więcej

Watykan: księży pedofilów powinny karać sądy.

PAP | aktualizacja 2010-04-09 (16:58)

fot. AFP / ALESSIA GIULIANI

opinie
drukuj

Watykan opowiada się za ukaraniem księży pedofilów według procedur prawa kanonicznego oraz we współpracy ze świeckim wymiarem sprawiedliwości - oświadczył rzecznik Watykanu ksiądz Federico Lombardi.

W komentarzu na antenie Radia Watykańskiego rzecznik podkreślił zarazem, że Benedykt XVI jest gotów na następne spotkania z ofiarami nadużyć seksualnych. W jego opinii należy dalej "poszukiwać prawdy dla zranionych".

Jednocześnie rzecznik oświadczył, że Benedykt XVI, który "konsekwentnie podąża drogą rygoru i prawdomówności,
Benedykt XVI zasługuje na pełen szacunek i wsparcieks. Frederico Lombardi
zasługuje na pełen szacunek i wsparcie". Tak rzecznik skomentował krytykę pod adresem papieża.

Ksiądz Lombardi, odnosząc się do fali prasowych publikacji w związku ze skandalem pedofilii, zaznaczył, że "nie brakuje bezpodstawnej krytyki i insynuacji" wobec Benedykta XVI.

Podkreślił, że papież z cierpliwością odpowiada na "stałe powtarzanie się 'rewelacji', stronniczych i domniemanych, których celem jest zniszczenie wiarygodności jego oraz innych instytucji i osób Kościoła".

-
Tym, co najbardziej uderza, jest fakt, że wychodzą dziś na jaw liczne rany wewnętrzne, sięgające wielu lat wsteczks. Lombardi
Tym, co najbardziej uderza, jest fakt, że wychodzą dziś na jaw liczne rany wewnętrzne, sięgające wielu lat wstecz - czasem nawet całych dziesięcioleci - które jednak najwidoczniej pozostają niezagojone - przyznał.

Watykański rzecznik z uznaniem wypowiedział się o tych episkopatach, które stworzyły ofiarom wykorzystywania możliwość "swobodnego wypowiadania się" i nie założyły z góry, że problem został rozwiązany, lecz otoczyły pokrzywdzonych "duchową, liturgiczną i ludzką troską".

Ksiądz Lombardi odnotował, że w Stanach Zjednoczonych liczba sygnałów o przypadkach pedofilii maleje, ale - zastrzegł - "droga głębokiego uzdrowienia dla wielu dopiero się zaczyna albo ma się zacząć".

- Obok troski o ofiary należy dalej ze zdecydowaniem i prawdomównością wprowadzać stosowne procedury kanonicznego osądu winnych oraz kontynuować współpracę z władzami cywilnymi w tym, co dotyczy ich kompetencji sądowej i karnej, biorąc pod uwagę specyfikę ustawodawstwa i sytuacji różnych krajów - oświadczył ks. Lombardi.

- Tylko w ten sposób można myśleć o faktycznej odbudowie klimatu sprawiedliwości i pełnego zaufania do instytucji Kościoła - dodał.

"Podstawą jest dobór kandydatów do kapłaństwa"

Położył nacisk na to, że skuteczne zapobieganie nadużyciom seksualnym zagwarantuje odpowiednie przygotowanie i dobór kandydatów do kapłaństwa.

Ponadto rzecznik Stolicy Apostolskiej oznajmił w odniesieniu do prasowych publikacji na temat skandalu pedofilii: prawdę mówiąc, nie wydaje nam się, aby media pracowały wystarczająco, przede wszystkim w krajach, w których obecność Kościoła ma większe znaczenie i w związku z tym na nim koncentruje się ostrze krytyki.

Zwrócił uwagę na dane ze Stanów Zjednoczonych. - W 2008 roku zidentyfikowano tam ponad 62 tysiące sprawców nadużyć wobec nieletnich, podczas gdy grupa katolickich kapłanów jest tak mała, że nie jest nawet brana pod uwagę.

(oso)

oceń
14
1
Podziel się

  • Skomentuj
  • WP.PL
  • FB

Korzystanie z komentarzy FB oznacza akceptację regulaminu

REGULAMIN
Ocena: 0 [0]
~someone [2010-04-09 17:47]

Watykan od dawna był krajem pedofilów...
Czy wiecie, że w Watykanie do dziś obowiązuje najniższy wiek uprawniający do współżycia na świecie!? A jest to... 12 lat!!! I co Wy na to?!

odpowiedz

pokaż 7 ukrytych odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~radical [2010-05-03 20:08]

To dzieło szatana
To szatan popełnia gwałty cielesne na dzieciach. Księża są tylko jego ofiarami. Należy się im współczucie i egzorcyzmy.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~pawel [2010-04-21 19:34]

noja
tylko dlaczego przez 20 wieków nie karały ???

