więcej

Balcerowicz apeluje do rządu.

Fakt  Fakt | dodane 2010-07-28 (08:18)

fot. newspix.pl

opinie
drukuj

Apeluję do rządu i do parlamentu, aby ograniczać wydatki, wprowadzać w życie reformy, dzięki którym więcej ludzi będzie pracowało, szybciej odpolityczniać naszą gospodarkę, a nie brnąć w jej nacjonalizację - pisze prof. Leszek Balcerowicz.

Michał Boni zapowiedział, że rząd zastanawia się nad ewentualną podwyżką podatków w przyszłym roku. Nie podał konkretów i zapowiedział, że trwa praca nad założeniami budżetu na przyszły rok. Po ich ujawnieniu dowiemy się więcej.

Trzeba podkreślić, że Polska już ma ogromne podatki: PIT, CIT, VAT oraz te w postaci rozmaitych "składek" tak wysokie podatki bynajmniej nie pomagają polskiej gospodarce, a są dla niej balastem.

Podatki są wysokie, bo skądś trzeba brać środki na pokrycie naszych ogromnych wydatków budżetowych. Wydatki te są tak duże, że mimo wysokich podatków w zastraszającym tempie rośnie nam dług publiczny, w 2009 roku zwiększył się o 100 mld zł. I nie jest to dług, który spada na barki mitycznego państwa, ale przeciętnego obywatela.

Jeżeli zależy nam na długofalowym rozwoju gospodarki, powinniśmy się skupić na ograniczeniu wydatków publicznych. Co więcej, można je ograniczyć tak, by jednocześnie ożywić gospodarkę. Najlepszym na to sposobem jest zaktywizowanie zawodowe jak największej liczby ludzi niepracujących, a do pracy zdolnych. Dzięki temu ci ludzie przestaną pobierać zasiłki, na które łoży się przecież z naszych podatków, a do tego sami zaczną podatki odprowadzać. To jest niezwykle ważna reforma.

Ponieważ jednak upłynie pewnie sporo czasu do momentu wprowadzenia tej reformy w życie i do chwili, kiedy zacznie ona przynosić korzyści, to ważne jest wprowadzenie jeszcze jednej zmiany. Chodzi o zdecydowanie szybsze wyprowadzenie polityków z przedsiębiorstw, czyli o ich prywatyzację. Po pierwsze, przychody z prywatyzacji zasiliłyby skarb państwa i zahamowałyby wzrost naszego długu publicznego, a po drugie odpolitycznienie przedsiębiorstw, które dziś zależą od polityków miałaby zbawienny wpływ na ich funkcjonowanie. Wiemy bowiem, jak kończą firmy, gdzie ostateczna władza jest w rękach polityków. Przypomnijmy sobie np. stocznie czy Pewex.

Niestety w tej sprawie rząd nie robi wszystkiego, co by mógł, choć dostrzegam, że w ostatnich miesiącach prywatyzacja przyspieszyła. Mimo to z danych międzynarodowych nadal wynika, że Polska ma więcej właścicieli politycznych w gospodarce, niż przeciętnie inni członkowie OECD.

Ponadto przedstawiony niedawno raport Fundacji Obywatelskiego Rozwoju (FOR) wskazuje, że w naszych przekształceniach własnościowych jest dużo pseudoprywatyzacji, czyli wykupywania jednych przedsiębiorstw państwowych przez inne przedsiębiorstwa państwowe, co nie zmniejsza ich upolitycznienia. Trzeba pamiętać, że są politycy, którzy lubią obsadzać stanowiska w tych przedsiębiorstwach swoimi ludźmi. Jest to jeden z powodów, dla których własność państwowa źle służy zarówno gospodarce jaki i polityce.

