więcej

Chlebowski: prezydent za często grozi wetem.

Polskie Radio | dodane 2008-11-17 (10:09)
drukuj

To nie jest tak, że ktoś nadmiernie jest kłótliwy i próbuje wywoływać konflikty z prezydentem. Ale warto się odnieść do 10–letniego okresu sprawowania władzy przez prezydenta Kwaśniewskiego, który z należnego mu konstytucyjnie prawa weta korzystał bardzo rzadko i w wyjątkowych sytuacjach. Natomiast Lech Kaczyński już uczynił to kilka razy, zapowiada kolejne weta - powiedział w "Sygnałach Dnia" przewodniczący Klubu Parlamentarnego Platformy Obywatelskiej Zbigniew Chlebowski.

Sygnały Dnia: Panie przewodniczący, to jest tak, że ten konflikt rządu z prezydentem stał się jakby główną osią polskiej polityki i komentatorzy i Polacy za część odpowiedzialności za ten konflikt na pewno też winią rząd i winią premiera. Będą spadać notowania obu obozów pana zdaniem?

Zbigniew Chlebowski: Ja bym nie przeceniał jednak tego kryzysu. Dzisiaj nie zgodzę się z tym, że jest dzisiaj jak gdyby główną osią dyskursu politycznego w Polsce. Oczywiście, mamy pewne problemy również wynikające z zapisów konstytucyjnych, które dla mnie, dla Platformy Obywatelskiej są jednoznaczne. Politykę zagraniczną, podobnie zresztą jak politykę społeczno–gospodarczą prowadzi Rada Ministrów i to rząd odpowiada właśnie za reformy społeczne, reformy gospodarcze czy politykę zagraniczną. To, że czasami dochodzi do sporów kompetencyjnych, to oczywiście nie służy dobrze ani Polsce tutaj u nas, wewnątrz naszego kraju, ani naszej pozycji na świecie. Stąd ten apel pana premiera przynajmniej o rok spokoju. Ja wierzę też...

No ale pan wie doskonale, że jakby demokracja funkcjonuje tak, że opozycja zwykle krytykuje rząd, a rząd krytykuje opozycję. Jak Platforma Obywatelska była w opozycji, no to też raczej była krytyczna wobec tego...

- Pełna zgoda, panie redaktorze, że w parlamencie potrzebna jest dobra, odpowiedzialna opozycja, bo w parlamencie zwłaszcza tworzy się prawo, tworzy się rozwiązania, które dotyczą wszystkich Polaków bez względu na sympatie polityczne, bez względu na przynależność polityczną. Ale pan prezydent nie może stać na czele opozycji. Pan prezydent nie może być rzecznikiem jednej partii. Prezydent pełni funkcję i jest głową państwa. I interes Polaków i interes naszego państwa, polska racja stanu to są rzeczy, które powinny przyświecać decyzjom podejmowanym przez głowę państwa.

Oczywiście, głowa państwa, prezydent, został wyposażony w konstytucji w instytucję weta, ale warto się odnieść do 10–letniego okresu sprawowania władzy przez prezydenta Kwaśniewskiego, gdzie on z tej instytucji korzystał tak naprawdę bardzo rzadko i korzystał w wyjątkowych sytuacjach, natomiast pan prezydent już uczynił to kilka razy, zapowiada kolejne weta, więc to też nie jest tak, że ktoś nadmiernie jest kłótliwy i próbuje wywoływać konflikty z panem prezydentem. Wręcz przeciwnie – często apelujemy, my często zwracamy się z prośbą do pana prezydenta, żeby przy podejmowaniu ostatecznych decyzji brał przede wszystkim pod uwagę interes naszego państwa.

A nie uważa pan, że ten rok rządów obecnej koalicji to jest przynajmniej po części rok zawiedzionych nadziei tych wszystkich, którzy liczyli na wielką zmianę, np. drugą Irlandię. Nie mieszkamy w drugiej Irlandii.

