więcej

Straż Graniczna: to nie zniewaga, kontrolowaliśmy turban.

PAP | dodane 2010-07-03 (10:00)
drukuj

Straż Graniczna ma obowiązek kontrolować także nakrycia głowy, w tym turban - tak pogranicznicy odnieśli się do zarzutów, że nakaz zdjęcia turbanu dla sikha w trakcie kontroli na lotnisku stanowi zniewagę.

Sikh był proszony o zdjęcie turbanu w październiku i w grudniu 2009 roku podczas kontroli na lotnisku Okęcie, co przez wyznawców sikhizmu uznawane jest za publiczną zniewagę. W grudniu został ukarany grzywną w wysokości 500 zł za "niestosowanie się do poleceń funkcjonariuszy" i "utrudnianie kontroli bezpieczeństwa". Do kolejnego incydentu na Okęciu, związanego z jego osobą, doszło w czerwcu br.

List do Straży Granicznej w sprawie sikha wystosowała Fundacja Helsińska.

"Nakrycie głowy w postaci turbanu składa się z wielu zwojów materiału, tworzących przedmiot na tyle masywny i wielowarstwowy, iż z łatwością może posłużyć jako ukrycie dla plastikowych noży, niemetalowych elementów urządzeń wybuchowych i innych rzeczy mogących stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu lotniczego" - odpisała Straż Graniczna.

Zaznaczyła, że polskie lotniska nie są wyposażone w urządzenia do skanowania osób, umożliwiające wykrywanie wewnątrz ciała i w częściach odzieży materiałów organicznych (niektóre materiały wybuchowe, narkotyki) oraz materiałów nieorganicznych (broń palna, noże).

Zaznaczono też, że zgodnie ze stanowiskiem Urzędu Lotnictwa Cywilnego, "przepisy z zakresu ochrony lotnictwa cywilnego nie przewidują możliwości odstępstw od poszczególnych elementów kontroli ze względu na noszone przez podróżnych nakrycia głowy".

Straż Graniczna napisała też, że sikh, który jest obywatelem Wielkiej Brytanii, również 7 czerwca 2010 roku miał lecieć do Lwowa. Po oddaniu bagażu i przeprowadzeniu kontroli, został poproszony o zdjęcie turbanu. Zaproponowano mu także przeprowadzenie kontroli w miejscu odosobnionym.

On sam stwierdził, że może poddać się kontroli jedynie w miejscu, w którym się znajduje, bez zdejmowania turbanu. Kiedy poinformowano go, że nie będzie mógł wejść na pokład samolotu, pokazał pismo ze skargą do Inspektoratu Nadzoru i Kontroli Komendanta Głównego Straży Granicznej oraz dwie kartki A-4 z napisem "Straż graniczna nęka niewinnych podróżnych". Jedną umieścił na swoim bagażu, a drugą przypiął na tułowiu.

Straż Graniczna podkreśla, że "zgodnie z obowiązującymi przepisami w zakresie kontroli bezpieczeństwa wykazanie uległości przez funkcjonariuszy Straży Granicznej w stosunku do ww. mogłoby skutkować obniżeniem standardów ochrony lotnictwa cywilnego w naszym kraju". Według SG "mogłoby to stworzyć ryzyko wprowadzenia do stref zastrzeżonych przedmiotów zabronionych, o których mowa w przepisach z zakresu ochrony lotnictwa cywilnego".

Zaznaczono, że "metody i środki kontroli bezpieczeństwa są przeprowadzane zgodnie z obowiązującymi przepisami z zakresu ochrony lotnictwa cywilnego i nie mają nic wspólnego z nieposzanowaniem praw człowieka".

Sikhizm jest kompilacją islamu i hinduizmu. Z islamu pochodzi nieposiadający żadnego wizerunku ani wcieleń Bóg, który jednak ma "miliony imion". Z hinduizmu - praktyki medytacyjne, wiara w możliwość uzyskania bezpośredniej łączności z Bogiem poprzez medytację, wiara w reinkarnację.

