więcej

Wspólny zespół śledczy ws. katastrofy? "Niemożliwe".

PAP | dodane 2010-04-26 (18:50)
drukuj

Nie ma prawnej możliwości powołania wspólnego polsko-rosyjskiego zespołu śledczego prowadzącego postępowanie w sprawie katastrofy w Smoleńsku - uważa Prokuratura Generalna (PG). O możliwość utworzenia takiego zespołu zapytał PG minister sprawiedliwości.

-
Poprosiłem prokuratora generalnego o rozważenie, czy może w tej sytuacji nie byłoby dobrym wyjściem powołanie wspólnego zespołu śledczegoKrzysztof Kwiatkowski
Poprosiłem w poniedziałek prokuratora generalnego o rozważenie, czy może w tej sytuacji nie byłoby dobrym wyjściem powołanie wspólnego zespołu śledczego - powiedział minister sprawiedliwości Krzysztof Kwiatkowski.

Krzysztof Kwiatkowski podkreślił, że decyzja w tej sprawie należy wyłącznie do Andrzeja Seremeta. Minister dodał, iż kiedy pełnił jeszcze funkcję prokuratora generalnego powołał do jednego ze śledztw wspólny polsko-szwajcarski zespół śledczy.

Rzecznik Prokuratury Generalnej prok. Mateusz Martyniuk powiedział, iż nie ma prawnej możliwości powołania takiego wspólnego zespołu. Jak dodał, kwestie te regulowane są przez umowy dwustronne i wobec różnych państw możliwości powoływania takich zespołów wyglądają odmiennie.

Jak mówi Kodeks postępowania karnego, pomoc prawna w postępowaniu przygotowawczym między polskimi organami uprawnionymi do prowadzenia tego postępowania oraz właściwymi organami innego państwa może polegać na wykonywaniu czynności śledztwa w ramach tzw. wspólnego zespołu śledczego. Musi na to jednak zezwalać odpowiednia umowa międzynarodowa.

Obecnie śledztwo w sprawie katastrofy prowadzą Rosjanie, polscy prokuratorzy uczestniczyli w czynnościach procesowych prowadzonych w Rosji po katastrofie. Niezależnie od śledztwa rosyjskiego już 10 kwietnia Wojskowa Prokuratura Okręgowa w Warszawie wszczęła własne śledztwo w sprawie. Na początku przyszłego tygodnia prokurator generalny Andrzej Seremet ma pojechać do Moskwy, by osobiście ustalić sposób realizacji wniosków polskiej prokuratury o pomoc prawną Rosji, w których wnosi się o przekazanie dowodów jej śledztwa w sprawie katastrofy pod Smoleńskiem.

Jednocześnie Martyniuk przypomniał, iż polska strona prowadziła śledztwo po katastrofie białoruskiego Su-27 podczas Air Show w Radomiu. Wówczas polska Wojskowa Prokuratura Okręgowa w Warszawie w grudniu ubiegłego roku umorzyła postępowanie "ze względu na śmierć sprawcy". Wtedy w oparciu o umowę międzynarodową między Polską i Białorusią centralne organy prokuratury Białorusi zwróciły się do polskiej prokuratury o kopie materiałów z tego postępowania.

- Kiedy zostanie zakończony etap wstępny postępowania i prokuratura poczyni istotne ustalenia, będą przekazywane dalsze informacje na temat śledztwa dotyczącego smoleńskiej katastrofy - dodał Martyniuk.

Martyniuk informował wcześniej, że na początku przyszłego tygodnia prokurator generalny Andrzej Seremet pojedzie do Moskwy, by osobiście ustalić sposób realizacji wniosków polskiej prokuratury o pomoc prawną Rosji, w których wnosi się o przekazanie dowodów jej śledztwa w sprawie katastrofy pod Smoleńskiem. - Chodzi o to, by wyniki pomocy prawnej były w maksymalnym stopniu przydatne w naszym postępowaniu - powiedział rzecznik.

