więcej

Doda obraziła uczucia religijne? Ruszył proces.

PAP | aktualizacja 2011-05-23 (13:21)

fot. AKPA

opinie
drukuj

Do dwóch lat więzienia grozi Dorocie Rabczewskiej oskarżonej przez prokuraturę o obrazę uczuć religijnych dwóch osób określeniem autorów Biblii jako "naprutych winem i palących jakieś zioła". Proces ruszył - mimo że Doda jest za granicą.

Latem 2009 r. piosenkarka w wywiadzie prasowym stwierdziła, że "bardziej wierzy w dinozaury niż w Biblię", bo - jej zdaniem - "ciężko wierzyć w coś, co spisał jakiś napruty winem i palący jakieś zioła". Pytana, o kim mówi, dodała: - O tych wszystkich gościach, którzy spisali te wszystkie niesamowite historie.

Zawiadomienie do prokuratury złożył przewodniczący Ogólnopolskiego Komitetu Obrony przed Sektami Ryszard Nowak (jest oskarżycielem posiłkowym w sprawie). Zarzucił Rabczewskiej przestępstwo znieważenia przedmiotu czci religijnej i obrażenia uczuć religijnych m.in. chrześcijan i żydów. Drugie doniesienie złożył senator PiS Stanisław Kogut (nie chciał być oskarżycielem posiłkowym).

Mokotowska prokuratura oskarżyła Dodę, że obraziła uczucia religijne Nowaka i Koguta. Kodeks karny stanowi: "Kto obraża uczucia religijne innych osób, znieważając publicznie przedmiot czci religijnej lub miejsce przeznaczone do publicznego wykonywania obrzędów religijnych, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2".

Adwokat Dody mec. Sergiusz Doniecki powiedział Sądowi Rejonowemu dla Warszawy-Mokotowa, że już wcześniej prosił o wyznaczenie kolejnego terminu rozprawy z powodu m.in. skomplikowania sprawy, a został on dopiero niedawno przez nią ustanowiony. Dlatego poinformował swą klientkę, że w poniedziałek proces nie ruszy, wobec czego udała się ona na wcześniej zaplanowany wyjazd za granicę. Dodał, że będzie miał wiele wniosków dowodowych. Wniósł o odroczenie rozprawy. Prokurator przyłączył się do tego wniosku.

Sąd postanowił prowadzić sprawę pod nieobecność oskarżonej, którą uznano za nieusprawiedliwioną, bo nie poinformowała sądu o wyjeździe za granicę, a była wcześniej zawiadomiona o terminie rozprawy; niedawne ustanownienie obrońcy nie jest zaś powodem odroczenia rozprawy. Według sędzi, adwokat wcześniej wiedział, że termin nie będzie zmieniony; mecenas twierdził, że nie dotarł do niego faks z tą informacją.

Z odczytanych przez sąd wyjaśnień ze śledztwa wynika, że w prokuraturze Doda nie przyznawała się do zarzutu. - Jeśli ktoś jest głęboko wierzący, to nie sądzę, by taka drobnostka mogła kogoś obrazić - dodała. Mówiła, iż nie miała zamiaru nikogo obrazić, bo "jest pokojowo nastawiona do ludzi". Według niej "napruty" oznacza "pozytywnie nastawiony", a "zioła z pewnością były lecznicze, bo wtedy aspiryny nie było".

Oskarżona deklarowała, że nie jest wierząca, jej słowa to "rodzaj przenośni", a używała "młodzieżowego języka". Zaznaczyła, że do swych wywiadów podchodzi z "poczuciem humoru i dystansem", a jej słów nie można traktować poważnie. Dodała, że Nowak utrudnia życie artystom, uniemożliwiając im koncerty.

Nowak zeznał, że Doda - "autorytet dla części młodzieży" - z premedytacją obraziła uczucia religijne "wielu milionów osób", w tym wyznawców judaizmu. - Porównała twórców Biblii do narkomanów i alkoholików - oświadczył. Za obraźliwe uznał też słowo "gość". Oceniał, że Doda celowo uchyla się od sądu i osobiście go obraża. Pytany przez adwokata, przyznał że wysyła apele, by nie organizować jej koncertów - bez skutku.

Kogut podkreślił, że ewangeliści to dla niego najwyższe autorytety jako dla katolika. - Menedżerka Dody autoryzowała wywiad; pobił on rekord "klikalności"+ w Dziennik.pl - zeznała dziennikarka, która go przeprowadzała.

Proces odroczono do 27 lipca, gdy Doda ma składać wyjaśnienia, a zeznawać mają biegli.

