więcej

Stracili wszystko w powodzi - złożyli pozew zbiorowy.

PAP | aktualizacja 2010-09-01 (15:41)
drukuj

17 mieszkańców Sandomierza oraz Tarnobrzega i Gorzyc, poszkodowanych podczas powodzi w maju i czerwcu, złożyło w Sądzie Okręgowym w Krakowie pozew zbiorowy przeciwko Skarbowi Państwa. Do pozwu mają przyłączyć się inni poszkodowani.

Postępowanie na tej drodze umożliwiła ustawa o dochodzeniu roszczeń w postępowaniu grupowym, która weszła w życie 19 lipca.

Poszkodowani domagają się odszkodowań na łączną kwotę ok. 8,5 mln zł. Zarzuty są kierowane m.in. do Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Krakowie oraz Świętokrzyskiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych w Kielcach, powiatu sandomierskiego i gminy miejskiej Sandomierz.

Zawarta w pozwie argumentacja dotyczy dwóch grup zarzutów. Pierwsza odnosi się do zaniedbań inżynieryjno-technicznych, tj. źle utrzymywanych i za niskich wałów, zarośniętego międzywala, braku melioracji etc. Druga grupa zarzutów dotyczy źle zorganizowanej, chaotycznej i spóźnionej - w ocenie poszkodowanych - akcji ratunkowej, tj. zbyt późnego ogłoszenia alarmu, zbyt późnego wezwania wojska na ratunek i innych zaniedbań.

Wśród osób, które złożyły pozew, są przedsiębiorcy, którym woda zniszczyła zakłady, oraz mieszkańcy, którym woda zalała domy i posesje. W różnych podgrupach domagają się odszkodowań od 100 tys. zł, po 400 i 600 tys. aż do miliona.

Według jednego z inicjatorów pozwu zbiorowego, sandomierskiego przedsiębiorcy Zbigniewa Rusaka, przyłączenie się do pozwu zadeklarowało kolejnych ok. 200 - 250 osób z okolic Sandomierza. W zależności od ich liczby wzrośnie również wysokość roszczeń. Sąd określi termin, w którym do pozwu będą mogły przystępować inne osoby.

- Zdecydowaliśmy się na zamknięcie sprawy przy 17 osobach, ponieważ dalsze zbieranie dokumentacji mogłoby potrwać jeszcze pół roku. Wiele osób interesuje się, zbiera informacje i sądzę, że po zakreśleniu przez sąd terminu do pozwu przyłączy się jeszcze 200-250 osób - powiedział Rusak.

Jego zdaniem, roszczenia powodzian są jak najbardziej uzasadnione. - Od samego początku wiedziałem, że to nie jest wina natury ani przypadku losowego, tylko zaniedbania rządu i instytucji odpowiedzialnych za gospodarkę wodną - powiedział.

-
Jeżeli urzędnicy zaniedbują swoje obowiązki i w wyniku tych zaniedbań dochodzi do powodzi, to dlaczego my jako obywatele mamy cierpiećZbigniew Rusak, przedsiębiorca i inicjator pozwu
Jeżeli urzędnicy zaniedbują swoje obowiązki i w wyniku tych zaniedbań dochodzi do powodzi, to dlaczego my jako obywatele mamy cierpieć przez urzędników i przez rządzących, którzy nie wywiązali się ze swoich obowiązków? To jest karygodne i dlatego nie możemy temu pobłażać - powiedział Zbigniew Rusak. Jak podał, pozew w głównej mierze opiera się na raporcie po kontroli NIK, stwierdzającym zaniedbania, do którego mieli dostęp wszyscy najważniejsi urzędnicy.

Prezes Prokuratorii Generalnej Marcin Dziurda powiedział, że jak dotąd do Prokuratorii nie dotarły żadne pozwy przeciwko Skarbowi Państwa od poszkodowanych w czasie powodzi. Dodał, że Prokuratoria jest na takie pozwy przygotowana i jeśli je otrzyma, to poza zapoznaniu się z ich treścią, wypracuje stanowisko w tej sprawie.

- Zdajemy sobie sprawę, że takie pozwy mogą się pojawiać. Tak też wynika z doniesień medialnych. Jednak stanowisko będziemy mogli przygotować dopiero po zapoznaniu się z argumentacją roszczeń - podkreślił Dziurda.

- Naszym zdaniem pozew jest dobrze udokumentowany i wykazuje związek pomiędzy opisanymi uchybieniami i zaniedbaniami a ich konsekwencjami w postaci kataklizmu w prawobrzeżnym Sandomierzu - powiedział mec. Andrzej Kubas z katedry prawa cywilnego UJ, którego kancelaria zajmuje się obsługą pozwu. Jak stwierdził, zdaniem prawników z jego kancelarii materiał dowodowy "jest wystarczający, by wykazać odpowiedzialność administracji rządowej i samorządowej".

