Strona główna serwisu
Rasmussen ostrzega przed zależnością energetyczną od Rosji

Rasmussen ostrzega przed zależnością energetyczną od Rosji

• Były szef NATO Anders Fogh Rasmussen przestrzega przed zagrożeniem, jakie wynika z uzależnienia energetycznego Europy od Rosji
• Wskazuje, że budowa gazociągu Nord Stream 2 byłaby błędem
• Powinniśmy zmniejszyć naszą zależność od Rosji - przekonuje
Sekretarz generalny NATO Anders Fogh Rasmussen Sekretarz generalny NATO Anders Fogh Rasmussen ()
- Uważam, że bezpieczeństwo energetyczne jest jednym z najistotniejszych elementów naszego ogólnego bezpieczeństwa. Europa jest dziś bardzo słaba ze względu na naszą zależność od rosyjskiej energii - powiedział w Brukseli Rasmussen.

Według niego to, że kraje europejskie są mocno uzależnione od importu energii z Rosji, ma wpływ na dyskusje UE o sankcjach wobec tego kraju czy podejścia UE do Ukrainy.

Były sekretarz generalny Sojuszu Północnoatlantyckiego jest zdania, że budowa Nord Stream 2 to nie tylko projekt skierowany przeciwko zwiększaniu bezpieczeństwa energetycznego Europy, ale też oznaka braku solidarności wśród państw unijnych.


- Nie sądzę, by była potrzeba budowania Nord Stream 2, ponieważ przepustowość istniejącego gazociągu Nord Stream nie jest w pełni wykorzystana - podkreślił. - Powinniśmy zmniejszyć naszą zależność od rosyjskiego gazu i ropy.

- Ponad 60 proc. środków, które płacimy za import surowców energetycznych, idzie do reżimów autorytarnych. Europa napędza takie reżimy, to śmieszne. Musimy znaleźć alternatywę dla importowanej energetyki - dodał.

Były szef NATO zwrócił uwagę, że Rosja stanowi zagrożenie militarne i energetyczne. To pierwsze mogliśmy zaobserwować podczas działań tego kraju na Ukrainie. - Takie są realia. Nie wiemy, kto będzie następny, ale wiemy, że rosyjską doktryną jest rezerwowanie sobie prawa do interweniowania w innych krajach, by chronić coś, co oni postrzegają jako interes społeczności rosyjskojęzycznych - zauważył Rasmussen.


Jego zdaniem jeszcze poważniejszym zagrożeniem jest pośredni wpływ Rosji na Europę ze względu na to, że państwa starego kontynentu są uzależnione od rosyjskiej energii. - Rosja może w każdej chwili odciąć nas od dopływu zasobów energetycznych. To nie jest tylko teoria. W 2009 r. odcięli dostawy energetyczne na Ukrainę na 13 dni. To uderzyło oczywiście w Ukrainę, ale również inne europejskie kraje. Musimy temu zapobiegać - powiedział były szef NATO.

Rasmussen wskazuje, że UE musi dywersyfikować źródła dostaw, ale też stawiać na własne zasoby, np. zaawansowane biopaliwa. - To odpady wytwarzane przez przemysł, rolnictwo, gospodarstwa domowe, których można użyć, by napędzać samochody. To samo dotyczy wiatru czy energii słonecznej. Cokolwiek, co może być wykorzystane, by zmniejszyć nasz import rosyjskiej energii, wzmacniałoby Europę - zauważył.

Były szef NATO chwali inicjatywę Komisji Europejskiej, która proponuje, by każde z państw musiało przed zawarciem międzyrządowej umowy energetycznej z państwem trzecim przedstawić ją do zatwierdzenia. Jak ocenił, to narzędzie, dzięki któremu można zachować europejską solidarność w dziedzinie energii i zapobiec wzajemnemu omijaniu się za pomocą gazociągów.

Nord Stream 2 w zamyśle Gazpromu ma mu pomóc jeśli nie w zaprzestaniu, to co najmniej w ograniczeniu tranzytu gazu do UE przez Ukrainę, co koncern chce uczynić do 2020 roku.

