więcej

"Pojednanie polsko-rosyjskie możliwe jeszcze w tym roku".

PAP | dodane 2010-03-21 (10:35)
drukuj

Jeszcze w tym roku możliwe jest przygotowanie jednego, wspólnego dokumentu na temat pojednania polsko-rosyjskiego - zapowiada sekretarz Episkopatu Polski, bp Stanisław Budzik w wywiadzie. Duchowny podkreśla też, że zarówno 7jak i 10 kwietnia w Katyniu przedstawiciele Kościoła katolickiego i rosyjskiej Cerkwi będą się wspólnie modlić.

Według bp. Budzika niewykluczone jest, że z okazji uroczystości katyńskich doszłoby także do wizyty w Polsce patriarchy Kościoła prawosławnego w Rosji Cyryla. Byłaby to pierwsza wizyta oficjalna zwierzchnika Cerkwi prawosławnej Rosji w Polsce.

Sekretarz Episkopatu poinformował, że wizyta przewodniczącego Wydziału Stosunków Zewnętrznych Patriarchatu Moskiewskiego metropolity Hilariona, która nie doszła do skutku w lutym, jest planowana w pierwszej połowie maja, ale konkretna data nie została jeszcze ustalona.

Zaznaczył, że kwestia pojednania polsko-rosyjskiego wymaga cierpliwości, i przypomniał, że biskupi na ostatnim marcowym zebraniu wyrazili jednomyślne poparcie dla idei pojednania pomiędzy Polską a Rosją. - Dla księży biskupów idea pojednania jest rzeczywistym nakazem - nakazem płynącym z Ewangelii i historii, racją stanu Kościoła i narodu. Jednak musimy być w tej kwestii bardzo cierpliwi - powiedział bp Budzik.

Zastrzegł, że polsko-rosyjski dokument nie będzie rozwiązaniem wszystkich problemów, tylko byłby początkiem trwałego dialogu; sygnałem, że musimy budować na wspólnych fundamentach chrześcijańskich.

- Nasze narody bardzo wiele łączy, ponieważ nasze kultury i nasze tradycje narodowe wyrastają z chrześcijaństwa. I na fundamencie chrześcijaństwa początek takiego dialogu, początek procesu pojednania jest możliwy - uważa sekretarz Episkopatu.

Pytany, czy we wspólnym dokumencie będzie mowa o przebaczeniu, podobnie jak to miało miejsce w liście biskupów polskich skierowanym do biskupów niemieckich, bp Budzik odpowiedział: - Nie musimy dosłownie odwoływać się do tego tekstu, ale sprawa pojednania i przebaczenia jest ogromnie istotna, ma tak centralny wymiar teologiczny, że na pewno nie będzie można tego uniknąć. Musimy do tego dążyć.

Na pytanie, czy są planowane przez przedstawicieli obu Kościołów jakieś wspólne uroczystości w ramach obchodów 70. rocznicy zbrodni katyńskiej, sekretarz Episkopatu odparł: - Nie chcemy naszej drogi pojednania - zarówno Kościół katolicki w Polsce, jak i Cerkiew prawosławna w Rosji - zbytnio wiązać z tym, co w tej kwestii dokonuje się ze strony państwowej, gdzie pojawiają się nowe gesty polityczne. Nie chcemy stwarzać wrażenia, że inicjatywa obu Kościołów jest związana z polityką.

Sekretarz Episkopatu podkreślił jednocześnie, że jak co roku obchodom zbrodni katyńskiej będzie towarzyszyła modlitwa obu Kościołów.

Dodał, że i 7, i 10 kwietnia przedstawiciele Kościoła katolickiego i rosyjskiej Cerkwi prawosławnej będą wspólnie się modlić. - Natomiast szczegóły delegacji na tych oficjalnych obchodach nie są jeszcze do końca ustalone. W ramach wstępnych rozmów uznaliśmy, że jeżeli Kościół prawosławny zechce jakąś oficjalną delegację na wyższym szczeblu wysłać w tym roku do Katynia, to ze strony Kościoła katolickiego w Polsce podobna delegacja również zostanie wysłana - zaznaczył bp Budzik. Według informacji PAP prawdopodobne jest też uczestnictwo patriarchy Cyryla.

