więcej

"Nie bójmy się zakazać bicia dzieci".

PAP | dodane 2010-03-04 (08:35)

fot. Jupiterimages

opinie
drukuj

Projekt nowelizacji ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie budzi wiele obaw, ale kierunek zmian jest słuszny; dużo zależy od tego, jak będą stosowane te regulacje - uważa dyrektor Fundacji Dzieci Niczyje Monika Sajkowska. Z kolei przewodnicząca Stowarzyszenia Sędziów Sądów Rodzinnych w Polsce sędzia Ewa Waszkiewicz twierdzi, że nowa ustawa może dawać pole do nadużyć. - Dopiero egzekucja i realizacja tych przepisów pokaże, jak sprawdzą się w praktyce - przekonuje.

Nad projektem nowelizacji ustawy o zapobieganiu przemocy w rodzinie sejm pracuje od blisko roku. Na czwartek zaplanowano drugie czytanie. Projekt zaostrza przepisy wobec sprawców przemocy. Ma umożliwić jak najszybszą izolację sprawcy przemocy od ofiar, np. przez nakaz opuszczenia wspólnie zajmowanego mieszkania. Wprowadza też możliwość zabrania przez pracownika socjalnego dziecka z domu na 24 godziny w sytuacjach, gdy zagrożone jest jego życie lub zdrowie. W projekcie jest także zakaz stosowania kar cielesnych wobec dzieci.

W projekcie zapisano również szereg działań z zakresu profilaktyki. Na gminy nałożono obowiązek prowadzenia poradnictwa i interwencji w związku z przemocą w rodzinie, a także tworzenie zespołów interdyscyplinarnych zajmujących się tym problemem. W skład takich zespołów mieliby wchodzić: przedstawiciele jednostek pomocy społecznej, gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych, policji, kuratora, oświaty, ochrony zdrowia oraz organizacji pozarządowych.

Projekt budzi liczne kontrowersje. Jego przeciwnicy obawiają się, że po wejściu ustawy w życie nie będą mogli wychowywać dzieci w zgodzie z własnymi przekonaniami, ich zdaniem ustawa daje też pole do licznych nadużyć.

"Dziecko też jest obywatelem"

Sajkowska przekonywała, że wiele rozwiązań, które wprowadzić ma ustawa, sprawdziło się w innych krajach, m.in. zakaz bicia dzieci. - Tam też były obawy, czy zapis ten nie będzie nadużywany. Ale się nie sprawdziły. Już 20 państw w Europie zakazało bicia dzieci i nie spowodowało to, że nagle zmienił się sposób wychowywania - podkreśliła.

Dodała, że zakaz naruszania nietykalności cielesnej jest zapisany w polskim prawie i dotyczy każdego. - Intencją tego zapisu jest komunikat, że dziecko też jest obywatelem i nie jest wyjęte spod tych regulacji. W świetle naszych tradycji i podejścia do rodziny może to być trudne, ale
Chodzi o wykluczenie przemocy jako sposobu komunikacji z drugim człowiekiem, pokazanie, że są inne metody wychowawczeMonika Sajkowska
chodzi o wykluczenie przemocy jako sposobu komunikacji z drugim człowiekiem, pokazanie, że są inne metody wychowawcze. To też rola edukacyjna - przekonywała Sajkowska.

Podkreśliła też, że nie każde naruszenie nietykalności cielesnej dziecka jest przestępstwem, nie każde pewnie będzie zgłaszane, a w każdym zgłoszonym przypadku, decyzję co do konsekwencji podejmował będzie sąd.

Jej zdaniem powoływanie przez samorządy zespołów interdyscyplinarnych do walki z przemocą ma sprawić, że pomoc dla rodzin w kryzysie i ofiar przemocy będzie skuteczniejsza. - Praktyka wielu krajów pokazuje, że takie zespoły służą rodzinom. Nie jest to łatwe, bo rozmaite służby - policja, pomoc społeczna, środowisko lekarskie, szkoła - muszą nauczyć się współpracować, przełamać rutynę. Ale jeśli włączy się wszystkie służby, pomoc staje się bardziej efektywna - przekonuje Sajkowska.

