więcej

"Drażnią mnie krzyże w szkołach".

Logo dostawcy  wp.pl | dodane 2009-11-10 (13:54)
drukuj

Nie milkną dyskusje wokół precedensowego wyroku Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu. Rozpatrując skargę na obecność krzyża w klasie, złożoną przez obywatelkę włoską pochodzącą z Finlandii, Trybunał orzekł, że wieszanie krzyży w klasach to naruszenie "prawa rodziców do wychowania dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami" oraz "wolności religijnej uczniów". - Drażni mnie obecność krzyży w miejscach publicznych. Jako ateista chciałbym pobierać edukację pod państwowym godłem, a nie pod krzyżem - mówi w rozmowie z Wirtualną Polską Mariusz Agnosiewicz, redaktor naczelny portalu wolnomyślicielskiego Racjonalista.pl.

Joanna Stanisławska: Czy drażni pana jako ateistę obecność krzyży w miejscach publicznych, takich jak szkoły, urzędy, sądy?

Mariusz Agnosiewicz: Zdecydowanie tak. Dotyczy to jednak wyłącznie miejsc publicznych w ścisłym znaczeniu tego słowa. Religia czy światopogląd religijny nie powinny być, jak sądzę, spychane ze sfery publiczno-społecznej do prywatnej. Uważam, że symbole religijne, jak i każdy element wyznawanego światopoglądu, powinny znajdować swoje miejsce w ekspresji otwartej i publicznej. Nie oburza mnie więc sytuacja, kiedy jakaś grupa religijna zorganizuje happening religijny na stołecznym rynku. Jednak urzędy i szkoły to miejsca szczególne – są wizytówką naszego państwa. O państwie chcemy myśleć, że jest neutralne światopoglądowo, dlatego symbole religijne nie powinny być eksponowane w państwowych placówkach, gdyż stają się wówczas elementem przemocy symbolicznej. Państwo jest naszym wspólnym dobrem i nie powinno budować tego rodzaju wykluczających murów między swoimi obywatelami.


Czy krzyże powinny być usuwane z miejsc publicznych?

Tylko brak symboli religijnych w państwowych placówkach może zagwarantować wolność sumienia i państwo neutralne światopoglądowoMariusz Agnosiewicz
- Jako ateista chciałbym pobierać edukację pod państwowym godłem, a nie pod krzyżem. Czy Pan Bóg powinien patronować instytucji zajmującej się przyklejaniem znaczków do moich listów? Kiedy mówię o tym ludziom wierzącym, wielu z nich obcesowo rzuca: „Jak ci się tutaj nie podoba, to wynocha do Moskwy!”. I faktycznie tak się dzieje, że wiele osób niewierzących opuszcza Polskę, bo całkowicie przestają się z nią utożsamiać. Tyle, że nie wyjeżdżają do Rosji, ale do Wielkiej Brytanii. Niedawno rozmawiałem z parą, która jako niewierząca czuła zbyt dużą presję otoczenia, aby tutaj mieszkać. W Anglii znalazła swoją nową ojczyznę. Oczywiście poczucie presji jest często doznaniem bardzo subiektywnym, ale faktem jest, że obecną sytuację wielu niewierzących odbiera jako stronniczość wyznaniową państwa oraz faktyczne tworzenie obywateli drugiej kategorii, którzy nie mają szczęścia być reprezentowani symbolicznie w państwowych placówkach.

A co sądzi pan o takim rozwiązaniu, by obok krzyża wieszać symbole innych religii oraz niewierzących?

- Jest to rozwiązanie nierealistyczne, gdyż nie da się reprezentować symbolicznie wszystkich grup obywateli, zwłaszcza, że również tacy indywidualiści, którzy mając swój światopogląd nie poczuwają związku z żadnym wyznaniem. Zawsze więc będą symbolicznie wykluczeni. Czy sytuacja, w której, na przykład nie pięć, a dwa miliony obywateli jest symbolicznie wykluczonych, to rozwiązanie jakkolwiek satysfakcjonujące? Po co w ogóle wykluczać? Tylko brak tego rodzaju symboli w państwowych placówkach może zagwarantować wolność sumienia i państwo neutralne światopoglądowo.


