więcej

Bierne palenie zabija - zakaz ogranicza wolność.

PAP | dodane 2010-02-10 (13:55)
drukuj

Projekt ustawy wprowadzającej całkowity zakaz palenia w miejscach publicznych, m.in. w restauracjach i dyskotekach został ponownie skierowany do komisji zdrowia. Podczas sejmowej debaty zgłoszono do niego poprawki. Projekt wywołuje kontrowersje. Po jednej stronie stają obrońcy zdrowia niepalących, po drugiej wolności osobistych.

Kluby PO, PSL i PiS poparły podczas debaty projekt ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami palenia tytoniu. Zgłoszono do niego jednak poprawki, zakładające m.in. rozszerzenie katalogu miejsc, w których będzie można tworzyć pomieszczenia dla palaczy.



Klub Lewicy, który jest przeciwny uchwaleniu tej ustawy, zapowiedział zgłoszenie poprawki znoszącej zakaz palenia w miejscach publicznych. Zgodnie z tą propozycją palić można byłoby tak jak dotychczas - w wydzielonych pomieszczeniach.

Projekt, autorstwa sejmowej komisji zdrowia, który popiera rząd, budzi spore emocje, bo wprowadza całkowity zakaz palenia w wielu miejscach publicznych, m.in. barach, restauracjach, dyskotekach, środkach pasażerskiego transportu publicznego (autobusach, busach, taksówkach, służbowych samochodach), szpitalach i ośrodkach zdrowia, zakładach pracy, na przystankach komunikacji publicznej, publicznych miejscach przeznaczonych do wypoczynku i zabawy dzieci (np. plażach).

- Głównym celem ustawy jest ochrona przed biernym paleniem, bo
Bierne palenie, choć powoli - to zabijaCzesław Hoc
bierne palenie, choć powoli - to zabija - mówił sprawozdawca komisji zdrowia Czesław Hoc (PiS). Jak zaznaczył, badania pokazują, że w Polsce rocznie umiera 2000 osób narażonych na bierne wdychanie dymu tytoniowego.

Według Hoca, ustawa przyczyni się także do zmniejszenia liczby palaczy, których - jak mówił - w naszym kraju jest około 9 mln.

Beata Małecka-Libiera (PO) podkreśliła, że palenie tytoniu oraz bierne palenie mają wpływ na rozwój wielu chorób i generują koszty świadczeń medycznych. Przypomniała, że rada UE przyjęła zalecenie zapewnienia obywatelom państw członkowskich skutecznej ochrony przed dymem tytoniowym. - Wybieramy zdrowie kosztem ograniczenia wolności - mówiła Małecka-Libera. Dodała, że zakaz palenia w wielu miejscach publicznych znajduje poparcie społeczne.

Tomasz Latos (PiS) przypomniał, że projekt ustawy został przygotowany przez komisję zdrowia i uzyskał poparcie rządu. Jak mówił, argumenty zdrowotne za jego przyjęciem "są miażdżące". Zaznaczył, że z powodu palenia tytoniu w Polsce co roku umiera kilkadziesiąt tysięcy osób.

Latos dodał, że dotychczasowe ograniczenia dla palenia w miejscach publicznych nie zabezpieczały niepalących przed wdychaniem dymu. Poseł podkreślił, że dane z państw, które wprowadziły całkowity zakaz palenia w lokalach gastronomicznych, wskazują, że nie spadły ich przychody.

Aleksander Sopliński (PSL) zauważył, że zakaz palenia wprowadziło wiele państw, m.in.: Włochy, Irlandia, Finlandia i USA. - Czy to oznacza, że ograniczyły one wolność obywateli? - pytał poseł. Jego zdaniem, tworzenie w lokalach palarni to fikcyjna ochrona przed biernym paleniem. - Większość obywateli czeka na tę ustawę - mówił Sopliński.

Projekt skrytykowała Elżbieta Streker-Dembińska (Lewica). Jej zdaniem, zbytnio ingeruje on w wolność obywatelską, dlatego jej klub go nie poprze. Jak mówiła, nie można nakazywać niepalenia, decyzja w tej sprawie powinna być indywidualna, mimo że szkodliwość palenia dla zdrowia jest sprawą oczywistą.

Zgodnie z projektem za palenie w niedozwolonym miejscu groziłby mandat w wysokości 500 zł. Za nieoznaczenie lokalu czy pojazdu informacją o zakazie palenia - kara grzywny 5000 zł. Projekt wprowadza zakaz sprzedaży wyrobów tytoniowych przez internet, umożliwia produkcję i wprowadzanie do obrotu tzw. e-papierosów.

Palić można by było w specjalnych pokojach, m.in. w: hotelach, akademikach w uczelniach wyższych, a także np. w domach spokojnej starości i domach zakonnych.

Projekt wprowadza także zmiany w zakresie reklamy wyrobów tytoniowych. Zabrania m.in. "rozpowszechniania komunikatów, wizerunków marek wyrobów tytoniowych lub symboli z nimi związanych" i promocji, tzn. publicznego rozdawania, organizowania degustacji.