Jak poinformował, do pozwu dołączono wniosek o wyznaczenie opłaty tymczasowej od pozwu w wysokości od 30 zł do 10 tys. zł - zamiast opłaty 2% wartości sporu, oraz wniosek o niestosowanie kaucji na poczet kosztów procesu.

Wojewoda świętokrzyski Bożentyna Pałka-Koruba poproszona o komentarz podkreśliła, że trzeba poczekać, aż złożony wniosek zostanie zaakceptowany przez sąd pod względem formalno-prawnym. - Sąd będzie musiał ustalić, czy można wskazać wprost odpowiedzialnych za szkody, które spowodowała powódź. Myślę, że pozwane instytucje będą miały argumenty na swoją obronę - dodała wojewoda.

Pozew świętokrzyskich i podkarpackich powodzian przygotowała jedna z krakowskich kancelarii prawnych.

Po sprawdzeniu, czy pozew spełnia formalne przesłanki pozwu zbiorowego, sąd wyda postanowienie o przyjęciu pozwu do rozpoznania w postępowaniu grupowym i ogłosi trzymiesięczny termin na przystąpienie innych poszkodowanych. Po weryfikacji zgłoszeń rozpocznie się postępowanie merytoryczne.

Według uchwalonych w grudniu ubiegłego roku przepisów ustawy, pozew zbiorowy może złożyć przynajmniej 10 osób; warunkiem jest oparcie go na jednakowej podstawie - mogą go złożyć np. osoby poszkodowane w wyniku korzystania z tego samego leku lub usług tej samej firmy.


(kab, tw)

oceń
11
2
Podziel się

Przeczytaj też


Powodzianie składają pozew

dodane 2010-08-31 (02:50)

Powodzianie dostaną panele

dodane 2010-08-18 (13:07)

"Nawet podczas wojny straty nie były tak duże"

aktualizacja 2010-08-14 (07:56)


materiał foto

Sandomierz broni się przed wielką falą

dodane 2010-06-04 (13:15)
materiał foto

Powódź jeszcze się nie skończyła

dodane 2010-06-04 (10:53)

materiał foto

Powódź w obiektywie

dodane 2010-05-25 (10:59)

Czekamy na Twoje zgłoszenie!

Byłeś świadkiem lub uczestnikiem ważnego zdarzenia? Poinformuj Internautów o tym, co dzieje się w Polsce, na świecie, w Twojej okolicy!

Wyślij nam zdjęcie, film lub artykuł! Najciekawsze opublikujemy!


  • Skomentuj
  • WP.PL
  • FB

Korzystanie z komentarzy FB oznacza akceptację regulaminu

REGULAMIN
Ocena: 0 [0]
~777 [2010-09-01 21:38]

Racja ,racja
No to Jarosław K. zaciera rączki z radości .

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~viki [2010-09-01 12:32]

POZEW DO PANA BOGA
niech zlożą,albo do kaczora.

odpowiedz

pokaż 4 ukryte odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~Madrala [2010-09-01 12:34]

POZEW??????
przeciez wysterczylo sie ubezpieczyc i po ptokach. A ja niemam zamiaru placic podatkow co roku na jakis tam roztargnionych powodzianow czy tez wicherowcow

odpowiedz

pokaż 2 ukryte odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~Wiedźmin [2010-09-01 14:12]

Hmm......
A ubespieczyć się nie łaska? Wyciągać łapę po nasze pieniądze? Wstyd i hańba.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~marek [2010-09-01 12:41]

Nie za moje pieniądze
Nie po to płacę podatki, a jednocześnie od ust sobie odbieram, żeby corocznie opłacić ubezpieczenie domu, żeby ktoś kto się nie ubezpieczał, a pieniądze na składkę przejadł teraz próbował mnie, jak uważam, bezczelnie ograbić. Wolę, żeby moje pieniądze poszły na dozbrojenie armii, albo remonty dróg. Inna sprawa, ze urzędnik nierób to zwykły złodziej, który okrada "pracodawcę". Pensję ufundowaną z naszych podatków co miesiąc bierze , a nic pożytecznego nie robi. W prywatnej firmie nie do pomyślenia, a w administracji publicznej wydaje się, że norma. Gdyby osoby, które wniosły pozew dostały "odszkodowanie", to jako podatnik i "pracodawca" leniwego urzędnika czułbym się "okradziony" 2 razy. Nie dość, że, jak to zdaję się wynika z cytowanego raportu NIK, jakieś nieroby przejadły moje pieniądze, a obowiązki zaniedbały, to jeszcze teraz z moich podatków, ktoś, kto nie pomyślał o realnym ubezpieczeniu swojego majątku dostanie, ...no właśnie , co dostanie? Odszkodowanie za własną bezmyślność? Mnie ubezpieczenie domu kosztuje niemal 1.000 pln rocznie, a jakie polisy wykupili Ci, co zlożyli pozew?

odpowiedz

pokaż 5 ukrytych odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~kazpo [2010-09-01 13:59]

pozew zbiorowy
A kto im kazał się budować na terenach zalewowych, dawali łapówki by dostać zgodę na budowę , a teraz do skarbu państwa (tz. do kieszeni podatników) wyciągają łapy po kasę, należało się również ubezpieczyć, a nie teraz skamleć bo niby stracili wszystko!!!!!!!