Uważa ona jednak, że protesty przeciwko ustawie mają dobre strony. - To ułatwi nazywanie zagrożeń i eliminowanie ich - podkreśla.

"Ustawa otwiera pole do nadużyć"

Sceptyczna wobec ustawy jest sędzia Ewa Waszkiewicz, przewodnicząca Stowarzyszenia Sędziów Sądów Rodzinnych w Polsce. - Dopiero egzekucja i realizacja tych przepisów pokaże, jak sprawdzą się w praktyce - przekonuje Waszkiewicz.

Możliwość zabierania dziecka z domu przez pracownika socjalnego budzi jej wątpliwości. - Uważam, że przy obecnym stanie pomocy społecznej i niedoborach kadrowych to jest za daleko idące uprawnienie.
Dlaczego u nas zawsze zaczyna się od końca?Ewa Waszkiewicz
Dlaczego u nas zawsze zaczyna się od końca? Lepiej zacząć od szkoleń, a nie rozszerzania uprawnień - przekonuje.

Sędzia przypomina, że zabranie dziecka z domu jest zawsze mniejszym złem niż narażenie go na niebezpieczeństwo. - To decyzja, którą zawsze można zmienić, nic się dziecku nie stanie, jeśli 2-3 tygodnie pobędzie w domu dziecka, więź z rodziną nie zostanie naruszona, a może być to doping dla rodziców, jeśli są jeszcze w stanie się zmienić. Jeśli sąd wydaje takie postanowienie, to zawsze ma jakieś podstawy, lepiej dmuchać na zimne. Lepiej niż narazić się potem na zarzut, że nic się nie zrobiło - podkreśla Waszkiewicz.

Łatwiejsze usuwanie sprawcy przemocy ze wspólnie zajmowanego z ofiarami domu - jej zdaniem - daje pole do nadużyć. - Z jednej strony to byłoby dobre dla niektórych, bo teraz to najczęściej kobieta z dziećmi musi uciekać z domu. Nam też byłoby łatwiej. Ale ile będzie kobiet - bo najczęściej mężczyźni są sprawcami przemocy - które będą tego nadużywać, pokaże dopiero praktyka - uważa Waszkiewicz.

Dodaje, że trudno będzie też egzekwować zakaz bicia dzieci. - Z jednej strony, ciężko sprawdzić, co dzieje się w czterech ścianach. Z drugiej, starsze dzieci mają niekiedy skłonność do konfabulacji, mogą więc używać tego jako karty przetargowej w stosunkach z rodzicami - przekonuje.

(pp)

oceń
3
11
Podziel się

Przeczytaj też

Czekamy na Twoje zgłoszenie!

Byłeś świadkiem lub uczestnikiem ważnego zdarzenia? Poinformuj Internautów o tym, co dzieje się w Polsce, na świecie, w Twojej okolicy!

Wyślij nam zdjęcie, film lub artykuł! Najciekawsze opublikujemy!


  • Skomentuj
  • WP.PL
  • FB

Korzystanie z komentarzy FB oznacza akceptację regulaminu

REGULAMIN
Ocena: 0 [0]
mcgyver1207 [2010-03-04 21:30]

SPÓJRZCIE WKOŁO
tam gdzie cugle są popuszczone to dzieci jak diabełki , a gdzie rodzic twardą ręką trzyma władzę i opiekę to jest ogłada i posłuszeństwo

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~bebe [2010-03-04 09:53]

