Strona główna serwisu
Leki bez recepty zabiły dwoje dzieci
Leki bez recepty zabiły dwoje dzieci

Leki bez recepty zabiły dwoje dzieci

Popularne leki bez recepty, pomagające dorosłym, mogą szkodzić dzieciom - ostrzega "Dziennik Polski", który podaje, że w ciągu sześciu miesięcy krakowski Ośrodek Monitorowania i Badania Niepożądanych Działań Leków zarejestrował 142 przypadki ciężkich skutków ubocznych, w tym dwa przypadki śmiertelne.
Aspiryna, polopiryna, pyralgina, diphergan i thiocodin - rodzice wciąż zapominają, że te leki nie nadają się do leczenia małych pacjentów. Liczba działań niepożądanych u dzieci wywołanych źle zastosowanymi lekami zwiększa się w okresie większej liczby zachorowań na przeziębienie i grypę. Od października ubiegłego roku do kwietnia, do uniwersyteckiego ośrodka monitorowania dotarły 142 zgłoszenia dotyczące małych pacjentów. Dwójka z nich zmarła.

Badania przeprowadzone przez CBOS na zlecenie "Reader's Digest" wykazały, że nawet 26% osób z wyższym wykształceniem podałoby dziecku aspirynę, gdyby miało ono gorączkę.

Preparaty kwasu acetylosalicylowego mogą wywołać u dziecka zespół Reye'a - rzadką, ale niebezpieczną chorobę powodującą nieodwracalne zmiany w ośrodkowym układzie nerwowym i wątrobie. Aspiryna u dzieci poniżej 12 roku życia może wywołać też drgawki, obrzęk warg i języka, duszność i zaburzenia oddychania - wymienia dr Jarosław Woroń z Ośrodka Monitorowania i Badania Niepożądanych Działań Leków.
PAP Zamieszczone na stronach internetowych portalu WP.PL materiały sygnowane skrótem "PAP" stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazami danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie, chronionych przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez WP.PL na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.

Pozostało znaków: 4000

REGULAMIN

Wszystkie (192)
Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
0
~MAMA 2008-09-23 (11:13) 1 godzinę i 14 minut temu

Bezpieczeństwo stosowania prometazyny (diphergan) w świetle polskich raportów spontanicznych Od maja br. nadesłano 3 raporty. Przypadek 1. U trzyletniego chłopca w drugiej dobie podawania preparatów Diphergan, syrop i Eurespal syrop w dawce dobowej odpowiednio 30 mg i 15 mg wystąpiła nadmierna senność i zaburzenia równowagi, które zakwalifikowano jako nieciężkie niepożądane działania leku. Po odstawieniu preparatów Diphergan i Eurespal objawy ustąpiły bez trwałych następstw. Związek przyczynowo-skutkowy określono jako prawdopodobny. Nie można jednoznacznie określić, czy działania niepożądane były spowodowane stosowaniem preparatu Diphergan czy Eurespal, czy też obu leków, ponieważ należą do grupy leków przeciwhistaminowych hamujących aktywność receptorów H1 i mają podobny profil działań niepożądanych. Jednocześnie z powodu ostrego zapalenia krtani i tchawicy chłopiec otrzymywał lek przeciwbakteryjny (Zinnat) oraz Ibufen, Tussipect syrop. Wykluczono udział tych leków w wystąpieniu opisanych działań niepożądanych. Przypadek 2. U siedmio - miesięcznej dziewczynki leczonej z powodu zakażenia górnych dróg oddechowych w pierwszej dobie podawania preparatu Diphergan syrop w dawce dobowej 5 mg wystąpiło zmniejszenie częstości ruchów oddechowych (bradypnoea), które zostało zakwalifikowane jako ciężkie działanie niepożądane leku. Bradypnoea ustąpiła bez trwałych następstw po odstawieniu leku. Związek przyczynowo-skutkowy określono jako prawdopodobny. Jednocześnie dziecko było leczone preparatem Hiconcil, którego udział w wywołaniu opisanego działania niepożądanego został wykluczony. Przypadek 3. U czteroletniej dziewczynki po około 30 minutach od podania preparatu Diphergan syrop w dawce 10 mg wystąpiła duszność. Po leczeniu Dexavenem podanym dożylnie i nebulizacji preparatem Berodual duszność ustąpiła bez trwałych następstw. Nie podawano kolejnych dawek Dipherganu. Związek przyczynowo-skutkowy określono jako prawdopodobny. Jednocześnie z powodu astmy dziecko długotrwale otrzymywało: Singulair 4, Zyrtec, Flixotide, Theopplus, których związek z wystąpieniem duszności wykluczono. Komentarz. Bradypnoea i duszność opisane w raportach 2 i 3 są objawami depresji ośrodka oddechowego, na których występowanie powołuje się FDA w wyżej opisanym ostrzeżeniu. W materiałach informacyjnych dla leków dopuszczonych do obrotu w Polsce jest wyraźnie sformułowane ostrzeżenie, aby nie stosować preparatów zawierających prometazynę u dzieci poniżej 2 roku życia. Ponadto w pkt. 4.4 ‘’Specjalne ostrzeżenia i specjalne środki ostrożności dotyczące stosowania” Charakterystyki Środka Farmaceutycznego preparatu Diphergan znajduje się informacja o możliwym związku między stosowaniem prometazyny a zespołem nagłej śmierci łóżeczkowej i bezdechem śródsennym niemowląt. Informacja zawarta w komunikacie FDA potwierdza możliwość wystąpienia tego ciężkiego

