Strona główna serwisu
Część Śląska chce być Górna -​ będzie nowe województwo?
Część Śląska chce być Górna -​ będzie nowe województwo?

Część Śląska chce być Górna -​ będzie nowe województwo?

Ponad 100 zwolenników autonomii Śląska manifestowało w Opolu. Członkowie i sympatycy Ruchu Autonomii Śląska (RAŚ) przeszli spod Urzędu Wojewódzkiego na Rynek. Marsz Jedności Górnośląskiej zorganizowano prawie dokładnie w 90. rocznicę powołania Prowincji Górnośląskiej ze stolicą w Opolu.
Marsz wyruszył spod opolskiego Urzędu Wojewódzkiego. Uczestnicy manifestacji nieśli żółto-niebieskie flagi i transparenty, m.in. z napisem "Oberschlesien, Horni Slezsko, Górny Śląsk". Skandowali hasła: "Górnośląskie dwie stolice to Opole, Katowice" i "Autonomia rzecz wspaniała, bo Śląsk syty, Polska cała". Przebieg legalnej demonstracji usiłowało zakłócić kilkudziesięciu nacjonalistów z transparentem Obozu Narodowo-Radykalnego. Kontrmanifestanci wznosząc okrzyki "Śląsk opolski zawsze polski" próbowali zablokować marsz. Policja nie dopuściła do konfrontacji.

Oprócz promowania idei autonomii i utworzenia województwa górnośląskiego, manifestacja miała przypomnieć, że 14 października 1919 roku w ramach Prus utworzono Prowincję Górnośląską (Provinz Oberschlesien), podnosząc tym samym rangę rejencji opolskiej.

Według przedstawicieli Ruchu, obecny podział administracyjny jest efektem nazistowskiego (wojennego) i komunistycznego podziału administracyjnego Górnego Śląska. - Odrzucamy administracyjny podział Górnego Śląska na województwo opolskie i śląskie, który w naszej ocenie jest sztuczny. Wierzymy, że stworzenie regionu opartego na tradycji historycznej da podwaliny pod budowę spójnej tożsamości regionalnej i przyczyni się do odzyskania przez Górny Śląsk należnej pozycji wśród regionów Polski i Europy - powiedział przewodniczący regionu opolskiego Ruchu, Piotr Długosz.

Autonomiści postulują utworzenie województwa górnośląskiego, gdzie wojewoda urzędowałby w Opolu - historycznej stolicy Górnego Śląska - a władze samorządowe z marszałkiem - w Katowicach. Ich zdaniem, takie rozwiązanie przyniesie korzyści finansowe dla budżetu państwa i dla budżetów samorządów.

- Zniknie formalnie jedno województwo. Ziemie górnośląskie zostaną zjednoczone, a małopolskie ziemie należące do województwa śląskiego zostaną przyłączone do województwa małopolskiego. W krótkim okresie przysporzy to pewnych kosztów, związanych głównie ze zmianą nazwy, przeniesieniem biur i adresów. Długofalowo będą to jednak oszczędności na miarę jednej wojewódzkiej administracji rządowej i jednej samorządowej - argumentują autonomiści.

Po marszu odbyło się podpisanie umowy partnerskiej pomiędzy Ruchem Autonomii Śląska a organizacjami śląskich autonomistów z Niemiec i Wielkiej Brytanii. Stowarzyszenia w tych krajach zostały powołane przez mieszkających obecnie za granicą b. mieszkańców Śląska, sympatyków idei autonomii.
PAP Zamieszczone na stronach internetowych portalu WP.PL materiały sygnowane skrótem "PAP" stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazami danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie, chronionych przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez WP.PL na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.

Pozostało znaków: 4000

REGULAMIN

Wszystkie (497)
Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
0
~MIRAS 2009-10-19 (19:49) 10 godzin i 8 minut temu

nie dopuścilibyśmy byli województwem z kielcami zawłaszczyli nasze miasto i region ,zabrali nam województwo, pozabierali najlepsze rzeczy i teraz robią z nas wiochę . to teraz róbta sobie województwo ale bez nas .czas na stały rozwód.