- Oczywiście, nikt nie mówił, że po roku czasu będziemy mieszkać w drugiej Irlandii. Ale jeżeli popatrzymy na to, co się w tym roku wydarzyło, mianowicie dobrze funkcjonującą gospodarkę, co w obliczu światowego kryzysu naprawdę jest dużym osiągnięciem; jeżeli popatrzymy, że mamy w tej chwili niższe bezrobocie, niż ma Irlandia przez pana redaktora przywoływana, jeżeli popatrzymy, że w tym minionym roku podjęliśmy szereg ważnych decyzji – i decyzji dotyczących dokończenia reformy całego systemu emerytalnego, w tym emerytur pomostowych, i reformę całego systemu ochrony zdrowia... Ale podjęliśmy też szereg ważnych działań, ważnych ustaw, które mają wspierać polską gospodarkę – i ustawę o swobodzie prowadzenia działalności gospodarczej z jednym okienkiem, i ustawę o partnerstwie publiczno–prywatnym, i ustawę o finansach publicznych.

Przygotowaliśmy uważam dobry budżet na 2009 rok z niskim deficytem budżetowym, ze wzrostem nakładów takich prorozwojowych na budowę dróg i autostrad; jeżeli popatrzymy, że w tym minionym roku zmieniliśmy mnóstwo i wprowadziliśmy mnóstwo dobrych rozwiązań, które mają pozwolić przyspieszyć właśnie budowę dróg i autostrad, jeżeli popatrzymy, w jakim tempie, jakiego tempa nabrały inwestycje związane z Euro 2012, mógłbym tu wiele takich działań wymieniać, to nie zgodzę się, że to był rok stracony. To był rok ciężkiej pracy. Nie ma być może jakiegoś gigantycznego przełomu, ale uważam, że jest postęp i ten postęp będzie budowany przez kolejne trzy lata i wierzę, że na końcu tej kadencji będą sukcesy, duże sukcesy.
oceń
0
0
Podziel się

Czekamy na Twoje zgłoszenie!

Byłeś świadkiem lub uczestnikiem ważnego zdarzenia? Poinformuj Internautów o tym, co dzieje się w Polsce, na świecie, w Twojej okolicy!

Wyślij nam zdjęcie, film lub artykuł! Najciekawsze opublikujemy!


  • Skomentuj
  • WP.PL
  • FB

Korzystanie z komentarzy FB oznacza akceptację regulaminu

REGULAMIN
Ocena: 0 [0]
~miroslaw krupinski [2008-11-18 20:50]

swiatle przeciwienstwo Kwasniego (Walesy tez)
Taaaaaaaaaaaaaaak. Kwasniewski nie wetowal. Mial inne hobby - w ciagu dwoch kadencji "ulaskawil" okolo 9 tysiecy skazanych przestepcow (w tym mordercow), co na calym Swiecie uznawane jest za bardzo luktartywny proceder. Walesa mial podobna wydajnosc liczac na jedna kadencje. PO wynalazla inna metode - oswajanie przestepcow, o czym swiadcza wyniki wyborow i referendow w zakladach karnych. Okropny ten prezydent Kaczynski - wyraznie nie nadaza za poprzednikami... Miroslaw Krupinski

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Roman M. [2008-11-18 17:55]

Wiejski chlopaczku
do roboty sie wez a nie opowiadaj bzdur!

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Theo [2008-11-18 16:57]

Kto grozi
Kto nas straszy i grozi ? Ano PIS i jego prawa ręka .Byłbym rad być uwolniony od ich bezustannych ataków,pomówień i połajanek tak jak byśmy byli bandą poddanych .

