więcej

Polacy popierają in vitro.

PAP | dodane 2010-07-06 (12:45)

fot. Jupiterimages

opinie
drukuj

73% badanych akceptuje zapłodnienia in vitro w przypadku małżeństw. To o 4% więcej niż w ubiegłym roku - wynika z sondażu przeprowadzonego przez CBOS.

Korzystanie z in vitro przez pary heteroseksualne, żyjące w związkach nieformalnych, akceptuje ponad połowa ankietowanych (58%), a co trzeci badany (32%) wyraża sprzeciw. Najmniej ankietowanych (43%) byłoby skłonnych zgodzić się na to, aby z zabiegów zapłodnienia pozaustrojowego korzystały samotne kobiety pragnące mieć potomstwo.

Relatywnie najczęściej przeprowadzanie zabiegów in vitro akceptują osoby mające od 25 do 34 lat, mieszkańcy miast liczących powyżej 100 tys. ludności, respondenci z wykształceniem średnim i wyższym oraz ludzie najlepiej sytuowani.

Najważniejsza jest skuteczność

Ponad połowa badanych (56%) podziela opinię, że ważniejsza jest skuteczność in vitro niż to, czy wszystkie zarodki zostaną w przyszłości przeniesione do organizmu kobiety i będą miały szansę się rozwijać. Przeciw tworzeniu dodatkowych zarodków jest blisko co trzeci ankietowany (29%).

Zdecydowana większość dorosłych Polaków (84%)zna stanowisko Kościoła katolickiego w kwestii zapłodnienia in vitro. Tylko bardzo nieliczni uważają, że Kościół akceptuje tę technikę (1%) lub że nie zajmuje jednoznacznego stanowiska w tej sprawie (4%).

To nie grzech

Mimo znajomości nauczania Kościoła na ten temat, większość badanych nie uznaje za grzech stosowania ani wspierania zapłodnienia in vitro. Z punktu widzenia większości respondentów (od 66% do 69%) nie popełniają grzechu ani lekarze wykonujący zabiegi zapłodnienia in vitro, ani kobiety poddające się tym zabiegom, ani też osoby działające na rzecz dopuszczalności tej metody lub w jakikolwiek sposób ją popierające. Za grzeszne uznaje te zachowania tylko od 15% do 17% badanych.

Na opinie w tej kwestii wpływa przede wszystkim religijność. Respondenci, którzy charakteryzują siebie jako osoby wierzące i stosujące się do wskazań Kościoła, częściej niż przeciętnie uznają wykonywanie lub popieranie tej techniki za grzech (25% - 26 %). Dwukrotnie większy jest jednak wśród nich odsetek osób deklarujących, że z ich punktu widzenia nie jest to grzech (51% - 54%).

Respondenci kilka razy w tygodniu biorący udział w praktykach religijnych zdecydowanie częściej niż badani, którzy rzadziej praktykują, są przekonani, że grzech popełniają zarówno lekarze wykonujący zabiegi zapłodnienia in vitro, kobiety poddające się tym zabiegom, jak i osoby działające na rzecz dopuszczalności tej metody lub w inny sposób ją popierające (41% - 43%).

Badanie "Aktualne problemy i wydarzenia" CBOS przeprowadziło na liczącej 977 osób reprezentatywnej próbie losowej dorosłych Polaków.

(db)

oceń
10
7
Podziel się

Czekamy na Twoje zgłoszenie!

Byłeś świadkiem lub uczestnikiem ważnego zdarzenia? Poinformuj Internautów o tym, co dzieje się w Polsce, na świecie, w Twojej okolicy!

Wyślij nam zdjęcie, film lub artykuł! Najciekawsze opublikujemy!