Mec. Doniecki powiedział, że proces "wkracza w rejon konstytucyjnej zasady wolności słowa", a każdy ma prawo do własnych poglądów.

W 2009 r. prokuratura odmówiła śledztwa, uznając, że nie było przestępstwa. Potem sąd uwzględnił zażalenie Nowaka i nakazał śledztwo. W kwietniu ub.r. prokuratura wysłała wobec Rabczewskiej akt oskarżenia. Biegli - językoznawca i dwaj biblioznawcy (świecki i duchowny) częściowo uznali, iż znieważyła publicznie przedmiot czci religijnej - co jest warunkiem uznania przestępstwa obrazy uczuć religijnych innych osób. Biblia jest przedmiotem czci religijnych dla chrześcijan - przypomniał biegły duchowny.

W sierpniu ub.r. sąd odmówił uwzględnienia wniosku obrony o umorzenie sprawy wobec braku cech przestępstwa lub znikomej szkodliwości czynu. - Nie można mówić, że czyn oskarżonej ma znikomą szkodliwość społeczną. Choć pokrzywdzonych w sprawie ustalono dwóch, to pani Rabczewska jest osobą publiczną, której postawa i styl bycia może stanowić wzór do naśladowania - uznał sąd.

Według sądu należy też zbadać, czy jest konflikt między Rabczewską a Nowakiem (który inicjował także śledztwo o obrazę uczuć religijnych przeciw ówczesnemu partnerowi piosenkarki, muzykowi Nergalowi). W czerwcu ub.r. gdyński sąd umorzył sprawę lidera zespołu Behemoth Adama Darskiego (Nergala), oskarżonego o znieważenie uczuć religijnych przez podarcie Biblii podczas koncertu w 2007 r.

Doda wygrywa cywilne procesy, które wytacza - m.in. z "Faktem" i "Super Expressem"; trwa zaś jej proces z raperem Mieszkiem Sibilskim za nazwanie jej "blacharą". W 2007 r. Komisja Etyki TVP jako "wulgarne" i "obsceniczne" oceniła zachowanie Dody, która była wówczas jurorką w programie "Gwiazdy tańczą na lodzie". Widzowie telewizji publicznej mogli wówczas usłyszeć dialog między Rabczewską a Przemysławem Saletą: "Saleta ciągnij fleta"; "Doda, zrób mi loda".

(ib)

oceń
9
8
Podziel się

Czekamy na Twoje zgłoszenie!

Byłeś świadkiem lub uczestnikiem ważnego zdarzenia? Poinformuj Internautów o tym, co dzieje się w Polsce, na świecie, w Twojej okolicy!

Wyślij nam zdjęcie, film lub artykuł! Najciekawsze opublikujemy!


  • Skomentuj
  • WP.PL
  • FB

Korzystanie z komentarzy FB oznacza akceptację regulaminu

REGULAMIN
Ocena: 0 [0]
_JN_ [2012-01-16 18:20]

Tylu obrońców Biblii, a 99% jej nie czytało. Jezus zamieniał wodę w wino, a nie odwrotnie, chodził z kumplami od miasta do miasta, itp. itd. Popieram Dodę i wolność wypowiedzi.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~ssak5 [2011-08-31 16:06]

Doda to puste " dziwcze" powinna trafić celem pobrani a stosownych nauk najlepiej w celi z przymusem mycia kibli bo tam najbardziej pasuje prymitywny chamski język ulicznicy którym operuje .

odpowiedz

Ocena: 0 [2]
~pr [2011-05-28 22:21]

Panowie Ryszard Nowak i Stanisław Kogut są pospolitymi nieukami . Nie wiedzą kto i kiedy napisał ową "świętą" księgę, a tym bardziej w jakim stanie umysłu i ciała byli autorzy . Podejrzewam, że w nieciekawym i tu Pani Dorota ma rację . Poza tym mam pytanie do tych panów katolików : pokażcie choć jedno słowo tej "świętej" księgi w którym bóg każe, czy pozwala na jakikolwiek kult, jakiegokolwiek przedmiotu . Apel do tych panów : dajcie sobie siana bo robicie z siebie idiotów ( a może nie) . Poza tym przypominam wam, że ok. 60% ludzkości nie słyszało o Chrystusie, w związku z tym obawiam się, że będziecie mieli pełne ręce roboty .