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~KONKORDAT [2010-04-09 19:46]

ORGANIZACJA HANDLOWA BOGACĄCA SIĘ PRZEZ WYZYSK LUDU
TAK DEKRET RZĄDU MEKSYKU z 21.12.1931 r. O KOŚCIELE KATOLICKIM...

odpowiedz

pokaż 4 ukryte odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~Eleonora$ [2010-04-09 16:57]

Co z pozostałymi przestępstwami
Mianowicie: handel kradzionymi samochodami, wyłudzienia pieniędzy z banków, podwójne wyłudzenie ziemi w ramach odszkodowań, jazda samochodem pod wpływem alkocholu z wypadkami włącznie oraz ofiarami w ludziach( dotyczy nawet biskupa). Przekraczanie prędkości i rozmowy przez telefon podczas jazdy. Typowe przestępstwa kryminalne. Straty liczone w setkach milionów złotych. Oszustwa i chamstwo przy oszukiwaniu narodu. Za takie przewinienia zwykły człowiek gnije w kryminale. Tak samo powinno się karać chamów w czarnych kieckach.

odpowiedz

pokaż 16 ukrytych odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~zibi [2010-04-09 15:55]

pedofilia
Czy ja coś tutaj rozumię...innych karają sady, a ich nie ?

odpowiedz

pokaż 6 ukrytych odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~Tomek [2010-04-10 09:09]

Nareszcie pierwsza rozumna decyzja!
Jestem ciekaw, a co trzeba robić z duchownym, który praktykuje homoseksualizm, rozpowszechnia pornografię? Słyszałem o jednym takim. Jest Polakiem i wyjechał na Białoruś do jednej z parafii w diecezji Witebskej. Znaleziono u niego wideo homoseksualne. Pewnie zostanie wysłany i to słusznie!

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
~Arek [2010-04-09 20:08]

Koniec
Skoro ma byc pedofilia karana, to znaczy, ze niedlugo zabraknie ksiezy!

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
~Prawnik [2010-04-09 22:12]

A co z resztą pedofilów ???
W 2008 roku zidentyfikowano w USA ponad 62 tysiące sprawców nadużyć wobec nieletnich, podczas gdy grupa katolickich kapłanów jest tak mała, że nie jest nawet brana pod uwagę".

odpowiedz

pokaż 2 ukryte odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~walczyk [2010-04-09 21:16]

Ciągłe powtarzanie, że BVI mówi prawdę
Nie zmieni tego faktu, ze On bezczelnie kłamie.

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
~Igo [2010-04-09 18:45]

** A co z tymi biskupami, ktorzy przez dziesiątki lat ukrywali księży pedofilii, a karą co najwyżej było przeniesienie księdza pedofila do innej parafii i nadal praca z dziećmi ? ** Ci biskupi postepowali wedlug tego gdzie byla ich pierwsza lojalnosc, czyli do Watykanu. A tam obowiazywal prikaz sformulowany przez kardynala Jozefa Ratzingera (obecnie papieza Benedykta XVI-go) a podpisanego przez papieza Jana Pawla II-go, ktory nakazywal i nakazuje skrywac i wsuwac pod dywan pedofilstwo duchownych katolickich. Obowiazujacy celibat duchownych katolickich odlamu zachodniego powoduje ze ten zawod przyciaga takich dewiantow. We wschodnich odlamach Kosciola Rzymsko Katolickiego (na przyklad w Polsce w Kosciele Unickim) w ktorych celibat nie obowiazuje duchownych, nie slychac o przypadkach takich zboczen. Rowniez w zachodnim odlamie tego Kosciola sa wyjatki. Jesli jakis duchowny ewangielicki przejdzie na katolicyzm to moze utrzymac swoja pozycje duchownego, a jesli ma juz rodzine to wolno mu te rodzine utrzymac.

odpowiedz

pokaż 5 ukrytych odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~olaf [2010-04-09 21:08]

ciąg dalszy listy pedofilów w sutananch
Kupujcie Fakty i Mity.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~gobi [2010-04-09 21:06]

Oczywiście, że księży przestępców powinny karać sądy.
I tak: zwykłych księży-pedofili, biskupów mataczy i oszustów, arcybiskupów zastraszających lub przekupujących ofiary kapłańskich przestępstw, no i papieży, którzy ten system przestępstw przeciwko wymiarowi sprawiedliwości zorganizowali i czuwali nad jego skutecznością. Co do papieży, ze względu na jedyną możliwą kwalifikację czynu - zbrodnia przeciwko ludzkości - kompetentny jest Międzynarodowy Trybunał Karny w Hadze.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~" KATON " [2010-04-09 18:28]