Komisja obrony narodowej ma w czwartek wysłuchać informacji prokuratora generalnego o postępowaniu w sprawie katastrofy. Jak powiedział członek komisji Mieczysław Łuczak (PSL), zwróciła się ona do prokuratora generalnego o przedstawienie takiej informacji.

W zeszłym tygodniu prokurator generalny nie chciał mówić o treści zapisów czarnych skrzynek prezydenckiego samolotu. Te dowody są obecnie w dyspozycji rosyjskich prokuratorów, prowadzących śledztwo w sprawie katastrofy prezydenckiego TU 154-M. Andrzej Seremet tłumaczył, że główne śledztwo w sprawie katastrofy prowadzone jest przez rosyjską prokuraturę.

Zapis z czarnych skrzynek powinien trafić do Polski w ciągu dwóch tygodni. Prokuratura wojskowa podkreśla, że porządkowanie wraku samolotu oraz rzeczy należących do pasażerów odbywało się w asyście przedstawiciela strony polskiej - oficera ABW lub prokuratora.

Samolot Tu-154 wiozący delegację na uroczystości zbrodni katyńskiej rozbił się 10 kwietnia w Smoleńsku przy próbie lądowania. W katastrofie zginęło 96 osób - wśród nich prezydent Lech Kaczyński z małżonką, parlamentarzyści, najwyżsi dowódcy wojska, duchowni i przedstawiciele rodzin polskich obywateli pomordowanych przed 70 laty w Katyniu.


(tbe)

oceń
15
65
Podziel się

Czekamy na Twoje zgłoszenie!

Byłeś świadkiem lub uczestnikiem ważnego zdarzenia? Poinformuj Internautów o tym, co dzieje się w Polsce, na świecie, w Twojej okolicy!

Wyślij nam zdjęcie, film lub artykuł! Najciekawsze opublikujemy!


  • Skomentuj
  • WP.PL
  • FB

Korzystanie z komentarzy FB oznacza akceptację regulaminu

REGULAMIN
Ocena: 0 [0]
~Veda [2010-04-26 21:45]

Kwiatkowski sie kompromituje
demagogicznymi bredniami. Myslalem ze ma wyksztalcenie prawnicze. I jakies rozumienie spraw. Niestety wczesniej byl prokuratorem. Jak Wassermann, czy Ziobro.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Janusz [2010-04-26 21:39]

Wspólny zespół śledczy ......
M A Ł C Z I ! R U K I P O S Z W A M ! Jeśli takie polecenie byście usłyszeli od Putina, to też zgodzilibyscie się na wszystko, a wszystko wskazuje, że tak mogło być, bo poziom kuglarstwa wokół tej tragedii "naszej strony" sięga już zenitu ???

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~xxxxxxxxx [2010-04-26 21:00]

Prawo miezynarodowe
Istnieje przeciez prawo miezynarodowe do ktorego trzeba tylko zajzec o ile sie nie pamieta !!!! Juz dawno powinna byc powolana KOMISJA MIEZYNARODOWA !!!!!!!

odpowiedz

pokaż 3 ukryte odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~coś wam powiem [2010-04-26 21:38]

pewne sytuacje
po prostu muszą się wydarzyć. I ta katastrofa była jedną z nich.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~madra [2010-04-26 21:36]

100 % MASZ RACJE

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~krakowianka [2010-04-26 21:33]

masz racje , to co sie dzieje jest bulwersujace. Najbardziej niepokojace jest zachowanie mediow.... Kto ich zastraszyl albo przeplacil? TVN i WP i zreszta wiekszac z nich o katastrofie nie mowi nic, o mozliwosci zamachu nawet nie wspomniano, Kaczynskiego rzucaja obelgami, i wszedzie tylko slychac o tej przyjazni z Rosja!!! Jaka przyjazn? Czy oni kiedykolwiek zrobili dla nas cos dobrego? Ludzie, ja mam 25 lat i juz drugiego dnia po katastrofie zastanawialam sie jak to mozliwe , zeby dzien po zakladano blad pilota. Zadnych analiz, nic....ale wiedzieli . Matactwo i tyle , a na PO juz nigdy glosu nie oddam. Gdzie nasz patriotyzm? Jak to jest , ze jak mieli chowac prezydenta na Wawelu to pojawialy sie protesty na ulicach , a jak nam wmawiaja bajki to siedzimy cicho? Ja w Polske wierze, i tak byc nie moze , zeby nam Rosja dyktowala warunki.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~gado [2010-04-26 21:28]