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~CHEMIK [2008-11-18 09:14]

Takie brednie można wypowiadać tylko wtedy
kiedy ma się tępy jak druga strona topora elektorat, POmyleńcu Chlebowski!! Na partyjnym zlocie Tusk się chwalił, że rząd przyjął ponad sto ustaw, prezydent zawetował kilka, więc o jakim nadużywaniu weta pan bredzisz!!?? POrównaj sobie ile ustaw w takim samym okresie zawetował ostatnio przez was chwalony alkoholik, kiedy zasiadał w Pałacu!! Lenistwo, totalny chaos i brak kompetencji chcecie zasłonić tępakom prezydenckim wetem!?? Jakoś przy ustawie medialnej zapowiedź weta wam nie przeszkadzała!! W pocie czoła próbowaliście wykonać skok na TVP!! Jestem przeciwny emeryturom pomostowym - nie podobo mi się natomiast kłamliwy - co w PO jest normą - przekaz, że weto prezydenta pozbawi 250 tys. Polaków emerytur pomostowych. Wasza reforma pozbawia 800 tys. Polaków tychże!! Prezydent bierze odpowiedzialność za brak emerytur dla 250 000, rząd za ich brak dla 800 000 - tak sprawa przecież wygląda.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~zetjot [2008-11-17 22:43]

Weto - liberum veto
Można by powiedzieć, że jest to znane polskie liberum veto, które wiadomo z historii do czego prowadziło. Nasz Prezydent usiłuje przeszczepić je również do UE ale na to niema większych szans. Tam trzeba budować sojusze z innymi. Częściowo może dlatego nie podpisuje Traktatu lizbońskiego

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
hanna [2008-11-17 19:24]

Wielkośc głowy nie zawsze jest proporcjonalna do jej zawartości.Trudno jest nie wetowac niedopracowanych ustaw.POpieram Prezydenta.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~spokojny [2008-11-17 12:43]

mordo ty moja ryża
"Chlebowski: prezydent za często grozi wetem" - ten chyży ruj nigdy nie wie co mówi. Dostaje esemesa i klepie jak i cała reszta tuskowej hołoty. A i co raz więcej się pisze o przekrętach i naciąganiu podatników. Niebawem będzie ciekawy widok w parlamencie - ławy rządowe zmianią się w ławy oskarżonych. Pozdrowienia dla ćwierćinteligentnego elektoratu POśmiewiska.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~rooney [2008-11-17 11:03]

nie sięgasz do pięt Prezydentowi
a już na pewno nie masz prawa mówić mu co ma robić; nie znasz swojego miejsca w szyku?

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~solas [2008-11-17 10:49]

JAK SIĘ CZUJE RODZINA TEGO ZAKŁAMANEGO...
MANIPULANTA? Przecież to wstyd mieć kogoś tak podłego w rodzinie.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
lonia [2008-11-17 10:47]

i dobrze prawi
w ogóle prezydent nadużył naszego zaufania...

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~lipa [2008-11-17 10:46]

Pokaz siły
Ze..am się a nie dam się.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~karol [2008-11-17 10:40]

Weto, weto !
- ktoś zawsze krzyczy w nocy w centrum Warszawy. Widocznie budzi się z jakiegoś koszmaru nocnego.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~wkz [2008-11-17 10:27]

Chlebowski- reformator
wybitny ekonomista PO ,absolwent WSR, NAROBIŁ TAKIEGO DEFICYTU,że dotąd nie mogą się pozbierać dolnośląscy samorządowcy.Uczył Marcin ,Marcina a sam...

odpowiedz

Szukaj w serwisie

reporter wp24 chcę wyslać

Zrobiłeś unikalne zdjęcie,
napisałeś ciekawą
wiadomość?

Wyślij je do nas lub załóż
własne konto, na którym
je opublikujesz.

Najlepsze materiały
publikujemy na stronie głównej serwisu.

Ostatnio dodane przez reporterów WP24

Pogoda długoterminowa materiał foto Pogoda długoterminowa dodane przez: Internauta WP24
Prognoza pogody materiał foto Prognoza pogody dodane przez: Internauta WP24

więcej

Sonda

Jaki prezent dasz swojej Mamie?

liczba oddanych głosów: 187