więcej

"Poświęcili życie tysięcy ludzi w imię mrzonki".

Michał Solanin, Internauta WP | dodane 2010-08-03 (11:35)
drukuj

Jest w Polakach jakieś masochistyczne upodobanie do rozdrapywania ran, rozpamiętywania klęsk i gloryfikowania wszelkich nieszczęść i niepowodzeń. Upodobanie to zdaje się tym większe, im większa klęska. My nie staramy się, wzorem innych narodów, ukazywać naszych mocnych stron i jasnych kart naszej historii. Nie mówi się zbyt wiele o epoce Jagiellonów, złotym wieku naszego kraju, kiedy rozwojem i potęgą przewyższaliśmy naszych sąsiadów. Nie obchodzi się rocznicy pokoju w Budziszynie, kiedy nasza zachodnia granica sięgnęła Łaby. Nie buduje się muzeów dla Kazimierza Wielkiego, który dzięki murom obronnym zapewnił Polsce bezpieczeństwo na trzysta kolejnych lat. Nic z tych rzeczy. My lubujemy się w rozbiorach, Targowicach i naszych przegranych powstaniach, z Warszawskim na czele - pisze specjalnie dla Wirtualnej Polski Michał Solanin.

Zobacz: Krwawa walka na ulicach - zdjęcia

Pierwszego sierpnia cała Polska uczciła pamięć swoich bohaterów sprzed 66 lat. Padło wiele wzniosłych słów. Prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz -Waltz stawiała powstańców za wzór dla współczesnych. Marszałek sejmu Grzegorz Schetyna z kolei za wzór stawiał całe państwo podziemne. Prezes Związku Żołnierzy AK Zbigniew Olesiak zaapelował z kolei do młodych o dojrzałość i pamięć o powstaniu. Padło nawet stwierdzenie, że bez Powstania Warszawskiego nie byłoby dziś wolnej Polski.

W całej tej rocznicowej euforii zapomniano (...) o tysiącach, które straciły wtedy życieMichał Solanin
W całej tej rocznicowej euforii zapomniano zdaje się o jednym, najważniejszym czynniku. O tysiącach, które straciły wtedy życie. Nikt z oficjeli nie zająknął się nawet o tym, że może powstanie nie było konieczne, że może dało się uniknąć dwustu tysięcy ofiar wśród cywilów i dziesięciu tysięcy zabitych żołnierzy AK. Zignorowano zupełnie głos tysięcy obywateli, którzy do warszawskiego zrywu mają charakter, delikatnie mówiąc, krytyczny.

Za czasów poprzedniego ustroju próbowano nam wmówić, że powstanie było nieprzemyślanym i nieodpowiedzialnym zrywem garstki ekstremistów. Władza ludowa miała dodatkowo ciężki orzech do zgryzienia. No bo, jak tu wytłumaczyć narodowi, dlaczego niezwyciężona Armia Czerwona i niemniej niezwyciężona I Armia WP czekały spokojnie przez pół roku na prawym brzegu Wisły, zamiast ruszać na pomoc walczącej Warszawie? Z opresji udało się wybrnąć twórcom serialu "Czterej pancerni i pies". W serialu czołg "Rudy" zostaje trafiony niemieckim pociskiem i załoga, łącznie z psem Szarikiem ląduje w szpitalu na długie miesiące. Rekonwalescencja trwa dokładnie tyle, ile trzeba, czyli do stycznia 1945 roku, kiedy to ofensywa ruszyła na nowo. Niektórzy to kupili i uwierzyli, że naprawdę każdy radziecki czołg oberwał w sierpniu z niemieckiego pancerfausta i walczyć nie miał kto. Aż do stycznia.

W wolnej Polsce wahadełko poszło w drugą stronę. Nareszcie było wolno mówić o Powstaniu i o prawdziwych przyczynach, dla których wojska radzieckie zostały po złej stronie Wisły. Stalina obarczono winą na równi z Himmlerem, który wydał rozkaz składający się z trzech punktów: zabijać ujętych powstańców, zabijać cywilów (w tym kobiety i dzieci), oraz zrównać z ziemią całe miasto. Zapomniano tylko o trzecim winnym tej hekatomby, mianowicie o rządzie RP na uchodźstwie i najwyższych dowódcach AK.


oceń
107
31
Podziel się

Czekamy na Twoje zgłoszenie!

