więcej

Polscy duchowni biją na alarm: to godzina próby dla wiary.

PAP | aktualizacja 2009-11-26 (19:20)
drukuj

- To godzina próby dla naszej wiary. Biskupi i katolicy nie mogą milczeć - tak o wyroku Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu w sprawie dopuszczalności obecności symboli religijnych w miejscach publicznych powiedział przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski abp Józef Michalik.

Episkopat Polski wyraził swój protest wobec wyroku Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu, dotyczącego obecności symboli religijnych w miejscach publicznych. Na początku listopada Trybunał orzekł, że wieszanie krzyży w klasach to naruszenie "prawa rodziców do wychowania dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami" oraz "wolności religijnej uczniów".

- Krzyż to nie tylko ozdoba i kultura. To najważniejszy moment w historii, gdy Jezus umarł za nas na krzyżu. Ten wyrok musiał nas wszystkich zaboleć - mówił arcybiskup Józef Michalik po zakończeniu obrad Konferencji Episkopatu Polski na Jasnej Górze. Jak dodał, "dziś krzyż jest przeszkodą, a jutro będzie człowiek o niebieskich oczach albo czarnych oczach, albo długim nosie".

Krzyż to nie tylko ozdoba i kultura. To najważniejszy moment w historiiAbp Józef Michalik
- Ja wiem, za co mego ojca zwalniali z pracy, gdy nie chciał zgodzić się na zdjęcie krzyża w biurze, w którym pracował. Trzeba było robić różne preteksty, urządzać drugie malowanie biura, żeby ten krzyż zdjąć. Myśmy przechodzili różne "Włoszczowe", które nam dawały lekcje, jak się zachowywać w takich sytuacjach - mówił przewodniczący KEP (w 1984 roku we Włoszczowie skazano dwóch księży za kierowanie strajkiem młodzieży z tamtejszego Zespołu Szkół Zawodowych; w proteście przeciw konfiskacie symboli religijnych uczniowie bojkotowali zajęcia i okupowali szkołę; niektórych z nich relegowano ze szkoły, innych nie dopuszczono do matury; księża zostali w 1990 r. uniewinnieni przez Sąd Najwyższy).

Abp Michalik wyraził uznanie i podziękował europosłom, którzy zwrócili się o zachowanie "wolności dla prezentowania krzyży w przestrzeni publicznej".

W komunikacie, wydanym po zebraniu plenarnym Konferencji Episkopatu Polski, hierarchowie wyrazili sprzeciw wobec przejawów wrogości wobec znaku krzyża, jakie przy okazji orzeczenia Trybunału miały miejsce w Polsce. Według biskupów, prawa niewierzącej mniejszości powinny być łączone z obowiązkiem respektowania praw większości ludzi wierzących. "Nie wolno ranić uczuć osób, dla których krzyż jest symbolem największych wartości" - stwierdzili hierarchowie.

Podziękowali również wszystkim osobom zaangażowanym w obronę życia poczętego. Szczególną wdzięczność wyrazili tym spośród polskich parlamentarzystów oraz profesorów i lekarzy, którzy działają na rzecz całkowitej ochrony życia ludzkiego i prawnego zakazu stosowania zapłodnienia in vitro.

Podczas uroczystej Mszy św. w Kaplicy Jasnogórskiej biskupi podziękowali kardynałowi Józefowi Glempowi za jego długoletnią posługę Prymasa Polski. Wyrazili także wdzięczność abp. Józefowi Kowalczykowi za 20-letnią misję Nuncjusza Apostolskiego w Polsce.


(zel, bart)

oceń
160
206
Podziel się

Czekamy na Twoje zgłoszenie!

Byłeś świadkiem lub uczestnikiem ważnego zdarzenia? Poinformuj Internautów o tym, co dzieje się w Polsce, na świecie, w Twojej okolicy!

Wyślij nam zdjęcie, film lub artykuł! Najciekawsze opublikujemy!