POPIERAM
a ja popieram, mnie rodzice bili za wszystko , a nawet za nic,bo nikt im tego nie zabronił.Byłam ich własnością ,więc mieli prawo.Mam dziecko i nie powiem,że czasem brak mi argumentów,ale nigdy jej nie uderzę,bo wiem ,jak czuje się mały zastraszony człowiek,który nie zna nic więcej ,tylko strach

odpowiedz

pokaż 29 ukrytych odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~abu talib [2010-03-04 16:41]

Ten projekt to głupota albo sabotaż. Ja stawiam na sabotaż. Nic dziwnego,ze w Europie ludzie nie chcą mieć dzieci.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
Ciągle ja [2010-03-04 14:47]

Moim zdaniem
Kretyństwo tego projektu ustawy jest PORAŻAJĄCE!!! Ludzie, czy wy nie widzicie co się wkoło dzieje? Nie widzicie tych produktów bezstresowego wychowania, którzy znęcają się nad rodzicami i mordują spokojnych ludzi, i policjantów? Zgłupieliście do imentu? Rozum wam odebrało? Macie zbiorowy ostry atak pomroczności ciemnej? Szeregowy urzędniczek o nieustalonych kwalifikacjach będzie na poczekaniu decydować o odebraniu dziecka? Dziecię będzie szalało, nie będzie reagowało na słowa, a rodzic nie może wymusić na smarku poprawnego zachowania. Rodzice powinni mieć OBOWIĄZEK wymuszania poprawnego zachowania dziecka. Za brak reakcji powinna być odpowiedzialność karna i sądowe ograniczenie praw rodzicielskich . Proszę bardzo, proszę ustalić katalog dopuszczalnych środków przymusu! Ale one MUSZĄ być. Za źle zachowujące się małolaty odpowiadać powinni rodzice, a prawo powinno pomagać w wychowaniu zamiast ograniczać stare sposoby nie dając nowych.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Alicja [2010-03-04 09:53]

NIE ZGADZAM SIE ABY BIĆ DZIECI !!!!!!
WYROSNA Z NICH ZASTRASZONE JĄKAŁY.DZIECIOM TRZEBA TŁUMACZYC I NIE ODPYCHAĆ JAK SA ZŁĘ TYLKO WYBACZAĆI RECHABILITOWAĆ JAK KAZDEGO CZŁOWIEKA !!!!!!!

odpowiedz

pokaż 12 ukrytych odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~Starski [2010-03-04 09:57]

Nie dajmy sie szantazowac smykom
Moj kuzyn mieszka w niemczech, gdzie jak wiadomo, nawet za wymierzenie klapsa dziecku, to ma prawo zadzwonic na specjalna linie pomocy, a w konsekwencji zostanie zabrane do osrodka wychowawczego. Ktoregos dnia syn mojego kuzyna, przychodzi do domu ze szkoly i mowi do ojca, od dzis nie wolno ci dac mi nawet jednego klapsa, bo zadzwonie na jugend-linie. Kuzyn wzial telefon i mowi dzwon. A niech Cie zabieraja. Zobaczysz jak jest w "bidulu". Oberwiesz kilka razy od starszych kolegow z patologicznych rodzin, jeszcze zatesknisz za domem. Od tej pory smyk nie powtarza banialukow zaslyszanych od nawiedzonych pedagozek w szkole, starych panien i wszelkich innych jednostek aspolecznych.

odpowiedz

pokaż 7 ukrytych odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~Ojczeaszek [2010-03-04 12:19]

nowe pole do naduzyc
Nie wiem czy ustawa roznicuje karcenie dzieci od bicia.Jedno uderzenie nieusluchanego dziecka w tylek jest skarceniem natomiast wielokrotne bicie po roznych czesciach ciala trwajace w czasie jest biciem. Jesli nie bedzie to wyraznie sformulowane to jest to pole do naduzyc

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Stef [2010-03-04 12:13]

Handel dziećmi
to może od razu wprowadzić oficjalny handel dziećmi przez państwo. Rodzice składali by zamówienie na określonego nastolatka, a brygada specjalna pomocy społecznej postarała by się o odebranie nastolatka i dostarczenie do nowej rodziny.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Stańczyk [2010-03-04 12:11]