Byłeś świadkiem lub uczestnikiem ważnego zdarzenia? Poinformuj Internautów o tym, co dzieje się w Polsce, na świecie, w Twojej okolicy!

Wyślij nam zdjęcie, film lub artykuł! Najciekawsze opublikujemy!


  • Skomentuj
  • WP.PL
  • FB

Korzystanie z komentarzy FB oznacza akceptację regulaminu

REGULAMIN
Ocena: +1 [1]
~xyz [2010-09-16 09:12]

Ci, którzy wydali rozkaz rozpoczęcia walki musieli o tym wiedzieć.
A może nie wiedzieli.... czy Polska brała udział w konferencjach teherańskiej i jałtańskiej ? Ale generalnie trzeba się z autorem zgodzić...

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~tomaszmasz [2010-09-04 23:50]

POLACY któży nie zgineli w POWSTANIU WARSZAWSKIM ZOSTALI ZAMORDOWANI przez NKWD
Zostali ROZSTRZELANI w LASACH pod WARSZAWĄ . NASI wybawcy WYMORDOWALI OKOŁO 200 - TYSIĘCY LUDZI z AK , w CAŁEJ POLSCE są MOGIŁY wrogów PRLu . TERAZ ta sama opcja POLITYCZNA MÓWI NAM że KOCHA NAS okradać i MORDOWAĆ wracają CZASY dobrego wujka STALINA , ON NAS tak Bardzo KOCHAŁ MORDOWAĆ .

odpowiedz

pokaż 2 ukryte odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~jura [2010-09-14 14:29]

poświęcili
tych z AK i z powstania mordowało nkwd to kim byli rodzice braci kaczynskich ze zostali przezUB tak wynagrodzeni?ona powstanie on AK ipowstanie?

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~mt [2010-08-03 14:59]

dlaczego
O powstaniu wypowiadają się komuchy??

odpowiedz

pokaż 2 ukryte odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~naucz. hist. prawdz. [2010-08-09 18:47]

Poświęcili życie za wolną Europę!
Powstanie Warszawskie zatrzymało armię Stalina na Wiśle i zapobiegło jego wcześniejszym planom podbicia całej Europy.Stalin chciał wyjść na przeciw Armii Andersa ,która miała wcześniej plan ataku przez Ardeny.Stalin chciał zawłaszczyć całe Niemcy i poszedłby dalej ale dziś młodzi ludzie sa pozbawieni tej wiedzy.Powstańcy oddali swe życie ponad 350 tys oto prawdziwa liczba wymordowanych bezpośrednio w transportach i obozach.Za Wolną od bolszewizmu demokratyczną Europę! Udało się to aż do 2009 a dlaczego? Dośpiewajcie sobie sami.

odpowiedz

pokaż 5 ukrytych odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~tomaszmasz [2010-09-04 23:46]

POLACY któży nie zgineli w POWSTANIU WARSZAWSKIM ZOSTALI ZAMORDOWANI przez NKWD
Zostali ROZSTRZELANI w LASACH pod WARSZAWĄ . NASI wybawcy WYMORDOWALI OKOŁO 200 - TYSIĘCY LUDZI z AK , w CAŁEJ POLSCE są MOGIŁY wrogów PRLu . TERAZ ta sama opcja POLITYCZNA MÓWI NAM że KOCHA NAS okradać i MORDOWAĆ wracają CZASY dobrego wujka STALINA , ON NAS tak Bardzo KOCHAŁ MORDOWAĆ .

