więcej

"Trwa walka o krzyż, a 100 metrów dalej jest... krzyż".

Logo dostawcy  wp.pl | dodane 2010-09-03 (13:00)
drukuj

Zły pomnik niszczy pamięć i ideę, która ma upamiętniać. Warszawa ma wyjątkowego pecha do "zbrodni pomnikowych". Porażką jest m.in. projekt ośmiometrowego pomnika przed Pałacem Prezydenckim i kwatera smoleńska, zaprojektowana notabene przez tego samego rzeźbiarza, co postawił kwaterę żołnierzom Armii Czerwonej w Ossowie. To niesamowite, że trwają awantury o krzyż przed Pałacem Prezydenckim, gdy wielki, piękny krzyż stoi na Placu Piłsudskiego - mówi Wirtualnej Polsce prof. dr hab. Marta Leśniakowska z Instytutu Sztuki PAN.

Warszawska masakra pomnikowa - zobacz zdjęcia

Jak ściąć głowy bohaterom

Adam Przegaliński: Internauci Wirtualnej Polski są podzieleni w ocenie warszawskich pomników, ale jednak większość ma o nich negatywne zdanie. Wygląda na to, że ktoś nas krzywdzi i przyprawia gębę kiczowatej wzniosłości.

Marta Leśniakowska: Budowa pomników to bardzo skomplikowany, wieloetapowy proces, w którym zawsze ścierają się pamięć i kontrpamięć, pamięć zbiorowa i indywidualna. Oczywiście siłą napędową tego procesu jest głównie polityka. Dlatego, gdy opadają emocje, tak szybko o pomnikach zapominamy. Robert Musil mówił, że nie ma na świecie nic bardziej niewidocznego niż pomnik”. Tak się stało na przykład z krzyżem na Placu Piłsudskiego. Piękny, estetyczny pomnik, przypominający krzyże układane z kwiatów w czasie stanu wojennego i słynną papieską mszę, na co dzień nie jest zauważany, ponieważ teraz awantura o krzyż dzieje się 100 metrów dalej.

Pomniki ożywają w sytuacjach ekstremalnych. Nie bez powodu po przewrotach politycznych w pierwszej kolejności burzone są pomniki dyktatorów, jako symbole idei, które odrzucamy, w geście symbolicznej egzekucji. Tak się stało z pomnikiem Dzierżyńskiego w Warszawie, którego burzenie przybrało formę radosnego święta (choć jednocześnie Pomnik Braterstwa Broni, "Czterech Śpiących", czyli żołnierzy sowieckich na Pradze, warszawiacy oszczędzili). Tak samo zniszczono popiersie Świerczewskiego przy trasie W-Z czy pomnik "utrwalaczy władzy ludowej" przed Pałacem Lubomirskich. Jego demontaż zaczęto w 1991 r. od ścięcia głów figurom.

Stawiając pomniki mitologizujemy bohaterów, a jednocześnie „wrogów” zrzucamy z piedestału, gdy zmieniają się czasy.

- Cesarz rzymski Justynian powiedział, że nagrobki naszych wrogów nie są dla nas święte i ta stara maksyma jest głęboko wpisana w cywilizację zachodu. Wyjątek czyni się jedynie dla mogił żołnierskich, one stanowią najsilniejsze tabu. Nawet Niemcy w czasie II wojny, łamiąc przecież setki innych tabu, nie podłożyli ładunków wybuchowych pod trzy arkady Pałacu Saskiego, bo tam znajduje się od 1924 r. Grób Nieznanego Żołnierza; przypomnę, że ta formuła uczczenia pamięci żołnierzy została wypracowana w 1918 r. , gdy pod Łukiem Triumfalnym w Paryżu spoczęły prochy ofiar I wojny światowej.

Oszczędzono pomnik, nie oszczędzono ludzi. Podczas obchodów „Cudu nad Wisłą” wybuchła afera wokół kwatery zbudowanej na mogile żołnierzy Armii Czerwonej, ofiar wojny z 1920 r. Czy była pani zniesmaczona tymi protestami?

