więcej

"Polacy mnie znieważyli" - Brytyjczyk wściekły na straż.

PAP, wp.pl | aktualizacja 2010-09-07 (17:11)

fot. PAP / Leszek Szymański

opinie
drukuj

W warszawskim sądzie zapowiada się precedensowy proces. Brytyjczyk, praktykujący sikh, pozwał straż graniczną za naruszenie uczuć religijnych. Na lotnisku Okęcie kazano mężczyźnie zdjąć do kontroli turban - przedmiot szczególnej czci sikhów. - To tak, jakby komuś innemu kazano rozebrać się na ulicy do naga - tłumaczy Wirtualnej Polsce dr Adam Bodnar, prawnik z Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka.

Shaminder Puri jest obywatelem Wielkiej Brytanii pochodzenia hinduskiego. W latach 60. studiował w Polsce i dobrze posługuje się polskim językiem. Jest ekspertem wielu międzynarodowych organizacji i stowarzyszeń. W latach 90. był dyrektorem unijnego programu finansowego.

Chciałbym, aby moja sprawa doprowadziła do należytego poszanowania praw wszystkich sikhówShaminder Puri
W zeszłym roku na Okęciu, podczas kontroli bezpieczeństwa, został poproszony o zdjęcie z głowy turbanu. - Zdarzyło mi się to po raz pierwszy od 40 lat, nigdy wcześniej nie spotkało mnie coś takiego na żadnym lotnisku na świecie - podkreślił w specjalnym oświadczeniu.

Dr Bodnar zaznacza, że na lotniskach w Wielkiej Brytanii przewidziana jest specjalna procedura, która obejmuje wyznawców sikhizmu. Zdjęcie turbanu jest traktowane jako ostateczność. Najpierw mężczyzna przechodzi standardowe punkty, jak wykrywacz metalu itp. Dopiero gdy coś będzie budziło zaniepokojenie strażników, zostanie poproszony o odkrycie głowy. Na Lotnisku im. Chopina sikhowi od razu kazano zdjąć turban. Przez wyznawców sikhizmu takie żądanie uznawane jest za publiczną zniewagę.

Puri został ukarany 500 zł grzywny za "niestosowanie się do poleceń funkcjonariuszy" i "utrudnianie kontroli bezpieczeństwa".

Kontrola na bramce

Z relacji Shamindera Puri wynika, że przed bramką kontrolną odłożył laptopa, teczkę, kurtkę, pasek, zegarek, buty i wszelkie inne metalowe przedmioty. Przeszedł przez bramkę w bieliźnie, spodniach, koszuli i turbanie. Choć alarm nie odezwał się, funkcjonariusz straży granicznej kazał mu zdjąć turban.

Sikh próbował tłumaczyć, że nie pozwalają na to względy religijne i zaproponował, by jego turban poddać kontroli manualnej. Strażnik ponowił jednak żądanie. Miało chodzić o to, by sprawdzić, czy w zwojach turbanu nie ma ukrytych materiałów wybuchowych. Lotniskowe procedury na świecie pozwalają sprawdzić to w ten sposób, że sikhowie własnymi rękami dotykają nakrycia głowy, a strażnik specjalnym czujnikiem sprawdza potem dłonie.

Interwencja u ambasadora

Shamindera Puri interweniował w tej sprawie m.in. u ambasadora RP w Indiach, komendanta głównego Straży Granicznej i w innych instytucjach - praktyka jednak nie zmieniła się.

Z tych przyczyn Shaminder Puri postanowił pozwać straż graniczną do sądu okręgowego w Warszawie. Zachowanie funkcjonariuszy straży granicznej uznał za naruszające jego godność i wolności religijne. Domaga się przeprosin, nakazania Straży Granicznej stosowania praktyk zgodnych z normami innych państw UE, respektujących godność sikhów, oraz 30 tys. zł na rzecz fundacji pomagającym dzieciom chorym na białaczkę Ex Animo.

-
Nie chodzi nam o to, by za każdym przedkładać tożsamość religijną i uczucia religijne nad kwestie bezpieczeństwa na lotniskachdr Adam Bodnar, prawnik i ekspert Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka
Nie chodzi nam o to, by za każdym przedkładać tożsamość religijną i uczucia religijne nad kwestie bezpieczeństwa na lotniskach - zaznacza Bodnar. Jednak, zdaniem eksperta, w tym konkretnym przypadku zachowanie straży granicznej było niewłaściwe. - Ta ostateczność powinna nastąpić po wyczerpaniu innych środków.

Prawa sikhów

Pozew został przesłany do sądu przez reprezentującą sikha pro bono kancelarię prawną Wardyński i Wspólnicy. Wspiera ich Helsińska Fundacja Praw Człowieka. - Chciałbym, aby moja sprawa doprowadziła do należytego poszanowania praw wszystkich sikhów, coraz częściej odwiedzających Polskę lub w niej mieszkających. Aby funkcjonariusze SG nauczyli się, jak właściwie postępować z osobami noszącymi turban. Z przerażeniem stwierdziłem, że z innymi sikhami Straż Graniczna postępuje tak samo - powiedział Shaminder Puri.