Świat trwa tyle lat i jakoś żyjemy
bić a karać to różnica - zakazać kary to głupota

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~G.B.Shaw [2010-03-04 11:54]

Wiecie, jakie będą tłumaczenia z ew. nadużyć?
"Dureń, gdy palnie głupstwo, zawsze się tłumaczy, że było to jego obowiązkiem!" I takie alibi chce dać rząd wszystkim tępym, zadufanym i głupim urzędasom, których chce z buciorami wpuścić w nasze życie rodzinne! Tym ludziom NIE WOLNO dać decydować o wychowaniu NASZYCH dzieci!

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Andrzej [2010-03-04 11:35]

A może zakazać też bicia dorosłych?
Policjant może podczas interwencji bić.Pałką. W imieniu państwa.. W razie konieczności nawet zastrzelić. Czy ma rozeznanie kim jest dana osoba lepsze niż rodzina? Czy zawsze jest bardziej kompetentny? A co ma zrobić (z życia wzięte) starsza pani gdy 3-latek wyrywa się pod autobus? W życiu jak w polityce, polityka tzw. appeasementu może skończyć się tylko katastrofą. Żadnego z moich dzieci (najstarsze 12l.) NIGDY nie uderzyłem, ale dobrze wiedzą że w przypadku zachowań EKSTREMALNYCH nie zawaham się ani chwili.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~P. Familias [2010-03-04 10:44]

Podła, kagańcowa, totalitarna ustawa!
Najbardziej wstrząsnęła mną odpowiedź jednej z orędowniczek tej antyrodzicielskiej koncepcji na pytanie - a co, jeśli interwencja i odebranie dziecka okaże się pomyłką? "To trudno" - odpowiedziała ta pani. Bo można skrzywdzić 99,9% porządnych ludzi byle zapobiec przemocy u 0,1% ???!!! Nikt przy zdrowych zmysłach nie wierzy w tym kraju w kompetencje i uczciwość urzędników! A oni mają dostać olbrzymią władzę! Na to nie można się zgodzić!

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
~Polak [2010-03-04 10:16]

Nie bójmy się pobicia a nawet zabicia przez młodzież wychowaną bezstresowo !!!!

odpowiedz

pokaż 3 ukryte odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~tetryk [2010-03-04 10:59]

" pokazanie, że są inne metody wychowawcze"
To niech ktoś w końcu te inne sposoby pokaże, bo żyję na tym Świecie prawie 100 lat, a jeszcze nie widziałem, nie słyszałem! Natomiast wiem doskonale do czego proponowane sposoby /a w zasadzie ich brak/ prowadzą.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~older [2010-03-04 10:58]

Czy ktokolwiek z durniów forsujących ten zamordyzm
rozważył, jaką krzywdę można tu wyrządzić przez: - pomyłkę, - fałszywy donos, - arogancję i złośliwość urzędnika, - "zemstę" dzieciaka, któremu rodzice nie kupili zabawki i 150 innych przyczyn, o które łatwo w naszym niezbyt sympatycznym społeczeństwie? I jeszcze jedno - jakie odszkodowania za takie "pomyłki" są przewidziane? Bo dla mnie nawet 100 tys./dzień byłoby mało!

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~dyscyplina [2010-03-04 09:05]

NA POCZĄTEK
należy przełożyć przez kolano p.M.Sajkowską. Za takie banialuki zasłużyła nie na klapsa, ale na dobre manto! Niech rządzi swoimi dziećmi - jeżeli je ma. Obce - nie pozostawi ich Rodzicom.

odpowiedz

pokaż 10 ukrytych odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~Pauka [2010-03-04 10:51]