Często mamy tu do czynienia z myśleniem magicznym albo z udawaniem Greka. Niektórym wydaje się, że jeżeli przedsiębiorstwo państwowe przekształci się w spółkę, w której walnym zgromadzeniem będzie minister skarbu, to ten minister automatycznie zacznie zachowywać się jak kapitalista, a nie jak polityk. Prawda jest jednak taka, że władza nad przedsiębiorstwami, jak długo pozostaje w rękach państwa, jest polityczna. A jak wynika z ogromnego doświadczenia, władza polityczna nad przedsiębiorstwami szkodzi gospodarce. W socjalizmie wszystko przecież było państwowe i wiemy jak to się skończyło.

Co gorsza, nie tylko odpolitycznienie polskich przedsiębiorstw zbyt wolno się posuwa, ale na dodatek rozważa się pomysł wykupienia większości akcji prywatnego banku BZ WBK przez państwowy – i tym samym podlegający władzy polityków – bank PKO BP. Ta transakcja oznaczałaby wzrost upolitycznienia polskiej gospodarki, czyli krok do tyłu.

Badania międzynarodowe wskazują, że im więcej własności państwowej w sektorze bankowym, tym większe ryzyko kryzysu finansowego. Politycy bowiem mogą interweniować, nakazując np. udzielić kredytu wtedy, kiedy banki prywatne tego kredytu udzielać nie chcą, bo jest on potencjalnie niespłacalny. A kiedy mnożą się kredyty niespłacalne, bank ponosi poważne straty.

Zupełnie nie rozumiem, dlaczego akurat teraz, kiedy tak potrzebujemy odpolitycznienia gospodarki i redukcji deficytu budżetowego, rząd (a może tylko minister skarbu?) idzie w przeciwnym kierunku. Apeluję więc do rządu i do parlamentu, aby ograniczać wydatki, wprowadzać w życie reformy, dzięki którym więcej ludzi będzie pracowało, szybciej odpolityczniać – poprzez prywatyzację – naszą gospodarkę, a nie brnąć w jej nacjonalizację.

Tak poseł Nowak dba o formę. ZOBACZ!
oceń
7
4
Podziel się

Czekamy na Twoje zgłoszenie!

Byłeś świadkiem lub uczestnikiem ważnego zdarzenia? Poinformuj Internautów o tym, co dzieje się w Polsce, na świecie, w Twojej okolicy!

Wyślij nam zdjęcie, film lub artykuł! Najciekawsze opublikujemy!


