więcej

Oni popierają ACTA. "Piractwo przekracza już wszelkie granice".

PAP | dodane 2012-01-26 (17:05)
drukuj

ACTA ma pomóc w egzekwowaniu praw własności intelektualnej, prawa autorskiego, dlatego popieramy tę umowę - mówią szefowie Stowarzyszenia Filmowców Polskich Jacek Bromski, Związku Kompozytorów Polskich Jerzy Kornowicz i ZAiKS-u Krzysztof Lewandowski. Jednak - jak zastrzegają - umowa nie wnosi nic nowego do polskiego prawa.

Bromski powiedział, że tekst ACTA został przesłany Stowarzyszeniu Filmowców Polskich do konsultacji półtora roku temu z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. - Skala rozpowszechnienia piractwa w internecie przechodzi już wszelkie granice przyzwoitości. Traci na tym polska kinematografia. Ci, którzy kradną utwory filmowe nie rozumieją, że jeśli filmy nie będą przynajmniej na siebie zarabiały, to być może nowych filmów nie będzie już wcale. ACTA pomoże nam ścigać tych ludzi, którzy poprzez kradzież bogacą się na sprzedaży cudzej własności - zwrócił uwagę Bromski.

Jego zdaniem jednak, umowa ta niczego nowego do polskiego prawa nie wnosi. - Takie regulacje, jak w umowie międzynarodowej są od dawna obecne w naszym prawie. Jednak nie są one niestety egzekwowane - zauważył. - Jeśli chodzi o opinie formułowane w Polsce na temat ACTA, moim zdaniem szaleje demagogia. To nie jest prawda, jakoby ta umowa "kneblowała usta" wolności internetowej. Takie opinie świadczą, że być może ci internauci, którzy protestują, przeczytali umowę ACTA, ale nie znają prawa polskiego. Nie zdają sobie sprawy, że ACTA nie wnosi niczego nowego na grunt polskiego prawa ochrony własności intelektualnej - podkreślił Bromski.

Podobne zdanie ma prezes Związku Kompozytorów Polskich Jerzy Kornowicz. - Popieramy umowę ACTA, bo uważamy, że to jest akt, który niczego nowego do istniejącego już polskiego prawa nie wnosi, ale pewne rzeczy pomoże ułatwić. To ważne ze względu na rangę publiczną, że dokument ten pomaga - szczególnie za granicą - urealnić egzekwowanie prawa autorskiego - ocenił.

Jak podkreślił, umowa ACTA nie jest nakierowana na ściganie wrogów politycznych, śledzenie dziennikarzy czy tropienie jakichś grup społecznych - chodzi o przestrzeganie prawa handlowego i prawa autorskiego. - To nie jest sprawa polityczna, zatem używanie ACTA w kontekście politycznym jest absolutnie nieuprawnione - uważa Kornowicz.

Dyrektor generalny Stowarzyszenia Autorów ZAiKS Krzysztof Lewandowski popiera wejście w życie umowy ACTA z uwagi na to, że ma ona ułatwić ochronę interesów autorów, których jego stowarzyszenie reprezentuje. - Mamy obowiązek popierać wszystko, co państwo polskie chce zrobić dla ochrony interesów polskich twórców. Myślę, że to naturalna reakcja - uznał.

- Oceniamy ACTA pozytywnie, jako podstawę do wprowadzenia do polskich przepisów prawa takich rozwiązań, które umożliwiałyby skuteczne ściganie osób i podmiotów naruszających prawa autorskie innych w celu osiągania korzyści majątkowych. Na gruncie obecnie obowiązujących przepisów to nie jest do końca możliwe, zwłaszcza w internecie. Wyobraźmy sobie, że utwór muzyczny jakiegoś autora jest sprzedawany w internecie albo rozpowszechniany, a sam autor tego utworu nie otrzymuje za to należnego mu wynagrodzenia. Zgodnie z polskim prawem, udostępnianie utworu w taki sposób, by każdy mógł go pobrać, winno być oparte o zgodę osoby, która jest posiadaczem praw autorskich do tego utworu - zwrócił uwagę.