- Zanim funkcjonariusze SG nakażą jakiemukolwiek sikhowi zdjąć turban, to powinni wykorzystać wszelkie możliwości kontroli. Jeżeli użycie skanerów oraz kontrola manualna nie wyeliminują zagrożeń, dopiero wtedy można żądać zdjęcia turbanu - w ostateczności - podkreśla Karolina Rusiłowicz z HFPC.

Przepisy ochrony lotnictwa

Fundacja Helsińska prowadziła w tej sprawie szeroką korespondencję z SG. "Nakrycie głowy w postaci turbanu składa się z wielu zwojów materiału, tworzących przedmiot na tyle masywny i wielowarstwowy, iż z łatwością może posłużyć do ukrycia plastikowych noży, niemetalowych elementów urządzeń wybuchowych i innych rzeczy mogących stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu lotniczego" - napisała Straż Graniczna.

Zaznaczono też, że zgodnie ze stanowiskiem Urzędu Lotnictwa Cywilnego "przepisy z zakresu ochrony lotnictwa cywilnego nie przewidują możliwości odstępstw od poszczególnych elementów kontroli ze względu na noszone przez podróżnych nakrycia głowy".

Kiedy rozwiązanie?

Zdaniem Bodnara proces wcale nie musi zakończyć się w sądzie. Strony mogą porozumieć się wcześniej. Jeśli jednak sprawa trafi na wokandę, pierwszego posiedzenia można się spodziewać za 4-6 miesięcy.

W opinii eksperta Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka pozew skierowany przez Shamindera Puri ma duże szanse na pozytywne rozpatrzenie przed polskim sądem.

Czym jest sikhizm?

Sikhizm jest kompilacją islamu i hinduizmu. Z islamu pochodzi nieposiadający żadnego wizerunku ani wcieleń Bóg, który jednak ma "miliony imion"; z hinduizmu - praktyki medytacyjne, wiara w możliwość uzyskania bezpośredniej łączności z Bogiem poprzez medytację, wiara w reinkarnację. Liczba wyznawców tej religii na świecie wynosi, według Wikipedii, ok. 24 milionów.
oceń
2
5
Podziel się

Czekamy na Twoje zgłoszenie!

Byłeś świadkiem lub uczestnikiem ważnego zdarzenia? Poinformuj Internautów o tym, co dzieje się w Polsce, na świecie, w Twojej okolicy!

Wyślij nam zdjęcie, film lub artykuł! Najciekawsze opublikujemy!


  • Skomentuj
  • WP.PL
  • FB

Korzystanie z komentarzy FB oznacza akceptację regulaminu

REGULAMIN
Ocena: 0 [0]
~Negat [2010-09-07 16:30]

Nie popadajmy w paranoję.
Nie przesadzajmy z tą tolerancją, bo popadniemy w przesadyzm niedługo zażądają by nie jeść wołowiny bo z krowy a dla nich to święte zwierzę. Trudno by celnik znał wszystkie religie świata a w turbanie jak nic może być C4 lub inny materiał wybuchowy-więc będąc w naszym kraju musi się liczyć z tym że szanujemy światopogląd innych natomiast względy bezpieczeństwa to względy bezpieczeństwa - księżą też każą wyskakiwać z sułtanny przy kontroli granicznej i nikt z tego nie robi afery. Nadto jesteśmy w Polsce więc stosujemy prawo obowiązujące na terytorium Rzeczypospolitej nie jakieś koraniczne bzdety.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Negat [2010-09-07 16:30]

Nie popadajmy w paranoję.
Nie przesadzajmy z tą tolerancją, bo popadniemy w przesadyzm niedługo zażądają by nie jeść wołowiny bo z krowy a dla nich to święte zwierzę. Trudno by celnik znał wszystkie religie świata a w turbanie jak nic może być C4 lub inny materiał wybuchowy-więc będąc w naszym kraju musi się liczyć z tym że szanujemy światopogląd innych natomiast względy bezpieczeństwa to względy bezpieczeństwa - księżą też każą wyskakiwać z sułtanny przy kontroli granicznej i nikt z tego nie robi afery. Nadto jesteśmy w Polsce więc stosujemy prawo obowiązujące na terytorium Rzeczypospolitej nie jakieś koraniczne bzdety.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~brat paździeża [2010-09-07 14:30]

Pod tą czapką
to on mógł przemycić nawet skrzynke granatów i moździeż.Dobrze że go sprawdzili, przecież to nie naturalne nosić plecak na głowie.

odpowiedz

pokaż 3 ukryte odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~donek [2010-09-07 16:25]

tak należy sprawę załatwić
jak niemcy z rokitą i to by było na tyle

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Skała [2010-09-07 16:24]

Dobrze zrobiono
Tu jest terytorium Polski i należy się stosować do poleceń służby a jak się nie podoba to mógł zostać cofnięty.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Copernicus viva! [2010-09-07 16:23]

Glowa Do Wycierania
Zgadzam sie z toba Mich.Polax to najdurniejszy narod w Europie.Nie wiem jakim cudem maja tu jeszcze taki kawal ziemi.Przez swoja glopote i to niedlugo straca tak jak stracili godnosc.Kible tylko potrafia szorowac w U.K a wszystko co wezma w swe lapy zaraz zepsuja.Wszystkich dookola nienawidza.Zydow,czarnych,czerwonych,ufolodkow,sekcjarzy i homosow.Najbardziej jednak chyba nienawidza jak jest dobrze...