  • Skomentuj
  • WP.PL
  • FB

Korzystanie z komentarzy FB oznacza akceptację regulaminu

REGULAMIN
Ocena: 0 [0]
~~~masz55 [2010-08-01 22:01]

balcerowicz znowu straszy
ten niby geniusz finansowy znowu wylazł z worka i zaczyna mieszać jkuż raz puścił z torbami wielu polaków przeważnie tych biednych szlak z nim niech idzie do djabła

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~dana [2010-08-01 21:30]

A kto będzie spłacał długi państwa? Balcerowicz ma
rację. Rząd musi zacząć oszczędzać nasze podatki ,a nie je podnosić i rozdawać na prawo i lewo-najczęściej swoim wiernym pracownikom.. Trzeba zreformować finanse publiczne. I tego od lat nikt nie robi. Ani Zyta ani Rostkowki. Za to chcą zabierać jeszcze więcej emerytom , nauczycielom , pielęgniarkom i.t.d. w formie podatków Podwyżka VAT zadusi naszą gospodarkę. Reszta młodych ludzi którzy chcą godnie żyć wyjedzie z tego kraju zamiast spłacać wasze długi. Odczepcie się od Balcerowicza. Dzieki niemu jakoś jeszcze to państwo funkcjonuje.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~janek [2010-08-01 18:52]

Polska polityka
Dlaczego rząd nie zmniejszy sejmu ,nie zlikwiduje senatu, nie zmniejszy o połowę ludzi prezydenta. Tu są duże pieniądze tylko kolesi się nie wyrzuci z pracy (prawda). Podwyżcie nam podatki a wyjdziemy na ulice i Tuska wyniesiemy z rządu.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~jozek [2010-07-30 16:40]

opinia
DORADZAJ PANI MERKEL W POLSCE TO JUZ TAK DORADZILES ZE LUDZIE POPELNIALI SAMOBOJSTWA I NIKT KOMISJI SLEDCZEJ NIE ZWOLYWAL JAK ZA BLIDE . PANIE BALCEROWICZ SKORO PAN TAKI MADRY TO CZEGO NIE USZCZELNIL PAN GRANIC POLSKI PRZED ALKOHOLEM KTORY WJEZDZAL BEZ AKCYZY NA TYM I WIELU INNYCH MYKACH DOROBILI SIE FORTUN A MOZE I PAN SAM I POCO TE MYDLENIE OCZU ,,WIELCY SPECE,, OD EKONOMI.

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
~Tomasz2 [2010-07-28 19:17]

To za jeden rok rządów PO dług wzrósł o 100mld zł ?! To mniej więcej całe gierkowskie zadłużenie zagraniczne.... Ale to nic. Grunt, że Platforma jest wspaniała - nie zastanawiajmy się niepotrzebnie nad "fakcikami".

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
~nobi [2010-08-01 17:06]

podatki
ROLNICY POWINNI PŁACIĆ ZUS,PRAWNICY,LEKARZE I NIE TYLKO POWINNI POSIADAĆ KASY FISKALNE I ROZLICZAĆ SIĘ Z DOCHODÓW.ZWIĘKSZENIE PODATKÓW NIEWIELE POMOŻE.I NAJWAŻNIEJSZE POTRZEBNA JEST PRYWATYZACJA NIE TYLKO SZPITALI.I NA KONIEC LISTA POSŁÓW ,SENATORÓW JEST W NASZYM KRAJU IMPONUJĄCA ,AŻ ZA BARDZO I TO NIESTETY NIE PRZYNOSI NAM OSZCZĘDNOŚCI WPROST PRZECIWNIE.MORAŁ;POLACY JESTEŚMY WSPANIŁYM MĄDRYM NARODEM A POWINNO BYĆ WIDAĆ.W INNYCH KRAJACH NAS SZANUJĄ A MY SIEBIE?

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
GallAntonin [2010-07-30 14:56]

proszę o racjonalną dyskusję
Radzić innym, to on potrafi. Sam zostawia zgliszcza po sobie. Winien gnić w pierdlu, bo zniszył dorobek wielu powojennych pokoleń. Co zrobił Balcerowicz? 1. Otworzył granice na nie kontrolowany import wszelkiego barachła, często po cenach dumpingowych i często nie spełniającego nawet naszych norm zdrowotnych (gumy do żucia i napoje). Co to spowodowało? Zaduszenie naszego przemysłu, bo ludzie rzucili się na towary "importowane". 2. Praktycznie zabrał z rynku pieniądze, które przy rentowności przemysłu w najlepszym przypadku bliskiej zera leżały w bankach czekając na wariatów biorących je w kredytach na kilkadziesiąt %. Tym samym uniemożliwił spełnianie podstawowej funkcji pieniądza - ułatwiania wymiany handlowej, stymulowania popytu. Zakłady wypłacały pensje w produktach i kwitł handel wymienny. 