więcej

Watykan: religia ma być na równi z innymi przedmiotami.

PAP | dodane 2009-09-14 (14:45)

fot. AFP

opinie
drukuj

Watykan nalega, aby nauka religii była traktowana na równi z innymi przedmiotami i nie zgadza się na jakąkolwiek jej "marginalizację" - takie jest główne przesłanie listu prefekta kongregacji wychowania katolickiego kardynała Zenona Grocholewskiego do konferencji episkopatów poszczególnych krajów.

List nosi datę 5 maja, ale został nagłośniony przez włoskie media obecnie, ponieważ właśnie teraz jest rozsyłany w związku z rozpoczęciem roku szkolnego. Ponadto watykańska kongregacja wyjaśniła jeszcze dodatkowo na łamach dziennika "L"Osservatore Romano" zawarte w nim stanowisko.

W okólniku do episkopatów kardynał Grocholewski napisał między innymi, że "natura i rola nauczania religii w szkołach stała się przedmiotem debaty, a w niektórych przypadkach nowych regulacji, które próbują zastąpić ją nauczaniem zjawiska religii o charakterze wielowyznaniowym lub etyką i kulturą religijną, także w sprzeczności z wyborem i profilem wychowawczym, który rodzice i Kościół zamierzają nadać kształceniu nowych pokoleń".

Dlatego według watykańskiego ministerstwa oświaty konieczne jest przypomnienie podstawowych zasad, dotyczących nauczania religii w szkole. "Nauczanie, które nie uznawałoby lub spychało na margines moralny i religijny wymiar osoby, stanowiłoby przeszkodę w pełnym wychowaniu" - podkreślono w tekście.

Mowa jest w nim także o tym, że "Kościół chwali te władze i społeczeństwa, które biorąc pod uwagę pluralizm istniejący w nowoczesnym społeczeństwie i gwarantując właściwą wolność religijną, pomagają rodzinom, aby edukacja dzieci we wszystkich szkołach mogła odbywać się zgodnie z zasadami moralnymi i religijnymi tychże rodzin". Tymczasem - jak odnotowano - złożoność dzisiejszej sytuacji grozi utratą tego, co najważniejsze: "kształcenia osoby ludzkiej w jej integralności, zwłaszcza jeśli chodzi o wymiar religijny i duchowy".

"Marginalizacja nauki religii w szkole równoznaczna jest, przynajmniej w praktyce, z zajęciem stanowiska ideologicznego, które może prowadzić do błędu lub wyrządzić szkodę uczniom" - przestrzegł Watykan. I podsumował: nauczanie religii w szkole "to prawo, które dotyczy nie tylko rodzin i Kościoła, ale też bezpośrednio szkoły, jako naturalnego miejsca, w którym przebiega znaczna część wychowania młodego pokolenia".

Kongregacja odpowiadając na łamach "L'Osservatore Romano" na wyrażane obawy, że nauczanie wiary nie sprzyja prawdziwej wielokulturowości, stwierdziła, że wymaga tego właśnie obecna sytuacja, bo w ten sposób "przyczynia się do stworzenia solidnej i pewnej tożsamości, gotowej do dialogu i szacunku".

"Nauka religii, uznana za przedmiot szkolny, w dialogu z innymi dziedzinami wiedzy nie tylko nie stoi na przeszkodzie autentycznemu wychowaniu międzykulturowemu, lecz staje się uprzywilejowanym narzędziem poznania i przyjęcia innych ludzi" - zaznaczyła watykańska kongregacja.

(mg)

oceń
15
49
Podziel się

  • Skomentuj
  • WP.PL
  • FB

Korzystanie z komentarzy FB oznacza akceptację regulaminu

REGULAMIN
Ocena: 0 [0]
Hardy [2009-09-14 16:36]

Religia nauką?!
Ups! Mogę się dowiedzieć od kiedy to nauczanie jakiejś wiary jest nauką? Do tej pory wiedziałem że nauka jest sprawdzalna, podlegająca kryteriom, w ścisłych przedmiotach doświadczalna... Nazwać wpajanie zasad wiary nauką do wykładania w szkołach to jak przysłowiowe hasło w pierwszej polskiej encyklopedii "koń jaki jest, każdy widzi"... Nic do zrozumienia, wszystko do wierzenia. Religia nauką? Pusty śmiech na sali... Religioznawstwo jest nauką - i to może być przedmiotem szkolnym - poznawanie różnych wyznań jako historię kultury człowieka. Ale przecież nie o to chodzi hierarchom katolickim- oni chcą wychować sobie nowe owieczki "do pasania". PS.Na szczęście to już nie średniowiecze...

odpowiedz

pokaż 29 ukrytych odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~adam [2009-10-07 12:43]

znów Sredniowiecze
No jasne powrót do Średniowiecza byłby czarnym krukom na pewno na rękę - władza w ich rękach a ludzie jak niewolnicy.A co z tymi którzy wyznają inna wiarę lub ateistami, przyuczanie na siłę? Tak ma wyglądać wolność? Czy ich nie pojeb...o?

