więcej

"Codziennie musimy mówić: ta ofiara nie była daremna".

PAP | aktualizacja 2010-07-31 (16:09)

fot. PAP

opinie
drukuj

Marszałek sejmu Grzegorz Schetyna na uroczystościach związanych z obchodami 66. rocznicy Powstania Warszawskiego powiedział, że te 63 dni Powstania były dla Polaków szczególne. Podkreślił, że ofiara powstańców nie była daremna. - Bez niej nie byłoby dziś wolnej Polski - dodał Schetyna. Prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz podziękowała wszystkim, którzy przyczynili się do przechowania i promowania pamięci o Powstaniu Warszawskim.



Pełniący obowiązki prezydenta marszałek sejmu Grzegorz Schetyna, prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz oraz przedstawiciele organizacji powstańczych i kombatanckich biorą udział w uroczystości w Parku Wolności przy Muzeum Powstania Warszawskiego. Uroczystość jest częścią obchodów 66. rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego.

"Ofiara 63 dni nie poszła na marne"

Schetyna podkreślił, że
Ofiara 63 dni nie poszła na marne i stała się inspiracją dla następnych pokoleńGrzegorz Schetyna
ofiara 63 dni nie poszła na marne i stała się inspiracją dla następnych pokoleń. - Dzisiaj często historycy zadają sobie pytanie, czy ta ofiara Warszawy, ofiara najlepszych synów i córek tego miasta, była ofiara daremną? Codziennie, a szczególnie 1 sierpnia musimy na to pytanie potrafić odpowiedzieć. I musimy odpowiadać tak samo: nie była daremna. Ofiara 63 dni, ofiara okupacyjnej nocy, AK, Powstanie, to wszystko symbole, które były inspiracją dla następnych pokoleń - mówił Schetyna.

Przecież - dodał - "dopiero po wielu, wielu latach udało się osiągnąć to, o czym marzyli powstańcy Warszawy - niepodległą, wolną i suwerenną Polskę". - Ale nie byłoby tej wolnej Polski, nie bylibyśmy dzisiaj tutaj, w tym muzeum, nie świętowalibyśmy pamięci powstańców Warszawy, gdyby nie ten wielki upór, ta wielka odwaga, ta wielka ofiara 63 dni - podkreślił Schetyna.

- Następne pokolenia miały więcej szczęścia. Następne pokolenia dożyły wolnej Polski, ale te pokolenia wzorowały się na powstańcach Warszawy, na AK, na Małym Sabotażu, na tych wszystkich, którzy w czasie okupacyjnej nocy dawali świadectwo prawdzie i polskości - powiedział marszałek sejmu.

"Byliście i jesteście wzorami do naśladowania"

Prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz podziękowała wszystkim, którzy przyczynili się do przechowania i promowania pamięci o Powstaniu Warszawskim. - Jako prezydent Warszawy, córka powstańca dziękuję wszystkim za przechowanie i promowanie pamięci o bohaterach, o mieście niezłomnym, nieujarzmionym.
Dziękujemy, że możemy tu być z wamiHanna Gronkiewicz-Waltz
Dziękujemy, że możemy tu być z wami - mówiła prezydent Warszawy.

Zwracając się do powstańców powiedziała, że Muzeum Powstania Warszawskiego nie powstałoby bez nich. - Ten budynek tętni waszymi - powstańców warszawskich - wspomnieniami, doświadczeniami, przeżyciami, dramatami. Muzeum to nigdy by nie powstało gdyby nie wy - podkreśliła.

- To powstańcy warszawscy wypełnili je zapisywanymi pilnie przez wolontariuszy wspomnieniami, przynosili różnorakie pamiątki - przypomniała Gronkiewicz-Waltz.

- Przez lata trwaliście jako niezłomne symbole młodzieńczej walki o wolność ojczyzny. Byliście i jesteście wzorami do naśladowania, choć wówczas Warszawa walkę przegrała, a skala poniesionej ofiary przeraża do dziś, z tych popiołów odrodził się patriotyzm, który poprzez ruch Solidarności doprowadził nas w końcu do wolnej Polski - mówiła.