- Oczywiście, bo była to zupełnie niepotrzebna awantura w miejscu pochówku żołnierzy, którzy byli naszymi wrogami, i to w dniu obchodów największego naszego zwycięstwa w historii: Bitwy Warszawskiej, dzięki której marsz bolszewizmu na Europę został zatrzymany. Sprawa tego grobu żołnierzy bolszewickich, który przekształcono w pomnik właśnie naszych wrogów, słusznie opinia publiczna odczytała jako rażące zakłócenie porządku publicznego i naszej pamięci. Nie powinno to mieć miejsca w tym dniu i w takiej formie, wystarczyłoby skromne zaznaczenie tylko tego miejsca pochówku tych żołnierzy. Nie potrafię wyzbyć się ironii, myśląc o tym, że ten sam rzeźbiarz Marek Moderau zaprojektował w tym samym czasie pomnik w Ossowie i kwaterę smoleńską na Powązkach. To dodatkowy dysonans.
Cesarz rzymski Justynian powiedział, że nagrobki naszych wrogów nie dla nas święteProf. dr hab. Marta Leśniakowska


"Kwatera smoleńska - jeden ze słabszych projektów"



Czy podoba się pani kwatera smoleńska, budowana obecnie na Powązkach?

- Kwatera smoleńska to jeden ze słabszych projektów zgłoszonych w konkursie. Bardzo ciekawy był projekt Andrzeja Sołygi, który zacytował jeden z elementów ze swoich pomników-cmentarzy katyńskich - dwie czarne, proste płaszczyzny z nazwiskami ofiar katastrofy, a na odwrotnej stronie godzina katastrofy Tu-154. W ten sposób stworzona została kontynuacja cyklu katyńskiego – idealna sytuacja ciągłości i pamięci. Zostało to pogrzebane decyzją jurorów. Dwa bloki Moderaua w znikomym stopniu odwołują się do tej tragedii, bo są zbyt nachalne, zbyt monumentalne. A mamy przecież w Polsce jeden z najwybitniejszych obecnie w Europie pomników poświęcony ofiarom obozu zagłady w Bełżcu autorstwa Andrzeja Sołygi i Zbigniewa Pidka. Przejmujący przestrzenny pomnik-cmentarz-mauzoleum zaprojektowany w formie wielkiej milczącej pustki, z pogrążającą się w ziemi wąską drogą, która wyzwala w odbiorcy bardzo silne emocje związane z poczuciem zagrożenia i lęku – sytuacji, które mają wywołać w nas stan emocjonalny, jaki towarzyszył nieustannie więźniom tego obozu. To wybitny przykład nowej formuły współczesnego pomnika, tzw. przeciwpomnika, który ma na celu tworzenie pewnych emocjonalnych sytuacji, w jakie wprowadzany jest odbiorca, a nie operuje anachroniczną już dzisiaj akademicką formułą obelisku. Polska realizacja jest ideową kontynuacją wybitnego, niestety niezrealizowanego projektu Pomnika-Drogi autorstwa Oskara Hansena z 1957 roku dla KL Auschwitz-Birkenau, opartego na hansensowskiej teorii Formy Otwartej. Ta idea ma dzisiaj swoje reprezentacje nie tylko w realizacji w Bełżcu, ale także w Berlinie, w słynnym pomniku-miejscu autorstwa Petera Eisenmana, upamiętniającym zamordowanych Żydów Europy. Cały kwartał miasta w pobliżu Bramy Brandenburskiej, a więc w samym centrum Berlina, zaprojektowany został jako przestrzenna minimalistyczna rzeźba z szarych, ogromnych bloków i między nimi wąskich przejść, wśród których odbiorca poddany jest bardzo silnym doznaniom fizycznym, poprzez które wywoływana jest pamięć o Zagładzie. Minimalistyczna forma tej realizacji wpisuje się w najbardziej nowatorskie tendencje, jakie obserwujemy we współczesnej sztuce pomnikowej.

Co pani myśli o projekcie pomnika Maksymiliana Biskupskiego, który tzw. obrońcy krzyża chcieliby postawić przed Pałacem Prezydenckim?

