więcej

Krzyki i oburzenie po słowach czeskiego prezydenta.

PAP | aktualizacja 2009-02-19 (13:18)

fot. PAP/EPA

opinie
drukuj

Część eurodeputowanych opuściła demonstracyjnie salę obrad Parlamentu Europejskiego, a inni wyrażali oburzenie krzykami podczas przemówienia prezydent Czech. Vaclav Klaus krytykował w nim UE za "tłumienie państw narodowych", przyspieszanie na siłę procesu integracji oraz budowanie barier gospodarczych, część eurodeputowanych wyszła z sali obrad.

Eurodeputowani powitali znanego z eurosceptycznych poglądów Vaclava Klausa odegraniem nieoficjalnego hymnu UE - "Ody do Radości". Kiedy przewodniczący PE Hans-Gert Poettering pochwalił Czechy za ratyfikację w środę Traktatu Lizbońskiego przez niższą izbę czeskiego parlamentu, rozległy się gromkie brawa.

- Czechy czują się odpowiedzialne za UE i chcą tworzyć proces integracji europejskiej - powiedział na początku wystąpienia Klaus.

Przypomniał, że Czechy "w swoich różnych formach" zawsze były częścią Europy, którą aktywnie tworzyły. - Członkostwo w UE nie miało żadnej innej alternatywy - zapewnił. - Nie ma żadnej siły politycznej w Czechach, która by to stanowisko podawała w wątpliwość - dodał.

"Integracja europejska nie jest celem, ale środkiem"

Po tych proeuropejskich zapewnieniach czeski prezydent przeszedł do krytyki. - Uznawanie obecnej formy UE za dogmat, którego nie można krytykować jest pomyłką, która się szerzy w coraz większym stopniu, chociaż jest sprzeczna zarówno z racjonalnym myśleniem jak i też z całą historią cywilizacji europejskiej, liczącą sobie ponad 2000 lat - powiedział Klaus.

- Ani obecne status quo ani założenie, że pogłębianie się integracji służy Europie nie są czymś, co jest dogmatem nie do podważenia - dodał.

Dla czeskiego prezydenta, integracja europejska nie jest celem, ale środkiem. - Realnym celem jest ludzka wolność i taki system ekonomiczny, który przynosi dobrobyt. Tym systemem jest gospodarka rynkowa - dodał Klaus.

"UE zbytnio ingeruje w życie obywateli"

Według niego, UE zbytnio ingeruje w życie obywateli. - Z pewnością za dużo decyzji podejmuje się na poziomie europejskim, więcej niż oczekują obywatele państw członkowskich - powiedział Klaus. - Czy są Państwo absolutnie pewni podczas każdego głosowania, że decydują o sprawach, o których trzeba stanowić tutaj, a nie bliżej obywatela - pytał retorycznie eurodeputowanych. Ci nie mogli mu jednak odpowiedzieć, bo po przemówieniu Klausa nie przewidziano debaty.

Klaus krytykował też protekcjonizm i ograniczenia spontanicznych procesów gospodarczych w UE. - Tłumi się wolny rynek i wzmacnia gospodarkę kontrolowaną centralnie, choć historia udowodniła, że jest to ślepa uliczka rozwoju, a my idziemy dalej w tę samą stronę - powiedział Klaus.

- W ciągu 20 lat od upadku komunizmu przekonałem się, że Europy bardziej obawiają się Ci, którzy przeżywali dużą część XX wieku w gospodarce planowej. Do tych ludzi należą obywatele Republiki Czeskiej - powiedział.

Najwięcej rekcji wśród eurodeputowanych, zarówno oburzenia, krzyków jak i braw, wywołały słowa krytyki Klausa pod adresem samego PE. - W normalnym systemie parlamentarnym mamy dwie części: popierającą rząd i opozycję. W PE jest tylko jedna alternatywa: kto myśli o innej alternatywie jest uważany za przeciwnika integracji europejskiej - powiedział czeski prezydent.

- Tutaj zapadają demokratyczne decyzje, bo decyduje Parlament Europejski. Dziękujemy Panu za odwiedziny, co świadczy o wielości poglądów w UE. W demokracji zawsze ostatnie słowo należy do większości - odpowiedział mu na zakończenie przewodniczący PE Poettering.