- Nie ulega wątpliwości, że sprawa zbrodni katyńskiej jest bardzo ważna w stosunkach polsko-rosyjskich, niemniej jednak nie chcemy tego procesu pojednania wiązać z procesem politycznym i akurat z tymi obchodami - podkreślił sekretarz Episkopatu.

(meg)

oceń
13
0
Podziel się

Przeczytaj też

Czekamy na Twoje zgłoszenie!

Byłeś świadkiem lub uczestnikiem ważnego zdarzenia? Poinformuj Internautów o tym, co dzieje się w Polsce, na świecie, w Twojej okolicy!

Wyślij nam zdjęcie, film lub artykuł! Najciekawsze opublikujemy!


  • Skomentuj
  • WP.PL
  • FB

Korzystanie z komentarzy FB oznacza akceptację regulaminu

REGULAMIN
Ocena: 0 [0]
~Polacy [2010-03-28 12:24]

My nie mamy...
My nie mamy co się pojednywać! Pojednaliśmy się w Bitwie pod Lenino!

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~J. [2010-03-22 19:40]

Co ty wiesz
Co Ty wiesz o moskalach i braterstwie. Nasączony jesteś katolickim jadem i nawet nie masz pojęcia jakimi przyjaciółmi potrafia byc Rosjanie . Gdybyś mieszkal na Syberii w skrajnych warunkach to jako polakowi życzyl bym Ci byś za sąsiadów mial Rosjan nie polaków . może wtedy byś przejżal na oczy. Ale i tak Ty wiesz lepiej . tylko nie zagryź sie w tej swojej nenawiści.

odpowiedz

pokaż 9 ukrytych odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~trw [2010-03-21 11:44]

pojednanie mozliwe,
ale nie w tym wieku,kto zaplaci za rzez pragi w 1794?chyba,ze na kremla szczycie zawisna polskie sztandary!

odpowiedz

pokaż 2 ukryte odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~kresowiak [2010-03-21 11:21]

ŻADNE POJEDNANIE Z BANDYTAMI Z KGB ......
i ich poplecznikami w Polsce ! Póki na Kremlu siedzą bandyci z KGB, żaden sąsiad nie może czuć się bezpiecznie !

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
~SZWEJK [2010-03-23 17:04]

NAJNOWSZA MIEDZYNARODOWKA
CHRZESCIJANIE WSZYSTKICH KRAJOW JEDNOCZCIE SIE !!!!!!!!!!!

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~sZWEJK [2010-03-23 17:03]

NAJNOWSZA MIEDZYNARODOWKA
CHRZESCIJANIE WSZYSTKICH KRAJOW JEDNOCZCIE SIE !!!!!!!!!!!

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~szwejk [2010-03-23 16:53]

czy chrzecijanie to chescijanie?
Tak, tak trzeba rozumiec chescijan. Nie wazne co i kto cos zlego zrobil , wazne kto umie wiecej przebaczyc - ten jest blizej chescijanstwa. A dlaczego to Putin nie moze modlic sie w cerkwi , cy to twoja cerkiew?

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~swój nacjonalitaryzm [2010-03-22 22:38]

Nienawidzę sztucznych i pustych gestów...
Jóź raz nasz Kościół KAT. przepraszał za nie swoje grzechy i do tej pory Germania nam "odpłaca" na arenie międzynarodowej. Gdzie, do "jasnej sutanny" w biblii jest o zbiorowym wybaczaniu i czy o takie pojednanie nam wolno wystąpić w imieniu pomordowanych?

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~tajga [2010-03-22 19:29]

Prędzej w tajdze uschną wszyskie drzewa
Moskal nigdy nie był dla Polaka bratem.