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
Paweł Urbański [2010-09-04 21:15]

Gdyby Powstanie Warszawskie nie wybuchło latem 1944 roku przed nadejściem Sowietów
to wybuchło by latem 1945 lub 1946 roku. Straty w ludziach byłyby większe, a mieszkańcy Warszawy nie trafiliby do obozu w Pruskowie tylko na Kołymę.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~anna [2010-08-05 13:21]

Cennee uwagi
Zawsze sie zastanawialam dlaczego bardziej w naszym kraju gloryfikuje sie to powstawie warszawskie, zamiast np powstan wielkopolskich - jedynych w naszych historii zbrojnych wystapien zakonczonych powodzeniem!

odpowiedz

pokaż 2 ukryte odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~Miałczykot [2010-09-03 14:30]

Zobaczcie teraz ----PO dżegacze są wszędzie
"Chwała bohaterom" I na pohybel podżegaczom. Tak dokladnie niestety jest - to samo dzieje się teraz - młodzi ludzie są otumaniani przez POdżegaczy - widać to na każdym kroku, niestety młodzież została juz CUDownie otumaniona przez rózne kreatury.

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
~miroslaw krupinski [2010-09-01 02:32]

tylko bydlo czekajace w rzezniach na swoja kolej
nie buntuje sie i nie walczy. Dodam jeszcze ze, na pzyklad, w zniszczonym doszczetne Wroclawiu nie bylo powstania - zniszczyli to miasto (tak jak wiele innych miast) sami Niemcy aby nie wpadlo w rece zblizajacego sie przeciwnika. Dodam jeszcze ze 1/wojska sowieckie mogly bez wiekszego trudu sforsowac Wisle powyzej i ponizej Warszawy i okrazyc walczacych w Warszawie Niemcow. 2/ ze sowieci wraz z przyniesiona do Polski wladza wymordowali juz po "wyzwoleniu" Polski wiecej "polskiej opozycji" niz zginelo ludzi w walczacej i bombardowanej Warszawie, 3/ ze moim zdaniem milosc podpisana przez Ribbentropa i Molotowa jeszcze nie umarla, podobnie jak nie umarla dzialajaca w Polsce V kolumna. Miroslaw Krupinski

odpowiedz

pokaż 3 ukryte odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~Misiulo [2010-08-05 13:34]

Nie zgadzam się...
z twierdzeniem że autorzy powstania są winni rzezi ludności cywilnej na równi z Niemcami. Można obarczać ich winą za ofiary działań wojennych, chorób głodu i co tam jeszcze złego się działo, wszystkich ofiar które były nie do uniknięcia wobec faktu powstania. Jednak celowe mordowanie ludności cywilnej przez okupantów było wbrew prawu międzynarodowemu, które pokreślmy, sami Niemcy (przynajmniej teoretycznie ) uznawali więc nawet z ich punktu widzenia była to zbrodnia! i to Niemcy ponoszą za to 100% odpowiedzialności. Tak jak swoich strat poniesionych w wyniku działań powstańczych. Nikt ich do NASZEGO kraju nie zapraszał. A tak swoją drogą to co zyskali burząc Warszawę...?

odpowiedz

pokaż 4 ukryte odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~emeryt [2010-09-04 12:22]

może...
Nie może, a na pewno zostałaby większość z nich torturowana i wymordowana lub wywywieziona na Sybir przez naszych "wyzwolicieli" , czy o tym nie pomyślałeś pisząc te przemyślenia.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Dariusz [2010-08-03 15:23]

Mieszkam w Londynie, zarabiam 2000 funtów miesięcznie
Mam rodzinę, wspaniałą żonę, dwoje dzieci. Mam pytania do Polaków: co to było to powstanie warszawskie? Było wygrane? Co zdobyli Polacy? Jak wam się dzisiaj żyje w Polsce? Jesteście szczęśliwi? Możecie się realizować?

odpowiedz

pokaż 11 ukrytych odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
collins01 [2010-09-04 11:52]

Pare mocnych slow
Ale generalnie zgoda. Przede wszystkim co do oczekiwan pomocy.Bylo to tak samo naiwne by nie rzec glupie jak oczekiwanie pomocy pograzonych w lenistwie i beztrosce panstw zachodnich we wrzesniu 1939.To co wolnozwyklemu czlowiekowi jest NIEDOPUSZCZALNE wsrod rzadzacych.Za naiwnosc i glupote placi sie potem najwyzsza cene. Bardzo podoba mi sie poczatek tego artykulu.Wszystkie wymienione przyklady godne sa dumy narodowej i pamieci.Ale gdzie tam!My mamy swoje kleski.I z nimi dalej sie obnosic przed swiatem!A ten swiat taki podly jest bo nas nie rozumie! I tak co roku.Nie tylko w sierpniu. Mamy przeciez w historii jedyne udane powstanie.Wielkoplskie.Ale jakos malo kogo to obchodzi.Wszak tu mozna okazac radosc i nie ma miejsca na rozdzieranie szat.A to jest niedopuszczalne...My musimy na prozno przelewac krew,byc opuszczeni,zapomniani,pokrzywdzeni.O tak!To dopiero nasz zywiol!