Lewandowski podkreślił, że ważnymi rozwiązaniami w związku z ACTA, przeniesionymi na grunt prawa polskiego, byłyby takie, które pozwolą uzyskiwać informacje o sprawcach naruszeń, identyfikować ich, a następnie - drogą prawną, z udziałem sądu - egzekwować swoje prawa. - W przypadku utworów muzycznych to sam twórca decyduje o tym, czy chce kogoś "ścigać", czy nie chce za zamieszczenie jego utworu w internecie bez wiedzy autora. Jeśli chodzi o prywatne filmiki, np. z uroczystości rodzinnych, zamieszczane na Youtube z myślą o tym, by filmik taki obejrzeli bliscy, znajomi internauty; załóżmy, że tłem muzycznym dla filmiku jest utwór jakiegoś polskiego artysty - ja sam nie słyszałem o przypadku, by jakiś autor w Polsce wytoczył internaucie proces za wrzucenie czegoś na Youtube - opowiadał.

Zdaniem Lewandowskiego "zapewne twórcom ani organizacjom, które twórców reprezentują, nie chodzi o użytkowników prywatnych, ludzi, których zamiarem jest prezentowanie takich filmików w kręgu osób najbliższych. Nam chodzi o tych, którzy zajmują się rozpowszechnianiem cudzych utworów po to, by na tym zarobić; o tych, którzy robią takie rzeczy stale i z rozmysłem".


(bart)

oceń
21
290
Podziel się

Przeczytaj też

Czekamy na Twoje zgłoszenie!

Byłeś świadkiem lub uczestnikiem ważnego zdarzenia? Poinformuj Internautów o tym, co dzieje się w Polsce, na świecie, w Twojej okolicy!

Wyślij nam zdjęcie, film lub artykuł! Najciekawsze opublikujemy!


  • Skomentuj
  • WP.PL
  • FB

Korzystanie z komentarzy FB oznacza akceptację regulaminu

REGULAMIN
Ocena: 0 [0]
~polon87 [2012-03-28 09:16]

polskie filmy są do kitu jedyne co dobre to stare kino jak va bank alternatywy 4 mis itd. ale nie to badziewie co jest teraz oh karol 6 i karol znowu zostaje papeżem

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~kalor [2012-02-11 08:47]

Idioto a kto za film blue ray da 140zł?,ciemniaku a w kinie z rodziną w 3d to koszt ok.100zł,zamilcz na wieki

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Pustelnik [2012-02-09 23:07]

Poczytajcie ile milionów zł vatu jest dłużny ZAIKS, a mądre głowy są za. :)

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Plum [2012-02-04 00:13]

Niech się wyniosą z życia publicznego. Niech się nie produkują. A Hollywood nie jest dotowane z podatków, więc trochę wdzięczności.

odpowiedz

Ocena: +2 [2]
~blah [2012-02-02 16:59]

Co on gada. Ostatni polski film oglądałem bodaj dwa lata temu (Dom Zły). Już rzygam 'komediami' romantycznymi.

odpowiedz

Ocena: +8 [8]
~xcv [2012-01-31 12:12]

Hoollywood prosperuje bardzo dobrze, nawet w dobie wszechogarniającego piractwa. Zacznijcie tworzyć filmy na poziomie Hoollywoodu to o widzów nie będziecie musieli się bać. W ciągu ostatnich kilku lat byłem w kinie na 4 polskich produkcjach. Efekty specjalne - dno, reżyserka - dno, gra aktorów - dno, scenariusz - jak dla 5-letniego dzieciaka, ogółem - dno. Od filmu "Wyjazd integracyjny" postanowiłem skończyć z polskimi filmami. Lecicie mi 100 zł.

odpowiedz

Ocena: +5 [5]
~wyborca ze dworca [2012-01-31 11:57]

Teraz gały zobaczyły na kogo zagłosowały. Przed złożeniem IXA na liście wyborczej trzeba użyć rozumu jeżeli taki się posiada. Teraz będziecie mieli do następnych wyborów "goło i wesoło" . Za głupotę trzeba płacić !!!!!!!