Przeciwnicy tego projektu wskazują, że może on zwiększyć zależność Europy od rosyjskiego gazu oraz sprawić, że Ukraina straci znaczenie jako kraj tranzytowy. Natomiast zwolennicy Nord Stream 2 argumentują, że nowy rurociąg zwiększy bezpieczeństwo dostaw surowca, a ewentualne zakazanie przez Komisję Europejską jego układania - czego domagają się niektóre kraje UE, w tym Polska - określają jako ingerencję w gospodarkę wolnorynkową.


Komisja Europejska zapowiedziała, że dokona rygorystycznej oceny planów rozbudowy gazociągu Nord Stream, który będzie musiał być w 100 procentach zgodny z unijnymi przepisami.
PAP Zamieszczone na stronach internetowych portalu WP.PL materiały sygnowane skrótem "PAP" stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazami danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie, chronionych przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez WP.PL na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.

Pozostało znaków: 4000

REGULAMIN

Wszystkie (114)
Nie zgadzam się z opinią
107
Zgadzam się z opinią
422
pablobodek 2016-02-28 (08:52) 18 godzin i 1 minutę temu

Bravo! Rozsądny, trzeźwy głos!

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Pokaż najnowsze odpowiedzi 8

Nie zgadzam się z opinią
61
Zgadzam się z opinią
336
~zax 2016-02-28 (08:35) 18 godzin i 18 minut temu

Polska PiS będzie brać gaz z Norwegii. Zrealizuje projekt zlikwidowany przez SLD.

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Pokaż najnowsze odpowiedzi 9

Nie zgadzam się z opinią
21
Zgadzam się z opinią
224
~mm 2016-02-28 (09:52) 17 godzin i 1 minutę temu

"Ponad 60 proc. środków, które płacimy za import surowców energetycznych, idzie do reżimów autorytarnych. Europa napędza takie reżimy, to śmieszne" - być może ale jednocześnie bardzo prawdziwe - frau merkel!!!

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Pokaż najnowsze odpowiedzi 1

Nie zgadzam się z opinią
12
Zgadzam się z opinią
60
~Damian 2016-02-28 (09:57) 16 godzin i 56 minut temu

Ma racje w tym co mówi jeżeli chodzi o uzależnienie energetyczne, ale tak ogólnie to Rosję się demonizuje. Skoro NATO zbrojnie wspierało albańskich separatystów w Serbii to Rosja wspiera separatystów na Ukrainie. Skoro USA, Wielka Brytania czy Polska nie uszanowały suwerenności Iraku to Rosja też nie szanuje suwerenności np. Gruzji. Cały świat to fałszywi politycy, którzy nie szanują prawa międzynarodowego.

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Pokaż najnowsze odpowiedzi 1

Nie zgadzam się z opinią
10
Zgadzam się z opinią
49
~mm 2016-02-28 (09:50) 17 godzin i 3 minuty temu

"Natomiast zwolennicy Nord Stream 2 argumentują, że (...) zakazanie przez Komisję Europejską jego układania - czego domagają się niektóre kraje UE, w tym Polska - określają jako ingerencję w gospodarkę wolnorynkową" - a po której stronie tej planowanej rury jest wolny rynek? - czy po stronie puterlandu?!

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
6
Zgadzam się z opinią
40
~Godz 2016-02-28 (10:03) 16 godzin i 50 minut temu

Szkoda że tusek nie widzi problemu i skacze jak mu każą

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Pokaż najnowsze odpowiedzi 1

Nie zgadzam się z opinią
4
Zgadzam się z opinią
31
~Maruda 2016-02-28 (10:41) 16 godzin i 12 minut temu

Ha,ha,ha!!Rosja to oczywiscie odwieczne niebezpieczenstwo dla Europy!! Zapomnial tylko o milionach przyszlych wojownikow islamskich ktorzy sa juz albo wlasnie zmierzaja do Europy!!