  • Skomentuj
  • WP.PL
  • FB

Korzystanie z komentarzy FB oznacza akceptację regulaminu

REGULAMIN
Ocena: -1 [1]
~Galadriela [2010-08-06 23:32]

Naprotechnologia zamiast in vitro
Zgadzam się z tymi, którzy twierdzą, że naprotechnologia jest skuteczniejsza i lepsza od in vitro. Proszę bardzo, oto trochę danych dotyczących skuteczności iv i skutków ubocznych. Po pierwsze - in vitro ma bardzo niską skuteczność: od 12 do 15% uzyskanych ciąż w dobrych ośrodkach i 3-6% w słabszych ośrodkach, o mniejszym doświadczeniu. Po drugie - o wiele większy jest odsetek wad wrodzonych u dzieci z in vitro, a po trzecie - jak właśnie świeżo się doczytałam - na uniwersytecie w Lundzie (Szwecja) przebadano ponad 26 000 dzieci z in vitro i okazało się, że występuje u nich o 42% większe ryzyko zachorowania na nowotwory (CUN, oka, krwi itp.). Nie mówiąc już o zwiększonym odsetku kobiet z zespołem hiperstymulacji jajników oraz - nie wiem na ile potwierdzonym, ale też wskazywanym w niektórych badaniach - zwiększonym ryzyku nowotworów układu rozrodczego u kobiet poddających się zapłodnieniu iv, Jednym słowem - in vitro to wielki balon napompowany reklamą i znakomitym piarem z drugim, dużo mroczniejszym dnem. Jak nie wiadomo o co chodzi, to wiadomo, że o pieniądze - w klinikach iv przewalają się takie sumy, o jakich niejednemu z nas się nie śniło. Nikt o zdrowych zmysłach (a pozbawiony jednocześnie jakiegoś kręgosłupa moralnego) nie będzie zarzynał kury znoszącej złote jaja. Tak wygląda prawda o iv., niestety.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~luba [2010-07-06 15:20]

Na szczęście nie wszyscy popierają in vitro, ja nie popieram.
Naprotechnologia zamiast in vitro .

odpowiedz

pokaż 8 ukrytych odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~zbulwersowana [2010-07-19 09:48]

odp
nie zgadzam się z tym , ze dzieci bez ojca są gorsze i mają gorzej . Ile jest małżeństw takich , gdzie ojciec jest zły nie interesuje sie dzieckiem ? ! a trudno w tych czasach znalezc dobrego kandydata na ojca . Dużo kobiet miały po prostu pecha związywały sie z niewłasciwym facetem i tak w rezultacie są same w bardzo chca byc matką nie można im tego uniemozliwiac tylko dlatego bo musi byc facet , ja mam w rodzinie wypadki gdzie ojciec zostawial swoje dziecko nie interesowal sie a dziecko i tak wyroslo na dobrego ,mądrego człowieka bo mama dawała mu swoja calą miłość i był szczęśliwy

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~KONKOR DAT [2010-07-10 09:51]

ORGANIZACJA HANDLOWA BOGACĄCA SIĘ PRZEZ WYZYSK LUDU...
TAK DEKRET RZĄDU MEKSYKU z 21.12.1931 r. O KOŚCIELE KATOLICKIM...

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Ewa [2010-07-06 14:44]

KOŚCIÓŁ NIE MOŻE ZAGLĄDAĆ LUDZIOM DO ŁÓŻKA..
ani decydować o tym czy mamy mieć dzieci własne, czy mamy adoptować. Nikt nie robi zabiegów "in vitro" dla przyjemności. To jest długa, trudna i bolesna droga.Kto jej nie zna niech się nie wypowiada.Jeżeli jest to ostatnia szansa aby mieć własne dzieci, to jest to metoda właściwa, bo często jedyna. Kościół zawsze przez całe wieki hamował postęp nauki i tak jest do tej pory. Gdyby wszyscy słuchali Kościoła, to do tej pory wierzyli byśmy że Ziemia jest centrum wszechświata. Niech lepiej księża zachowują obowiązujący ich celibat, a nam do łóżek nich nie zaglądają.

odpowiedz

pokaż 8 ukrytych odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~777 [2010-07-07 19:37]

Sprzeciw
Kościół katolicki zawsze był przeciwny nowoczesnej medycynie i propaguje wstecznictwo jako ,że ciemnotą łatwiej rządzić i łatwiej i łatwiej wyzyskiwać. Według jego pseudonauk , panaceum na wszystkie choroby było wsadzanie do nagrzanego pieca na trzy zdrowaśki o innych zabobonach nie wspominając .To według tychże nauk Ziemia miała być płaska a Słońce krążyło wokól niej.Na szczęscie jest XXI wiek a nie Średniowiecze.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
Popieracz Słońca Peru [2010-07-06 14:43]

Brawo Tusk i Komorowski
Nasza partia uchwali, że aborcja, invitro i autanazja to nie grzech. Brawo!