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
0
~takom 2008-09-23 (11:04) 1 godzinę i 23 minut temu

diphergan występuje też w tabletkach, może "rozsądni" rodzice podawali je dzieciom ???

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
0
~ools 2008-09-23 (10:53) 1 godzinę i 34 minut temu

Czytajcie ulotki a będzie ok.Co do aspiryny to dziwi mnie że mało kto wie że podajemy ją po 12 roku życia....mi przekazała to moja mama.

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
0
~sylwiak 2008-09-23 (10:52) 1 godzinę i 35 minut temu

to nieprawda, ze paracetamol zbija temperature do 38*. do 38* wcale nie powinno podawac sie lekow p/goraczkowych. no chyba ze dziecko reaguje drgawkami na 37,5* itp ale to juz inna historia. a po ibufenie i nurofenie - duzo wiecej dzialan niepozadanych, chociaz te leki sa bardzo skuteczne.

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
0
~ania 2008-09-23 (10:47) 1 godzinę i 40 minut temu

Nikt nie robi sobie z tego że powoduje autyzm

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Pokaż najnowsze odpowiedzi 2

Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
0
~szczepionka 2008-09-23 (10:46) 1 godzinę i 41 minut temu

Mogą powodowac autyzm i zmiany w mózgu, czym zdają się nie przejmowac nawet lekarze którzy wciskają je każdemu pod groźbą kary

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Pokaż najnowsze odpowiedzi 1

Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
0
~yesno 2008-09-23 (10:44) 1 godzinę i 43 minut temu

jest dobra do lutowania, zamiast kalafonii. Polecam.

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
0
momikaf 2008-09-23 (10:43) 1 godzinę i 44 minut temu

Tylko błagam, nie u Goździkowej!!! A reklamy TV tych wszystkich środków, powinny być ZABRONIONE! Kto słyszał, żeby ozdrowieć z grypy w ciągu nocy? A ludzie niestety w to wierzą...

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
0
~ula 2008-09-23 (10:39) 1 godzinę i 48 minut temu

ja również otrzymałam receptę dla 2,5 letniego dziecka na ten lek.

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
0
~mama 2008-09-23 (10:36) 1 godzinę i 51 minut temu

Pamiętam jak ok 10 lat temu przychodziły dary z zagranicy i tam bywał syrop dla dzieci - paracetamol. Byłam wtedy wolontariuszką i kazano nam to wyrzucać, bo wtedy w naszym kraju ten lek był zabroniony. Teraz jest powszechnie stosowany. Warto się nad tym zastanowić?! Czyżby nadprodukcja zachodnich koncernów farmaceutycznych? Trzeba też pamiętać,że Paracetamol może obniżyć temp. przy ok.38 st C Gdy dziecko ma wyższą, to szkoda czasu na paracetamol. Trzeba sięgnąć po Ibufen w syropku lub Nurofen. Pozdrawiam wszystkie Mamy :)

