Strona główna serwisu
Czołowe zderzenie pociągów w Warszawie

Czołowe zderzenie pociągów w Warszawie

Prokuratura Rejonowa Warszawa Praga Północ będzie wyjaśniać okoliczności zderzenia dwóch pociągów w stolicy. W wypadku ranne zostały dwie osoby, jedna z nich z obrażeniami ręki trafiła do szpitala. Zmieniono organizację ruchu pociągów.
TVN24/x-news
- Na miejscu są w tej chwili dwaj prokuratorzy i prowadzą oględziny kabin pociągów, które brały udział w zderzeniu. Zabezpieczone zostały też tzw. "czarne skrzynki" - poinformowała rzeczniczka praskiej prokuratury okręgowej Renata Mazur.

W najbliższym czasie powinna zapaść decyzja o tym, z jakiego artykułu prowadzone będzie śledztwo. Prawdopodobnie będzie to sprowadzenie katastrofy w ruchu lądowym - dodała.

Do czołowego zderzenia dwóch pociągów doszło rano w Warszawie. W wypadku zostały ranne dwie osoby. Inne pociągi mogą być opóźnione o 30 minut, ponieważ zmieniono organizację ruchu.


Jak poinformował rzecznik PKP PLK Mirosław Siemieniec, do wypadku doszło ok. godz. 5.45 między przystankami Warszawa Praga a Warszawa Zoo. Zderzyły się składy Kolei Mazowieckich i Szybkiej Kolei Miejskiej, które znalazły się na tym samym torze. "Pociąg SKM jechał od strony Legionowa, a Kolei Mazowieckich od strony Stacji Warszawa Gdańska" - wyjaśnił Siemieniec.

Na miejscu zdarzenia działa też komisja, która ma wyjaśnić przyczyny wypadku. Uszkodzone składy zostaną odholowane, gdy komisja zakończy prace.

Rzecznik pytany, jak długo mogą potrwać prace, odpowiedział: Jesteśmy bardzo ostrożni w szacunkach. Podał też, że z wstępnych ustaleń wynika, iż uczestnicy wypadku byli trzeźwi.


Rzecznik Straży Ochrony Kolei Paweł Boczek mówił rano, że "w wyniku zderzenia zostały ranne dwie osoby, jedna z osób (kobieta) z lekkimi obrażeniami ciała została przewieziona do szpitala, druga odmówiła pomocy medycznej".

Biuro prasowe Kolei Mazowieckich (KM) poinformowało, że w związku z wypadkiem na odcinku Warszawa Zachodnia (d. Warszawa Wola) - Warszawa Gdańska kursować będzie pociąg wahadłowy SKM Warszawa. - W pociągu tym honorowane będą ważne bilety na pociągi "Kolei Mazowieckich - KM" obowiązujące na tym odcinku - napisano w komunikacie.

Na odcinku Warszawa Gdańska - Warszawa Praga ruch pociągów został wstrzymany.

Natomiast pociągi z kierunku Legionowa kierowane będą do Warszawy Zachodniej, przez Warszawę Wschodnią i Warszawę Centralną.

Biuro prasowe KM poinformowało też, że pociągi z Warszawy Zachodniej w kierunku Legionowa, Nasielska i Ciechanowa będą kierowane przez Warszawę Centralną, Warszawę Wschodnią, Warszawę Pragę.


Biuro zapewnia, że na odcinku Warszawa Zachodnia-Legionowo-Warszawa Zachodnia ważne bilety Kolei Mazowieckich honorowane są w pociągach SKM Warszawa, a ważne bilety ZTM (także jednorazowe) w pociągach KM.

Zdaniem przedstawicieli związków zawodowych wypadek dowodzi, że sprawy związane z bezpieczeństwem na kolei są w Polsce zaniedbywane. Przewodniczący Konfederacji Kolejowych Związków Zawodowych Leszek Miętek przypomniał w przesłanym PAP oświadczeniu, że związkowcy po marcowej katastrofie pod Szczekocinami, w której zginęło 16 osób, domagali się od rządu i ministerstwa transportu podjęcia działań, które zwiększyłyby bezpieczeństwo na torach. Zdaniem Miętka, nie uczyniono w tej sprawie nic.

