więcej

Czy Polska wydałaby Romana Polańskiego Amerykanom?.

PAP | dodane 2010-07-15 (18:15)
drukuj

Ewentualne wydanie przez władze polskie Romana Polańskiego innemu państwu jest niemożliwe z powodu przedawnienia - oceniła Prokuratura Generalna w przedstawionej analizie prawnej.

Dyrektor departamentu współpracy międzynarodowej Prokuratury Generalnej Krzysztof Karsznicki w zamieszczonej na stronie internetowej PG opinii wskazał, że zgodnie z polskim Kodeksem postępowania karnego wydanie osoby innemu państwu jest niedopuszczalne, jeśli nastąpiło przedawnienie popełnionego przestępstwa w polskim prawie.

76-letni Polański zatrzymany we wrześniu ubiegłego roku w Szwajcarii został zwolniony w poniedziałek z aresztu domowego. Wciąż jest jednak poszukiwany przez Interpol i objęty międzynarodowym nakazem poszukiwania w celu aresztowania i ekstradycji. Reżyser w 1977 roku został uznany przez sąd w Los Angeles za winnego uprawiania seksu z nieletnią Samanthą Gailey (obecnie Geimer). Jednak przed ogłoszeniem wyroku potajemnie opuścił USA, obawiając się, że sędzia nie dotrzyma warunków zawartej z nim ugody. Po poniedziałkowej decyzji szwajcarskiego ministerstwa sprawiedliwości, który odmówił ekstradycji Polańskiego do USA, prokuratorzy w Los Angeles i przedstawiciele wymiaru sprawiedliwości w Waszyngtonie utrzymują, że będą dalej ścigać reżysera.

- Zgodnie z treścią Kodeksu postępowania karnego wydanie osoby innemu państwu jest niedopuszczalne, jeżeli nastąpiło przedawnienie - zaznaczył Karsznicki. Według polskiego prawa przestępstwa zagrożone karą więzienia powyżej trzech lat ulegają przedawnieniu po 10, 15 lub 20 latach od chwili ich popełnienia. W przypadku zabójstwa jest to lat 30. Przedawnienie nie stosuje się do zbrodni przeciwko pokojowi, ludzkości i przestępstw wojennych.

Karsznicki zaznaczył, że fakt posiadania przez Polańskiego polskiego obywatelstwa nie jest w kwestii hipotetycznego wydania go przez nasz kraj rozstrzygający. - Koncentrując się tylko na okolicznościach związanych z kwestią obywatelstwa polskiego posiadanego przez Polańskiego, można byłoby wyprowadzić uzasadniony wniosek, że jego wydanie przez władze polskie władzom USA byłoby od strony prawnej teoretycznie możliwe - głosi opinia PG.

Prokurator wskazał, iż w naszym systemie prawnym obowiązuje zakaz ekstradycji obywatela polskiego. Od zasady tej istnieje jednak wyjątek i jest dopuszczalna ekstradycja obywatela polskiego na wniosek innego państwa lub sądowego organu międzynarodowego, jeżeli możliwość taka wynika z ratyfikowanej przez Polskę umowy międzynarodowej lub ustawy wykonującej przepisy organizacji międzynarodowej, której Polska jest członkiem.

Jak wskazał Karsznicki, Polska i USA mają podpisaną umowę o ekstradycji. Według niej żadne z umawiających się państw nie jest zobowiązane do wydawania własnych obywateli, jednakże sąd może dokonać wydania takiej osoby, jeśli uzna wydanie jej za "właściwe i możliwe".

W opinii przypomniano, że Polska może żądać od USA wydania obywateli amerykańskich i było tak w przypadku polonijnego biznesmena Edwarda Mazura podejrzanego o zlecenie zabójstwa byłego komendanta głównego policji gen. Marka Papały. - Wprawdzie sąd w USA odmówił wydania Polsce Mazura, ale powodem tej odmowy nie było posiadanie przez niego obywatelstwa amerykańskiego, lecz wątpliwości związane ze zgromadzonym materiałem dowodowym - napisał Karsznicki.

Do wydania własnego obywatela, jak wskazano w analizie, może dojść ponadto tylko wtedy, gdy wniosek dotyczy czynu popełnionego poza terytorium Polski i stanowi przestępstwo według polskiego prawa.