Jak zaznaczyła, "w tym miejscu wspominamy twórcę Muzeum, zmarłego w katastrofie pod Smoleńskiem prezydenta Polski Lecha Kaczyńskiego". Ta wypowiedź została nagrodzona oklaskami zgromadzonych.

- Pamiętamy też w tych dniach o innych, którzy zginęli w tej katastrofie, a przyczynili się do kultywowania pamięci o heroicznych czynach z 1944 roku - mówiła prezydent stolicy i wyliczała: prezesa Światowego Związku Żołnierzy AK Czesława Cywińskiego, sekretarza Rady Ochrony Pamięci Walk i Męczeństwa Andrzeja Przewoźnika, wiceministra kultury Tomasza Mertę oraz żołnierza AK Zbigniewa Dębskiego. Uczestnicy uroczystości brawami przyjmowali każde z tych nazwisk.

Minuta ciszy ku czci powstańców

Po prezydent Warszawy głos zabrał prezes Związku Powstańców Warszawy gen. Zbigniew Ścibor-Rylski. Podkreślał, że ówczesna "niespotykana w dziejach" solidarność przyczyniła się do odzyskania niepodległości w 1989 roku. - Pamiętajmy, że wtedy solidarność społeczna w Powstaniu była niespotykana, niespotykana w dziejach naszej ojczyzny. I ta solidarność zaowocowała, że w 1989 roku uzyskaliśmy wolną, niepodległą naszą ukochaną ojczyznę - mówił gen. Ścibor-Rylski podczas uroczystości w Parku Wolności przy Muzeum Powstania Warszawskiego.

Wyraził nadzieję, że w Muzeum będą się spotykać następne pokolenia - wnukowie, prawnukowie. - Jak długo będzie Polska istniała, tak długo będziemy świętować ten dzień wybuchu Powstania - oświadczył.

- Pamiętajmy o tym, że tu w muzeum kształtuje się młode pokolenie. Uczą się patrząc na te wszystkie eksponaty, oglądając filmy. Jest to wielka rzecz. Marzyliśmy o tym przez tyle lat. W 60. rocznicę było otwarcie tego muzeum. Pamiętamy wszyscy ten wzruszający moment. Dziś po sześciu latach znów już skromniejsza garstka, ale przybyła jednak z zagranicy - podkreślił.

Gen. Ścibor-Rylski uczcił pamięć powstańców minutą ciszy. -
Trudno na tym miejscu nie doznać wzruszeniaGen. Ścibor-Rylski
Trudno na tym miejscu nie doznać wzruszenia. Dlatego chciałbym, abyśmy te wspaniałe dziewczęta i chłopców uczcili minutą ciszy. Zasługują na to - podkreślił.

Jak dodał, "chyba każdy z nas, który jest tutaj w muzeum doznaje wzruszenia". - Miejmy siłę, odwagę, aby jeszcze przetrwać i przekazać te wartości najważniejsze, najdroższe nam - wolność, niepodległość, honor naszej ukochanej ojczyzny - zwrócił się do powstańców.

Odznaczenia

Uczestnicy Powstania Warszawskiego zostali odznaczeni przez pełniącego obowiązki prezydenta marszałka sejmu Grzegorza Schetynę Krzyżami Komandorskim z Gwiazdą, Oficerskimi i Kawalerskimi Orderu Odrodzenia Polski za wybitne zasługi dla Rzeczpospolitej.

Odznaczeni za wybitne zasługi dla niepodległości Rzeczypospolitej Polskiej, za działalność na rzecz środowisk kombatanckich oraz za osiągnięcia w pracy społecznej zostali: Krzyżem Komandorskim z Gwiazdą Orderu Odrodzenia Polski - Władysław Matkowski; Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski - Mieczysław Grudniak, Wacława Jurczakowska i Tadeusz Roszkowski; Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski - Antoni Chojdyński, Lilianna Drzewiecka, Janusz Kozłowski, Janusz Kuzka, Zdzisław Spuś, Halina Szwykowska i pośmiertnie Robert Drzewiecki.

Za wybitne zasługi dla niepodległości Rzeczypospolitej Polskiej odznaczono: Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski - Henryka Chruścickiego i Tadeusza Kellera oraz Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski - Jana Hernika, Wiktora Natansona, Ryszarda Piotrowskiego i pośmiertnie Bolesława Stańczyka.