Liczba wyznawców tej religii na świecie wynosi ok. 24 miliony. Sikhowie są zobowiązani do szczegółowego przestrzegania zasad moralności, diety i sposobu ubierania się. Ważnymi punktami etyki sikhizmu są: wymóg samodzielnego utrzymywania się z uczciwej pracy, wzajemnego wspierania się i służby dla całej społeczności oraz równości wszystkich wyznawców. W Polsce gurudwara (świątynia sikhów) znajduje się w Raszynie pod Warszawą

(bart)

oceń
19
3
Podziel się

Przeczytaj też

Czekamy na Twoje zgłoszenie!

Byłeś świadkiem lub uczestnikiem ważnego zdarzenia? Poinformuj Internautów o tym, co dzieje się w Polsce, na świecie, w Twojej okolicy!

Wyślij nam zdjęcie, film lub artykuł! Najciekawsze opublikujemy!


  • Skomentuj
  • WP.PL
  • FB

Korzystanie z komentarzy FB oznacza akceptację regulaminu

REGULAMIN
Ocena: 0 [0]
~pogranicznik [2010-07-10 19:35]

rownosc
to powinno dotyczyć wszystkich od przedstawiciela kościoła kk po inne narodowości.ale tak nie jest!.

odpowiedz

pokaż 2 ukryte odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~slik [2010-07-11 23:19]

Mieli szczęście, że to nie był jakiś biskup KK, bo wylecieli by z roboty
Policjanta który zatrzymał do kontroli drogowej arcybiskupa, wywalili z pracy, wsadzili do więzienia, a potem do wariatkowa. Jeśli nie wierzycie, to wpiszcie w google: "Mściwy książę kościoła"

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Samuel [2010-07-03 16:35]

S.G.to nie zniewaga
Jako dosc czesty pasazer samolotow i tym samym rowniez polskich lotnisk z ubolewaniem musze stwierdzic,ze standard dokonywanych kontroli przez polska Straz Graniczna,razaco odbiega od standardow swiatowych! Polscy straznicy wykazuja bardzo mala kulture osobista przy wykonywaniu swoich czynnosci kontrolnych,a w wielu wypadkach sa ordynarni i zlosliwi.Jest rzecza wiadoma,ze ich dzialania sa skierowane na zabezpieczenia pasazerom bezpiecznego lotu,ale nie moze sie to odbywac przy pomocy chamskiego obmacywania z komentarzami.Do kontroli osobistych winny byc wydzielone pomieszczenia,oraz jak na zachodzie srodki techniczne,a nie tylko brudne rece straznika.

odpowiedz

pokaż 3 ukryte odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~felo [2010-07-05 13:27]

a wbijcie mu w paszport
MISIA i będzie spokój

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~felo [2010-07-05 13:27]

a wbijcie mu w paszport
MISIA i będzie spokój

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~ala [2010-07-03 18:16]

kontrola
Ja uwazam ze celnicy nic zlego nie zrobili. kontrol to kontrol i pasazerowie muszą sie dostosowac do zasad obowiazujacych takich kontroli. W dzisiejszych czasch nigdy nic nie wiadomo kto co moze miec w turbanie, czapce czy jeszcze gdzies. Jesli jest taka potrzeba to nawet i w gaciach powinni sprawdzic. Niech sie ten gosc nie obraza i sie zachowuje jak nalezy. brawo dla celnikow jestescie na 6+

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Ślązak 2 [2010-07-03 18:13]

Tak trzymać!
Bez względu na to z kim lecę chcę się czuć bezpiecznie. Straż Graniczna spełniła swoje zadanie. Jak ich religia nie pozwala zdejmować turbana to nasza religia nie pozwala w turbanach wpuszczać na pokład. Do meczetu nie wolno wchodzić w butach i nikomu do głowy nie przychodzi dyskutować. Najwyżej można nie wchodzić.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~lodzianka [2010-07-03 17:55]

absolutnie straz graniczna ma prawo takiej kontroli i bardzo dobrze popieram i tak powinno byc wszedzie jezeli im sie nie podoba to niech siedza w swoim kraju

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~BENJA [2010-07-03 17:38]

BRAWO STRAZ GRANICZNA
PRZYNAJMIEJ W POLSCE NIE MA SPECJALNEGO TRAKTOWANIA NIE DAJMY SIE ZWARIOWAC BO I U NAS BEDA WYBUCHAC BOMBY

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Paryż_czeka [2010-07-03 16:57]

Słusznie straży graniczna.
Tak Trzymać!