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
[2009-09-24 19:43]

RENEGOCJOWAĆ KONKORDAT!
Obecnie trwa akcja "Renegocjujmy Konkordat", której celem jest wyprowadzenie religii ze szkół. Można składać podpisy pod obywatelską inicjatywą ustawodawczą w tym zakresie. Stronę związaną z akcją (lewysierpowy blox pl) można znaleźć w google wpisując "renegocjujmy konkordat", wyskakuje na pierwszym miejscu. Są tam linki do formularza, na którym można zebrać podpisy (można podpisać się indywidualnie albo pozbierać podpisy również wśród znajomych). Akcji patronuje Polskie Stowarzyszenie Racjonalistów.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~ludwik [2009-09-19 17:40]

religia
do szkół.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~tola [2009-09-19 17:10]

religia
Religia do salek katechetycznych!to nie średniowiecze,kiedy to narzucano ludowi co ma robić.Kościół tak lubi!natomiast każdy człowiek ma prawo wyboru.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Hippolita [2009-09-18 14:19]

Tylko dla "Deda"
Czy zwrócieś uwagę na to, że w tym niepozornym z pozoru, swym stwierdzeniu: "nie jest potrzebna logika i rzeczowość, tylko WĘDZIDŁO" ukazałeś, zapewne wbrew swym intencjom, nie tylko własny, ale wasz wspólny stosunek do oponentów i metody postępowania?

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Gwiazdka [2009-09-15 10:52]

Kardynał Zbigniew Grocholewski,
przykręcił ŚRUBĘ !!!! Księża do szkół i uczyć religii, jak to dawniej bywało !!! Od podstaw,dokładnie, z nauczaniem wszystkich modlitw,rytuałów, obyczajów związanych ze świętami! Proponuję jeszcze wprowadzenie łaciny, jako języka obowiązującego w kościele od zawsze. Porządek musi być !!!

odpowiedz

pokaż 41 ukrytych odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~zuzanna [2009-09-16 23:31]

bardzo nisko upadła religia...katolicka
do roli przedmiotu...a ja myślałam że religia to szczytne ideały,to moralność w sercu, to modlitwa płynąca z mego wnętrza.....a tu religia to przedmiot..i ktoś jakiś tam klecha ma oceniać w skali punktowej moją wiarę ,moją miłość do Boga,......to mógł wymyśleć tylko Diabeł,takie poczynania jemu służą na pewno nie Bogu.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~stokrotks [2009-09-16 22:17]

ironia!!!!
co ma zrobic religia,w rocic do salek katechetycznych!!!!! a kler wrocic dp celibatu,to co ma byc!!!!

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~benk [2009-09-16 22:06]

Po co te lamenty?
Mamy przecież upragnioną demokrację kościelną: rządzi wikary, proboszcz, prałat, biskup i prymas,a także przedstawiciel nieopdatkowanych przedsiebiorców - Geotermus Torunienisis Redomptoris Rydzycus. Masz więc przecież szeroki aspekt społeczny. Rozszerzony do wspólnoty europejskiej. Pytanie do internautów: Vatykan jest czlonkiem Unii Europejskiej?

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~olo [2009-09-16 19:53]

Jak najbardziej TAK
Niech to tylko bedzie nauka o wszystkich glownych religiach ich historii itp Nauczanie chrzescijanstwa w oparciu o biblie jako o zrodlo historyczne jest bzdura ktora wiekszosc kwestionuje juz na poziomie gimnazium. To najprostszy sposob wychowania ateisty Moze raczej uczyc podobienstw miedzy religiami swiata i ich uniwersalnego przeslania zamiast wmawiac nastolatka za dziewice rodza dzieci a przy pomocy odrobiny wiary mozna chodzic po wodzie (doslownie)

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Hippolita [2009-09-16 13:56]

