Strona główna serwisu
Sejm wyraził zgodę na uchylenie immunitetu Antoniemu Macierewiczowi
Sejm wyraził zgodę na uchylenie immunitetu Antoniemu Macierewiczowi

Sejm wyraził zgodę na uchylenie immunitetu Antoniemu Macierewiczowi

Sejm w głosowaniu wyraził zgodę na uchylenie immunitetu posłowi PiS Antoniemu Macierewiczowi. Za głosowało 234 posłów, 174 było przeciw, 28 wstrzymało się od głosu. Wniosek o uchylenie immunitetu Macierewiczowi ma związek z procesem karnym, który wytoczył mu lobbysta i biznesmen Marek Dochnal. Zarzuca on posłowi PiS pomówienie w jednym z programów telewizyjnych.
Antoni Macierewicz Antoni Macierewicz ()
- O rozstrzygnięcie sądu w tej sprawie nie obawiam się - zapewnił Macierewicz dziennikarzy po głosowaniu.

Jak powiedział, "bardzo zależało mu na tym, by posłowie opowiedzieli się". - Bo jest ważne i zostanie już na zawsze, kto jak głosował w tej sprawie, kto wyznaje etykę Dochnala, a kto wyznaje etykę, którą przekazano nam w naszej tradycji - podkreślił poseł PiS. Zdaniem Macierewicza "ci, którzy głosowali w tej sprawie za, głosowali za etyką na poziomie Dochnala".

Za uchyleniem immunitetu posłowi PiS opowiedziało się 171 posłów PO, 39 posłów RP, jeden poseł PSL i 23 posłów SLD.

Przeciw głosowało: 4 posłów PO - Andrzej Gut-Mostowy, Mirosław Koźlakiewicz, Antoni Mężydło i Konstanty Miodowicz; 131 posłów PiS, 19 posłów PSL - m.in.: Stanisław Kalemba, Waldemar Pawlak, Janusz Piechociński, Marek Sawicki, Franciszek Stefaniuk, Piotr Zgorzelski, Józef Zych i Stanisław Żelichowski; 19 posłów SP i jeden poseł niezależny.

Od głosu wstrzymało się: 23 posłów PO - m.in.: Marek Biernacki, John Abraham Godson, Jarosław Gowin, Roman Kosecki, Jagna Marczułajtis-Walczak, Michał Szczerba, Jacek Żalek; 3 posłów PSL - m.in. Jan Bury; jeden poseł SLD - Bogusław Wontor i jeden poseł niezależny.

24 posłów nie wzięło udziału w głosowaniu.

W uzasadnieniu do wniosku o pociągnięcie posła PiS do odpowiedzialności karnej stwierdzono, że jego wypowiedź - "klasyczny przykład pana Czempińskiego. To jest twórca, opiekun niejakiego Dochnala. To właściwie pan Czempiński (b. szef UOP) stworzył Dochnala" - jest ewidentnym pomówieniem Dochnala, że "nie jest samodzielnym biznesmenem, że jest członkiem jakiejś siatki".

Tuż przed piątkowym głosowaniem Piotr Chmielowski (RP) zgłosił wniosek o dwie minuty przerwy, by Macierewicz "mógł zastanowić się nad tym, czy zachowa się jak prawdziwy mężczyzna, czy będzie się krył za immunitetem jak tchórz". - Immunitet poselski nie może służyć do zasłaniania działalności polegającej na obrażaniu innych ludzi lub popełnianiu przestępstw. Tylko tchórze zasłaniają się immunitetem - wołał Chmielowski. Marszałek zarządziła przerwę.

Po wznowieniu obrad, na słowa posła RP zareagował szef klubu PiS Mariusz Błaszczak. Złożył wniosek o przerwę i zwołanie Konwentu Seniorów w związku z - jak mówił - skandalicznym wystąpieniem Chmielowskiego. Wniosek nie został jednak uwzględniony.

Po głosowaniu Błaszczak wystąpił na briefingu w sejmie. Jak zapowiedział, wobec braku reakcji marszałek, złoży przeciw niej wniosek do sejmowej komisji etyki.

Błaszczak skomentował także uchylenie immunitetu Macierewiczowi: "Z jednej strony mamy człowieka, który tworzył opozycję niepodległościową w naszym kraju, twórcę KOR-u, a z drugiej człowieka, który został skazany za korupcję - pana Dochnala. To już sami państwo osądźcie". - Ja uważam, że parlamentarzysta powinien mieć swobodę wygłaszania ocen - zaznaczył.