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~zas [2010-07-03 16:41]

Świadoma akcja.
Wyraźnie widać, że to była wcześniej przygotowana akcja. Przecież wcześniej miał przygotowane kartki z odpowiednimi napisami. Nie dajcie się. Nie wolno ustepować. Zawsze ktoś może sobie wymyślić jakieś zakazy religijne, które mu czegoś nie pozwalają. To kpina z porządku prawnego. Nie wolno ustępować w żadnym wypadku. To osłabi kontrole i narazi innych pasażerów. Terroryści islamscy czuwają. To pewno badanie gruntu. Radzę uważać.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~abc [2010-07-03 16:33]

Mieli rację.
To prawo obowiązujące na terenie państwa. Ma, musi być wykonywane przez służby państwa, bez wzgledu na to co myśli o tym cudzoziemiec i w co wierzy. Nie ośmieszajmy sami siebie. Skończcie wreszcie, żenujący dziennikarze i politycy, z polityczną poprawnością i serwilizmem w stosunkach z innymi.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~janosik [2010-07-03 15:56]

hindus
wskakuj frajerze w dżinsy i Tshirt ja jak jadę do indii to co w stroju góralskim he

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~ebb [2010-07-03 15:51]

i tak powinno być
mi każą zdjąć kapelusz więc i jego turban też należy skontrolować

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Głąb [2010-07-03 15:41]

Z demokracji i AI
jaja. Jaja sobie robi wolny syn walecznego narodu. Gdyby było inaczej - inteligentny facet po pierwszym spotkaniu z przepisami omijał by unię wraz z polskimi lotniskami z daleka.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~gość [2010-07-03 15:31]

turban i buty...
Zdejmowanie butow na lotnisku w Chicago tez jest ponizajace... bo musze sie "ponizyc" schylajac, ale jakos do Fundacji Helsinskiej nie poskarzylem sie.... zdjalem ...i juz!!!!!

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Ludź [2010-07-03 15:28]

Każdy przedmiot użyty niezgodnie z przeznaczeniem
Może stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa. Długopis, rajstopy, sznurówki, itd. itp. A czepianie się zawoju to tylko przejaw głupoty.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~pqrs@gazeta.pl [2010-07-03 15:25]

Ten sikhizm...
, co to za dziwactwo, gdzie zdjęcie czapki ma być zniewagą? Popieram pograniczników, przecież w turbanie można upchać pół kilo diamentów. Jak kontrola dotyczy wybranych, to dlaczego mają być święte krowy..?

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~ryszklim [2010-07-03 15:23]

To co oni juz chca ustanawiac ich prawa.
To zaczynaja wprowdzac swoje prawa przyjezdzajac do innego kraju. Zakazc wjazdu dla takiego. On ma zachowac sie wedlug prawa takiego jakie obowiazuje u nas a nie w jego dzungli.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~jozin [2010-07-03 15:20]

sikhowie
Nie może żadna religia zmuszać do nie przestrzegania przepisów, w tym katolicka.

odpowiedz

Szukaj w serwisie

reporter wp24 chcę wyslać

Zrobiłeś unikalne zdjęcie,
napisałeś ciekawą
wiadomość?

Wyślij je do nas lub załóż
własne konto, na którym
je opublikujesz.

Najlepsze materiały
publikujemy na stronie głównej serwisu.

Ostatnio dodane przez reporterów WP24

Pogoda długoterminowa materiał foto Pogoda długoterminowa dodane przez: Internauta WP24
Prognoza pogody materiał foto Prognoza pogody dodane przez: Internauta WP24

więcej

Sonda

Jaki prezent dasz swojej Mamie?

liczba oddanych głosów: 698