Czy Polska jest krajem wyznaniowym?

Jako ateista chciałbym pobierać edukację pod państwowym godłem, nie zaś pod krzyżemMariusz Agnosiewicz
- Każdy kraj, w którym religia jest obecna w sferze publicznej jest krajem w jakimś stopniu wyznaniowym. W Europie istnieją kraje wyznaniowe. Ważna tutaj jest więc nie sama łatka kraju wyznaniowego, lecz stwierdzenie, iż Polska jest w zasadzie najbardziej wyznaniowym krajem Europy. Należy też zauważyć, że dekonfesjonalizacja państw europejskich jest procesem bardzo wyraźnym i nawet te kraje, które czysto formalnie mają wyznaniowy status, sukcesywnie to eliminują. W kwietniu 2008 r. Norwegia zniosła luteranizm jako religię państwową. W maju Anglia i Walia usunęły z prawa karnego przestępstwo obrazy uczuć religijnych (blasfemii). W sierpniu 2008 r. Grecja zniosła obowiązkową religię w szkołach. W Hiszpanii rewolucja Zapatero. Europejskie bastiony wyznaniowości padają jak domki z kart, bo i domkami z kart były przez ostatnie lata. I u nas nastroje się radykalizują. Co chwilę zgłaszają się do nas ludzie z prośbą o pomoc w apostazji. Nawet uczniowie pytają się, czy mogą zrywać ze ścian szkolnych krzyże, które wiszą tam przecież „niekonstytucyjnie". Krzyże w szkole to zawsze potencjalna „wojna” religijna. Podobnie byłoby gdyby w szkole ktoś wyrył nad tablicą słynne hasło Clarence'a Darrowa: „Nie wierzę w Boga, bo nie wierzę w krasnoludki”. Spory światopoglądowe niech odbywają się w internecie, na forach dyskusyjnych, a nie w szkołach. Lepsza więc neutralność szkoły, a nie debatowanie nad tym, jaki symbol by się jeszcze w klasie przydał.

Jak orzeczenie Trybunału wpłynie na polską rzeczywistość? Czy pojawią się pozwy z Polski, czy raczej osoby, które mogłyby zgłosić swój sprzeciw, będą się obawiać ostracyzmu?

- Myślę, że jest na to duża szansa, gdyż w Polsce po 1989 r. były osoby, które podejmowały liczne interwencje u naszych władz, w sprawie krzyży w szkołach. Obecnie pojawiają się nowe możliwości i nadzieje.

Czy ateiści w Polsce chętniej się ujawniają? Czy dyskusja wokół wyroku może sprawić, że przestaną być społecznie napiętnowani?

- Jeden wyrok z pewnością nie wyczaruje nam państwa neutralnego światopoglądowo i nie zmieni od razu emocji społecznych wokół polskiego Kościoła. Ale proces coraz większej obecności niewierzących w polskiej przestrzeni publicznej staje się faktem.

Rozmawiała Joanna Stanisławska, Wirtualna Polska

Mariusz Agnosiewicz (właśc. Mariusz Gawlik) (ur. 1979 w Bolesławcu) - działacz ruchu humanistyczno-wolnomyślicielskiego w Polsce, dziennikarz, redaktor naczelny portalu wolnomyślicielskiego Racjonalista.pl. Założyciel i pierwszy prezes Polskiego Stowarzyszenia Racjonalistów. Współtwórca Internetowej Listy Ateistów i Agnostyków. Zorganizował pierwszy w Polsce tzw. ślub humanistyczny.


oceń
310
200
Podziel się

Czekamy na Twoje zgłoszenie!

Byłeś świadkiem lub uczestnikiem ważnego zdarzenia? Poinformuj Internautów o tym, co dzieje się w Polsce, na świecie, w Twojej okolicy!

Wyślij nam zdjęcie, film lub artykuł! Najciekawsze opublikujemy!