(tbe, pp)

oceń
44
57
Podziel się

Czekamy na Twoje zgłoszenie!

Byłeś świadkiem lub uczestnikiem ważnego zdarzenia? Poinformuj Internautów o tym, co dzieje się w Polsce, na świecie, w Twojej okolicy!

Wyślij nam zdjęcie, film lub artykuł! Najciekawsze opublikujemy!


  • Skomentuj
  • WP.PL
  • FB

Korzystanie z komentarzy FB oznacza akceptację regulaminu

REGULAMIN
Ocena: 0 [0]
~PW [2010-07-31 18:49]

GDZIE JEST NASZA POLSKA MŁODZIEŻ ?
Kto organizuje Woodstock akurat w dniach, kiedy młodzież polska powinna być w Warszawie, by oddać hołd swym rówieśnikom, Powstańcom, którzy walczyli za wolność Ojczyzny ?! KTO JEST ZA TO ODPOWIEDZIALNY ? - personalnie !!!

odpowiedz

pokaż 4 ukryte odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~joszko brodziaty [2010-07-31 21:58]

Gdzie są winowajcy zniszczenia wawy?
Kto wydał rozkazy do powstania? Jak się nazywają ci zbrodniarze?

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~dobrodosz [2010-07-31 21:57]

Nie zgadzam się!
Ajednak poszla na marne,Panie Marszałku. I o tym winniśmy pamietać kazdego dnia. Wywołane zostalo przez paru oficerków, laknących wojaczki i orderów.Za to winni stanąc przed plutonem egzekucyjnym. Zburzono doszczętnie milionowe miasto, wytracono ponad 200 tys dzielnych,najszlachetniejszych ludzi, zniszczono dziela sztuki ,architektury,majątek wypracowany przez parę pokoleń naszych przodków.Wymordowano inteligencję.Fanaberia kilku kabotynów sprawila ze cierpieli niewinni ludzie.Coz to za doktryna wojenna gdzy po jednej stronie było setki tysiecy zabitych a po drugiej wróg poniósl straty w wysokości 790 żolnierzy? Kto takie walki prowadzi? Za taki rezultat- na zimno , rozumując strategią wojny- dowodcy staja przed plutonem.A tu czcze gadanie o o dzielnych dowodcach.To wprost nieprzyzwoite! Owszem tym ktorzy brali udział w walce -ludności cywilnej , dowodzaćym oddzialami i zolnierzą nalezą sie pomniki ,a tym ktorzy wywołali Powstanie tez pomnik ale HAŃBY !!!

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~hihotek [2010-07-31 21:57]

niestety daremna , zginęło tylu niewinnych ludzi
a wrzody którzy do powstania gonili siedzieli w Londynie

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Toncio [2010-07-31 18:27]

Sens Powstania Warszawskiego
Aniu, kimkolwiek jesteś odpowiadam Ci szczerze zakładając, że szczerze pytasz, a nie robisz tylko prowokację pod to, że powstanie było głupotą. Otóż jestem Warszawiakiem, historykiem i mniemam, że patriotą - więc jak widzisz lojalnie uprzedzam, że mimo chęci moje zdanie nie musi być obiektywne. Ale się postaram. Właściwie to żyję z tym pytaniem od bardzo dawna i co roku stawiam je sobie od nowa. A co roku dlatego, że co roku widzę inne oblicze Polaków. otóż dla mnie największą wartością i w tym sensie sensem powstania jest, to że pozostaliśmy Polakami - i to żadna martyrologia. Narody podbite i uciśnione muszą mieć symbole, które pozwalają im wytrwać w świadomości narodowej. Takimi są albo spektakularne sukcesy albo pamiętana przez pokolenia danina krwi w obronie tejże tożsamości. Cóż myślę, że masz świadomość, że ostatnio trafiło się Polakom kilka szczęśliwych takich bezkrwawych przypadków, które budują dumę narodową i tożsamość = Jan Paweł II i Solidarność. I dlatego tak bardzo ubolewam, że całe środowiska w Polsce poniewierają to co jest naszą wspólną wartością. Do pewnego stopnia i tragedia smoleńska powinna stać się narodowym symbolem hołubionym przez całe pokolenia - ale cóż draństwo bieżącej polityki depcze taki wspaniały narodowy mit. Otóż wracając do Powstania Warszawskiego - to właśnie jest jego największym sensem. Wszelkie doraźne "sensy" = militarny (wg mnie bez sensu), czy polityczny (wg mnie też nie wart tej daniny krwi), nawet jeśli kiedyś odgrywały jakąś rolę dla tej lub innej grupy Polaków - teraz przestały się liczyć. Pozostał tylko wspaniały symbol polskości i dlatego Aniu pamiętaj, aby go bronić i z żadnego powodu nie atakować. Bo ci co to robią to im bardziej czynią to pod szczytnymi hasłami tym bardziej są zakłamani i są wrogami polskości. A my mam nadzieję jesteśmy wciąż nieco więcej warci niż zaprzedane coca-coli najgłupsze dzikie plemię. Popatrz jak Amerykanie (USA) hołubią każde swoje święto i osiągnięcie i mimo walk politycznych żadna poważna siła nie poważy się tego pokalać, bo zaraz zostanie odrzucona przez społeczeństwo. A pod względem historii daleko Amerykanom do Polski. Ps. Sorki za "ojcowski" ton bo wcale nie jestem taki stary :-)