  • Skomentuj
  • WP.PL
  • FB

Korzystanie z komentarzy FB oznacza akceptację regulaminu

REGULAMIN
Ocena: 0 [0]
~antyklerykałka [2009-11-27 07:42]

Nie możecie milczeć, klesz edarmozjady?
A jak wasi księzulkowie molestują dzieci, to jakoś nie słychać waszego świetego oburzenia!!!

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~nor [2009-11-26 17:38]

"Szokujący raport" o tym, co robili dzieciom irlandzcy księża - Niech tu pobiją na ALARM !!!

odpowiedz

pokaż 8 ukrytych odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~jerzy [2009-11-26 21:05]

Uwag kilka
Na wstępie dwie zasadnicze kwestie: 1. Od kiedy liczona jest w kulturze zachodniej era nowożytna? 2. Jakie wydarzenie przyjęto jako początek Państwa Polskiego? Tym, którzy próbują deprecjonować znaczenie chrześcijaństwa w kulturze Polski, Europy i świata przypomnę tylko, że już niejaki Sokrates (469-399 p.n.e.) - jeden z najwybitniejszych umysłów starożytności - utożsamiał wiedzę z cnotą. Sprowadza się to - mówiąc najprościej - do stwierdzenia, że wszelkie zło pochodzi z niewiedzy (patrz - intelektualizm etyczny). Według mnie teorię tę usankcjonował niejako Chrystus na Krzyżu mówiąc: "Ojcze, przebacz im, bo nie wiedzą, co czynią". Tym zaś, którzy tak ochoczo chcą zrzucać krzyże zawieszone w miejscach publicznych wolą większości (nawet wolą większości społeczności lokalnych), radzę: 1. Przeczytać (ze zrozumieniem) Konstytucję RP - w tym temacie polecam zwłaszcza art. 2, art. 4 ust. 2, art. 25 ust. 2, art. 53 ust. 2, 3 i 5. 2. Skojarzyć ze sobą ww. artykuły Konstytucji. 3. Tym, którzy w dalszym ciągu będą się jednak opowiadali za zdjęciem krzyży, proponuję zewrzeć szeregi i doprowadzić do uruchomienia procedury zmiany Konstytucji, albowiem obowiązująca aktualnie Ustawa Zasadnicza z 2 kwietnia 1997 r., póki co, gwarantuje nam swobodę wyrażania przekonań religijnych w życiu publicznym, a w tym - prawo do publicznego uzewnętrzniania religii przez uprawianie kultu. W tym więc przypadku amatorom zmiany Konstytucji nie życzę powodzenia, życzę natomiast tego co dobre, czyli - zdobycia wiedzy....

odpowiedz

pokaż 15 ukrytych odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~ACH [2009-11-26 22:05]

Porządek musi być
Kościół czyli my wierzący +kler na naszej łasce+interesy kleru który owczarnię nazywa parafianami/gamonie,nieudacznicy,ciemniacy,/winien zostać opodatkowany, a wierni winni płacić podatek wyznaniowy i zrobi się klar w państwie ,zróbmy to jak Czesi,Niemcy i wiele innych narodów zdrowo myślących,nie ulegajmy "pjaniu "przez kler że to próba wiary,oni dawno w Boga nie wierzą a jedynie w Mamonę,nieróbstwo i sztukę ogłupiania ludzi-parafian,służenie obcemu panu a nie Polsce i Polakom,każdy klecha rzymsko-katolicki,nie mylić z katolikami,jest jawnym szpiclem i szpiegiem Watykanu a my na to się godzimy bo jesteśmy od 1000 lat przez nich zniewoleni i kuglarsko oszukiwani. Komunę po 50 latach rozwaliliśmy a takiego plugastwa nieumiemy?!