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
5
Zgadzam się z opinią
28
~ironiusz 2016-02-28 (10:18) 16 godzin i 35 minut temu

Uniezależnijmy się od węglowodorów z Rosji i sprowadzajmy od Arabów. Tyle, że oni, za zarobione pieniądze wybudują u nas meczety, wyszkolą dżihadystów i przyślą ich do nas . Zaraz, zaraz! Już przysłali sporo ponad milion a następni są w drodze! To może uzależnijmy się całkowicie od USA? Tyle, że u nich wydobycie spada, bo zamknięto już 3/4 kopalń gazu z łupków z powodu nieopłacalności. To może powróćmy do węgla, lamp naftowych i łuczywa?

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
7
Zgadzam się z opinią
28
~obserwator 2016-02-28 (10:27) 16 godzin i 26 minut temu

Kilka uwag do Pana wypowiedzi !! Kto będzie następny po Ukrainie? A to Pan musi wiedzieć gdzie następny majdan zorganizuje ! Czu na Białorusi ? Czy w Rosji?A co się dotyczy reźimów autorytarnych to jednym z nich jest UE.Babcia opowiadała że za okupacji Niemieckiej było mniej zakaz\ów i większa swoboda niż obecnie.

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
24
Zgadzam się z opinią
45
~bvfd 2016-02-28 (09:53) 17 godzin temu

lepiej od rosji niż od usa i israela

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
5
Zgadzam się z opinią
25
~wisa 2016-02-28 (10:20) 16 godzin i 33 minut temu

tak mysle ze polska niedługo będzie uzalezniona od chrustu z lasu jak ruskie odetna gaz ukrainie

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
10
Zgadzam się z opinią
28
~ekypp 2016-02-28 (10:16) 16 godzin i 37 minut temu

Temu facetowi trzeba dać worek medali i niech się odczepi od komentowania polityki,bo bredzi sieje zamęt.

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
13
Zgadzam się z opinią
31
~Lepiej późno... 2016-02-28 (08:48) 18 godzin i 5 minut temu

... niż później.

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
5
Zgadzam się z opinią
22
~kosmos 2016-02-28 (10:15) 16 godzin i 38 minut temu

Zaczeło sie pozeganie do wojny.

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
2
Zgadzam się z opinią
15
~berni 2016-02-28 (11:00) 15 godzin i 53 minut temu

Żeby nie polska kobieta, to by w ogóle nie wiedzieli, co się dzieje w tej UE, trzeba było, żeby im Szydło to wykrzyczała

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
6
Zgadzam się z opinią
19
~Fang 2016-02-28 (10:12) 16 godzin i 41 minut temu

Wcale się nie dziwię że Duńczyk lobbuje za gazem z Norwegii.Robi to dla dobra Skandynawów tyle że gazociąg z Rosji lobbuje były najważniejszy z Niemiec. My tu w Europie dogadamy się z każdym w tym również z Rosją.Najgorsze że jest taki co miesza wszędzie USA. My nie potrafimy załatwić należnych praw naszym obywatelom na Litwie u sojusznika któremu bronimy nieba a chcemy ustawiać silnych.

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
1
Zgadzam się z opinią
12
~kogel 2016-02-28 (10:54) 15 godzin i 59 minut temu

Ciekawe że nie ostrzegają Niemiec przed kupowaniem od Gazpromu ruskiego gazu porzez gazociąg NordStream..no bezczelność i obłuda..

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
2
Zgadzam się z opinią
11
~w 2016-02-28 (10:40) 16 godzin i 13 minut temu

To oczywiste - Putin spowodował,że nie ma zimy w tym roku.

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
1
Zgadzam się z opinią
6
~adam 2016-02-28 (10:50) 16 godzin i 3 minuty temu

jakiś czas temu pisano o zwiększeniu budżetu na propagandę ,a propaganda polega na karmieniu ludzi kłamstwami

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
8
Zgadzam się z opinią
13
~edi 2016-02-28 (10:20) 16 godzin i 33 minut temu

mam 72 lat i zawsze było paliwo z rosi i tak bedzie zawsze

odpowiedz

zgłoś do moderacji