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
0
~bogdan 2009-10-19 (14:42) 15 godzin i 15 minut temu

będzie samodzielnym wojewodztwem, a tu Opole

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
0
~Częstochowa 2009-10-19 (13:31) 16 godzin i 26 minut temu

Tylko 48 % obecnego pseudo "śląskiego" województwa leży na Śląsku. Trzeba jak najszybciej zmienić jego nazwę na Zachodniomałopolskie. Czas skończyć ze śląską okupacją zachodniomałopolskich ziem: Zagłębia Dąbrowskiego i Ziemi Częstochowskiej. Na tych ziemiach jest RDZENNA POLSKA. PRECZ ZE ŚLĄSKIMI OKUPANTAMI! CHCEMY BYĆ wreszcie WOLNI. Naszym regionalnym herbem jest BIAŁY ORZEŁ NA CZERWONYM TLE. A nie to cos co jest herbem PSEUDOwojewództwa. Stolicą Śląska jest Wrocław. A Katowice i Zielona Góra to skrajne graniczne miasta Śląska.

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Pokaż najnowsze odpowiedzi 1

Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
0
~Hanys 2009-10-19 (10:19) 19 godzin i 38 minut temu

Zastanawia mnie fakt zaciętości i zajadłości tych goroli . Co im przeszkadza województwo Górnośląskie ? Dlaczego są tak wrogo nastawieni do ludności ślaskiej. Można by tak stawiać tych pytań mnóstwo. Najlepiej by dla nas stworzyli obozy .Jak chcą wojny , to niech się zaciągną do Afganistanu.

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Pokaż najnowsze odpowiedzi 4

Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
0
~Krylu 2009-10-19 (10:02) 19 godzin i 55 minut temu

Jak sie komu nie podoba Śląsk w Polsce, to raus nach westen, za Odrę może sobie pojechać, droga wolna.

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
0
~Wicek 2009-10-19 (09:49) 20 godzin i 8 minut temu

i patrona przekrętów na Śląsku bardzo się niepodobają.

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
0
~l;imba 2009-10-18 (15:39) 14 godzin i 18 minut temu

widocznie Niemcy płacą za takie akcje ! ( ciekawe ile?)

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Pokaż najnowsze odpowiedzi 1

Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
0
~Alois 2009-10-18 (12:18) 17 godzin i 39 minut temu

Unsere Schwientochlowitz tak ma byc.A Gorole raus ?

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Pokaż najnowsze odpowiedzi 2

Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
0
~slonzok 2009-10-18 (12:11) 17 godzin i 46 minut temu

prowda jest tako ze slask mo dosc rzadow polski tego bajzlu i cwaniactwa polskiego ta polska niech sie cieszy ze dostali polowa slaska 21 roku a byla to ta polowa ktora byla bardziej uprzemyslowiono a ten przemysl rozwineli niemcy budowane byly mieszkania robotnicze zwane familoki do dzisioj tam mieszkaja byla to ta czesc gdzie znajdowalo sie wiecej hut i kopaln i to byl ten autonomiczny slask z którego polska czerpala zyski bez swojego wkładu bo dostala wszystko fertig bez budowy tego przemyslu bo tak by nie mieli o tym pojecia a drugo polowa byla dalej w niemczech tak min bytom zabrze gliwice racibórz do 45r

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Pokaż najnowsze odpowiedzi 2

Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
0
LUCIO 2009-10-18 (10:08) 19 godzin i 49 minut temu

w polsce będzie druga jugosławia to tylko kwestia czasu. czechy już czekają z pomocą militarną dla Górnego Ślonska.

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Pokaż najnowsze odpowiedzi 1

Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
0
~Szwejk 2009-10-18 (09:21) 20 godzin i 36 minut temu

To było by bardzo ładnie,żeby Śląsk stał się samorządnym i samodzielnym regionem,mogącym stanowić swoje prawo i mającym samodzielność władzy wykonawczej-jednak biorąc pod uwagę ustrój obecnie panujący w Polsce będący spuścizną systemu władzy PRL nigdy do tego nie dojdzie.Centrala będzie bronić swoich wpływów aby na temat wszystkiego co dotyczy Śląska (i nie tylko) mieć wyłączne prawo decyzji i pełnię władzy. Obecny ustrój to coś w rodzaju dyktatury centralistycznej czyli jakaś postać soclademokracji zcentralizowanej gdzie poszczególne regiony maja bardzo minimalne możliwości samodecydowania i traktowane są podmiotowo.Zupełnie innaczej jest w RFN gdzie jest to federalny związek landów . Musiałaby na stąpić jakaś rewolucja ale jest to mało prawdopodobne bo soclalpseudodemokratyczna centrala z przykrojoną pod swoje potrzeby ordynacją wyborczą trzyma się mocno- co prawda kapitalizm jest ale dorobek polityczny PRL jest wciąż żywy! Ponieważ na Śląsku brak jest obecności mniejszości niemieckiej w istotnym odsetku ludności a dominuje ludność napływowa o mentalności postpeerelowskiej uważam,że jakieś niepokoje społeczne ,czy ryzyko zdarzeń podobnych do tych bałkańskich można sobie włożyć miedzy bajki.