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: -3 [5]
~ekaton [2011-05-23 23:10]

Jedż do Iranu
Niech Doda pojedzie do Iranu albo Arabii Saud., i niech opowiada podobne bzdury nt Koranu. Szybko jej wytłumaczą, czy obraziła, czy nie ich uczucia religijne. I to tak,że zamilknie na zawsze. Szajba jej odbiła, tak , jak temu "Nergalowi". Może Bóg da opamietanie.

odpowiedz

pokaż 2 ukryte odpowiedzi

Ocena: +1 [1]
~kl123 [2011-05-28 23:41]

Doda nie jest w stanie mnie obrazić niczym, a najmniej wulgaryzmami o ewangelistach.Może mnie obrazić tylko KTOŚ, a nie NIKT. Bardziej bym się przejął, jakby jakiś menel spod dworca coś tam chlapnął pod moim adresem.

odpowiedz

Ocena: +1 [3]
~pr [2011-05-28 22:49]

Jakoś żadnemu prokuratorowi nie przyszło do głowy, że katolicy obnosząc się publicznie ze swymi wierzeniami obrażają uczucia i rozum normalnych obywateli . To skandal, aby państwo neutralne światopoglądowo zajmowało się fobiami i wynaturzeniami religijnymi . Jeżeli katolicy tak głęboko wierzą w istnienie owego bóstwa, ponoć wszechmocnego to niech jemu zostawią "ukaranie" niepokornej owieczki, a nie wyręczają swego bożka .

odpowiedz

Ocena: +1 [3]
~Wolnyodopiumdlaludu [2011-05-23 22:57]

Porypaństwo Kanonicznego Bezprawia!
Doda ma rację, w pełni ją popieram - nie to jest święte co jest święte, ale to co jest za święte uznawane! A skoro świętość - jak każda szarża, miano, epitet itp. jest pojęciem stricto uznaniowym - to co dla jednych jest świętością dla drugich może być błazeństwem z pełnym Świeckiego Prawa błogosławieństwem! Skoro świecki Sąd sądzi obywatela o zarzuty religijnej proweniencji - świadczy to o tym, że albo Państwo rażąco wchodzi w czyjeś - np. mających prawo sądzić i ew. wykluczać z grona latwowiernych swoich patafian Sądów Biskupich - kompetencje, albo... jesteśmy już pełną gębą Porypaństwem Kanonicznego Bezprawia, gdzie Państwo nie jest konstytucyjnie Świeckie ale Kościelne, a stanowiąca tak Konstytucja - zwykłą konstytutką!! Jeśli ktoś miał nieszczęście źle ulokować swoje uczucia - jego strata, to jak źle ulokowane aktywa!! Nowak zaś to żałosny, nie pilnujący swego nosa ni ogona gnom, który moim skromnym zdaniem powinien częściej patrzeć za siebie niż przed siebie, bo mu prędzej ktoś rozumny a wnerwiony np. - bo ja wiem? - da w michę z tyłu, niż on sam na coś daj boże wjedzie i micha jego całkiem płaską bedzie?

odpowiedz

pokaż 21 ukrytych odpowiedzi

Ocena: +2 [4]
~A [2011-05-26 12:25]

Co to za obrzydliwi ludzie?
Robia z Polski Afganistan, a z siebie fanatykow na wzor Talibow. Dziwie sie prokuraturze ze zajela sie taka glupia sprawa. Na dobry lad trzebaby pociagnac do odpowiedzialnosci tego, kto zlozyl zawiadomienie, bo to jest naduzycie.

odpowiedz

Ocena: +1 [3]
muminka [2011-05-23 13:10]

cóż...
mnie ktoś taki jak Rabczewska nie jest w stanie obrazić.... po prostu prymitywnych ludzi się nie słucha i nie ogląda..

odpowiedz

pokaż 6 ukrytych odpowiedzi

Ocena: 0 [2]
~Gość [2011-05-24 18:01]

Na Szamana
Ta metoda nazywa się na szamana, to to samo co na słupa. Idziesz sobie w jakieś ustronne miejsce, najlepiej jak dobrze grzeje w głowę. Gadasz z duchami, dostajesz prawo, nakazy, zakazy i misje. Zaczynasz głosić między ludźmi o mocach swych demonów. Ustawiwszy demony poza zasięgiem słuchaczy, stając się ich ustami, straszysz ich mocami. Tak stajesz się prawem które to cie nie obowiązuje ( stajesz się święty przezroczysty, medium ... ). Odrobina sprytnej ekwilibrystyki i elokwencji i zawsze religiantom wmówisz, że to wina religiantów. Nawet przekręty szamana w przypadku wpadki, będą tylko i wyłącznie wynikiem niewymodlenia łaski zatajenia dla uczynków szamana . Tak to już jest z duchami.