Inga Czerny i Michał Kot

(zel)

oceń
109
7
Podziel się

Przeczytaj też


  • Skomentuj
  • WP.PL
  • FB

Korzystanie z komentarzy FB oznacza akceptację regulaminu

REGULAMIN
Ocena: 0 [0]
~Stan [2009-02-19 14:02]

Ma gościu jaja
niech się od niego uczą nasze kaczory donaldy

odpowiedz

pokaż 4 ukryte odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~Kargul [2009-02-19 18:01]

GRATULUJE ODWAGI I ROZUMU!
Z jednej strony dążenie do integracji, za wszelką cenę, z drugiej narodowy protekcjonizm. Praca tylko dla Niemców czy Brytyjczyków? Bezpieczeństwo energetyczne czy militarne dla kogo? Najpierw Niemcy, Francuzi i Brytyjczycy powinni zacząć myśleć po Europejsku . Państwa 'Nowej Europy' to nie strefa buforowa.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Jadwiga z Krakowa [2009-02-19 12:33]

Jak będzie przemawiał nasz Prezydent to na sali
zostaną tylko członkowie pis i Ci od ojca Tadeusza (Krupa, Tomczak,Piotrowski itp). Pozostali pójdą na kawę. Nikt na siłę nie wepchnął ani Czech , ani Polski do UE i jak sie komuś nie podoba to won z UE.

odpowiedz

pokaż 3 ukryte odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~Vaclav [2009-02-19 15:41]

biedne kraje
Ten Pepik - stary dziad obleśny - jest w Czechach takim samym problemem jak u nas prezydent. Dramat biednych krajów...

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
~katolizły [2009-02-19 13:13]

Europa tak ale katolicka!
Spójrzcie na Anglię, Francję, Niemcy itd. Europejczycy odchodzą od swoich korzeni chrześcijańskich i w imię tzw poprawności politycznej pozwalaja na ekspansję Islamu! Jeszcze parę latek i europejskie kobiety będą musiały nosić szmaty na łbach aby nie obrazić uczuć religijnych muzułmanów!

odpowiedz

pokaż 18 ukrytych odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~Mirek [2009-02-19 12:48]

Wielka odwaga!!!Klausa!!!
Ten profesor,prezydent Czech może śmiało codziennie patrzeć w lustro.

odpowiedz

pokaż 4 ukryte odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~Jakub.P. [2009-02-19 15:01]

Poettering ponownie jak zwykły nazista
Wyraźnie widać, że UE dąży do całkowitego i bezwzględnego podporządkowania państw europejskich dyktatowi niemieckiemu no może czasami niemiecko-francuskiemu. Tylko tacy odważni jak prezydent klaus, czy Irlandczyk Ganley mają śmiałość wyciągnąć na światło dzienne "drugie dno" centralistycznej władzy UE. Pod hasłem demokracji, UE staje się stukturą dyktatorską nakazującą bądź zakazującą, bez względu na potrzeby poszczególnych narodów. Innymi słowy, urawniłowka na modłę niemiecką. Kto chce zachować odrębność, musi ponieść klęskę. Siłę nacisku już widać na przykładzie rujnowania gospodarki polskiej lub czeskiej w trybie "za karę", czyli za niesubordynację. Kto jeszcze nie wierzy, niech porówna kursy walutowe CZK i PLN w odniesieniu do Franka, czy Funta. Jasno widać, że UE ma wyraźny instrument nacisku gospodarczego, którego nie zawaha się użyć wobec krajów, które mają jeszcze własną godność i odrębne zdanie.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Michał [2009-02-19 14:51]

Europa Boża
Aby była prawdziwa wolność, ludzie powinni być Boży; prawdziwa wolność pochodzi tylko od Boga, i jest nam dana przez poznawanie Prawdy. Ostentacyjna wrogość UE wobec Boga (m.in. ukazana w zaciekłości UE aby nie dopuścić do zamieszczenia prawowitych Bożych akcentów w Preambule oraz manifestowana w prawodawstwie UE zwalczającym Chrześcijaństwo, np. przez promowanie wynaturzeń) oraz ideologia politycznej porawności (a więc kłamstwa) potwierdza fakt, że dzisiejsza UE jest strukturą walczącą z Bogiem z inspiracji masonerii, szatańskiej organizacji dążącej do zniszczenia człowieka. Wolność nieograniczona (a więc bez moralności), którą foruje UE jest zniewoleniem i powoduje nieszczęście człowieka, bo brak moralności powoduje autodestrukcję i destrukcję, tymczasem uznanie Boga i przestrzeganie Jego przykazań (moralność) daje człowiekowi prawdziwą wolność (oczyszczając z życia niszczące nas zło, w tym różne nałogi, które mają niszczący charakter). Bóg człowiekowi wolności nie zabiera, tylko jak Dobry Ojciec pragnąc ustrzec od zła, żebyśmy sobie nie wyrządzali krzywdy, stara się naszą wolność ukierunkowywać dla naszego dobra. Aby Europa była prawdziwie wolna, musimy się stale nawracać.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~STAN [2009-02-19 13:59]

NA RACJE PAN PREZYSENT
JESTEM ZA STANOWISKIEM CZECH.TO CZLOWIEK BARDZO MADRY I WYKSZTALCONY. UE JEST SITWA ZYDOWSKA, KTORA PRAGNIE ZNISZCZYCZ PANSTWA NARODOWE....