Inicjatorzy zmian przypominają, że z powodu palenia papierosów co roku umiera w Polsce 70 tys. ludzi. W uzasadnieniu projektu czytamy, że ok. 9 mln Polaków pali regularnie 15-20 sztuk papierosów dziennie. Codziennie zaczyna palić około 500 nieletnich chłopców i dziewcząt, a w ciągu roku próbuje palenia ok. 180 tys. dzieci.

Istotnym problemem - jak wskazano - jest tzw. bierne palenie, które doczekało się naukowego terminu - second hand smoker, czyli palacz z drugiej ręki. W uzasadnieniu projektu podkreślono, że wypalany papieros wydziela dwa razy więcej dymu z tzw. strumienia bocznego niż głównego. Jak podano, ten boczny strumień zawiera 35 razy więcej dwutlenku węgla i cztery razy więcej nikotyny niż dym wdychany przez aktywnych palaczy.

Autorzy regulacji oceniają, że doświadczenia innych krajów, w których wprowadzono całkowity zakaz palenia - jak Włochy, Irlandia czy USA - dowiodły, iż warto wprowadzać zdecydowane przepisy w tym zakresie.


(mm, ap)

oceń
18
6
Podziel się

Czekamy na Twoje zgłoszenie!

Byłeś świadkiem lub uczestnikiem ważnego zdarzenia? Poinformuj Internautów o tym, co dzieje się w Polsce, na świecie, w Twojej okolicy!

Wyślij nam zdjęcie, film lub artykuł! Najciekawsze opublikujemy!


  • Skomentuj
  • WP.PL
  • FB

Korzystanie z komentarzy FB oznacza akceptację regulaminu

REGULAMIN
Ocena: 0 [0]
Młody Lew [2010-02-10 21:32]

Pomału ogranicza się wolność obywateli we wszystkich dziedzinach.
I nie chodzi tu tylko o palaczy. Pomalutku system dobierze się do wszystkich którzy tak ochoczo przyklaskują teraz tym ograniczeniom, bo nie palą i ich to nie dotyczy. Ale za 10-20 lat przyjdą następne a każdy z Was ma jakieś "nałogi". Jeden czekoladę, inny whisky, ktoś inny lubi koty. Jeszce inny dokarmia gołębie. Wyobrażcie sobie że np. za parę lat zabroniona zostanie trzymanie w domach kotów i psów, bo niebezpiecznie, koty przenoszą choroby, psy gryzą i zanieczyszczają. Potem przyjdzie kolej na kawę ( odwapnia kości i podnosi ciśnienie), o mięsie już nie wspomnę. A zaczęło się niewinnie.... A do wiadomości rożnych cwaniaków- NIE PALĘ !!!

odpowiedz

pokaż 4 ukryte odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~K. [2010-02-13 21:22]

Przed wojną prawie wszyscy palili
i nikt nie umierał na raka

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
Perł@ [2010-02-11 23:49]

i po co się niepotzrnie pocicie ?
ten kto chce albo już musi palić- będzie palił... i nie ma w tej ustawie ani kszty prawdy, że to troska o zdrowie niepalących. Jakby tak rząd troszczył się o zdrowie polsiego narodu to wycofałby z producji wszelkie wyroby alkoholowe i tytoniowe... ale rząd musi udawać że walczy, że cokolwiek robi a przeciętny palacz czy alkoholik bądź jego otoczenie to akurat panów rządzących najmniej interesuje... Zaznaczam JA PALĘ I BĘDĘ PALIŁA

odpowiedz

pokaż 3 ukryte odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~ziggy [2010-03-04 23:47]

Brawo. Wszystkie cywilzowane kraje maja to juz wprowadzone. Mieszkalem w Stanach (NY) i obecnie w Irlandi i nikt nie mial z tym problemu. Wchodzisz to klubu i zero dymu, super atmosfera. A w Polsce, pamietam ze zawsze draznilo mnie to, ze jak wchodzilem do klubu to wdychalem wiecej dymu niz powietrza. poza tym cale moje ubranie przesiakniete byly dymem. Dobra decyzja.

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
~polik57 [2010-02-11 20:42]

A co z wódką?
Takie szkody jakie wyrządza picie wódy to palenie jest niczym.Rozbite rodziny, dzieciom też picie rodziców nie wychodzi na dobre.Zniszczone zdrowie ,problemy w pracy ,piane twarze podczas spędzania czasu w lokalu i napewno wiele innych przypadków.I to jakoś posłom nie przeszkadza.Wystarczy skonfrontować ilość przestępstw popełnionych przez alkohol a przez nikotyne.

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
~ceba [2010-02-13 18:57]

palenie
po co się szarpać,zamknąć lepiej zlikwidować fabryki papierosów i po problemie!

odpowiedz

pokaż 2 ukryte odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~B. mocno palący [2010-03-04 23:28]

Przedwojenni
...bo to byli przedwojenni ludzie, ulepieni z dobrej gliny...