3. Zadłużenie zakładów dramatycznie wzrosło z dnia na dzień 4. Rozbił wszelkie przedsiębiorstwa wielozakładowe. Nie pozwalał na integrację zakładów w celu potanienia kosztów produkcji. w cukrownictwie np cukrownie chciały zabrać z mniejszych najlepszą kadrę i maszyny. 5. Zastosował klincz w zarządzaniu poprzez utrzymywanie niekompetentnych Rad Pracowniczych 6. Praktycznie zdjął z Administracji Rządowej, jako organów założycielskich wszelką odpowiedzialność za losy firm, co skutkowało ich dewastacją i rozsprzedawaniem za psi pieniądz. 7. Budżet Państwa odciął od wpływów z akcyzy poprzez pozwalanie na niekontrolowany import alkoholu i papierosów. 8. Budżet Państwa obłożył obowiązkami wypłat zasiłków dla masowo zwalnianych ludzi 1. Nie można z dnia na dzień beztrosko doprowadzać do bankructwa CAŁEJ gospodarki, bo zakłady pracy zbudowane przez 40 lat powojennych, to był dorobek pokoleń naszych dziadków i ojców. Przez powyżej wymienione działania nie dano szans na utrzymanie się jakiejkolwiek gałęzi przysłu w jako takiej kondycji. 2. Trzeba było zrobić wszystko, by nasza gospodarka dając ludziom pracę produkowała towary rynkowe. Nie można bylo postawić tylko na import. Takie działanie zdławią KAŻDĄ GOSPODARKĘ. 3. Nie można zabierać z rynku pieniądz zatrzymując nerw, który napędza wymianę handlową. 4. Nie można decyzjami politycznymi tak beztrosko zarządzać majątkiem narodowym, by go doprowadzić do upadłości. 5. Nie można tak beztrosko wraz z upadkiem przemysłu zniszczyć wielu naszych marek znanych nie tylko w krajach dawnych demoludów takich, jak KRAKUS, Pollena, Radmor, Unitra, Elemis, Stalowa Wola i inne były popularne i za granicą i wyroby miały dobre. 6. Nie można niszczyć beztrosko zakładów tylko dlatego, że były państwowe. 7. Nie można najpierw doprowadzać zakładów do upadłości, a dopiero potem wystawiać ich na sprzedaż. Balcerowicz postąpił nie jak gospodarz, tylko, jak sabotarzysta. Póki miał wpływ na oprocentowanie ZAWSZE optował za jak najwyższym. Na szczęście pod koniec jego przewodnictwa w RPP przegrywał głosowania. Jego celem było, by pieniądze były w bankach i same zarabiały na siebie, a nie ułatwiały wymiany handlowej. Drogi kredyt z oprocentowaniem większym, niż rentowność naszego przemysłu, to ograniczenie do jego rozwoju. Wprost przeciwnie postępują Chińczycy. Ich Juan ma sztucznie niski kurs, co wpływa na opłacalność ich eksportu. Nie można nie wspomnieć o ostatnich "dokonaniach" naszego GURU EKONOMICZNEGO! Toż on rządził z Buzkiem i to On, a nie Bauc "wywiercił" w budżecie taką dziurę. Do tego bezrobocie jak zwykle u Niego wzrosło do ponad 20%, a PKB spadł do 0,2%. To Jego zasługa, że doprowadził gospodarkę do tego stanu i Lewica przez cztery lata męczyła się ze stagnacją i wyprowadziła kraj na dynamiczny rozwój. Można dodać do bilansu cztery zepsute reformy systemowe.

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
~nawrócony [2010-07-30 11:27]

bez tytułu
Im mocniejszy kościól w państwie tym słabsze państwo./howk/

odpowiedz

pokaż 2 ukryte odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~GOJ [2010-07-30 10:46]

LESIU WROC
BALCEROWICZ TO BYL GOSC , DAL ZAROBIC GLOWNIE GORALA Z GOR SYNAJU , ALE JAK KTOS SIE ZALAPAL TO TEZ SWOJE PRZYTULIL . PAMIETAM JAK ZA BALCERKA WYSTARCZYLO PRZYWIEZSC Z ZACHODU BANIKIE PAPIERU WYMIENIC JA NA ZLOTE POTEM NA ROK WPLACIC DO NBP I PO ROKU WYJEZDZALO SIE Z 2 BANIECZKAMI ZIELONYCH . CALA ZULJA Z ZACHODU I NIE TYLKO WYDYMALA DZIEKI LESIOWI POLSKI NAROD NA GROBE MILJARDY DOLCOW I JAK TU GO NIE CHWALIC . BALCEROWICZ TO BYL GOSC HI HI..