  • Skomentuj
  • WP.PL
  • FB

Korzystanie z komentarzy FB oznacza akceptację regulaminu

REGULAMIN
Ocena: 0 [0]
~oswiecona [2009-11-20 14:22]

Krzyże w szkołach..
Krzyże powinny zniknąć ze szkół , bo nie tam ich miejsce ...i powinny być traktowane z szacunkiem i godnością ...ale w miejscach do tego przeznaczonych i odpowiednich , a więc w kosciołach , seminariach i oczywiscie w domach prywatnych, jeżeli ktoś chce. Nie ogranicza to w żadnym stopniu niczyich przekonań religijnych i jest symbolem neutralności swieckiego państwa jakim jest Polska i rozdziałem koscioła od panstwa.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Żuawi Śmierci [2009-11-11 21:53]

Juliusz Słowacki - Pieśń Konfederatów Barskch
Nigdy z królami nie będziem w aliansach, nigdy przed mocą nie ugniemy szyi, bo u Chrystusa my na ordynansach, słudzy Maryi. ' Więc choć się spęka świat i zadrży słońce, chociaż się chmury i morza nasrożą, choćby na smokach wojska latające - nas nie zatrwożą. ' Bóg naszych ojców i dziś jest nad nami, więc nie dopuści upaść w żadnej klęsce, wszak póki On był z naszymi ojcami, byli zwycięsce. ' Więc nie wpadniemy w żadną wilczą jamę, nie ulękniemy przed mocarzy władzą wiedząc, że nawet grobowce nas same Bogu oddadzą. ' Ze skowronkami wstaliśmy do pracy i spać pójdziemy o wieczornej zorzy, ale w grobowcach my jeszcze żołdacy i hufiec Boży. ' Bo kto zaufał Chrystusowi Panu i szedł na święte kraju werbowanie, ten de profundis z ciemnego kurhanu na trąbę wstanie. ' Bóg jest ucieczką i obroną naszą, póki On z nami, całe piekła pękną - ani ogniste smoki nie ustraszą, ani ulękną. ' Nie złamie nas głód i żaden frasunek, ani zhołdują żadne świata hołdy, bo na Chrystusa my poszli werbunek, na jego żołdy.

odpowiedz

pokaż 25 ukrytych odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~dziecko [2009-11-10 19:25]

judasze
jeden zaprzedał się moskwie i wiernie służył katom swoich ojców imię jego zdrajca * drugi sprzedał duszę złotemu cielcowi i monetę srebrną ma zamiast serca imię jego mamona * trzeci drwi sobie ze wszystkiego za nic ma krzyże na mogiłach imię jego szyderca * czwarty rodzi się wśród pustki życia i niczego on nie dokona imię jego nicość * niepotrzebni jeźdźcy apokalipsy by zniszczyć własne plemię

odpowiedz

pokaż 19 ukrytych odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~Gioconda [2009-11-19 17:39]

Lepiej, byś w zcas zrozumiał i dostzregł wielkość krzyża
Szkoda mi Ciebie i żal słów. Nigdy nikt, nie wygrał z krzyżem. Pochyl się i ucałuj go, a uwierzysz.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~fatima [2009-11-19 08:02]

Może i Godło niech zdejmą
to może Orła niech też zdejmą ,bio przecież do naszych szkół chodzą też dzieci Romskie niemieckie ,węgierskie koreańskie i wiele wiele innych ,może i godło im przeszkadza może pani minister swój portret zacznie wieszac skoro tak lubi zamieszanie wkoło siebie .Niech Bóg nasz w swej opiece gdy takich maniaków mamy u władzy.Znam rodziny muzułmańskie ,których dzieci chodzą do poskich szkół i im nie przeszkadza krzyż na ścianie.To dorośli z nudów szukają wrażeń.Niech Pani minister nie marnuje naszych pieniędzy na zdejmowanie krzyży ,niech za pieniądze zakupi materiały dydaktyczne dla szkół ale da premię nauczycielom ,Nasz papież w grobie się przewraca widząc co ta baba wyprawia.

odpowiedz

pokaż 2 ukryte odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~konri [2009-11-17 20:36]

sprawa na spokojnie
Nie mogę zrozumieć dlaczego w ogromnym pomieszczeniu zwraca pan uwagę tylko na krzyż?? Czy nie ma nic innego np. w klasie? Skoro jest pan wolnomyślicielem to krzyż nie znaczy przecież dla pana nic. Skąd ten strach? A szkoda, że boi się pan Znaku Zbawienia, bo za 50 lat, jak będzie się umierać to nie będzie tak wesoło. Więc życzę życia na full i miłego wysmażania się przez wieczność.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~xyx [2009-11-17 19:39]

.
LUDZIE JAKA PRZEZ WAS PRZEMAWIA NIENAWIŚĆ!!!