odpowiedz

Ocena: +9 [9]
~R.Wilhelmi [2012-01-31 11:06]

Traci polska kinematografia.... hahah dobre... przypomnę panu Krzysztofowi Lewandowskiemu (nick "Nieznany" ) , że polska kinematografia to dno....

odpowiedz

Ocena: +26 [26]
~Polak [2012-01-27 23:37]

Nie znam twórców przymierających głodem, za to znam odtwórców, którym do tego niewiele brakuje. A zatem panowie z Zaiksu i innych złodziejskich instytucji, proszę zakasać rękawy i samemu coś stworzyć, a nie być największym piratem i pijawką na prawdziwych artystach!!!! Wiem co mówię, bo sam jestem muzykiem i znam to środowisko.

odpowiedz

pokaż 3 ukryte odpowiedzi

Ocena: +6 [8]
~kasa [2012-01-31 08:43]

acta nie robi różnicy ludziom którzy maja full kasy nie muszą kombinować jak tu odłożyć na wyjazd latem na wczasy albo co gorsza kombinować jak tu związać budżet od wypłaty do wypłaty a choroba dziecka i wizyta w aptece ten budżet buzy doszczętnie

odpowiedz

Ocena: +9 [9]
~123 [2012-01-31 07:16]

Pieprzenie w bambus. Jeżeli nic nowego nie wnosi to po co ją popierać? A skoro popierają to znaczy, że jednak jakaś różnica jest. Czyli jak to u nas - w niedzielę rząd mówi, że absolutnie czegoś tam nie zrobi i wogóle to są jakieś bzdury, a w poniedziałek robi to przed czym się tak zarzekał i twierdzi, że nigdy nie mówił, jakoby nie miał tego zrobić.

odpowiedz

Ocena: +12 [12]
~jakiś [2012-01-31 02:39]

Rzecz w tym Panie Lewandowski, że jeśli wrzucę filmik z wesela albo imprezy rodzinnej na youtube to po pierwsze nie po to, żeby na tym zarabiać, a po drugie jeśli w tle znajdzie się jakiś super świetny utwór muzyczny który jest mało znany, to meloman, który wpadnie przypadkowo na moją stronę a nie znał wcześniej utworu z tła właśnie w tym momencie się o nim dowie i istnieje większe prawdopodobieństwo, że go kupi na płycie niż będzie się nim zachwycał oglądając podpitych weselników. Proszę więc nie sadzić takich farmazonów bo jak na razie źle się celebrytkom i grubszej maści artystom nie dzieje. Wręcz powodzi się im bardzo dobrze i to właśnie dzięki powszechności w dostępie do ich twórczości. Jeśli chcecie przy szczególnie polskich zarobkach zrobić z waszej działalności coś elitarnego, to proszę bardzo. Zobaczymy kto na tym lepiej wyjdzie.

odpowiedz

Ocena: +7 [7]
~none [2012-01-31 01:28]

acta nie wnosi nic nowego do polskiego prawa według zaiksu i innych temu typu złodziei, wiec po co ona, czy to znowu jest mydlenie oczy społeczeństwu aby założyć jeszcze większy kaganiec ? Jak w tym kraju nie dojdzie do przewrotu to nic się nie zmieni, dalej społeczeństwo będzie okradane ...

odpowiedz

Ocena: +11 [11]
~F/I [2012-01-30 17:01]