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
~NKWD [2010-03-22 09:47]

Pojednanie Polsko Ruskie !!!
Czy Polska da Ruskim kawałek terenu pod drogę na dojazd do Kaliningradu czego Ruski żądali od Polaków .czy odadzą nam zagrabione ziemie . czy przyznają się do ludobujstwa oficerów Polskich Putin obiecał że moskwa będzie znów mocarstwem jak kiedyś . Albo to wszystko nie warzne byle pojednanie A społeczenstwo mamy w D----pie

odpowiedz

pokaż 3 ukryte odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
kogito [2010-03-22 17:14]

I TYLKO ZGODA
Buduje pokój.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~cierp i żłop [2010-03-22 11:10]

Tak, tak, POjednanie możliwe jeszcze w tym roku.
Tusk jednak stawia twardy warunek: nie wpuszczenie prezydenta do Katynia.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~59 latek [2010-03-22 11:00]

klecha dał głos, powinienes łobuzie zgodnie z twoja religia od dawna kochac ludzi, wrogów jeszcze bardziej to co masz sie jednac. klechowskie pojednanie to zawsze skok na kase.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~tommek [2010-03-22 00:29]

Ani Jaruzelski ani Kwaśniewski ani Jan Paweł II nie pojednali nas
z Rosjanami i po szoku rządów Kaczorów musiał przyjść Tusk i pojednać się z Putinem

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
~linka [2010-03-22 10:15]

Pojednanie możliwe?
Pojednanie- tj.,za duże słowo. Porozumienie na kilku płaszczyznach jest możliwe, ale pojednanie? W Rosji nic nie jest rozliczone od rewolucji, dlatego trzymają swój naród w szczękościsku a nas przy okazji,bo nasze ludzkie losy są wplecione w ich poczynania. Zobaczcie, co jest u nas - marazm i chaos polityczny. Ludzie przedsiębiorczy, którzy zakładają swój biznes, głosują na lewicę. Oni nie wiedzą jeszcze,że są prawicą,że o ich sprawy lewica walczyć nie będzie. Oj! W jakich strasznych bólach rodzi się nasza demokracja.W powstałych partiach jest poplątanie z pomieszaniem tam mówi się o gałęzi Gowina itp.Partia albo jest prawicowa albo lewicowa i skończmy z tymi gałęziami. A gałąź Tuska jest prawicowa, czy lewicowa?Na czym niby miałoby być zbudowane to pojednanie? Może zacznijmy od początku, bo mieliśmy trzech prezydentów, którzy tańczyli "chocholi taniec".

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Polscy Patrioci [2010-03-22 00:48]

Jakie k...a pojednanie???
Myśmy się pojednali na Szlaku Bojowym od Lenino do Berlina!

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
~dziubek [2010-03-22 08:45]

Pojednanie
Znam Rosjan to bardzo dobry naród,szczery i gościnny,jedynie Polityka miesza te relacje i pokazuje stosunek jednego obywatela do danej nacji narodowej,tak się dzieje między Polską a Rosją ,Pan Prezydent Kaczyński pała nienawiścią do Rosji,a co Putin ma głowę skulić i przyznać rację,i tak dalej i tak dalej,a czy ktoś zapytał ile straciliśmy na handlu z Rosją przez te animozje i burdy polityczne,przecież wszystko szło na wschód,na kłótni zarobili kto;Niemcy,Francja,Anglia,cały zachód i Polska ma szanse aby odbudować współpracę i handel. Ja jako Polak jestem za pojednaniem i współpracą ,bo Moskal bardziej szczery od Germana,i tyle.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Polscy Patrioci [2010-03-22 00:48]

Jakie k...a pojednanie???
Myśmy się pojednali na Szlaku Bojowym od Lenino do Berlina!

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Polscy Patrioci [2010-03-22 00:48]

Jakie k...a pojednanie???
Myśmy się pojednali na Szlaku Bojowym od Lenino do Berlina!

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Polscy Patrioci [2010-03-22 00:48]

Jakie k...a pojednanie???
Myśmy się pojednali na Szlaku Bojowym od Lenino do Berlina!

odpowiedz

Szukaj w serwisie

reporter wp24 chcę wyslać

Zrobiłeś unikalne zdjęcie,
napisałeś ciekawą
wiadomość?

Wyślij je do nas lub załóż
własne konto, na którym
je opublikujesz.

Najlepsze materiały
publikujemy na stronie głównej serwisu.

Ostatnio dodane przez reporterów WP24

Pogoda długoterminowa materiał foto Pogoda długoterminowa dodane przez: Internauta WP24
Prognoza pogody materiał foto Prognoza pogody dodane przez: Internauta WP24

więcej

Sonda

Jaki prezent dasz swojej Mamie?

liczba oddanych głosów: 154