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~dlaczego ... [2009-11-17 13:49]

zlikwidowac dotacje od Panstwa dla kościoła!
Powinnismy zlikwidowac dotacje od Panstwa dla kosciola - a te pieniadze przeznaczyc na sluzbe zdrowia i podwyzke emerytur! Za duzo biedy u nas wokolo - za biedne Panstwo - nie ma pieniedzy na podwyzki emerytur a "smarujemy tłusty połeć kosciola". A teraz za dotacje od Panstwa - ksieza i zakonnice powinni nagminnie wykonywac prace przy chorych w szpitalach, hospicjach, domach opieki, opiekowac sie bezdomnymi. Jest to jedyny przypadek gdzie znienawidzona grupa "zawodowa" nie placi podatkow i bez pracy dostaje wynagrodzenie i zyje na nasz koszt.

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
[2009-11-16 19:16]

Kara śmierci
Niepokoi mnie sprawa publicznego prezentowania wyobrażenia kary śmierci (ukrzyżowanie). Pomijając cały "lukier ideologiczny" (który przecież nie wszyscy wyznają) towarzyszący symbolowi krzyża to "suchy fakt" jest taki, że jest to wizualizacja kary śmierci wykonywanej z niezwykłym okrucieństwem. Nie mam tu na myśli "prostego" krzyża (dwie belki pod kątem prostym), tylko np. krzyż z figurką w dodatku niejednokrotnie okrwawioną albo z wyrazem cierpienia na twarzy. Czy prezentowanie takich treści w miejscach publicznych jest legalne? Czy powinniśmy się godzić na to aby dzieci od maleńkości przyzwyczajały się do scen przemocy i okrucieństwa? Przecież jeśli w kinie czy w telewizji są np. pokazane ludzkie zwłoki, to taki materiał ma przypisane jakieś ograniczenia wiekowe.

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
~gdynianin [2009-11-17 13:37]

Bardzo dobrze.
Znając polskie realia -było to do przewidzenia ,że ten temat wywoła taką burzę ! Z przykrością trzeba stwierdzić ,że Kościół po 89 r, zaczął uaktywniać się ponad miarę zawłaszczając coraz więcej przestrzeni życiowej !A krzyże oczywiście .że nie powinny być w instytucjach np. szkoły ,sądy itd.!

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~dlaczego ... [2009-11-17 13:10]

zgadzam się z Panem - panstwo powinno byc swieckie
całkowicie popieram - krzyzy w szkolach i instytucjach publicznych NIE POWINNO BYĆ! Ich miejsce jest tylko w kosciolach - dla tych, ktorzy chca, a nie muszą ... Czlowiek buntuje sie zawsze do tego do czego jest przymuszany - bo czlowiek chce sam decydowac o swoich przekonaniach.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~dlaczego ... [2009-11-17 13:03]

zgadzam się z Panem - panstwo powinno byc swieckie
całkowicie popieram - krzyzy w szkolach i instytucjach publicznych NIE POWINNO BYĆ! Ich miejsce jest tylko w kosciolach - dla tych, ktorzy chca, a nie muszą ... Czlowiek buntuje sie zawsze do tego do czego jest przymuszany - bo czlowiek chce sam decydowac o swoich przekonaniach.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~anhella [2009-11-16 23:21]