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
~ość serwisu) [2009-02-19 14:18]

w demokracji
monopol katolicki nie ma miejsca

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
~ManieK [2009-02-19 14:18]

jewroosły
rycząc wyszły z obory bo Pan Prezydent Klaus zamiast siana coś mówił w języku nieznanym dla tego gatunku zwierząt miłujących nade wszystko .....swój pełny żłób nazywany Unią Europejską

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
~dare78 [2009-02-19 13:39]

brawo
jesli eurodeputowani wyszli to na bank byli z pisu!!!!!

odpowiedz

pokaż 4 ukryte odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~lolo [2009-02-19 14:02]

no i co powiecie na te cytaty? ale bez obludy..
Najwięcej rekcji wśród eurodeputowanych, zarówno oburzenia, krzyków jak i braw, wywołały słowa krytyki Klausa pod adresem samego PE. - W normalnym systemie parlamentarnym mamy dwie części: popierającą rząd i opozycję. W PE jest tylko jedna alternatywa: kto myśli o innej alternatywie jest uważany za przeciwnika integracji europejskiej - powiedział czeski prezydent. - Tutaj zapadają demokratyczne decyzje, bo decyduje Parlament Europejski. Dziękujemy Panu za odwiedziny, co świadczy o wielości poglądów w UE. W demokracji zawsze ostatnie słowo należy do większości - odpowiedział mu na zakończenie przewodniczący PE Poettering.

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
~trew [2009-02-19 14:31]

.
jak widzę te komentarze popierające Klausa (i dobrze) to się dziwię czemu polskiego prezydenta tak nie popieracie kiedy mówi podobnie do Klausa tylko za tym naiwnym Tuskiem obstajecie???

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~wybroca [2009-02-19 12:25]

To jest mąż stanu.
Takiego Prezydenta potrzebuje Polska. A nie watachy POPiSowskie.

odpowiedz

pokaż 6 ukrytych odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~kama [2009-02-19 14:28]

BRAWO PANIE PREZYDENCIE
niech nasi politycy biorą przykład z Czech, a nie na wszystko się zgadzać. W końcu znalazł się ktoś, kto powiedział prawdę - WIELKI SZACUNEK PANIE PREZYDENCIE.!!!

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~europejczyk [2009-02-19 13:59]

Słowa poparcia dla Prazydenta Czech
Gratuluję! Nareszcie ktoś tym bufonom z Unii coś powiedział.Jednak oni są jajogłowi i nic poza oburzeniem nie potrafią.Władze Unii zachowują się jak rozkapryszone bachory i nie przyjmują nic do wiadomości.Najgorsze jest to,że władze poszczególnych państw chcąc się im przypodobać przyklaskują.To jest bardzo egoistyczne podejście do sprawy nie liczy się Unia lecz kilka osób które chcą podporządkować wszystkich i wszystko pod własne widzimisię

odpowiedz

pokaż 2 ukryte odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~WALDEK [2009-02-19 14:27]

POPIERAM PREZYDENTA CZECH NA TEMAT UNI EUROPEJSKIEJ AROGANCJI ,BIUROKRACJI TOTALITARYZM.
To jest Prawdziwy PREZYDENT ,a nasz patrzy jak ratować Gruzję ,a jednego polaka nie potrafi uratować ,a gdzie uratuje 38 mil.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~dziennikarka [2009-02-19 13:57]

Unia Europejska to, nowoczesny KOMUNIZM. Nie jestem
antysemita ani przeciwnikiem UE ale, kto dopuscil do tego zeby 75% euro-poslow oraz pracownikow administracji jest pochodzenia Zydowskiego. A gdzie jest miejsce dla innych narodowosci?

odpowiedz

pokaż 2 ukryte odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~WALDEK [2009-02-19 14:27]

POPIERAM PREZYDENTA CZECH NA TEMAT UNI EUROPEJSKIEJ AROGANCJI ,BIUROKRACJI TOTALITARYZM.
To jest Prawdziwy PREZYDENT ,a nasz patrzy jak ratować Gruzję ,a jednego polaka nie potrafi uratować ,a gdzie uratuje 38 mil.

odpowiedz

Szukaj w serwisie

reporter wp24 chcę wyslać

Zrobiłeś unikalne zdjęcie,
napisałeś ciekawą
wiadomość?

Wyślij je do nas lub załóż
własne konto, na którym
je opublikujesz.

Najlepsze materiały
publikujemy na stronie głównej serwisu.

Ostatnio dodane przez reporterów WP24

Pogoda długoterminowa materiał foto Pogoda długoterminowa dodane przez: Internauta WP24
Prognoza pogody materiał foto Prognoza pogody dodane przez: Internauta WP24

więcej

Sonda

Jaki prezent dasz swojej Mamie?

liczba oddanych głosów: 928