętać, że kremacja jest bardzo starą formą pochówku, sięgającą czasów dalekiej starożytności. Jedyne co może dziwić to fakt, że skremowany człowiek stoi w urnie na kominku w sypialni.

Co na to Kościół?

- Skremowany człowiek powinien być pochowany, gdyż taka sytuacja wymaga pewnego finału. Zaś kwestię tego, co można zrobić z ludzkimi prochami powinno normować prawo.

Czy ze strony kapłana istota pożegnania osoby znanej różni się czymkolwiek od pożegnania zwyczajnego człowieka?

- Wielu księży, którzy prowadzą pogrzeby nie zna ludzi, których chowa. Na ogół odprawiam pogrzeby ludzi, których znałem od wielu lat.
Zawsze gdy odchodzi jakiś człowiek wraz z nim odchodzi cząstka nasks. Wiesław Niewęgłowski
Zawsze gdy odchodzi jakiś człowiek wraz z nim odchodzi cząstka nas. Stąd te pogrzeby są zawsze wydarzeniem trudnym, bo w jakiś sposób angażują one księdza – ma do nich osobisty stosunek. Wówczas należy pocieszyć rodzinę, powiedzieć coś, co nie jest konwenansem, co pomaga.

Takie pogrzeby jak rozumiem są bardziej zindywidualizowane?

- Tak, bo wówczas ma się świadomość pewnego życiorysu, pewnego dzieła, które ci ludzie po sobie pozostawiają.

Nie każdy z nas jest wielkim reżyserem, ale wszyscy jesteśmy na swój sposób wyjątkowi. Czy zatem bardziej spersonalizowana forma pogrzebu jest lepsza?

- Patrzymy na sprawę pogrzebów z perspektywy Warszawy, a warto spojrzeć na to szerzej. Na ogół wikariusz, czy proboszcz zna swoich wiernych, więc wszystkie te pogrzeby mają bardzo osobisty charakter.

Co, zdaniem księdza, jest najważniejszym elementem każdego pogrzebu?

- Komunia święta całej rodziny. Wtedy można poprosić Pana Boga o miłosierdzie i modlitwę. Jest to centrum pogrzebu, bowiem przez modlitwę próbujemy sięgnąć do Pana Boga i przedłożyć mu wszystkie sprawy osoby, która odchodzi. W ten sposób realnie dotykamy człowieka, który odszedł.

Wywiad z ks. Wiesławem Niewęgłowskim przeprowadziła Sylwia Mróz, Wirtualna Polska


oceń
150
43
Podziel się

Czekamy na Twoje zgłoszenie!

Byłeś świadkiem lub uczestnikiem ważnego zdarzenia? Poinformuj Internautów o tym, co dzieje się w Polsce, na świecie, w Twojej okolicy!

Wyślij nam zdjęcie, film lub artykuł! Najciekawsze opublikujemy!


  • Skomentuj
  • WP.PL
  • FB

Korzystanie z komentarzy FB oznacza akceptację regulaminu

REGULAMIN
Ocena: 0 [0]
~Mirko [2010-02-02 15:16]

Kościół a kremacja
Kler nie chce się zgodzic na kremację dlatego że kazdorazowo straciłby po ok. 600 zł.Które pobiera od rodziny zmarłego.Nie maiłby wtedy nic do roboty.Oto prawdziwa przyczyna a nie żadne "oświęcimskie doświadczenia".

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
~ona [2010-01-29 00:01]

prochy
Mój wujek stoi na kominku. Między słonikami. Serio.

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
~pigmej [2010-02-02 14:05]

dla kleru to kasa
dlatego kler tak jest by sie rodziły wszelkie dzieci nawet te które za dwie godziny umra! Bo chrzest to jedna kasa i pogrzeb to druga kasa i to jedyny powód dla którego obłudny kler tak walczy o nienarodzone!

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Alek [2010-02-02 10:31]

Bylem na pogrzebie donatorki
Kuzynka ktora byla chora na raka ofiarowala swoje cialo nauce podpisujac stosowne dokumenty wiedzila o tym tez rodzina i taka byla jej ostatnia wola. Jakie bylo zdziwienie ludzi na mszy pogrzebowej kiedy nie bylo trumny i urny czesc myslala ze to jakies zarty. A jak bylo juz wieadomo ze to koniec z racji ze to ja bylem wyznaczony do tego zadzwonielem na Uniwerek Medyczny z informacja ze zmarla kuzynka i jej cialo znajduje sie w kostnicy szpitala jeszcze w tym samym dniu z calymi honorami i szacunkiem przyjechali po cialo. Powiem wielki szacun dla kuzynki oraz to ze uswiadomila wszystkim ze mozna po smierci pomagac innym, oraz postawila sobie pomnik. Ksiadz o tym wiedzial i powiedzil piekne kazanie.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~QUE [2010-01-27 17:59]

kASA
Witam ksiedza-Widze ze trzeba sie pochwalic wiernym zarobkami

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
~pepe13 [2010-01-31 11:16]

grzebanie
zgadzam sie dawniej bylo mniej zejsc samobujczuych teraz jes ich durzo wiecej dlatego prost jerzeli nie wiadomo o co chodzi klerowi chodzi o pienodze ekonomia brania nie dawania /wieksza przyjemnoscia jest dawanie nisz branie/ ciekaw kto to wymyslil kler czy biedak

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~stach [2009-11-29 12:39]

Stoi w urnie na kominku w sypialni?
Kominek w sypialni?Czy ksiądz aby widział kiedyś sypialnię?Co do tego że"stoi"?A dlaczego nie?Niektóre z urn są dziełami sztuki,a to co zostało z kiedyś bliskiego nam człowieka nie przeszkadza,co więcej aby być bliżej nie trzeba wybierać się nieraz w uciążliwą podróż na cmentarz np.1 listopada kiedy policja absolutnie skutecznie utrudnia dotarcie choćby w pobliże cmentarza.Chciałbym aby najbliższa mi za życia osoba(no przecież nie wszystkie)"stała" sobie na kominku,ja też bym chętnie postał gdyby ktoś bliski tego sobie życzył.Amen

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
~ANGELA BOYS [2010-01-29 15:03]

Z innej beczki
Jeżeli tyko ponad 50 % wierzy w życie po śmierci, to gdzie jest 96 % Katolików.Ha Ha .