- Po pierwsze: Pałac Prezydencki i Krakowskie Przedmieście to nie są miejsca na jakiekolwiek tego rodzaju kommemoratywne pomniki. A Biskupski to przykład rzeźbiarza, którego propozycje w ogóle nie powinny być brane pod uwagę. Wystarczy, że postawił na Muranowie Pomnik Wywiezionych na Wschód. To jest właśnie przykład antypomnika w negatywnym sensie: monument odwołuje się do wielkiej idei i do pamięci o jednej z największych naszych tragedii w XX wieku, ale jego anachroniczna forma budzi w nas odruch estetycznego sprzeciwu. Biskupski zawsze używa tych samych postekspresjonistycznych motywów, natrętnej symboliki na granicy kiczu. Pomnik ofiar katastrofy smoleńskiej mógłby oczywiście powstać, ale w zupełnie innym miejscu i w wyniku w wieloetapowego konkursu, profesjonalnie przygotowanego i bez udziału polityków. A to w Warszawie i przy takich emocjach, jest niemożliwe.




oceń
64
22
Podziel się

Czekamy na Twoje zgłoszenie!

Byłeś świadkiem lub uczestnikiem ważnego zdarzenia? Poinformuj Internautów o tym, co dzieje się w Polsce, na świecie, w Twojej okolicy!

Wyślij nam zdjęcie, film lub artykuł! Najciekawsze opublikujemy!


  • Skomentuj
  • WP.PL
  • FB

Korzystanie z komentarzy FB oznacza akceptację regulaminu

REGULAMIN
Ocena: 0 [0]
~kaja [2010-09-03 19:25]

walka o krzyż
Zgadzam się z pierwszym przedmówcą,natomiast zastanawiają mnie ludzie broniący krzyża,Oni nie muszą pracować? Jeśli nie to znaczy ,że są utrzymywani m.in.z moich i naszych pieniędzy. Nie rozumiem jak są zadymy piłkarskie to służby porządkowe stosują armatki wodne ,dlaczego nie teraz to też jest zakłoćanie porządku. Pozdrawiam

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~mocher [2010-09-03 19:25]

precz
PRECZ Z NEOKOMUNA!!!!!!

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Doda [2010-09-03 19:23]

krzyz jest teraz 00
jak widze krzyz to mi sie osrodki wymiotne uaktywniaja , i dostaje cisnienia na pecherz ,krzyz durnie zrobili teraz najglupszym znakiem histori ,wole symbol Slonca Swastyke

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Waldi [2010-09-03 19:18]

Toczy się walka między Polską a Klechistanem.
Najwyższy czas aby ostatecznie pokonać pisuarowskie hordy barbarzyńców.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Tomek [2010-09-03 19:08]

Większość Polaków poparła PO i Prezydenta.
I ta większość nie chce krzyży.Więc oni terroryzują większość Polaków,nie tylko rząd.Więc gumy na krzyżaków i sąd grodzki.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~jaaw [2010-09-03 19:04]

ucz, ucz, ucz sie polskiego ..........
Jest taka piosenka p. redaktorze Przegalinski : ucz, ucz , ucz sie polskiego / na dobre i na zle a ja dodam , ze ucz sie polskiego szczegolnie wtedy, kiedy piszesz do Polakow. Za tekst o panskich odczuciach estetycznych na temat pomnika ks. Skorupki , moja nauczycielka j. polskiego ze szkoly podstawowej chyba by mnie skreslila z listy swoich uczniow. Przypomne fragment panskiej "polszczyzny", ktora akurat MNIE si e nie kojarzy z j.Polskim :"MI ( wyroznienie moje) sie kojarzy z kiczowatym , pozlacanym Malym Ksieciem" napisal pan w WP. Dlaczego wiekszosc "redaktorow" , " dziennikarzy" , a nawet piszacych ksiazki nie potrafi pisac po polsku? Nie musza to byc od razu Wankowicz, czy z mlodszych Agnieszka Osiecka, pieknie mowiacy Boguslaw Kaczynski, zreszta lista mowiacych i piszacych Polakow jest dosc dluga, ale coraz czesciej pojawiaja sie panowie mowiacy i piszacy jak dzisiaj p. Przegalinski. Boze ! Bron Polske przed piszacymi w ten sposob!