Do wszystkich zarzucających rządowi brak działania
A może powiecie co powinien zrobić rząd? najlatwiej powiedzieć, że nic nie robi niż coś zaproponować. Jeśli praawo stanowi tak a nie inaczej to co powinien zrobić rząd - łamać prawo międzynarodowe? a Może zagrozić Rosji, że zakręcimy im kurek z gazem i ropą, a może zagrozić zmasowanym atakiem naszej potężnej armii? macie jakieś inne propozycje? Może komisja międzynarodowa? problem jest tego rodzaju, że na taką komisję Rosjanie również muszą wyrazić zgodę, a jakoś nie wydaje mi się, aby NATO i USA ruszyły na wojnę z Rosją, aby wyjaśniać przyczyny śmierci prezydenta Polski i całej naszej delegacji. zresztą jak pokazała najnowsza historia golf jest dla amerykanów ciekawszy.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~realist [2010-04-26 21:26]

Tylko patrzeć jak Rosjanie zwrócą się do
NATO o powołanie niezależnej komisji, bo samolot był polski, wojskowy czyli natowski. A zaraz potem poproszą IATA o zbadanie przyczyn wypadku bo samolot poruszał się w międzynarodowych korytarzach powietrznych a piloci nie mieli niezbędnych certyfikatów lotnictwa cywilnego.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~a jednak [2010-04-26 20:06]

ZAMACH STANU !!!
Jeśli to nie był zamach stanu naszych spec służb w pPOrozumieniu z FGB to dlaczego zablokowano stronę która informuje że kilka godzin przed katastrofą w Smoleńsku pan Komorowski zamieścił orędzie o katastrofie?

odpowiedz

pokaż 2 ukryte odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~Zyga [2010-04-26 20:16]

PO to trup politryczny, cudaTuska skończyły się
Paliwo prawie 5 zł,prąd 045 gr,zarobki 900 zł/netto ,koniec drugiej obiecanej Irlandii

odpowiedz

pokaż 3 ukryte odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~f [2010-04-26 21:18]

oglądacie teraz TVP 1 ???
włączcie szybko

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~tom [2010-04-26 21:18]

Tylko całkowite ujawnienie rozmów może wyjaśnić sprawę.
Innej możliwości nie ma.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~smok wawelski [2010-04-26 21:18]

liczę na ruskich
może tylko dzięki temu dowiemy się choć trochę prawdy bo tak to tylko IPN nam zostaje

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~agata [2010-04-26 21:15]

NASI RZEKOMI EKSPERCI
W wypowiedzi w tvp 3 twierdzą że nie posiadają żadnej wiedzy bo nie znają zawartości czarnych skrzynek. A co z wypowiedzią na gorąco w tvp przeprowadzoną przez naszą reporterkę z osobą naprowadzająca nasz samolot który tłumaczył że Polacy nie rozumieli rosyjskich cyfr ? Jedynie p.gen.Polko mówił do rzeczy rzekomo

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~ktoś [2010-04-26 20:53]