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~wieszcz [2010-08-13 00:18]

Powstanie warszawskie i LOT do KATYNIA
ta sama zagrywka te same straty.....

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
~ss [2010-08-31 16:53]

zbrodniarze września
Żołnierze września'39 to też zbrodniarze, zamiast się poddać walczyli w obronie kraju... po co?? Po to by Niemcy musieli bombardować, palić i niszczyć. Ma pan rację panie Solanin.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~leon [2010-08-31 10:51]

powstanie?
Na miejscu Tuska, Gronkiewicz, Schetyny, Grada i całej PO-mafii, nie gloryfikowałbym zbytnio powstania, bo następne może ( i powinno być ) przeciw nim.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~znawca [2010-08-29 06:50]

I to jest cala prawda.
Ale typowy polski wiesniak chce martyrologi.On chce lezec plackiem pod krzyzem i skomlec za przegrane powstania....

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~miczi [2010-08-24 10:44]

NIE DO WIARY
PRZEZ CAŁY CZAS BYŁY TYLKO ŻYDY;JAK NIE GETTO TO JEDWABNE ITD.DLACZEGO POLACY W SWOIM KRAJU MAJĄ ZADAWAĆ KŁAM ODWADZE I CHEROIZMOWI POLSKICH OBYWATELI ŁĄCZNIE Z HARCERZAMI,BIORĄCYMI UDZIAŁ W POWSTANIU WARSZAWSKIM. A I DZIŚ W OBLICZU TAKIEJ TRAGEDII ,TO WŁAŚNIE ONI, HARCERZE Z CZYSTYMI POLKSIMI SERCAMI, PRZYNIEŚLI KRZYŻ TYM, KTÓRZY W NIEWYJAŚNIONYCH OKOLICZNOŚCIACH ZGINĘLI , W SMOLEŃSKU 10-TEGO KWIETNIA 2010 ROKU. I CHOĆ OPRAWCY ZAPEWNE POWIEDZĄ,ŻE TO W IMIĘ MRZONKI, NARÓD MYŚLI INACZEJ.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Jo [2010-08-04 03:51]

Hańba kłamcom
Ciekawe dlaczego fałszerstwa historii Polski w tym akcji Burza autorstwa jakiegoś manipulanta są publikowane w formie artykułu w WP? Solanin to etymologicznie nie polskie nazwisko i z wypocin tego agenta wpływu widać wyraźnie że nie zna on faktów. Zbyt długo trwałoby wyjaśnianie wszystkich manipulacji tego chłystka nie wiadomo skąd. Dociekliwym proponuję poważne opracowania historyczne na temat powstania warszawskiego jak i całej akcji Burza na terenie Polski. Sformuowane przez Solanina pomówienia dowódców AK zasłygują na miano antypolonizmu i powinny być ścigane z urzędu tak jak kłamstwo oświęcimskie. Wstyd panowie redaktorzy z portalu, żeby zamieszczać takie kalumnie.

odpowiedz

pokaż 6 ukrytych odpowiedzi

Szukaj w serwisie

reporter wp24 chcę wyslać

Zrobiłeś unikalne zdjęcie,
napisałeś ciekawą
wiadomość?

Wyślij je do nas lub załóż
własne konto, na którym
je opublikujesz.

Najlepsze materiały
publikujemy na stronie głównej serwisu.

Ostatnio dodane przez reporterów WP24

Pogoda długoterminowa materiał foto Pogoda długoterminowa dodane przez: Internauta WP24
Prognoza pogody materiał foto Prognoza pogody dodane przez: Internauta WP24

więcej

Sonda

Jaki prezent dasz swojej Mamie?

liczba oddanych głosów: 75