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~dekan56 [2010-09-01 13:55]

Podatki
Ciekawe czy do pozwy dołączyli zeznania podatkowe z wysokością odprowadzonego podatku.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Trzeźwy [2010-09-01 13:55]

No i prawidłowo
Może wreszcie urzędnicy zaczną pracować dla obywateli

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Jan [2010-09-01 13:55]

Taaaaaaaa,
budowac domy na terenach zalewowych, "zapomniec" u ubezpieczeniu, skladac losy w rece Opatrznosci zamiast wziac sie do roboty... A moze trzeba wytoczyc proces Panu Bogu(np. za ignorancje)?

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~www [2010-09-01 13:53]

PO obiecywało i na tym jak zwykle skończyło się.
.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~arek [2010-09-01 13:06]

A ja sie pytam ilu z nich mialo wykupione polisy...
Na rok sam musze placic 1200 zl i choc ( odpukac) nigdy nic sie nie stalo- to nadal place i wydaje mi sie to za nsluszne. Ile z tych osob z poszkodowanych terenow mialo wykupione polisy, ile z tych osob wykupilo na lewo grunt od skorumpowanego urzednika na teren zagrozony powodzia?. I dlaczego to my podatnicy mamy za to placic???. Ktora to juz powodz w naszym kraju w ciagu ostatniej dekady???. Ale jak sie nie chce tego zrozumiec to nie...

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
~WizardOz [2010-09-01 13:42]

Ci co pozywających krytykują niech sami do rzeki się
władują a nie głupoty wypisują.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~bel [2010-09-01 13:00]

POPIERAM
Tyle ze urzedasy maja placic odszkodowanie z wlasnej kieszeni co jest nierealne w naszym pieknym kraju. Pozywac urzedasow!!!!! Za nierobstwo!!!!Za opieszalosc i lenistwo!!!!! Do sadow z nimi.

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
ankor1492 [2010-09-01 13:27]

Noooo ...
... całkiem sprytnie... Urzędnicy zawinili, a podatnicy zapłacą. Trzeba było się ubezpieczyć.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~hugin [2010-09-01 12:55]

A ubezpieczonka były?
czy było ale szkoda płacić a teraz wyłudzać pieniądze od podatników to ładnie? Won z oszustami!

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
~borubar [2010-09-01 13:25]

ja zaskarżyłbym NMP - ostatecznie królowa Polski
i syna ma wszechmocnego, a jakoś w tej Polsce bidnie i strasznie, a kradną!!!

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~krystypin [2010-09-01 13:21]

Pogrzeb Prezydenta kosztował 3,7 mln...
to te 8.5 mln zł co chcą powodzianie to przy tym pikus ....I tak zapłacimy za to wszyscy podatnicy...Ale tu chociaż nie zal dac powodzianom....Ale za ten szpan pod Wawelem...to sie serce kroi z zalu, ze tyle kasy sie zmarnowało

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~pozew [2010-09-01 13:17]

Jaki kraj
taki

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~/pold [2010-09-01 13:15]

Co robiły rządy i władze polityczne...?.
..przez 13 lat?...od powodzi 100-lecia w Polsce....NIC,jedynie pięknie gadały, dały sobie podwyżki i dodały przywilejów na koszt podatników i celebrowały swoje racje polityczne w mediach.....SKANDAL na skalę światową.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~~~00~~ [2010-09-01 13:10]

10/10
Popieram w 100%

odpowiedz

Szukaj w serwisie

reporter wp24 chcę wyslać

Zrobiłeś unikalne zdjęcie,
napisałeś ciekawą
wiadomość?

Wyślij je do nas lub załóż
własne konto, na którym
je opublikujesz.

Najlepsze materiały
publikujemy na stronie głównej serwisu.

Ostatnio dodane przez reporterów WP24

Pogoda długoterminowa materiał foto Pogoda długoterminowa dodane przez: Internauta WP24
Prognoza pogody materiał foto Prognoza pogody dodane przez: Internauta WP24

więcej

Sonda

Jaki prezent dasz swojej Mamie?

liczba oddanych głosów: 698