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
~Rysiek [2009-11-26 21:08]

Atakować Kościół to takie modne !
To jest wiadomość dla katolików nie statystycznych tylko dla tych co chcą płynąć pod prąd dzisiejszej modzie na krytykę kościoła katolickiego lansowanej we wszelkiego rodzaju mediach poprzez internet,czasopisma, telewizję , radio , durnowate piosenki itd.Dobrze by było by Ci którzy zabierają głos a kościół ich nie obchodzi by sobie dali na luz.Zajmijcie się komisją hazardową.

odpowiedz

pokaż 2 ukryte odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~plepik [2009-11-27 06:28]

Krzyż
Szkoły publiczne powinny być wolne od wszelkich symboli religijnych. Sam jestem osobą wierzącą, ale mam szacunek do osób o innym światopoglądzie, dlatego tam, gdzie jest choćby jeden głos przeciw, powinno się krzyż zdjąć. Wierzący przez to nie odejdą od wiary, a osoby które są innego wyznania poczują, że są częścią społeczeństwa, a nie grupą z którą się nikt nie liczy.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~kwa [2009-11-26 16:07]

Czeka nas wojna
religijna? Katolicy do broni! Za wiarę i naszych ukochanych biskupów!!!

odpowiedz

pokaż 26 ukrytych odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~shadowman [2009-11-26 18:53]

Weź się puknij w glacę...
Porównujesz krzyż do swastyki, jakby był przyczyną jakiegoś masowego ludobójstwa... Czy ktoś karze Ci się modlić? Ktoś karze Ci gapić się na krzyż? Wolisz żeby w szkołach wisiały swastyki? I gdzie tolerancja, która jest taka proeuropejska... Geje tak, krzyż nie... Ciekawy masz światopogląd...

odpowiedz

pokaż 4 ukryte odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~mmichal1981 [2009-11-26 23:57]

...tekst tylko dla rozsądnych...
.. nie jestem przeciwnikiem wiary, jestem przeciwnikiem wtrącania się kościoła do każdej sfery życia, jestem za zdrowym rozsądkiem. W innych krajach bardziej zlaicyzowanych jak ktoś potrzebuje pomocy, np na drodze to nie ma z tym problemu, u nas w społeczeństwie tak niby chrześcijańskim jest. Jest zawiść, obłuda i fałsz. Nie popieram religijności na pokaz, popieram religijność w sercu. To kościół znający prawo polskie wiedział, że Księża dostaną pensje z naszych podatków, a wprowadzał religię do szkół pod sztandarem niepopierania pensji. Nie religii w szkole i krzyży w miejscach instytucji państwowych, to że nas chrześcijan jest więcej nie oznacza, że nie powinniśmy szanować innych religii, bo co by było gdyby ktoś chciał zawiesić małego buddę, czy inne symbole innych religii. To nie są miejsca do tego. Kosciól nie pies, żeby musiał oznaczać swój teren.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Igo [2009-11-26 22:19]