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
0
~qqłka 2008-09-23 (10:36) 1 godzinę i 51 minut temu

mogą wywołać zespół Reya jako że zawierają kwas acetylosulfacemidowy mogący uszkodziś korę mózgową lub wątrobę - bardzo delikatne zwłaszcza u dzieci tkanki... Dziwne że diphergan jest na tej liście, bo to najpopularniejszy antyhistamink, pozwalający dziecku przespać noć w czasie silnych infekcji z napadami kaszlu... I dostępny tylko na receptę, jakoś nie udało mi się go dostać w aptece bez recepty... więc info w tych artykułach są mocno naciągnięte. Wiadomo że wszystkie farmaceutyki należy stosować w odpowiednich dawkach i odpowiednio do stopnia zagrożenia zdrowia czy nawet życia i wszystkie leki mogą wywołać tzw. skutki uboczne... niezależnie od wieku pacjenta. Ale kto by czytał ulotki... często również lekarzy - przecież pomiędzy jedną a dwiema tabletkami nie ma wielkiej różnicy a może skuteczniej zadziała??? czy 5ml a 7ml dipherganu... Każdy lek może uczulić więc w razie wszelkich nieprzewidzianych reakcji organizmu należy natychmiast zgłosić się do lekarza i podać przyczynę... Wiecie ilu ludzi codziennie połyka jakieś leki, ile w tej grupie jest dzieci, ilu doznaje wstrząsów lub nawet umiera? Dobrze jest popatrzeć na pojedynczy przypadek a statystycznie, globalnie i czy ktoś wie z jakimi schorzeniami i powikłaniami byly akurat te dzieci? A co jeśli dziecko nie reaguje na dedykowane środki obniżające temperaturę i przez kilka dni jest faszerowane chemią która nie działa i wreszcie już dla ratowania przed ugotowaniem malucha podaję się mu aspirynę - i to jedynie działa?

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
0
~nadiaa 2008-09-23 (10:31) 1 godzinę i 56 minut temu

wystarczy przeczytać ulotke. a pozatym pyralginum jest wycofywany od kilu lat z wielu krajów m.in. z Wielkiej Brytani ( został juz wycofany ) ze względu na niebezpieczństwo stosowania.

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
0
~maskonur 2008-09-23 (10:30) 1 godzinę i 57 minut temu

Polacy leczą się sami, są mądrzejsi od lekarzy i farmaceutów. Byłm świadkiem niejednokrotnie jak w aptece pacjęci wykupujący leki chwalili się ile brali tabletek przeciw bulowych naraz. Uwagi farmaceutów na temat tego, że przedawkowywali leki, zbywali głupimi uśmiechami. Poprostu wiemy wszystko lepiej.

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Pokaż najnowsze odpowiedzi 2

Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
0
~aptekarz 2008-09-23 (10:28) 1 godzinę i 59 minut temu

Diphergan na Rp. Thiocodin bez. Jak ci aptekarze czepiają się wszystkowiedzących doktorów.

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
0
~mag 2008-09-23 (10:26) 2 godziny i 1 minutę temu

to jest tzw.psychoza strachu.Lepiej jest kierować społeczeństwem zastraszonym niż myślącym.Dalej bójcie się wszystkiego.Ty się boisz więc jak sugerują Ci coś to to wykonujesz a jak powiedzą ,że skok z 10 -tego piętra Cię uleczy to też skoczysz ?.Trzeba kożystać z umysłu i tylko od Ciebie zależy czy zachorujesz czy nie.Ja widziałam jak mój ojciec -lekarz od prawie 50lat -zaszczepił się przeciw grypie.Ciężko chorował miesiąc i się wyleczył z takich głupot.

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
0
~aptekarz 2008-09-23 (10:25) 2 godziny i 2 minuty temu

To już na Rp. doktorze. A Pan będzie dalej informował pacjentów, że bez? z komentarzem jacy ci aptekarze głupi.

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
0
~kasia 2008-09-23 (10:22) 2 godziny i 5 minut temu

No jednak Apap( nie mówię o wersji ze starym lekiem nasennym-czyli apap noc), jest trochę bezpieczniejszy niz aspiryna.

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
0
~manipulator 2008-09-23 (10:21) 2 godziny i 6 minut temu

nikt by tu nawet nie zajrzal. Mam wyzsze wyksztalcenie i nie wiedzialem ze nie mozna podawac dzieciom aspiryny (chociaz nie mowie ze bym podal). Dzieki za ta manipulacje! ;)

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
0
~pacjent 2008-09-23 (10:19) 2 godziny i 8 minut temu

trzeba czytać ulotki!!!

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
0
~Majka 2008-09-23 (10:18) 2 godziny i 9 minut temu

Moje dziecko też czasami wysoko gorączkuje, tylko pyralgina zbija dobrze gorączkę, ale należy pamiętać aby nie zbijać gorączki nie za wysokokiej tzn do 38,5 st. w zależności oczywiście od stanu i samopoczucia dziecka.

odpowiedz

zgłoś do moderacji