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
zuzola [2010-07-06 13:35]

nie widzę
żadnego przeciw in vitro! żadnego !!! a jest to wielka szansa dla bezdzietnych rodzin !

odpowiedz

pokaż 26 ukrytych odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~Mariusz [2010-07-06 14:24]

Ale Bóg widzi w tym zło!!!
Ile eksperymentów, zarodków należy wykonać aby stworzyć ten "idealny produkt" dla rodziców, którzy całe życie skakali za pieniędzmi, zdradzali się i oszukiwali samych siebie, swój organizm i poczucie moralności trując się środkami aborcyjnymi i wykonując aborcje. Nie zasługujecie na dziecko i trzeba się z tym pogodzić. A kto walczy z Bogiem, jego wolą, ten marnie skończy!

odpowiedz

pokaż 8 ukrytych odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~MASTURBANCI [2010-07-07 03:32]

O IN VITRO NIECH WYPOWIEDZĄ SIĘ
MUSZLE KLOZETOWE NA PLEBANIACH I W SIEDZIBACH KLERU !

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Luba [2010-07-06 15:23]

In vitro dla samotnych kobiet? Nie popieram! Dziecko ma niezbywalne prawotakże do ojca.
Dziecko nie jest maskotką tylko czlowiekiem.

odpowiedz

pokaż 3 ukryte odpowiedzi

Ocena: +1 [1]
~kasia [2010-07-06 18:31]

zaplodnic nie 12,tylko 3 jajeczka
Wystarczy ograniczyc ilosc zaplodnionych jajeczek do 3. i wszystkie je inplantowac jednoczesnie do macicy.Nastapi naturalna selekcja--a to nie jest grzechem,bo nie mamy na to wplywu.Albo ,przy duzym szczesciu kobieta urodzi trojaczki----DYLEMATOW MORALNYCH NIE BEDZIE miala ani kobieta,ani wierzacy lekarz

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
Mrówa AL [2010-07-06 20:37]

No prosze !!!
(Nie)szanowni hierarchowie ... I co wy na to ? Jakie znajdziecie wytłumaczenie tego faktu ? Że ludzi szatany opetały ? A może zła unia ,od której tak chetnie pobieracie dopłaty do remontów plebanii im we łbach namąciła ?? Gdzie tu temu wszystkiemu do waszych pyskatych zapewnień o prawomyślności ludzi w Polsce nt zgodności z naukami kk? Ja znam odpowiedź: wy swoje ,a my jako naród ,swoje. Wy kłamliwie podpieracie sie tezą ,że PL jest krajem na wskroś katolickim , ceniącym sobie nauki waszego kościoła i że nikt nie ma prawa tego zakwestionować. A tu sie okazuje ,że g. prawda. 3/4 narodu nie uważa in-vitro za żaden grzech. Znaczy to ,że i w innych sytuacjach mają was głeboko w d. z waszymi chorymi teoriami mongolskimi , podpieranymi różnorakimi bzdurami i mitycznymi motywami. Tak więc wypad róbcie do ciupy z tymi waszymi bredniami i nie ośmieszajcie sie wiecej.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~kasia [2010-07-06 18:31]

zaplodnic nie 12,tylko 3 jajeczka
Wystarczy ograniczyc ilosc zaplodnionych jajeczek do 3. i wszystkie je inplantowac jednoczesnie do macicy.Nastapi naturalna selekcja--a to nie jest grzechem,bo nie mamy na to wplywu.Albo ,przy duzym szczesciu kobieta urodzi trojaczki----DYLEMATOW MORALNYCH NIE BEDZIE miala ani kobieta,ani wierzacy lekarz

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~kasia [2010-07-06 18:31]

zaplodnic nie 12,tylko 3 jajeczka
Wystarczy ograniczyc ilosc zaplodnionych jajeczek do 3. i wszystkie je inplantowac jednoczesnie do macicy.Nastapi naturalna selekcja--a to nie jest grzechem,bo nie mamy na to wplywu.Albo ,przy duzym szczesciu kobieta urodzi trojaczki----DYLEMATOW MORALNYCH NIE BEDZIE miala ani kobieta,ani wierzacy lekarz

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Zosia [2010-07-06 17:59]

Popieram
Ponieważ, chcę szczęścia innych.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
fiann [2010-07-06 14:03]

pozostaje 27 %
i tylu jest najwyżej katolików w Polsce!