Cuda
to co się dzieje w związku z katastrofą to są kpiny ... POlska tańczy jak jej Rosja zagra i tyle ,czemu nikt chociażby nie wspomniał o tym,że to mógł być zamach ,ale po co u nas takie rzeczy się nie wydarzają i to słowo należy do tabu....ginie tyle ważnych osób w państwie z głową państwa na czele i nikomu z naszego rządu nie padła taka myśl przez ich mądre wykształcone głowy,że to mógł być zamach??? Trochę dziwne a nawet bardzo dziwne .... gdyby to wydarzyło się w innym państwie pierwsze co byłoby brane pod uwagę, to zamach ,ale nie u nas w naszej "Irlandii" tutaj mamy wiele cudów z tym na czele,że coś nasz rząd za bardzo ufa rządowi rosyjskiemu - ciekawe dlaczego ?? i za bardzo się skamrali chyba Tusk z Putinem - nawet jakby się tak im przypatrzeć ,to są do siebie podobni ,ciekawe co ich tak razem zbliżyło do siebie ?? A swoją drogą to tylko u nas chyba tak jest,że dzieje się taka tragedia i nie możemy powołać międzynarodowej komisji do zbadania przyczyny katastrofy ,a co z tym,że należymy do NATO ????? z tego co mi wiadomym,zebrali się przedstawiciele NATO zaraz po katastrofie i mieli coś z tym robić ,ale sprawa ucichła .....wszystko to jest bardzo zastanawiające ..... A co do J.Kaczyńskiego to już się zaczęła na niego nagonka,piszą o nim wszędzie jakby on był jedynym kandydatem na to stanowisko ,czy innych nie ma do opisywania ,znów zaczyna się krwawa jatka na Kaczyńskiego .....wstyd panowie dziennikarze ...

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~loko [2010-04-26 21:13]

Odp.: TO NIE JEST PRZYPADEK!!!!
Naprawa i remonty w bratnich krajach samolotów.Mogą być różne w skutkach.Kiedyś wyremontowano łożysko w ZSRR wyjęto kilka wałeczków łożyska wału turbiny wiadomo wszystkim jak to się zakończyło.Niech jeszcze bratni kraj wyremontuje sejm na Wiejskiej. Jak by mi dali auto wroga do naprawy to szybkościomierz wskazywałby co innego a bryka sama by przyspiszyła.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~agata [2010-04-26 21:13]

NASI ŻEKOMI EKSPERCI
W wypowiedzi w tvp 3 twierdzą że nie posiadają żadnej wiedzy bo nie znają zawartości czarnych skrzynek. A co z wypowiedzią na gorąco w tvp przeprowadzoną przez naszą reporterkę z osobą naprowadzająca nasz samolot który tłumaczył że Polacy nie rozumieli rosyjskich cyfr ? Jedynie p.gen.Polko mówił do rzeczy

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~rds [2010-04-26 21:13]

Nie głosujcie na Bronka!!!!
PO nie zrobiło NIC, by wyjaśnic, co się stało!!!! I to jest partia rządząca? Pójdę zaglosuje na kogokolwiek tylko nie na B.K.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Nana [2010-04-26 21:13]

Eksperci a nie prokuratorzy
ten wypadek bada polsko rosyjska komisja ekspertow (MAK) i bardzo dobrze - na tym etapie nie ma miejsca dla prokuratorow. Ta komisja jest grupa bieglych w sprawie i bez jej analizy prokuratorzy NIC nie moga zdzialac. Czekac spokojunie nawiedzone i niecierpliwe jak dzieci polaczki

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Kolega [2010-04-26 19:31]

ŁGARSTWO!!!
Czym innym jest postępowanie KARNE (o popełnienie przestępstwa), a czym innym BADANIE PRZYCZYN KATASTROFY!!!!!!! W tej drugiej sprawie nie tylko nie ma przeszkód do powołania komisji międzynarodowej, ale są na to precedensy w nieporównywalnie mniejszych wypadkach!!! Wodę z mózgu robią! To już nie jest polski rząd.

odpowiedz

pokaż 6 ukrytych odpowiedzi

Szukaj w serwisie

reporter wp24 chcę wyslać

Zrobiłeś unikalne zdjęcie,
napisałeś ciekawą
wiadomość?

Wyślij je do nas lub załóż
własne konto, na którym
je opublikujesz.

Najlepsze materiały
publikujemy na stronie głównej serwisu.

Ostatnio dodane przez reporterów WP24

Pogoda długoterminowa materiał foto Pogoda długoterminowa dodane przez: Internauta WP24
Prognoza pogody materiał foto Prognoza pogody dodane przez: Internauta WP24

więcej

Sonda

Jaki prezent dasz swojej Mamie?

liczba oddanych głosów: 560