O Sokratesie i Twierdzeniu Pitagorasa.
** niejaki Sokrates (469-399 p.n.e.) - jeden z najwybitniejszych umysłów starożytności - utożsamiał wiedzę z cnotą. Sprowadza się to - mówiąc najprościej - do stwierdzenia, że wszelkie zło pochodzi z niewiedzy (patrz - intelektualizm etyczny). ** Zapomniales nam napisac za co ten Sokrates zostal przez owczesny sad skazany na smierc, oraz ze sam wykonal ten wyrok smierci przez wypicie trucizny. Chyba ten Sokrates to nie byl wyznawca chrzescijanstwa ani tez katolicyzmu. Nie jestem pewny ze on w ogole wierzyl w jakies bostwa. Jest jeszcze podobna sprawa. Otoz nie wiadomo kto byl autorem Twierdzenia Pitagorasa, wiadomo jedynie ze to twierdzenie bylo znane uczniom Pitagorasa i ze oni nazywali to twierdzenie Twierdzeniem Pitgorasa. Wiadomo tez ze oni utrzymywali to twierdzenie w tajemnicy i nie wyjawiali go na zewnatrz swojej zamknietej kliki. Przyczyna byla nastepujaca. Kazdy obecny licealista dobry z matematyki potrafi udowodnic ze przekatna kwadratu o boku 1 nie jest wspolmierna z bokiem tego kwadratu, czyli nie da sie wyrazic ulamkiem zwyklym czesci tego boku. Przekatna ta wynosi na mocy Twierdzenia Pitagorasa pierwiastek kwadratowy z 2, a ten jest liczba niewymierna. Ale ci owczesni matematycy nie wiedzieli wtedy o istnieniu liczb niewymiernych, sadzili ze wszystkie liczby musza byc wymierne przedstawiane w postaci ulamkow zwyklych. Dlatego utrzymywali to twierdzenie w tajemnicy przed publicznoscia, sadzili ze gdy gawiedz dowie sie o tej sprzecznosci to przestana wierzyc w matematyke i w zwiazku z tym i w religie a to moze spowodowac wielkie nieszczescia dla ich kraju. Jak widzisz to jest niebezpieczne poslugiwac sie takimi wydarzeniami ze starozytnosci c zy w ogole z historii, mozna przy tym samemu wyjsc na glupka. Przypomne Ci dowod ze pierwiastek kwadratowy z 2 nie da sie przedstawic w postaci ulamka zwyklego. Zalozmy ze ten pierwiastek z 2 da sie przedstawic w postaci ulamka p/q, gdzie p i q to sa liczby calkowite dodatnie nie posiadajacych wspolnych calkowitych dzielnikow i gdzie q nie jest rowne 0. tak wiec byloby (p/q)^2 = 2, czyli p^2 = 2q^2. Tak wiec p musialoby byc liczba parzysta. Niech p = 2r, gdzie r jest liczba calkowita. Tak wiec byloby (2r)^2 = 2q^2, lub 4r^2 = 2q^2 lub po skroceniu 2r^2 = q^2. Tak wiec q musialoby byc liczba parzysta. Tak wiec pomimo ze zalozylismy ze p i q nie maja wspolnych calkowitych dzielnikow to otrzymalismy ze p i q mja wspolny podzielnik 2. Tak wiec nasze zalozenie ze pierwiastek kwadratowy z 2 jest przedstawialny w postaci ulamka zwyklego p/q musi byc falszywe.

odpowiedz

pokaż 2 ukryte odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~mmichal1981 [2009-11-26 22:37]

...tekst tylko dla rozsądnych...
.. nie jestem przeciwnikiem wiary, jestem przeciwnikiem wtrącania się kościoła do każdej sfery życia, jestem za zdrowym rozsądkiem. W innych krajach bardziej zlaicyzowanych jak ktoś potrzebuje pomocy, np na drodze to nie ma z tym problemu, u nas w społeczeństwie tak niby chrześcijańskim jest. Jest zawiść, obłuda i fałsz. Nie popieram religijności na pokaz, popieram religijność w sercu. To kościół znający prawo polskie wiedział, że Księża dostaną pensje z naszych podatków, a wprowadzał religię do szkół pod sztandarem niepopierania pensji. Nie religii w szkole i krzyży w miejscach instytucji państwowych, to że nas chrześcijan jest więcej nie oznacza, że nie powinniśmy szanować innych religii, bo co by było gdyby ktoś chciał zawiesić małego buddę, czy inne symbole innych religii. To nie są miejsca do tego. Kosciól nie pies, żeby musiał oznaczać swój teren.

odpowiedz

pokaż 3 ukryte odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
RUNNERRR [2009-11-26 19:59]

Kto chce uderzyć w KRZYŻ, chce uderzyć w Polskę
Pod KRZYŻEM rodziła sie Polska. Dzięki demokracji, WOLĄ WIĘKSZOŚCI Polska na pewno nie pozwoli na zamach na krzyż.

odpowiedz

pokaż 6 ukrytych odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~rysiek [2009-11-26 18:05]

Niestety, ten pan albo kłamie albo nie wie o czym mówi:
istnieją dwa rodzaje przestrzeni: publiczna - w której nikt nie zabrania manifestować swojej wiary jak i swoich poglądów, i przestrzeń instytucji państwowych gdzie żadna wiara czy przekonania nie powinny być uprzywilejowane. Ulicą czy placem może przejść procesja z krzyżami, manifestacja gejów czy jakiejś partii, natomiast w szkole, biurze czy innej instytucji państwowej nie ma miejsca dla symboli podporządkowujących je jakiejś jednej nawet dominującej w państwie wierze czy ideologii.

odpowiedz

pokaż 9 ukrytych odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~deda [2009-11-26 23:23]

Dlaczego dzwon jest głośny?
Bo wewnątrz próżny.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~bladyzmexyku [2009-11-26 23:06]

To dla Katolikow .A jak was ucza .Patrz K.Wyjscia 20;1-26 a co mowi Jezus potem Mt.5;17-36
A dlaczego tak sie robi -zysk i wladza

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~podsluchane [2009-11-26 22:43]

Koniec epoki zniewolenia !!!
krzyż ze szkoły wynieść !!!