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
~realista [2010-07-30 22:37]

Balcerowicz apeluje do rządu
Akurat w sprawie reformy wydawtków państwowych pieniędzy to popieram.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~P [2010-07-30 21:39]

Zastanawiam się, czy on i jego cała rodzina...
czują sie tu w Polsce bezpiecznie.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~jozek [2010-07-30 16:48]

euforia
SZKODA ZE NIEM KAMINSKIEGO Z CBA ON BY PRZESWIETLIL WASZE DOCHODY I MAJATKI PROFESOROWIE I INNI SKORUMPOWANIB OSZUSCI TEJ OGRABIANEJ POLSKI A LUDZIE NIECH RYJA ILE DADZA RADY BO W RZADZIE SEJMIE HRABIOWIE MUSZ ZYC LADNIE SZKUJECIE MLODZIEZY LEPSZA POLSKE,

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~qmaryna [2010-07-30 16:09]

Podnosimy podatki
, żeby żyło się lepiej .... swojakom

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~emeryt [2010-07-30 10:03]

Jest wyjście
Co popsuje prawica naprawi lewica. Pan Boni zna się na gospodarce jak ja na polityce bo głosowałem widać na nieudaczników.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~ona [2010-07-30 09:36]

Ludzie co wy robicie w pracy , czytacie zamiast pracować na ...!!!!!Och a może to druga zmiana.soooory

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~slaw [2010-07-28 15:37]

Popieram
Apel do Balcerowicza...Zamknij sie szkodniku,szkodniku gorszy niz stonka ziemniaczana...juz zbyt wiele wyrzadziles szkody polskiej gospodarce,reformatorze zas...............................................................................................

odpowiedz

pokaż 3 ukryte odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~MR TTTTT [2010-07-30 08:50]

RRRRR
brawo ludzie za wybór PO ma całą władzę BY ŻYŁO SIĘ LEPIEJ MACIE CO CHCIELIŚCIE GRATULUJE WYBORU JA ICH NIE WYBIERAŁEM A TERAZ BEKAM TAK SAMO SPRAWIEDLIWOŚĆ PRZEZ GŁUPI NARÓD POLSKI I GŁUPICH POLAKÓW SZCZEGULNIE MŁODYM NIE ZNAJĄCYM HISTORII TO TERAZ MŁODZI ZOSTAJE WAM TYLKO WYJAZD Z KRAJU ZA CHLEBEM BO TU GO NIE DOSTANIECIE POZDRAWIAM GŁUPI NARÓD POLSKI BORONEK TONEK TRZONEK I INNI MIRO ZBYCHU RYCHU WSZYSCY MAJĄ DOMY W USA I TAM KRĘCIE LODY A NASZ KRAJ ODDAJCIE POLAKOM PRAWDZIWYM POLAKOM

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~zioło [2010-07-30 08:33]

Ale kwas....
Najpierw "schładzali" gospodarkę, a teraz gdy dali przysłowiowej d...., to szybciutko trzeba aktywizować ludzi do pracy zawodowej. Tylko gdzie oni mają pracować? W burdelach? Bo Polska to teraz taki ogromniasty burdel....

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~nerwus [2010-07-30 08:18]

a ty p.. zydowski oszuscie i złodzieju
co zrobiłęś i następnym kazałeś, nie ściemniaj

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~surfa [2010-07-29 21:51]

Balcerowicz musi wrócić
jak tylko będzie miał możliwość potrząśnięcia tą gromadą leniwców

odpowiedz

Szukaj w serwisie

reporter wp24 chcę wyslać

Zrobiłeś unikalne zdjęcie,
napisałeś ciekawą
wiadomość?

Wyślij je do nas lub załóż
własne konto, na którym
je opublikujesz.

Najlepsze materiały
publikujemy na stronie głównej serwisu.

Ostatnio dodane przez reporterów WP24

Pogoda długoterminowa materiał foto Pogoda długoterminowa dodane przez: Internauta WP24
Prognoza pogody materiał foto Prognoza pogody dodane przez: Internauta WP24

więcej