Polański, który ma polskie i francuskie obywatelstwo, został zatrzymany na lotnisku w Zurychu 26 września 2009 roku na podstawie amerykańskiego nakazu aresztowania sprzed 30 lat. Reżyser od grudnia przebywał w areszcie domowym w swej willi w szwajcarskiej miejscowości Gstaad.


(tbe)

oceń
9
4
Podziel się

Przeczytaj też

Polański: mogłem z łatwością uciec

aktualizacja 2010-07-18 (10:13)

Interpol ciągle "poszukuje" Polańskiego

dodane 2010-07-13 (16:45)

Szwajcarzy podzieleni ws. Polańskiego

dodane 2010-07-13 (12:00)

Polskie MSZ zadowolone; Schetyna: trzeba to uznać

aktualizacja 2010-07-12 (16:23)
materiał foto

Gstaad czeka na Polańskiego

dodane 2009-12-03 (18:21)

Czekamy na Twoje zgłoszenie!

Byłeś świadkiem lub uczestnikiem ważnego zdarzenia? Poinformuj Internautów o tym, co dzieje się w Polsce, na świecie, w Twojej okolicy!

Wyślij nam zdjęcie, film lub artykuł! Najciekawsze opublikujemy!


  • Skomentuj
  • WP.PL
  • FB

Korzystanie z komentarzy FB oznacza akceptację regulaminu

REGULAMIN
Ocena: 0 [0]
~MAZUR [2010-07-21 22:59]

PRZYJACIELE!!!!!!!!!!!!!
JA TEGO PANA BYM WYDAŁ BEZ ZMRUŻENIA OKA POPEŁNIŁ PRZESTĘPSTWO I NJEST POSPOLITYM GWAŁCICELEM STANY TO JEST KRAJ BYNAJMIEJ W TYM ŻE NIEMA TAM PRZEDAWNIENIA I TAK POWINNO BYĆ WSZĘDZIE A TO ŻE TEN GOŚĆ MA KASĘ TO WSZYSCY GO BRONIĄ WSZYSCY KRYJĄ BANDYTĘ I TO MA BYĆ DEMOKRACJA KOMUNO WRÓĆ CHOĆ NIEMAM PEWNOŚCI CZY ONA ODESZŁA

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Krzysztof63 [2010-07-15 20:09]

TYM NIBY PRAWNIKOM...
..SIĘ ZWYCZAJNIE W GŁOWACH PORĄBAŁO...CO MAJĄ NASZE PRZEPISY PRAWA DO PRZESTĘPSTW POPEŁNIONYCH W INNYM KRAJU ????W TYM PRZYPADKU MOŻE DECYDOWAĆ JEDYNIE CZY PRAWIDŁOWO SPORZĄDZONY JEST WNIOSEK EKSTRADYCYJNY....

odpowiedz

pokaż 3 ukryte odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
dezerter z wrony [2010-07-18 02:42]

brak cywilnej odwagi ?
Nie , ten gatunek nie zna pojecia odwagi czy honoru, zreszta tak samo jak cala klika pupilkow tworu sowieckiego prl-u - Wajdow i licznej , zaklamanej zgrai kolaborantow karmionych smakolykami podczas gdy mordowano generala Fieldorfa i tysiace Akowcow na skrwawionej polskiej ziemi , w kazamatach nkwd i ub , na wiecznych zmarzlinach Workuty i w kopalniach uranu i po calej sowieckiej ziemi nieludzkiej .Ten gatunek zeruje na cudzym nieszczesciu .

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
pro_USA [2010-07-17 09:42]

Szukasz zbira od mokrej roboty?
wynajmij sławnego artystę,i tak nic mu nie zrobią.Czy Comorra wie o tym?