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
~jasa [2009-11-26 22:29]

Tolerancja
Tak naprawdę takie zachowania jak radnego z Torunia to próba tolerancji kościoła i katolików. Wiary ,wyznania i przedstawiciele tych wiar to wojownicy o wszechpotężne wpływy nad ludzkością tego świata oraz pieniądze i tyle.Inną sprawą jest kwestia ,kultury i tradycji narodowej i europejskiej ,której nie wolno szargać.

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
~nico [2009-11-26 18:55]

Niech biskup Michalik powie jaki los spotkał policjanta,
który wlepił mandat jego kierowcy za przekroczenie prędkości. Taki jest "miłosierny", a jaki obłudny. Policjant nie ma dziś pracy i siedział w areszcie, bo usłużni przełożeni chodzą na pasku "czarnych"

odpowiedz

pokaż 7 ukrytych odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~Wanda [2009-11-26 20:59]

Skąd w was tyle zła?
Dlaczego depczecie moje uczucia religijne? Czy dlatego że jestem w mniejszości?

odpowiedz

pokaż 4 ukryte odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~Bochenkowa [2009-11-26 20:35]

Paradoks.
Prawdziwym celem podobnych dyskusji jest doprowadzenie przez Kościół do znienawidzenia Kościoła przez społeczeństwo, a korzystają na tym, tzn. przejmują władzę, ludzie związani z tzw. lewicą, czyli czerwoni, ze wszystkimi tego konsekwencjami znanymi nam już z przeszłości oraz wszystkimi obecnymi problemami społeczno-gospodarczymi w tym: niesprawiedliwością, aferami, morderstwami etc. Jest to może zarazem szczególny rodzaj próby na społeczeństwie, a nawet zamysł samego Boga, czy potrafi ono wyciągać już wnioski z własnej, jakże bolesnej historii? Moim zdaniem Kościół w Polsce jest podzielony, na ten służący Watykanowi i ten zgromadzony wokół ojca Rydzyka, który jest również w niełasce antypolskich mediów, będących w rękach ,, czerwonych", ale według mnie to właśnie on mówi prawdę, ostatnio o tychże mediach. Pomimo jakichś ,, potknięć"- jest przecież tylko człowiekiem -dobrze życzy wszystkim Polakom. Kościół jako całość uczy nas przecież prawdziwego człowieczeństwa, wyłącznie dla naszego dobra, z tym, że przekora, niedojrzałość i słabość charakteru człowieka sprawia, że często postępujemy inaczej, co przyczynia się do tego, że sami stwarzamy sobie przysłowiowe ,,piekło na ziemi". Młodzi ludzie powinni zrozumieć, że Kościół nie chce ograniczyć im wolności, w tym również seksualnej, ale wskazać drogę ku samodoskonaleniu, w osiągnięciu boskości charakteru w imię prawdy i miłości.

odpowiedz

pokaż 2 ukryte odpowiedzi

Szukaj w serwisie

reporter wp24 chcę wyslać

Zrobiłeś unikalne zdjęcie,
napisałeś ciekawą
wiadomość?

Wyślij je do nas lub załóż
własne konto, na którym
je opublikujesz.

Najlepsze materiały
publikujemy na stronie głównej serwisu.

Ostatnio dodane przez reporterów WP24

Pogoda długoterminowa materiał foto Pogoda długoterminowa dodane przez: Internauta WP24
Prognoza pogody materiał foto Prognoza pogody dodane przez: Internauta WP24

więcej

Sonda

Jaki prezent dasz swojej Mamie?

liczba oddanych głosów: 935