O równe prawa dla katolików.
Ci wszyscy, którzy krzyczą, że katolicy mają jakieś przywileje, że Kościół ma przywileje niech mają odwagę walczyć po rycersku i z otwartą przyłbicą. Czemu nie protestujecie, gdy dzieciom katolików państwo narzuca własny system nauczania i wychowania? Gdy komunistyczne państwo ateizowało katolickie dzieci, gdzie byliście – obrońcy prawa? Przecież podstawowa edukacja i wychowanie są w Polsce zagwarantowane Konstytucja gwarantuje: Art. 48. Rodzice mają prawo do wychowania dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami. Wychowanie to powinno uwzględniać stopień dojrzałości dziecka, a także wolność jego sumienia i wyznania oraz jego przekonania. Art. 53 Rodzice mają prawo do zapewnienia dzieciom wychowania i nauczania moralnego i religijnego zgodnie ze swoimi przekonaniami. Przepis art. 48 ust. 1 stosuje się odpowiednio. Religia kościoła lub innego związku wyznaniowego o uregulowanej sytuacji prawnej może być przedmiotem nauczania w szkole, przy czym nie może być naruszona wolność sumienia i religii innych osób. Art. 70. Każdy ma prawo do nauki. Nauka do 18 roku życia jest obowiązkowa. Sposób wykonywania obowiązku szkolnego określa ustawa. Nauka w szkołach publicznych jest bezpłatna. Ustawa może dopuścić świadczenie niektórych usług edukacyjnych przez publiczne szkoły wyższe za odpłatnością. Ateizacja dzieci i młodzieży, podatnych najbardziej na indoktrynację, niesie ze sobą złe skutki na kolejne pokolenia. Co widać i wśród piszącej tu antykatolickiej opozycji. PS Mam wrażenie, że ta prawda jest niewygodna, czy tym razem doczekam się publikacji, jak inni? Czy też po raz kolejny będę uprzywilejowana, jak katolicy? :)

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~jan [2009-09-16 12:08]

watykan
oczywiscie ale w kosciolach tak jak kiedys napewno nie w szkloach czas najwyzszy oddzielic kler i urzedy po sejmie chodza jak po kosciele wszedzie ich pelno pognac dziadow i zlodzieji na swoje

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Światowid [2009-09-16 07:16]

Religia
nie jest nauką , jest wyznaniem, religioznawstwo - jest nauką .

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~DAH [2009-09-16 07:00]

Popieram
A oprócz tego religia musi być obowiązkowym przedmiotem maturalnym oraz trzeba będzie ją zdwać na każdy kierunek studiów jako egzamin wstępny który zadecyduje czy delikwent ma prawo studiować.Ta czarna mafia nierobów już nie wie co z nudów wymyślić.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~fgj [2009-09-16 05:13]

A niby dlaczego ma być równa? Ma być główną i najważniejszą nauką ! należy to robić tak: Pomału , pomału, drobnymi kroczkami zrobi się przewodnictwo totalne kościoła i religii. Z piatką za chodzenie do kościoła mozna będzie mieć priorytyet w przyjęciu na studia. Ci ktrórzy nie zaliczą nie bedą milei żadnych praw do nauki jako totalne miernoty.Tak to należy wprowadzać. I siać , i siać, i alleluja i do przodu. Ubezwłasnowalnić należałoby ateistów i zakazać sprawowania wszelkich urzędów itd itd..Aż zostaną sami kochający urzędy i władzę katolicką

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Ryszard Czarnecki [2009-09-14 16:45]

Święta racja Jego Eminencji
Kardynała Grocholewskiego w sprawie religii. Popieramy wraz z wszystkimi Posłami PIS, z Panem Premierem Jarosławem Kaczyńskim na czele, słowa Jego Eminencji, wierząc ,że Religia bedzie obowiązkowym przedmiotem we wszystkich szkołach.

odpowiedz

pokaż 8 ukrytych odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~Roooooooo [2009-09-15 20:46]

zdecydowane: nie
kościół nie ma prawa narzucać systemowi edukacji jakichkolwiek spraw. Dla mnie w ogóle religia w szkole to jakiś absurd. Większość rodziców nawet nie interesuje się kwestiami religijności, a ich dzieci chodzą na religię 'bo tak trzeba' . To zupełnie bezwartościowe postępowanie. Jeśli już musi być religia, powinien być podział na klasy katolickie (bądź innego wyznania) i klasy bez religii. Tyle na ten temat.

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
~wredny emeryt [2009-09-14 16:29]

Jak gnojki watykańskie ..
udowodnią istnienie boga to wtedy ta 'nauka' może byc równoprawna.

odpowiedz

pokaż 53 ukryte odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~walczyk [2009-09-15 20:43]

Na równi, ale pochyłej
Stacza się kościół katolicki w ślad za swoimi z Irlandii i USA. Dlaczego ludzie utożsamiają religię z tym gniazdem rozpusty i zbrodni?

odpowiedz

Szukaj w serwisie

reporter wp24 chcę wyslać

Zrobiłeś unikalne zdjęcie,
napisałeś ciekawą
wiadomość?

Wyślij je do nas lub załóż
własne konto, na którym
je opublikujesz.

Najlepsze materiały
publikujemy na stronie głównej serwisu.

Ostatnio dodane przez reporterów WP24

Pogoda długoterminowa materiał foto Pogoda długoterminowa dodane przez: Internauta WP24
Prognoza pogody materiał foto Prognoza pogody dodane przez: Internauta WP24

więcej

Sonda

Jaki prezent dasz swojej Mamie?

liczba oddanych głosów: 864