Marszałek Ewa Kopacz powiedziała dziennikarzom po głosowaniu, że opowiedziała się za uchyleniem Macierewiczowi immunitetu. - Bardzo lubię ludzi, którzy mówią to, co myślą i z tego, co wiem, sprawozdanie komisji opierało się również na tym, że poseł Macierewicz powiedział po komisji, że bardzo się cieszy (z pozytywnej rekomendacji komisji regulaminowej i spraw poselskich) - powiedziała Kopacz.

Występując w środę z trybuny sejmowej Macierewicz mówił, że "przyjmuje do wiadomości, iż decyzja będzie podejmowana w ramach pewnego układu politycznego i pewnej determinacji, żeby za wszelką cenę (...) wykazać, że stan spraw społecznych w Polsce mierzony jest i będzie poziomem, który prezentuje Marek Dochnal".

Jak dodawał, że bardzo długo się zastanawiał, ale podjął decyzję, że nie zrzeknie się w tej sprawie immunitetu. - Będę prosił posłów o podjęcie decyzji w formie głosowania. Ono ma tę zaletę, że jest imienne i pozostaje - zaznaczył poseł PiS. - Będę prosił Wysoką Izbę, by opowiedziała się, czy w Polsce ma funkcjonować etyka wywiedziona ze środowiska, które reprezentuje Marek Dochnal - powiedział Macierewicz.

Zgodnie z ustawą o wykonywaniu mandatu posła i senatora parlamentarzysta, który "podejmując działania wchodzące w zakres sprawowania mandatu, narusza prawa osób trzecich, może być pociągnięty do odpowiedzialności sądowej tylko za zgodą sejmu lub senatu".

Sejm lub senat wyraża zgodę na pociągnięcie posła lub senatora do odpowiedzialności karnej w drodze uchwały podjętej bezwzględną większością głosów ustawowej liczby posłów lub senatorów. Nieuzyskanie wymaganej większości głosów oznacza podjęcie uchwały o niewyrażeniu zgody na pociągnięcie posła lub senatora do odpowiedzialności karnej.
PAP Zamieszczone na stronach internetowych portalu WP.PL materiały sygnowane skrótem "PAP" stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazami danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie, chronionych przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez WP.PL na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.

Pozostało znaków: 4000

REGULAMIN

Wszystkie (318)
Nie zgadzam się z opinią
52
Zgadzam się z opinią
73
~vb 2012-11-23 (11:13) 1 godzinę i 55 minut temu

powiedzieć a potem łżeć ze się nie mówiło - skazać chama i wykopać z rzadu - dośc tego bydła

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Pokaż najnowsze odpowiedzi 6

Nie zgadzam się z opinią
13
Zgadzam się z opinią
30
~nick 2012-11-23 (11:50) 1 godzinę i 18 minut temu

i wiadomu ilu esbekow w sejmie jest

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
4
Zgadzam się z opinią
20
~Kola 2012-11-23 (12:03) 1 godzinę i 5 minut temu

Pan Dochnal skad się wziął i z jakiego układu. Kogo bardzo lobbował w Sejmie? Cytat. W 1994 roku założył firmę Larchmont Capital, zajmującą się doradztwem dla firm zagranicznych inwestujących w Polsce. Wspierał m.in. szwedzkiego Grippena oraz koncern LNM, który kupił udziały w Polskich Hutach Stali. W 1995 roku udziałowcem w Larchmont Capital został Sergiej Gawriłow, w 1997 roku wydalony z Polski pod zarzutem szpiegostwa na rzecz Federacji Rosyjskiej. Jeszcze coś?

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
19
Zgadzam się z opinią
32
~xxx 2012-11-23 (12:32) 36 minut temu

Czy nie humanitarniej byłoby go leczyć?

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Pokaż najnowsze odpowiedzi 6

Nie zgadzam się z opinią
18
Zgadzam się z opinią
31
~barni 2012-11-23 (12:29) 39 minut temu

Macier sie wybroni bo w chwili popelnienia przestepstwa byl NIEPOCZYTALNY (w zasadzie caly czas jest)

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Pokaż najnowsze odpowiedzi 1

Nie zgadzam się z opinią
15
Zgadzam się z opinią
28
~marecki 2012-11-23 (12:02) 1 godzinę i 6 minut temu

Panie Macierewicz, trzeba brac odpowiedzialnosc za swoje slowa a nie chowac sie!!!