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~MAMUT [2010-01-28 12:22]

TEZ CHCE ABY PO SMIERCI MNIE SKREMOWANO.
MIELIBYSMY INNE PODEJSCIE DO KREMACJI GDYBY NIE PIECE OSWIECIMSKIE.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~grzesiek [2010-01-28 09:49]

to szczera prawda
księża to złodzieje

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~ana [2010-01-27 14:17]

Kremaja jest czyms normalnym i praktycznym nasza dusz sie liczy nasze mysli nasze czlowieczenstwo ktore pozotaje po nas u Najwyzszego.......a to ze kler moze sie ztym nie zgadzac?coz jego wola ........moja mama tego sobie zyczyla i tak sie stalo i byl normalnie nasz Wikary i byl uroczysty pogrzeb jeli mozna to tak nazwac a Ksiadz ladnie mowil o siostrze Feliji i jestem mu bardzo wdzieczna skad inad super wikary cieply dobry i madry mlody czlowiek.........a ze Ksadz modli sie za pieniadze coz to fakt ostatnio bardzo zauwazalny nietety..........bo Oni powinni dawac nam przyklad ubostwa i zrozumienia dla ubogiego czlowieka.....a za bardzo kochaja mamone i wladze.......

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Dana [2010-01-26 16:44]

Popieram.Bomba projekt.
Najbardziej podoba mi sie to ,ze powinnu płacic podatki za grunty. Oni zyja w urojonym świecie.Nie robiąc nic maja wszystko.Kłamia ,oszukuja i wymagaja od innych to czego sami nie robia. A naród ? Jeszcze teg nie widzi dokładnie ale juz zaczyna widzieć. Zdziwili bys sie gdyby wprowadzono podatek ,oj zdziwili.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~stary grabarz [2010-01-23 19:01]

to oczywiste
że kremowac należy bezbożników, z własnego doświadczenia wiem, że Święta Matka Ziemia ich nie przyjmie, dlatego też wyłącznie z tego powodu palono ich na stosie ( Lenina też do dzisiaj nie udało się zakopac )

odpowiedz

pokaż 3 ukryte odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~unih [2010-01-26 12:26]

jest taka stara piosenka
Księdza do mnie nie wołajcie, niech nie robi zbędnych szop...

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
kael52 [2010-01-26 10:27]

Ciało ,to tylko odpad mineralny
Dusza , modlitwa i pamięć po człowieku dla mnie jest nejważniejsza.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
kael52 [2010-01-26 10:21]

JA chciałbym być skremowany a prochy moje niech by rozrzucone były po lesie.
Dlaczego? bo kocham las.Spędzam dużo czasu w lesie ,biegam 50 km tygodniowo,zbieram ,slucham pełen relaks.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~WUHA [2010-01-25 15:06]

DYPLOMACJA!
Dyplomacja w ustach księdza to podstawa,to że nie ma księdza na pogrzebie to wina grzebanego,to tylko on winien,każdy ksiądz każdego z przyjemnością pochowa za ten marny 1000 złotych,itd. wszystkie wypowiedzi księdza to kpina z ludzi i obłuda,kiedy ksiądz się zwinie i pójdzie w ramiona swojej wiary to utuli go ciemność na zawsze nie za to czy był dobrym czy złym człowiekiem a za to że kpił z ludzi i wyszydzał ich głupotę. Za to nie ma kary za to wiekuiste potępienie i szlus.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
~Samowar [2010-01-21 17:48]

Propozycja dla chytrusa
Nie daj księdzu ani centa i powiedz mu , niech Cię nie grzebie ! Pogrzebie Cię za piwo stróż z kamienicy !

odpowiedz

pokaż 3 ukryte odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~Max [2010-01-21 15:05]

Obłuda
Najważniejszą sprawą dla kościoła w czasie pogrzebu jest opłata! Ksiądz bierze za mszę, podatek od pomnika i miejsce na cmentarzu i wszystko bez rachunku w łapę!

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
~m [2010-01-22 14:42]

Pomimo totalnej degrengolady moralnej panujacej w kosciele rzymskokatoickim
jego funkcjonariusze nadal roszcza sobie prawo do drenazu finansowego i moralnego spoleczenswa w Polsce dzieki politykom szukajacych wsparcia kosciola w dazeniu do wladzy-koryta......

odpowiedz

pokaż 2 ukryte odpowiedzi

Szukaj w serwisie

reporter wp24 chcę wyslać

Zrobiłeś unikalne zdjęcie,
napisałeś ciekawą
wiadomość?

Wyślij je do nas lub załóż
własne konto, na którym
je opublikujesz.

Najlepsze materiały
publikujemy na stronie głównej serwisu.

Ostatnio dodane przez reporterów WP24

Pogoda długoterminowa materiał foto Pogoda długoterminowa dodane przez: Internauta WP24
Prognoza pogody materiał foto Prognoza pogody dodane przez: Internauta WP24

więcej

Sonda

Jaki prezent dasz swojej Mamie?

liczba oddanych głosów: 929