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
~Matwiej Szauk [2010-07-06 14:23]

Czy Polacy popierają in vitro?
Są zasady których się nie łamię .Tak jak nikogo nie zmusza by był wyznawcą danego kościoła.A tak na marginesie przeciw in vitro jest Judaizm,Islam ,Kościół Katolicki ,a popierają sekty protestanckie marginalne.Więc wybór jest prosty albo dany kościół i jego zasady ,albo in vitro. Wiara to nie wybieranie rodzynek z ciasta,to mi odpowiada ,a to nie to psioczę.

odpowiedz

pokaż 2 ukryte odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~NADLUDZIE ? [2010-07-06 16:22]

PROPORCJE I DYSPROPORCJE KRK
FUNKCJONARIUSZE WATYKANU W RP to 0,13% OGÓŁU LUDNOŚCI: ok. 30 TYS. KSIĘŻA + 20 TYS. ZAKONNICE; MAJĄ 10.200 PARAFIE RÓŻNEJ CHŁONNOŚCI,STWORZYLI SOBIE WYMUSZONYM KONKORDATEM PAŃSTWO W PAŃSTWIE; WYCIĄGAJA COROCZNIE OD PODATNIKÓW RP CIĘŻKIE MILIARDY (DOTACJE, UKRYTE DODATCJE, ZWOLNIENIA PODATKOWE, OBSADZANIE KLEREM ŚWIECKICH ETATÓW, PRZEKRĘTY KOŚCIELNEJ KOMISJI MAJATKOWEJ, DANE O FINANSACH KRK SĄ UKRYWANE LUB MANIPULOWANE, itd.)...W LATACH PRZEDPOWODZIOWYCH WYBUDOWALI 2000 NOWYCH KOŚCIOŁÓW CZYM SIĘ CHEŁPIĄ...

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
~CUDOTWÓRCY [2010-07-06 16:24]

KTO TO JEST KOŚCIÓŁ ?
PROPORCJE I DYSPROPORCJE KRK: FUNKCJONARIUSZE WATYKANU W RP to 0,13% OGÓŁU LUDNOŚCI: ok. 30 TYS. KSIĘŻA + 20 TYS. ZAKONNICE; MAJĄ 10.200 PARAFIE RÓŻNEJ CHŁONNOŚCI,STWORZYLI SOBIE WYMUSZONYM KONKORDATEM PAŃSTWO W PAŃSTWIE; WYCIĄGAJA COROCZNIE OD PODATNIKÓW RP CIĘŻKIE MILIARDY (DOTACJE, UKRYTE DODATCJE, ZWOLNIENIA PODATKOWE, OBSADZANIE KLEREM ŚWIECKICH ETATÓW, PRZEKRĘTY KOŚCIELNEJ KOMISJI MAJATKOWEJ, DANE O FINANSACH KRK SĄ UKRYWANE LUB MANIPULOWANE, itd.)...W LATACH PRZEDPOWODZIOWYCH WYBUDOWALI 2000 NOWYCH KOŚCIOŁÓW CZYM SIĘ CHEŁPIĄ...

odpowiedz

pokaż 2 ukryte odpowiedzi

Szukaj w serwisie

reporter wp24 chcę wyslać

Zrobiłeś unikalne zdjęcie,
napisałeś ciekawą
wiadomość?

Wyślij je do nas lub załóż
własne konto, na którym
je opublikujesz.

Najlepsze materiały
publikujemy na stronie głównej serwisu.

Ostatnio dodane przez reporterów WP24

Pogoda długoterminowa materiał foto Pogoda długoterminowa dodane przez: Internauta WP24
Prognoza pogody materiał foto Prognoza pogody dodane przez: Internauta WP24

więcej

Sonda

Jaki prezent dasz swojej Mamie?

liczba oddanych głosów: 911