miło usłyszeć czasem w mediach, że są ludzie o podobnych poglądach
To świadczy jak najlepiej, że można poruszyć taki temat i że odzywają się głosy poparcia. Ja też jestem przekonana, że niedługo Polska będzie miała charakter mniej religijny. Może to nie kwestia lat 20 a 50 (bo i wśród młodych są jeszcze bardzo gorąco wierzący ludzie, chociaż w mniejszości jeśli chodzi o moje obserwacje). Zwłaszcza, że argumentacja pro-chrześcijańskich polityków jest typowa dla ludzi dorosłych, którzy nie umieją przekonać do czegoś niewinnego jeszcze dziecka ("bo tak, bo nie") Co do krzyży, dla samego poszanowania prawa powinny zniknąć. Mnie jednak bardziej denerwuje obecność osób duchownych na uroczystościach państwowych. Nawet na szczeblu lokalnym, szkolnym, kiedy nie da się jej uzasadnić żadnym innym względem jak tylko tym, że wypada zaprosić dostojnika. Logicznie mogą nie mieć zupełnie nic wspólnego z okazją.

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
~ardo [2009-11-16 20:38]

To nie żaden ateista!
Dla ateisty krzyż to zwykły gadżet nie związany z żadną religią (bo nie uznaje religii jeśli jest ateistą), tak jak np. maska afrykańska itp. Z krzyżami walczą wierzący ale nienawidzący swojego strachu. To ten sam rodzaj fobii co nienawiść do czarnych kotów, bo mogą przebiec drogę.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Filipp647 [2009-11-16 17:03]

To może usuńmy krzyż Zygmuntowi Wazie na kolumnie?
Skoro w miejscach publicznych Krzyże, czy inne symbole Wiary, tak Wam przeszkadzają, to usuncie też krzyż z kolumny Zygmunta, z Warszawskiego Rynku. Drażnią mnie te wszystkie wypowiedzi tych pseudo ateistów, z resztą ochrzczonych, wierzących nie praktykujących, jak już na prawdę nie wierzy to nie potrafi powiedzieć dlaczego nie wierzy, a ludzi którzy jak umrą, to ich rodziny "polecą" (przenośnia) do księdza aby "po katolicku go pochować, bo mu się przecież należy". Krzyż się nie podoba? Trudno. Nie po to nasi dziadowie ginęli, nie po to pokonywali Szweda, Turka, Niemca, Ruska i innych wrogów, czy nieprzyjaciół, aby teraz to czego bronili nasi przodkowie oddając swe życie, miało zostać zaprzepaszczone. Na szczęście skoro daliśmy rade wygrać z socjalizmem, to damy rade "poskromić" tych "oszołomów" (jak to ktoś nazwał) walczących z Kościołem i wiarą (nie tylko) katolicką.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~ale [2009-11-16 11:21]

krzyż jest po to, aby każdy wiedział kto tu rządzi !
Wieszanie symbolu religii w urzędach państwowych to zwyczajny pokaz katolickiego chamstwa.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~ale [2009-11-16 11:21]

krzyż jest po to, aby każdy wiedział kto tu rządzi !
Wieszanie symbolu religii w urzędach państwowych to zwyczajny pokaz katolickiego chamstwa.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~ale [2009-11-16 11:20]

krzyż jest po to, aby każdy wiedział kto tu rządzi !
Wieszanie symbolu religii w urzędach państwowych to zwyczajny pokaz katolickiego chamstwa.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~ale [2009-11-16 11:20]

krzyż jest po to, aby każdy wiedział kto tu rządzi !
Wieszanie symbolu religii w urzędach państwowych to zwyczajny pokaz katolickiego chamstwa.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~ale [2009-11-16 11:20]

krzyż jest po to, aby każdy wiedział kto tu rządzi !
Wieszanie symbolu religii w urzędach państwowych to zwyczajny pokaz katolickiego chamstwa.

odpowiedz

Szukaj w serwisie

reporter wp24 chcę wyslać

Zrobiłeś unikalne zdjęcie,
napisałeś ciekawą
wiadomość?

Wyślij je do nas lub załóż
własne konto, na którym
je opublikujesz.

Najlepsze materiały
publikujemy na stronie głównej serwisu.

Ostatnio dodane przez reporterów WP24

Pogoda długoterminowa materiał foto Pogoda długoterminowa dodane przez: Internauta WP24
Prognoza pogody materiał foto Prognoza pogody dodane przez: Internauta WP24

więcej

Sonda

Jaki prezent dasz swojej Mamie?

liczba oddanych głosów: 935