odpowiedz

Ocena: 0 [2]
~sosna [2011-05-24 10:48]

nieużywany organ zamiera, mózg też
No właśnie Iran jest przykładem tego, do jakiego zła może doprowadzić religia i bezmyślne słuchanie "autorytetów".

odpowiedz

Ocena: 0 [2]
~xxx [2011-05-23 17:55]

A cóż w końcu mówi ta Biblia?
Pan nakazał: a teraz wybijcie wszystkich z plemienia x, a nie oszczędzajcie starców, dzieci i kobiet. A potem złóżcie mi ofiarę, która jest mi miła. Następnie zabijcie wszystkich z plemienia y, a nie oszczędzajcie starców, dzieci i kobiety możecie zgwałcić, a mężczyzn torturować. Tego nie pisali ludzie umysłowo zdrowi.

odpowiedz

pokaż 7 ukrytych odpowiedzi

Ocena: +2 [2]
~edek60 [2011-05-24 06:05]

Doda na stos
Proponuje Dodę spalić na stosie.Następnie na tym miejscu postawić pomnik głupoty ciemnogrodu.

odpowiedz

Ocena: +1 [3]
~KD-2 [2011-05-24 01:24]

Ja bym nie palił.
Nowaka i Koguta ja bym nie palił na stosie - byłoby za dużo smrodu.

odpowiedz

Ocena: +3 [3]
~KD-2 [2011-05-24 01:15]

Nie tylko kompromitacja.
Proces Dody to hańba dla Polski. To obelga dla rozumu ludzkiego. To powrót do średniowiecza. Trudno być patriotą w prymitywnym państwie wyznaniowym.

odpowiedz

Ocena: +1 [3]
~KD-2 [2011-05-24 00:59]

Doda ma rację!
Ryszard Nowak i senator PiS Stanisław Kogut to ciemnota katolicka. Oni chyba nigdy nie mieli w ręce Pisma Świętego. Wystarczy przeczytać w Nowym Testamencie w Dziejach apostolskich, rozdział pt "Zesłanie Ducha Świętego" (Dz. 2.1-13). Nie będę przytaczał całości, tylko znamienny fragment - Dz.2.13 - "Inni zaś drwiąc, mówili: Młodym winem się upili". I dalej, w rozdziale pod tytułem "Kazanie Piotra w dzień Zesłania Ducha Świętego", werset Dz.2.15: "Albowiem ludzie ci nie są pijani, jak mniemacie, gdyż jest dopiero trzecia godzina dnia". No i co ciemniaki katolickie? Byli pijani czy nie byli? Byli pijani i to już od rana! NOWAK I KOGUT! ODCZEPCIE SIĘ OD DODY! PRZECZYTAJCIE PISMO ŚWIĘTE TO PRZEJDĄ WAM PRYMITYWNE ZAPĘDY INKWIZYTORSKIE! A jeśli chodzi o "prawdę", której KrK szuka od 2 000 lat, to ta prawda jest okrutna. CHRYSTUS JEZUS NIGDY NIE ISTNIAŁ! BIBLIA TO BAJKA "ZERŻNIĘTA" Z LEGEND SUMERYJSKICH I TZW POGAŃSKICH RELIGII, ALE TEGO WAM ŻADEN KSIĄDZ NIE POWIE. Jeżeli w procesie Dody zapadnie wyrok skazujący to będzie to obelga dla rozumu i zwycięstwo ciemnoty. BĘDZIE TO POWRÓT ŚWIĘTEJ INKWIZYCJI W XXI WIEKU.

odpowiedz

Ocena: +1 [3]
~Feniks [2011-05-23 15:13]

Kościół Katolicki obraża moje uczucia niereligijne poprzez ingerencję w przestrzeń publiczną
Kler katolicki nagminnie szydzi z nas niewierzących i walczy z nami, gdyż słusznie boi się, że powodujemy odchodzenie ludzi od zabobonu religijnego.

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: -1 [1]
~Wolnyodopiumdlaludu [2011-05-23 22:56]