Przeczytajcie ustawe
Ludzie czytaliście tą nowelizację?? Już wcześniej słyszalam te bezpodstawne oskarżenia, w stosunku do tej ustawy!! fakt przez jakiś czas będzie to kolejne martwe prawo!! a dlaczego bo niestety nie ma odpowiednich zmian w mentalności. niektórzy żyją w ciemnogrodzie i powtarzają to co piszą inni. jak ktoś w gazecie napisze że tak jest to jest święte!! W telewizji nie ma świętości. ZANIM SIĘ POD CZYMŚ PODPISZECIE TO PRZECZYTAJCIE I SPRAWDŹCIE SAMI O CO CHODZI!! w przeciwnym wypadku pokazujecie tylko jak łatwo wami manipulować - np. ustawa podpisana przez Tuska - wcale nie musi być zła dla katolików - tylko dlaczego wszelkie jego działania są uważane jako złe głównie na forach katolickich?? Nie wiem kto was tak prowadzi ale lepsza już jest ignorancja niż mieszanie przez życie w takim Ciemnogrodzie!!!

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~@PATRIOTA-POLAK.PL@ [2010-03-04 10:30]

KURATOR,ZAKLAD POPRAWCZY,WIEZIENIE,NAWET DOM DZIECKA-JEST KARA.
DLACZEGO ZABRANIACIE RODZICOM WYCHOWYWAC DZIECI-SAMI KARZECIE-TE SAME DZIECI-KOGO CHCECIE OSZUKAC-ZROBILISCIE PRZEMYSL-pOTWORNE oTUMANIANIE NARODU.

odpowiedz

pokaż 3 ukryte odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~Tomala [2010-03-04 10:45]

Uwaga!!!Dla przeciwników klapsa.
Witam.Przez ostatnie 10 lat miałem okazje poznać metody wychowawcze oraz ich następstwa w kilku zachodnich państwach.Wychowanie bezstresowe,skutkuje brakiem szacunku i odpowiedzialności.Dzieci nie szanują rodziców ,zwracają się do nich per- ty.Traktują przedmiotowo,żądają pieniędzy,jeśli ich nie otrzymują dzwonią gdzie trzeba i oskarżają opiekunów,wymyślając przy tym nie stworzone historie jak to im źle i w ogóle.Przyzwyczajone poprzez chore przepisy,że nic nie muszą i nie ponoszą żadnej odpowiedzialności mają wszystko i wszystkich gdzieś.Z moich obserwacji wynika ,że w Skandynawii jest najgorzej.Przykładem może być Dania w której spędziłem ostatnie trzy lata.Podsumowując,wychowuje własne dziecko i proszę mi wierzyć czasami mały klaps jest nawet wskazany.Kary,tłumaczenia.Oczywiście,ale czasami nie skutkują dzieci w dzisiejszych czasach trudno jest wychować ponieważ,autorytetów już nie mamy a media nie pomagają i.t.d.I prosze bez tekstów typu "Jeśli musiałeś dać klapsa to już przegrałeś "Ludzie nie dajcie się otumanić demagogom.Pozdrawiam rozsądnych.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~gość [2010-03-04 10:12]

opinia
Trzcina powinna wrócić do szkół, a szubienica z gilotyną na rynek w każdym mieście. Panuje powszechne poczucie bezkarności wśród gówniarstwa i bandytów.

odpowiedz

pokaż 2 ukryte odpowiedzi

Szukaj w serwisie

reporter wp24 chcę wyslać

Zrobiłeś unikalne zdjęcie,
napisałeś ciekawą
wiadomość?

Wyślij je do nas lub załóż
własne konto, na którym
je opublikujesz.

Najlepsze materiały
publikujemy na stronie głównej serwisu.

Ostatnio dodane przez reporterów WP24

Pogoda długoterminowa materiał foto Pogoda długoterminowa dodane przez: Internauta WP24
Prognoza pogody materiał foto Prognoza pogody dodane przez: Internauta WP24

więcej

Sonda

Jaki prezent dasz swojej Mamie?

liczba oddanych głosów: 911