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~gość [2010-09-07 16:22]

Zgoda, nie zawsze SG zachowuje się należycie,
ale w tym konkretnym wypadku mieli rację. Co jest ważniejsze: uczucia religijne JEDNEGO człowieka odmiennej kultury, czy bezpieczeństwo STU innych?

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Staś [2010-09-07 16:22]

Popieram naszą ochronę granic
Niech dziad spada. Niech poskarży się swojej Kali. Niech podziękuje że miał okazję przewietrzyć czerep.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Prawdziwy Polak [2010-09-07 16:22]

Tu jest kraj KATOLICKI
rzadne turbany nie powinny miec tu wejścia! Co by zrobili ze mną w Afganistanie jakbym tam pojechał na lotnisko !

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
komarrek26 [2010-09-07 16:20]

Cchieliście uczuć religijnych? No to macie!
Licze na więcej takich spraw może wreszcie ktoś przejrzy na oczy.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~AZJA [2010-09-07 16:19]

JEŚLI JESTEŚ W DANYM PAŃSTWIE
POWINNEŚ SIĘ PODDAĆ PRAWU TEGO PAŃSTWA.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
metro66 [2010-09-07 16:18]

U Fryzjera też
tych szmat nie zdejmuje?

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~AZJA [2010-09-07 16:18]

JEŚLI JESTEŚ W DANYM PAŃSTWIE
POWINNEŚ SIĘ PODDAĆ PRAWU TEGO PAŃSTWA.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~AZJA [2010-09-07 16:18]

JEŚLI JESTEŚ W DANYM PAŃSTWIE
POWINNEŚ SIĘ PODDAĆ PRAWU TEGO PAŃSTWA.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Gunfighter [2010-09-07 16:15]

Brytyjczyk w turbanie... to na pewno jest Brytyjczyk czy tylko Sikh mieszkający w UK.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~P. [2010-09-07 16:14]

Trzeba
było się ubrac jak człowiek.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~cavell [2010-09-07 16:11]

zniewazenie?
Do muzeum Watykanskiego nie moze wejsc kobieta z odslonietymi ramionami, W krajach arabskich kobiety nie moga publicznie pokazywac sie z odkrytymi nogami(spodniczka lub szorty. Mozna sie dostosowac? WIec przestancie pier....c bzdury. We Francji dziewczyny wyznajace islam w publicznych szkolach nie moga "wystepowac" w swoich tradycyjnych strojach, a wUS nie wydadza prawa jazdy kobiecie (muzulmance) jezeli nie zdejmie do wykonania fotografii "nakrycia glowy" ktore zakrywa cala twarz . I to tez zniewazenia ? Szczegolnie w takich miejscach jak lotniska,w punktach kontroli sa pewne priorytety i bez wzgledu na wyznawana religie przepisy dot.kontroli powinny byc egzekwowane w cajej rozciaglosci, nawet jezeli zachodzi tylko cien podejrzenia...

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Natasha [2010-09-07 16:10]

No to powodzenia w sadzie...
... w polskim sadzie.....

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Marek [2010-09-07 16:10]

zdjąć turban to tak jak ktoś inny do naga???
bo są równi i równiejsi? w tym kraju obowiązują pewne zasady, jeśli ktoś ich nie chce przestrzegać TO DO DIABŁA Z NIM!

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Kristel [2010-09-07 16:08]

Turban
Ja również uważam że przybywając do obcego kraju trzeba respektowac obyczaje tego kraju. Naszym kobietom tez kaza nakrywac ramiona, lub ubrac sie przy zwiedzaniu w ich kraju,

odpowiedz

Szukaj w serwisie

reporter wp24 chcę wyslać

Zrobiłeś unikalne zdjęcie,
napisałeś ciekawą
wiadomość?

Wyślij je do nas lub załóż
własne konto, na którym
je opublikujesz.

Najlepsze materiały
publikujemy na stronie głównej serwisu.

Ostatnio dodane przez reporterów WP24

Pogoda długoterminowa materiał foto Pogoda długoterminowa dodane przez: Internauta WP24
Prognoza pogody materiał foto Prognoza pogody dodane przez: Internauta WP24

więcej

Sonda

Jaki prezent dasz swojej Mamie?

liczba oddanych głosów: 565