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Sprawiedliwy [2010-09-03 15:48]

Precz z Pomnikami i J. Kaczyńskim!
Oszołomy z Pis-u, stawiać pomniki u siebie w partyjnej budzie! Opętanych z Krakowskiego Przedmieścia całkowicie wykurzyć! Oni nie są reprezentantami większości Polaków! Oni są poplecznikami zaplutego karła Polski. Oni nie reprezentują mnie jako katolika! Oni profanują wspólnie z J. Kaczyńskim Krzyż! Codziennie wieczorem obrzucać ich jajami i pomidorami! Na nic innego nie zasługują Tępaki!

odpowiedz

pokaż 8 ukrytych odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~y [2010-09-03 18:59]

zmiłuj się Pan jaka walka..?
są tam bo jest ubaw na cały świat i nikomu nie wadzi że robią z siebie idiotów....w kwadrans nie będzie po nich śladu...mokra plama na chodniku....

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
ekspert_specjalista [2010-09-03 17:40]

Czy kaczyński nie jest chory psychicznie?
Naród polski uważa, że jest!

odpowiedz

pokaż 3 ukryte odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~kowal [2010-09-03 18:15]

kowal Dlaczego PIS nie walczy o Powadzian tylko o pomniki
Odp. sobie wyborco bo charytatywnie jest miło ksiorka bez kontroli

odpowiedz

pokaż 2 ukryte odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~m1234 [2010-09-03 18:57]

Oby tylko warszawskie krzyże nie podzieliły losów
przemyskich a jest ich znacznie więcej.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
krakuskolonia [2010-09-03 17:46]

Warszawska wioska ukrzyzowana...
Najpierw zrobcie ulice i zadbajcie o infrastrukture tej tzw. stolicy, a pozniej bawcie sie w stawianie krzyzy, ale za swoje pieniadze. Nie wszyscy bowiem chca w tych checach uczestniczyc.

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
~karaya [2010-09-03 15:07]

złociutka!" Pani sie weźnie"za historie i topografie miasta!
pomnik "obserwatorów powstania" to pomnik Berlinga a nie Armii Czerwonej!

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
~KIKA [2010-09-03 18:15]

Zdecydowanie!!!!
Popieram biskupa Pieronka. No cóż to rzadkość

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
~Lilek [2010-09-03 15:54]

Myślałem że ten maszkaron to Krzywonos...
Wy to umiecie zamieszać tytułami...

odpowiedz

pokaż 6 ukrytych odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~monar [2010-09-03 18:24]

im nie chodzi o krzyz tylko o zadyme zeby denerwowac prezydeta to zadymiaze pogonic ich palami stamtad renyt pozabierac jesli moga tygodniami tam stac

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~GHDSS [2010-09-03 18:23]

TELE SATANISTÓW W POLSCE ALBO TO NERGAL
PISZE ZE SZPITALA

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~ADAM [2010-09-03 18:20]

Cieszę się!!!!
Że Polska to taki bogaty kraj i wszystko już zrobione. Pora na fanaberie

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~NINO [2010-09-03 18:18]

Piorytety ---- co ważniejsze.
Czy Polakom nie są potrzbne drogi, żłobki , przedszkola , szpitale itd

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~buba [2010-09-03 18:18]

Trwa walka o krzyż
Proponuje zburzyc maisto i postawic same krzyze, a obronców pieszo pogonic do odbudowy zalanych powodzia terenów a nie zerowaqc i smrodzic pod urzedem Prezudenta niech idz do Kaczora biura niech sie przynajmniej wykapia.

odpowiedz

Szukaj w serwisie

reporter wp24 chcę wyslać

Zrobiłeś unikalne zdjęcie,
napisałeś ciekawą
wiadomość?

Wyślij je do nas lub załóż
własne konto, na którym
je opublikujesz.

Najlepsze materiały
publikujemy na stronie głównej serwisu.

Ostatnio dodane przez reporterów WP24

Pogoda długoterminowa materiał foto Pogoda długoterminowa dodane przez: Internauta WP24
Prognoza pogody materiał foto Prognoza pogody dodane przez: Internauta WP24

więcej

Sonda

Jaki prezent dasz swojej Mamie?

liczba oddanych głosów: 565