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
19
Zgadzam się z opinią
32
~remi 2012-11-23 (11:50) 1 godzinę i 18 minut temu

Ten bezczelny facet śmie mówić o etyce???? Coraz bardziej skłaniam sie do opini, że jest to chory człowiek. Ten stan nie pojawił się nagle, ani nawet od katastrofy smoleniej tylko trwa juz od wielu lat.

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
3
Zgadzam się z opinią
15
~redskin 2012-11-23 (11:42) 1 godzinę i 26 minut temu

nareszcie ! teraz pójdzie z górki ! szarak ponosi odpowiedzialność za każde słowo a pOSŁY nigdy !

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
21
Zgadzam się z opinią
32
~kajan 2012-11-23 (11:11) 1 godzinę i 57 minut temu

Maciarewicz teraz zrobi to, co najlepiej potrafi - albo zwieje jak tchórz, albo nie będzie przychodził na rozprawy, kłamiąc że jest zajęty posłowaniem.

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
14
Zgadzam się z opinią
24
~Stan 2012-11-23 (12:28) 40 minut temu

I biegusiem dewianta umysłowego do Tworek, do Tworek.

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
10
~mir 2012-11-23 (12:28) 40 minut temu

Czy to już będzie koniec wojny polsko-polskiej? Czy naprawdę sejm już nie ma czym się zajmować?

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
5
Zgadzam się z opinią
14
~Majątek PZPR 2012-11-23 (12:42) 26 minut temu

Może wreszcie dowiemy się, co się stało z zaginionym majątkiem PZPR (setki milionów USD), który ponoć znajduje się w banku szwajcarskim a Dochnal, Kalisz i Kwaśniewski, ponoć z niego wielokrotnie korzystał.

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Pokaż najnowsze odpowiedzi 2

Nie zgadzam się z opinią
19
Zgadzam się z opinią
28
~Kuba 2012-11-23 (12:29) 39 minut temu

Za tego kretyna skarb państwa, czyli my wszyscy wybuliliśm 1 mlon zł za odszkodowania w sprawie pomówień tego gnojka ludzi z WSW. Dawno nie powinno go być ani w sejmie ani nigdzie. Powoduje samenstraty i wstyd na skalę śiatową.

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Pokaż najnowsze odpowiedzi 2

Nie zgadzam się z opinią
6
Zgadzam się z opinią
15
~maskot 2012-11-23 (12:28) 40 minut temu

jest Białoruś a miała być "Zielona Wyspa"

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
8
Zgadzam się z opinią
17
komp. 2012-11-23 (12:13) 55 minut temu

I do Tworek z nim !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
3
Zgadzam się z opinią
12
~ikape 2012-11-23 (12:10) 58 minut temu

Immunitety najczęściej chronią d... posłów łamiących prawo. Świetny przykład dla reszty narodu.

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
5
Zgadzam się z opinią
14
~jaro 2012-11-23 (11:52) 1 godzinę i 16 minut temu

Macierewicz czasem przegina, ale nazwać Dochnala "lobbystą i biznesmenem" to jak Sorosa "filantropem".

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
1
Zgadzam się z opinią
10
~wawa 2012-11-23 (11:49) 1 godzinę i 19 minut temu

W PRUSZKOWIE SWIETO JOZEK BONK SIE RADUJE

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
6
Zgadzam się z opinią
14
~andyz 2012-11-23 (12:07) 1 godzinę i 1 minutę temu

No antek za klapanie jadaczka ponosi sie konsekwencje.

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
21
Zgadzam się z opinią
29
xpitt 2012-11-23 (12:03) 1 godzinę i 5 minut temu

Macierewicz ma aktualnie ponad 20 spraw w sadzie za pomowienia. Wczesniej mial juz okolo 30. Jego praca w Sejmie jest fikcja bo praktycznie caly czas przesiaduje na rozprawach. Dotychczas konsekwencje jego wybrykow ponosili podatnicy bo to skarb panstwa placi odszkodowania osobom nieslusznie przez Macierewicza pomowionym. W przypadku Dochnala nie da sie przerzucic odszkodowania, ktore pewnie bedzie wysokie, na skarb panstwa i Macierewicz bedzie musial zaplacic sam. Tyle, ze i tak ostateczne konsekwencje spadna na podatnikow bo to oni placa mu poselska pensje.

odpowiedz

zgłoś do moderacji