odpowiedz

pokaż 3 ukryte odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~M.Morąg [2010-07-31 14:29]

decyzja o powstaniu była tak mądra jak lądowanie w Smoleńsku
ten Schetyna chyba się czegoś naćpał .

odpowiedz

pokaż 7 ukrytych odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~uważny [2010-07-31 21:39]

nie zgadzam sie
Nie jestem warszawiakiem ani historykiem. Może dlatego moje myślenie jest skażone pragmatyzmem? Jak można czcić katastrofy (mam na myśli Powstanie Warszawskie i Smoleńsk - ale nie tylko)? To jest właśnie degenerowanie narodu. Takie święta robią z młodych bezradnych, nieżyciowych patałachów - bo wbija im w umysły, że najwięksi są ci, którym się nie udało, którzy "pięknie polegli" a właściwie pięknie popełnili samobójstwo. Dlatego w Polsce każdy, kto odniósł sukces dzięki własnej pracy jest oczerniany i nienawidzony, a wynosi się pod niebiosa tych, którzy niczego nie osiągnęli, zaprzepaścili wszystkie szanse - bo "oni tacy biedni"! Dopóki tak będziemy myśleć i takich postaw nauczać, do niczego nie dojdziemy. Pora powiedzieć prawdę: Powstanie Warszawskie było zbrodnią, powstańcy ofiarami (choć zachowania jednostek, częstokroć bohaterskie), dowództwo powinno zostać pośmiertnie zdegradowane. Zrzucanie winy na Rosję jest bez sensu - przecież dowództwo AK ani przez chwilę nie uważało ich za sprzymierzeńców; całe powstanie było w zasadzie przeciw Rosji. Usprawiedliwianie własnej klęski zachowaniem wroga jest kuriozalne, panie historyku. A co do przetrwania - czy nie lepiej Polsce powojennej przysłużyłyby się zabite w wyniku powstania kadry? Choćby nawet Stalin je później wytłukł - to skutek dla Polski byłby lepszy. Jak już gdybać - to może wtedy niezależność polityczną byśmy zyskali w 1948 (Austria) lub 1556 roku? A może bylibyśmy czymś w rodzaju Jugosławii - ale nam zabrakło tych 20000 żołnierzy AK, których nawet Stalin nie musiał zabić, bo sami popełnili samobójstwo rzucając się na resztki wojsk Hitlera.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~kp [2010-07-31 21:37]

JAK BYSCIE SIĘ CZULI GDYBY KTOS Z MAFII PUBLICZNIE
Was odznaczał ?

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
polak_patriota [2010-07-31 21:36]

Jak można o klęsce...
... mówić, że to zwycięstwo? A media promują Powstanie jako coś pozytywnego! Żałosne. Wszystkich powstańców należy postawić do kąta!