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Pokaż najnowsze odpowiedzi 1

Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
0
~Darkanzali 2009-10-18 (09:05) 20 godzin i 52 minut temu

Większość komentujących nie wie nawet czym jest autonomia. Wreszcie jest ktoś kto chce dać nam odpowiedzialność za własne sprawy, przyblizyć wladzę ludziom. A wy dajecie sobie tak łatwo wmówić, że Polska się rozpadnie. A kto wam to wmawia? Ten kto zarabia na centraliźmie czyli pasożytujący na naszym słabym samorzadzie politycy, którzy dziś prawie nic nie mogą, za nic nie odpowiadają ale diety biorą. Dluga droga przed Polakami zanim sami zaczną myśleć i zrozumieją tak jak Amerykanie, Niemcy, Brytyjczycy, Włosi, Hiszpanie i inni, że autonomia regionalna to coś normalnego, tańszego i efektywniejszego a w kupie to smród a nie siła.

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
0
~Leberr 2009-10-18 (08:27) 21 godzin i 30 minut temu

by nie było jak w Jugosławi

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Pokaż najnowsze odpowiedzi 1

Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
0
~Guten Nacht 2009-10-17 (23:27) 6 godzin i 30 minut temu

ale teraz jest i będzie zawsze Polski.

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
0
~Jorg 2009-10-17 (22:47) 7 godzin i 10 minut temu

80% uważa się za Polaków , 18% za Polskich Ślazaków i 2% za Niemców. O czym więc chcemy rozmawiać.ŚLĄSK JEST POLSKI.

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Pokaż najnowsze odpowiedzi 5

Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
0
~Kniprode 2009-10-17 (22:47) 7 godzin i 10 minut temu

Popieram w 100 % ROŚ - jestem synem ludzi którzy w latach 50 wbrew swojej woli z nakazu pracy trafili na Ślask (korzenie poznańsko-kresowe) ale skoro urodziłem się na Śląsku to powinienem zachowywa się jak Ślązak i we wszystkim naśladowac rodowitych Ślazaków a nie jakieś przybłędy z cenrtalnej Polski które przyjechały tu w latach 70 i zaczowują się jak najgorsza odmiana chadziaja. Śląsk górą.

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
0
~Bercik 2009-10-17 (22:43) 7 godzin i 14 minut temu

Ślązacy to więksi patroici niż Polacy z innych regionów.

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
0
~Górny Ślonzok 2009-10-17 (22:29) 7 godzin i 28 minut temu

Zaś z drugi strony szkoda mi Polokow,skond bydom czerpać korzyści i kogo bydom wyzyskiwać?,ale " Polok potrafi ".Jeszcze bych zapomnioł Opawa (Tropau), Ostrawa to też Górny Ślonsk.Polocy biercie przikład z Piłusudckiego,kiery, nie chcioł Górnego Ślonska,bo był inteligyntny i rozumioł,że tam niy miyszkajom Polocy..

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
0
~limo 2009-10-17 (21:45) 8 godzin i 12 minut temu

mieszkam na śląsku i jestem Polakiem , a jak ktoś naprawdę zagrozi mojemu poczuciu bezpieczeństwa to pogonie , 4 powstanie ale tym razem to zwycięskie bedzie ( nie martwię sie o zwyciestwo , rodowici to cykorki luzik)

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Pokaż najnowsze odpowiedzi 5

Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
0
~Kuba 2009-10-17 (20:45) 9 godzin i 12 minut temu

od kilku lat, że powstanie tu odrębne państwo a nie województwo, podległe rządowi w Brukseli. Tak, tak po to jest ta cała unia.

odpowiedz

zgłoś do moderacji