- Niestety, przykład dzisiejszego czołowego zderzenia pociągów, niedawnego zakłócenia ruchu pociągów w Babach z powodu wadliwie działającej sygnalizacji i kilku innych mniej medialnych zdarzeń świadczą o tym, że zaklinanie rzeczywistości nawet przez najwyższej rangi decydentów nie zmieni faktu, że w obszarze bezpieczeństwa w ruchu kolejowym konieczne są realne i natychmiastowe działania - napisał związkowiec.

Zapowiedział, że Walne Zebranie Delegatów Konfederacji Kolejowych Związków Zawodowych będzie debatować, czy nie zatrzymać pociągów w całym kraju. - Tylko to w naszym przekonaniu może wymusić działania przywracające bezpieczeństwo na polskich torach - napisał Miętek.

Zarząd firmy Pesa S.A., producenta jednego z pociągów uczestniczących w wypadku w Warszawie, podkreślił, że przy projektowaniu i produkowaniu taboru "bezpieczeństwo pasażerów i maszynistów to priorytet". "Firma od lat prowadzi zaawansowane badania rozwiązań technicznych dotyczących czterech scenariuszy zderzeniowych. Pojazdy Pesa są wyposażone w specjalne absorbery energii, których zadaniem jest zminimalizować skutki zderzenia. Właśnie takie, nowoczesne rozwiązania zastosowano w Elfach jeżdżących m. in. w Kolejach Mazowieckich" - zaznaczono w oświadczeniu.


W opinii producenta, tzw. strefa kontrolowanego zgniotu sprawdziła się także podczas zderzenia, do którego doszło w środę. - Celem strefy jest przejęcie (wytracenie) energii zderzenia, tak by jego skutki nie przenosiły się na kabinę maszynisty i część pasażerską. Wnętrze kabiny w ogóle nie zostało uszkodzone. Widoczne na zdjęciach w mediach publikowanych po zdarzeniu w Warszawie uszkodzenia czy wręcz zgniecenia - np. osłon z tworzyw sztucznych czy innych elementów strefy zgniotu (zwłaszcza absorberów) - są czymś naturalnym i przewidywanym, bo właśnie taka jest ich rola - podkreślił rzecznik Pesa S.A. Michał Żurowski.

Podkreślił także, że w tym wypadku Elf przejął i zneutralizował energię nie tylko własną, ale i drugiego pojazdu, co miało "istotny wpływ na bezpieczeństwo pasażerów obu pociągów". - Elf to jedyny polski pojazd kolejowy, którego strefa kontrolowanego zgniotu pozwala tak zachować się, czyli przejmować energię obu pojazdów podczas kolizji - wyjaśnił Żurowski.
PAP Zamieszczone na stronach internetowych portalu WP.PL materiały sygnowane skrótem "PAP" stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazami danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie, chronionych przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez WP.PL na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.

Pozostało znaków: 4000

REGULAMIN

Wszystkie (323)
Nie zgadzam się z opinią
20
Zgadzam się z opinią
2374
~kk 2012-05-23 (08:53) 3 godziny i 56 minut temu

kaczor krzycz że to wina Tuska

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Pokaż najnowsze odpowiedzi 7

Nie zgadzam się z opinią
6
Zgadzam się z opinią
286
~o 2012-05-23 (08:56) 3 godziny i 53 minut temu

hel i strzały były

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
7
Zgadzam się z opinią
280
~MAG 2012-05-23 (07:01) 5 godzin i 48 minut temu

Dobrze że nikomu nic się nie stało... Pasażerowie PKP nie oczekują żeby pociągi jeździły punktualnie, do tego się przyzwycziliśmy. Chcielibyśmy tylko prosić aby nie jeździły po jednym torze... Dziękujemy. Wdzięczni pasażerowie PKP

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Pokaż najnowsze odpowiedzi 6