Porypaństwo Kanonicznego Bezprawia!
Doda ma rację, w pełni ją popieram - nie to jest święte co jest święte, ale to co jest za święte uznawane! A skoro świętość - jak każda szarża, miano, epitet itp. jest pojęciem stricto uznaniowym - to co dla jednych jest świętością dla drugich może być błazeństwem z pełnym Świeckiego Prawa błogosławieństwem! Skoro świecki Sąd sądzi obywatela o zarzuty religijnej proweniencji - świadczy to o tym, że albo Państwo rażąco wchodzi w czyjeś - np. mających prawo sądzić i ew. wykluczać z grona latwowiernych swoich patafian Sądów Biskupich - kompetencje, albo... jesteśmy już pełną gębą Porypaństwem Kanonicznego Bezprawia, gdzie Państwo nie jest konstytucyjnie Świeckie ale Kościelne, a stanowiąca tak Konstytucja - zwykłą konstytutką!! Jeśli ktoś miał nieszczęście źle ulokować swoje uczucia - jego strata, to jak źle ulokowane aktywa!! Nowak zaś to żałosny, nie pilnujący swego nosa ni ogona gnom, który moim skromnym zdaniem powinien częściej patrzeć za siebie niż przed siebie, bo mu prędzej ktoś rozumny a wnerwiony np. - bo ja wiem? - da w michę z tyłu, niż on sam na coś daj boże wjedzie i micha jego całkiem płaską bedzie?

odpowiedz

Ocena: -1 [1]
~Wolnyodopiumdlaludu [2011-05-23 22:55]

Porypaństwo Kanonicznego Bezprawia!
Doda ma rację, w pełni ją popieram - nie to jest święte co jest święte, ale to co jest za święte uznawane! A skoro świętość - jak każda szarża, miano, epitet itp. jest pojęciem stricto uznaniowym - to co dla jednych jest świętością dla drugich może być błazeństwem z pełnym Świeckiego Prawa błogosławieństwem! Skoro świecki Sąd sądzi obywatela o zarzuty religijnej proweniencji - świadczy to o tym, że albo Państwo rażąco wchodzi w czyjeś - np. mających prawo sądzić i ew. wykluczać z grona latwowiernych swoich patafian Sądów Biskupich - kompetencje, albo... jesteśmy już pełną gębą Porypaństwem Kanonicznego Bezprawia, gdzie Państwo nie jest konstytucyjnie Świeckie ale Kościelne, a stanowiąca tak Konstytucja - zwykłą konstytutką!! Jeśli ktoś miał nieszczęście źle ulokować swoje uczucia - jego strata, to jak źle ulokowane aktywa!! Nowak zaś to żałosny, nie pilnujący swego nosa ni ogona gnom, który moim skromnym zdaniem powinien częściej patrzeć za siebie niż przed siebie, bo mu prędzej ktoś rozumny a wnerwiony np. - bo ja wiem? - da w michę z tyłu, niż on sam na coś daj boże wjedzie i micha jego całkiem płaską bedzie?

odpowiedz

Ocena: -1 [1]
~Wolnyodopiumdlaludu [2011-05-23 22:54]

Porypaństwo Kanonicznego Bezprawia!
Doda ma rację, w pełni ją popieram - nie to jest swięte co jest święte, ale to co jest za święte uznawane! A skoro świętość - jak kazda szarża, miano, epitet itp. jest pojęciem stricto uznaniowym - mto co dla jednych jest świętością dla drugich może być błazeństwem z pełnym Świeckiego Prawa błogosławieństwem! Skoro świecki Sąd sądzi obywatela o zarzuty religijnej proweniencji - świadczy to o tym, że albo Państwo rażąco wchodzi w czyjeś - np. mających prawo sądzić i ew. wykluczać z grona latwowiernych swoich patafian Sądów Biskupich - kompetencje, albo... jesteśmy już pełną gębą Porypaństwem Kanonicznego Bezprawia, gdzie Państwo nie jest konstytucyjnie Świeckie ale Kościelne, a Konstytucja - zwykłą konstytutką!! Jeśli ktoś miał nieszczęście źle ulokować swoje uczucia - jego strata, to jak źle ulokowane aktywa!! Nowak zaś to żałosny, nie pilnujący swego nosa ni ogona gnom, który moim skromnym zdaniem powinien częściej patrzeć za siebie niż przed siebie, bo mu prędzej ktoś rozumny a wnerwiony np. - bo ja wiem? - da w michę z tyłu, niż on sam na coś daj boże wjedzie i micha jego całkiem płaską bedzie?

odpowiedz

Szukaj w serwisie

reporter wp24 chcę wyslać

Zrobiłeś unikalne zdjęcie,
napisałeś ciekawą
wiadomość?

Wyślij je do nas lub załóż
własne konto, na którym
je opublikujesz.

Najlepsze materiały
publikujemy na stronie głównej serwisu.

Ostatnio dodane przez reporterów WP24

Pogoda długoterminowa materiał foto Pogoda długoterminowa dodane przez: Internauta WP24
Prognoza pogody materiał foto Prognoza pogody dodane przez: Internauta WP24

więcej

Sonda

Jaki prezent dasz swojej Mamie?

liczba oddanych głosów: 922