14,05 "Przyglądam się temu sporowi od samego początku i mimo że niby wszyscy znają ACTA nie mam pojęcia dlaczego wiąże się go tylko z Internetem. W mediach mówi się o ACTA jako o problemie Internetu ale jeżeli przeczyta się ten dokument uważne to widać że internet to tylko mała część jakiej on dotyczy. ACTA jest traktatem handlowym narzuconym przez USA, na warunkach USA. Nacisk jest wręcz fizycznie odczuwalny. Jak wiemy ACTA dotyczy przeciwdziałania rozpowszechniania podróbek nie tylko w Internecie ale przede wszystkim w świecie realnym. ACTA będą miały zastosowanie wszędzie tam gdzie zostanie naruszenia zasada rzekomej oryginalności. Narzuci to rozprowadzanie produktów opartych na konkretnych patentach. Do czego zmierzam? Otóż ACTA zakładają na sygnotariuszy stosowanie wyrobów które są poparte patentami zarejestrowanymi w wielkich korporacjach zachodu (czytaj USA). A dlaczego bo nie mamy własnych które mogłyby konkurować z tamtymi. To od razu eliminuje konkurencje krajów rozwijających się takich jak Polska. Nie będziemy mogli niczego wyprodukować bez kupna licencji od korporacji zachodnich inaczej będziemy odpowiadać za podrabianie, czyli będziemy biedni ponieważ licencje są tak drogie że nie sprzedamy niczego taniej od nich. To będzie miało wpływ na wiele gałęzi przemysłu jak na przykład przemysł około-samochodowy. Nie znajdziemy tanich części zamiennych. To samo dotyczy przemysłu IT. Nie mamy żadnych patentów z tej dziedziny. Nawet przemysł rolniczy ucierpi ponieważ licencje na żywność modyfikowaną genetycznie mają tylko amerykanie. Jednym słowem spowolni to lub nawet zatrzyma wzrost gospodarczy. Dlatego takie kraje jak Chiny Rosja czy Indie nie podpisały tego dokumentu. Tam gospodarka idzie do przodu i będzie szła. To oni będą konkurencją dla zachodu. Jak ratyfikujemy ACTA stracimy również całkowitą kontrole nad wydobyciem gazu łupkowego ponieważ licencje na technologie wydobycia mają tylko amerykanie. Czyli nie zrobimy nic bez amerykanów nawet jak się na nich obrazimy. Jak dotkniemy tych złóż bez nich to za to odpowiemy. Jeżeli nie podpiszemy ACTA to możemy dyktować jakieś warunki bo ponoć mamy jedne z największych złóż na świecie. Biorąc pod uwagę krzywą wzrostu zapotrzebowania na jakieś 300 do 400 lat. ACTA jest dobre dla takich krajów jak USA ponieważ to oni mają wszystkie patenty a takie kraje jak nasz doprowadzi do pozycji "wyrobników" dla zapewnienia ich dobrobytu. Ratyfikowanie ACTA będzie jednym z największych przekrętów w dziejach polski. " kopiuj / wklej dalej

odpowiedz

Ocena: +11 [11]
~newgothic [2012-01-30 11:29]

przestaniemy ściągać jak ceny za filmy i muzykę będą przystępne na nasza kieszeń dla porównania Wlk Brytania tam film nowy na dvd(nie wspomnę już o bluray lub og grach na pc i konsole) 30gbp 6 tygodni później juz kosztuje 5 mniej 1 po roku ta cena rzadko przekracza 10 fontów- gdzie przeciętny angol zarabia na to w niewiele ponad godzinę ,nie wspomnę juz ile litro paliwa sobie oni mogą za godzinę kupić a ile my, wracając do filmów przeciętna cena starszego filmu ponad 2lata od momentu wydania nie jest wyższa niz 3-5gbp i teraz bać mądry i pisz wiersze pozdrawiam ehhhhhhhhhh

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: +3 [3]
~ZAG [2012-01-30 13:56]