PRZED SĄDEM W CHARAKTERZE OSKARŻONYCH
POWINNI STANĄ JAN PAWEŁ 2 I BENEDYKT XVI. TO ONI PRZEZ 30 LAT CHRONILI ZWYRODNIAŁYCH WATYKAŃCZYKÓW. W POLSCE BISKUPI ROBILI TO I NADAL ROBIĄ , CHRONIĄC ZWYRODNIALCÓW OD KARY. SKRZYWDZONYMI PRZEZ CZARNYCH DZIEĆMI NIKT SIĘ W POLSCE NIE ZAJMUJE. DO CNA SKLERYKALIZOWANI NIEKTÓRZY RODZICE GOTOWI SĄ ZADAĆ ŚMIERĆ WŁASNEMU DZIECKU NIŻ OSKARŻYĆ CZARNEGO O DEPRAWACJĘ OFIARY.

odpowiedz

pokaż 3 ukryte odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~Igo [2010-04-09 19:03]

** religia wszyscy księża to zboczeńcy ** Nie, ci ktorzy sa w stalych zwiazkach z kobietami zakamuflowanymi jako zenskie czlonkinie rodzin lub jako ich gospodynie, to na ogol nie sa zboczencami. Podobnie ksieza wschodnich odlamow Kosciola Rzymsko Katolickiego (w Polsce na przyklad w Kosciele Unickim) ktorych celibat nie obowiazuje nie sa zboczencami. To ten celibat sciaga do tego zawodu ksiedza rzymsko katolickiego zachodniego odlamu katolicyzmu ludzi sklonnych do takich zboczenstw.

odpowiedz

pokaż 2 ukryte odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~walczyk [2010-04-09 19:42]

Ktoś wytłumaczy co ten kameleon miał na myśli?
"Watykan opowiada się za ukaraniem księży pedofilów według procedur prawa kanonicznego oraz we współpracy ze świeckim wymiarem sprawiedliwości"

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~kedlaw [2010-04-09 17:35]

środowisko obłudy
Za komuny klechy schowali się za parawan bezpieki. W dzień z ambony przymilali się do swoich owieczek. Głosili miłość, patriotyzm no i zbierali kasę. A wieczorem pili z pracownikami SB i zabawiali się z panienkami. Władza tolerowała ten stan bo pozornie kościół był przeciw ale trochę był za. Oczywiście wszystko miało swoją cenę. Pedofilii, alkoholizmu wśród czarnych nie było, bo bezpieka utrzymywała te fakty w tajemnicy - tyle, że delikwent współpracował z bezpieką. Gdy anioł stróż po roku1990 przestał istnieć kk nie potrafił odnaleźć się w nowej rzeczywistości, nie potrafił utrzymać samokontroli wśród rozbestwionej braci kapłańskiej. I musiały wychodzić bezeceństwa kleru, tym bardziej, że dzisiaj owieczki (nie liczę moherów) bardziej krytycznie przyglądają się swoim pasterzom i widzą zachłanność na forsę, przejawy wszelkich zboczeń. Mamy wolną prasę, dziennikarze aby zarobić muszą podawać sensację. Wiadomość, że w kościele tym czy tym odbyła się komunia nikogo nie interesuje ale że ksiądz posuwa na plebanii kobitki no to jest to hit.

odpowiedz

pokaż 3 ukryte odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~spostrzegawczy [2010-04-09 15:51]

Tak, brat Benedykta słynny chórzysta też wymaga wsparcia.
A cywilnym sądom wara od kościoła. Kościół da sobie radę sam, w Polsce jest samodzielny i samorządny korzysta tylko trochę z pomocy finansowej państwa.

odpowiedz

pokaż 2 ukryte odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~dudu [2010-04-09 18:41]

religia
wszyscy księża to zboczeńcy

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~bubu [2010-04-09 18:37]

religie
Jeśli bóg na to pozwala to nie ma szacunku sam do siebie.

odpowiedz

Szukaj w serwisie

reporter wp24 chcę wyslać

Zrobiłeś unikalne zdjęcie,
napisałeś ciekawą
wiadomość?

Wyślij je do nas lub załóż
własne konto, na którym
je opublikujesz.

Najlepsze materiały
publikujemy na stronie głównej serwisu.

Ostatnio dodane przez reporterów WP24

Pogoda długoterminowa materiał foto Pogoda długoterminowa dodane przez: Internauta WP24
Prognoza pogody materiał foto Prognoza pogody dodane przez: Internauta WP24

więcej

Sonda

Jaki prezent dasz swojej Mamie?

liczba oddanych głosów: 935