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Agata [2010-07-16 22:08]

W Polsce niema prawa dla oprawców
To nie gwałt na 13-latce tylko po jego gwałtach 112 młodych dziewcząt zostało zamordowane, to współudział w okrótnych morderstwach pod Kielcami gdzie ;lański gwałcił a podczas gwałtu wtrzykiwano środek i obcinano piłą elektryczną ręce i nogi a trzeci wywoził i grzebał w polu i jak się przyznał to samo robił w Katyniu dowożił i grzebał i zdejmował obroczki .Sprawa była w Okręgu śądu Wrocławia ale 30 lat.Kobiety zwabiali na ogłoszenie w gazecie.Sprzedawca butów był szykanowany przez IWANA aż ich zatrzymano,Poląński się niestawiłł a Sędzia wystąpiła o ekstradcję,na sprawie jednocześnie był świadek z Krakowa w sprawie Katynia który zeznawał przeciwko grabarzowi który miał 17 zeszytów A-4 nazwisk zdatami Agata

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~polak emigrant [2010-07-16 10:52]

tere fere aby wlezc hamerykanom bez wazeliny
nawet wyczarterowaliby jednego popsutego F16... wiec bez gdybania przekupczyki

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Jawa [2010-07-15 23:13]

Polańskiego by nie wydali ale
Łyżwińskiego wsadzili do kicia chociaż zadawał się z dorosła kobietą moralności wątpliwej ale chyba nie jest synem narodu wybranego jak Polański

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Jawa [2010-07-15 23:13]

Polańskiego by nie wydali ale
Łyżwińskiego wsadzili do kicia chociaż zadawał się z dorosła kobietą moralności wątpliwej ale chyba nie jest synem narodu wybranego jak Polański

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~jerzy [2010-07-15 21:29]

dlaczego polski MSZ bronił pedofila Polańskiego?!!
rządzą nami łobuzy i polityczna mafia!!!

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
~ciekawski [2010-07-15 22:30]

Jakie jest rodowe nazwisko
Polańskiego?

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Polako [2010-07-15 21:41]

Polska za rządów PO matką
Tajnych współpracowników, ESB i Pedofilów, aferzystów, Mira ,Zbycha i Rycha. To dziki kraj

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~piter [2010-07-15 21:25]

NIGDY
a kto wydaje "swoich" ?

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Zez [2010-07-15 19:10]

A oni nam wydali...
Mazura?! Nie lubię Polańskiego ale Jankesom bym nie wydał!

odpowiedz

pokaż 3 ukryte odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~cierp i żłop [2010-07-15 19:28]

\"Szeptanie po kontach\"
Internauta(tka) o nicku ~gosia uświadomił mnie w kontekście Palikota, że wśród przeciwników PiS funkcjonuje tzw. \"szeptanie po kontach\". Ciekaw jestem, ile można sobie naszeptać, może bym się dał przekonać?

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
~kluksus [2010-07-15 19:59]

wymienic
go za mazura jeden boi sie polski a drugi usa

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
obserwator_cyrku [2010-07-15 19:50]

oczywiście, że tak!! za jedno zdjęcie z Obamą?
każdy by to zrobił z naszych rządzących! za nikłą obietnicę, że być może za to jankesi zaproszą naszych wojskowych do kolejnego najeżdżanego kraju...

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Enkidu [2010-07-15 19:04]

Nawet gdyby prawo na to zezwalało,
nie było by extradycji tego wieprza. W końcu wielki reżyser...

odpowiedz

pokaż 2 ukryte odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~Bombel [2010-07-15 19:46]

Polański
Z PO to nigdy nie wiadomo. Aby zdobyć poklask to na pewno. To taka partia. Rano mówi co innego a wieczorem zmiana. I bądź tu mądry.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~koko [2010-07-15 19:42]

polanski
polacy powinni go wymienic za mazura i to by byl pozytek dla obu panstw za gwalt na nieletniej nie ma przedawnienia tak jak za zbrodnie komuny

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
janszyna [2010-07-15 19:27]

Polska musi
wydać Romana Polańskiego bo taką mamy umowę z USA. I nie ma, żadnych tłumaczeń.

odpowiedz

Szukaj w serwisie

reporter wp24 chcę wyslać

Zrobiłeś unikalne zdjęcie,
napisałeś ciekawą
wiadomość?

Wyślij je do nas lub załóż
własne konto, na którym
je opublikujesz.

Najlepsze materiały
publikujemy na stronie głównej serwisu.

Ostatnio dodane przez reporterów WP24

Pogoda długoterminowa materiał foto Pogoda długoterminowa dodane przez: Internauta WP24
Prognoza pogody materiał foto Prognoza pogody dodane przez: Internauta WP24

więcej

Sonda

Jaki prezent dasz swojej Mamie?

liczba oddanych głosów: 636