Jeżeli nie chodzi o prywatnych użytkowników, to proszę o jednoznaczny zapis wykluczający możliwości ścigania i ujawniania danych osobowych takich osób. Prywatne zapewnienia, że o to nie chodzi są g..o warte.Nie po to się ustanawia takie zapisy, by z nich nie korzystać w razie potrzeby. Nie trudno kogoś posądzić o jakieś wykorzystanie własności intelektualnej i uzyskać jego dane, a następnie mieć środek nacisku. Prywatnych użytkowników rzadko stać na armię adwokatów, a jest wręcz przeciwnie, armia adwokatów tylko czeka by się na takich oskarżeniach obłowić. Już raz w Niemczech próbowali w oparciu o zapisy ochrony praw autorskich jako wolni strzelcy, bez zlecenia, molestować ludzi nakazami płatności pod groźbą sprawy sądowej i to za użycie wzoru, fragmentu zdjęcia, elementu muzycznego, itp. Zwykłe draństwo, kres położyło temu dopiero medialne nawoływanie do ignorowania takich pism i nie ulegania szantażowi.Niektórzy prawnicy zrobili sobie z tego sposób na życie i wyspecjalizowali się w takich sprawach mając ich po kilkaset, uzyskując dochody w wysokości kilkuset tysięcy euro rocznie.Potrafię sobie wyobrazić co się będzie działo jak im się prawnie otworzy taki rynek. Gorączka złota to pikuś przy tym.

odpowiedz

Ocena: +9 [9]
~PolskaRobiKiche [2012-01-30 12:39]

Dzień dobry Niech filmów i muzyki Polacy nie robią, bo i tak to wielki szajs którego ani słuchać ani oglądać się nie da. Cięgle ci sami aktorzy te same nudne już gagi nic oprócz zasr.... komedi romantycznych. Karolak i Adamczyk to i tamto sra ta ta ta. Muzyka nie lepiej Zakopower DODA Golce i inna badziadziajnia. Tyle o polskiej sztuce z tego wszystkiego to jeszcze se można Sapkowskiego albo LEMA poczytać dziękuje. Pozdrawiam

odpowiedz

Ocena: +10 [10]
~GL [2012-01-30 09:50]

ZAIKS to ZŁODZIEJE! Niech oddadzą pieniądze zagranicznym wykonawcom których od lat okradają! Rozgłośnie radiowe płacą za emitowanie utworów zagranicznych zespołów... ale płacą ZAIKSowi! ZAIKS powinien odprowadzać kasę na zachód, właściwym artystom. Ale tego nie robi (mam na to dowody!). Jeszcze lepszym przegięciem jest domaganie się tantiem od rozgłośni emitujących muzykę niezależną, undergroundową, zespołów które nie mają kontraktów z dużymi wytwórniami. Oni nie dostają pieniędzy a ZAIKS tak? Przegięcie, przegięcie, przegięcie. Ale już mnie to nie dziwi - w końcu to Polska.

odpowiedz

Ocena: -6 [8]
~kolo [2012-01-30 09:36]

wiedza na temat finansowania polskich filmów, płyt kultury jest straszna - wystarczy przeczytać te komentarze- już wiadomo skąd ten protest. Łatwo pokierować ludzmi którzy maja tak mgliste pojęcie o własności intelektualnej...Dlaczego tylko Polacy protestują- bo ich najłatwiej zmanipulować, ten kraj jak i wschód europy królują w nielegalnym przmyśle, pirackim, mafijnym.

odpowiedz

Ocena: +8 [10]
~nestor [2012-01-29 12:15]

Polskie filmy są prawie w całości finansowane z państwowych pieniędzy. W tym układzie produkcje sfinansowane przez państwo nie mogą być własnością twórców. Każdy aktor, reżyser, scenarzysta itd otrzymuje za swoją pracę stosowne wynagrodzenie i nie ma już żadnych praw do tych produkcji. Czy pracownik który wyprodukował jakiś urządzenie pobiera później wynagrodzenie od użytkownika urządzenia?

odpowiedz

Szukaj w serwisie

reporter wp24 chcę wyslać

Zrobiłeś unikalne zdjęcie,
napisałeś ciekawą
wiadomość?

Wyślij je do nas lub załóż
własne konto, na którym
je opublikujesz.

Najlepsze materiały
publikujemy na stronie głównej serwisu.

Ostatnio dodane przez reporterów WP24

Pogoda długoterminowa materiał foto Pogoda długoterminowa dodane przez: Internauta WP24
Prognoza pogody materiał foto Prognoza pogody dodane przez: Internauta WP24

więcej

Sonda

Jaki prezent dasz swojej Mamie?

liczba oddanych głosów: 685