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Waldi [2010-07-31 21:31]

Czci się zbrodniczą decyzję dowództwa AK
o wybuchu powstania ? Wskutek tej decyzji zginęło ponad 200.000 Polaków i zniszczono stolicę Polski. A ci zbrodniarze do dzisiaj nie zostali rozliczeni.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~MASOCHIZM [2010-07-31 21:30]

STRATEGICZNIE KATASTROFALNE !
WYSTARCZYŁO BYĆ W GOTOWOŚCI NA WSZELKIE EWENTUALNOŚCI...

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~tomaszek [2010-07-31 21:06]

To czysta hipokryzja...... gdyby nie ich przywództwa wybujałe ambicje
dzisiaj Warszawa wygladałaby PRZEŚLICZNIE..... ze swoimi zabytkami...... a tak mamy co mamy w wyniku decyzji oszołomów politycznych..... nie mylić z patriotami.... bo walka w tym okresie wszedzie się rozgrywała ... czemu takiego zrywu nie było na dawnej galicji..... Kraków ...... a teraz ..... też zacofani politycznie w całym regionie.......

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~er [2010-07-31 20:21]

27 dni od wyborów...
To oznacza , że powstały 54 km autostrady, emeryci otrzymali znaczącą podwyżkę świadczeń, n-le ponad 30 % podwyżkę wynagrodzeń, studenci 50 % zniżki na przejazdy komunikacją, powodzianie otrzymali pomoc od tzw. rządu, no i najważniejsze, że obniżone zostały podatki, tanieje energia i gaz... Co na to polactwo...

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~ty [2010-07-31 20:20]

27 dni od wyborów...
To oznacza , że powstały 54 km autostrady, emeryci otrzymali znaczącą podwyżkę świadczeń, n-le ponad 30 % podwyżkę wynagrodzeń, studenci 50 % zniżki na przejazdy komunikacją, powodzianie otrzymali pomoc od tzw. rządu, no i najważniejsze, że obniżone zostały podatki, tanieje energia i gaz... Co na to polactwo...

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Basia [2010-07-31 20:19]

Grzesiu, nie gadaj glupot
Ta ofiara byla nadaremna i kosztowala nas bardzo duzo. Zajmij sie lepiej hazardami a nie polityka bo sie do niej nie nadajesz

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Kate [2010-07-31 16:51]

Powstanie
Zupełnie nie rozumiem spekulacji. Daremna - niepotrzebna. Jak to niepotrzebna ? Jak mogli czuć się ludzie pod takim terrorem i w latach okupacji. A gdyby się udało ? A co w tym czasie zrobili Rosjanie ? Czekali sobie spokojnie, aż naziści nas spacyfikują . Polacy czekali na pomoc. Nawet zachód jej odmówił. To była hojna ofiara . Proszę Państwa, zginęło 80 % powstańców ! Ten kto tego nie docenia albo nie zna historii, albo jest egoistą i nie czuje się Polakiem .

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
~Anna [2010-07-31 20:02]

Juz prawie nie ma prawdziwych Polakow, wina ustroju
Kiedys ludzie za Polske oddawali zycie,ja ich szamuje. A dzis za pare zloty brat brata by zabil.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~hoze O-wiec [2010-07-31 17:24]

Codziennie powinniśmy czcić pamięć ponad 250 tyś. Warszawiaków
którzy zginęli przez garstkę " napaleńców ". Ci ludzie chcieli żyć. Cześć ich pamięci.

odpowiedz

pokaż 2 ukryte odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~ena [2010-07-31 19:47]

Hipokryta
Schetyna - hipokryta, jak reszta ferajny z Tuskiem i Jomorowskim na czele.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~grabarz [2010-07-31 19:46]

PO-CMENTARNA MAFIA
Ty lepiej POwiedz o której na cmentarzu ????

odpowiedz

Szukaj w serwisie

reporter wp24 chcę wyslać

Zrobiłeś unikalne zdjęcie,
napisałeś ciekawą
wiadomość?

Wyślij je do nas lub załóż
własne konto, na którym
je opublikujesz.

Najlepsze materiały
publikujemy na stronie głównej serwisu.

Ostatnio dodane przez reporterów WP24

Pogoda długoterminowa materiał foto Pogoda długoterminowa dodane przez: Internauta WP24
Prognoza pogody materiał foto Prognoza pogody dodane przez: Internauta WP24

więcej

Sonda

Jaki prezent dasz swojej Mamie?

liczba oddanych głosów: 577