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Ulcia [2010-02-24 13:58]

popieram
Ktoś kto pije wyrządza sobie krzywdę, natomiast częstowanie dymem papierosowym innych bez ich zgody jest naganne. Chcesz się truć to truj się sam. Jestem za zakazem.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
KakS [2010-02-12 13:10]

tego właśnie potrzebujemy....
kolejnych nienormalnych zakazów. jak oni chcą sprawdzać czy ktoś nie pali w pubie albo gdzie indziej ? policja zamiast łapać przestępców będzie chodzić po knajpach i sprawdzać czy nikt nie pali.......

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~kafka [2010-02-11 14:37]

u nas w kraju Starej Unii, jak ktos chce rzucic palenie to ma kuracje odwykowa
za darmo--panstwo zarobilo na palaczach ,wiec teraz pomaga---a jak jest u Was???

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Jola [2010-02-10 16:41]

Jaką pogardę dla własnego życia i zdrowia musi mieć człowiek
który dobrowolnie i świadomie zabija się latami ? Palaczy zapraszam na wycieczkę do hospicjum. Tam zobaczycie jaki jest tego finał...

odpowiedz

pokaż 5 ukrytych odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~za [2010-02-10 14:12]

paliłem 30 lat
świat bez dymka nie istniał. Nie palę od ponad roku,ciśnienie osiągnęło normalny poziom,kondycja o niebo lepsza. Uważam te ostatnie 30 lat za największą głupotę mojego życia. Popieram całkowity zakaz palenia .

odpowiedz

pokaż 2 ukryte odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~Gruby [2010-02-11 09:14]

Absurd
Jezeli produkt jest legalny w obiegu to nie zakaz palenia . Może zabronic produkcji papierosów , tego panstwo nie zrobi bo co z budrzetem.panstwo zakazule palenia a z drugiej strony podwysza akcyze na papierosy to absurd.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Adam [2010-02-10 16:13]

Czy jest zdrową psychicznie osoba która
dobrowolnie i świadomie zażywa niebezpieczną, trującą, rakotwórczą substancję ? Jak myślicie ?

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
~JK [2010-02-10 16:48]

Nareszcie koniec z bezkarnym zabijaniem
niewinnych osób. Teraz gdy zobaczę ćpuna z papierosem w publicznym miejscu dokonam obywatelskiego aresztowania a następnie doprowadzę go na najbliższy komisariat

odpowiedz

pokaż 2 ukryte odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~Mariusz [2010-02-11 01:21]

Czy jest zdrową psychicznie osoba która
dobrowolnie i świadomie zażywa niebezpieczną, trującą, rakotwórczą substancję ? I jeszcze za to płaci.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Ania [2010-02-11 01:20]

Mam pytanie do nikotynowych ćpunów
Czy możecie mi wyjaśnić, bo nie mogę zrozumieć dlaczego, wzorem waszych kolegów wąchających klej nie palicie tytoniu w torbie nylonowej na głowie ? Pytam, bo widzę tu pewne marnotrawstwo. Przecież więcej śmierdzącego dymu byście inhalowali do płuca a czyż nie o to wam chodzi ? Poproszę o wyjaśnienie. Wąchacze kleju przynajmniej nikogo nie trują i nie zabijają innych.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Anka29 [2010-02-11 01:20]

Pytanie do nikotynowych ćpunów
czy możecie mi wyjaśnić, bo nie mogę zrozumieć dlaczego, wzorem waszych kolegów wąchających klej nie palicie tytoniu w torbie nylonowej na głowie ? Pytam, bo widzę tu pewne marnotrawstwo. Przecież więcej śmierdzącego dymu byście inhalowali do płuca a czyż nie o to wam chodzi ? Poproszę o wyjaśnienie. Wąchacze kleju przynajmniej nikogo nie trują i nie zabijają innych.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Kasia [2010-02-10 14:39]

wolność?
A co z moim prawem do wolności?! Dlaczego ja nie moge być wolna od tych tytoniowych smrodów? Mam nadzieje że ten zakaz wejdzie w życie! Właśnie wczoraj idę sobie środkiem rynku a tu nagle jakieś wstrętne dziadzisko przede mną buchneło mi dymem...

odpowiedz

pokaż 2 ukryte odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~sharq [2010-02-10 14:41]

I dobrze
I NIECH JAKAS PALACA MENDA MI NAPISZE ZE TA USTAWA TO ZLA DECYZJA. PAPIEROSY I PALACZY POWINNO SIE TEPIC. TRUC SIE MOZECIE W DOMU.

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Szukaj w serwisie

reporter wp24 chcę wyslać

Zrobiłeś unikalne zdjęcie,
napisałeś ciekawą
wiadomość?

Wyślij je do nas lub załóż
własne konto, na którym
je opublikujesz.

Najlepsze materiały
publikujemy na stronie głównej serwisu.

Ostatnio dodane przez reporterów WP24

Pogoda długoterminowa materiał foto Pogoda długoterminowa dodane przez: Internauta WP24
Prognoza pogody materiał foto Prognoza pogody dodane przez: Internauta WP24

więcej

Sonda

Jaki prezent dasz swojej Mamie?

liczba oddanych głosów: 788