więcej

Czesi nam narkotyzują młodzież!.

Michał Sutowski

Logo dostawcy  wp.pl  | dodane 2010-02-24 (10:35)
drukuj

Czesi narkotyzują młodzież. Naszą!!! Tysiące gimnazjalistów spragnionych marihuany w każdym kiosku rusza na południe - pieszo, rowerami i wpław (przez Olzę w Cieszynie). O pomyśle legalizacji narkotyków miękkich w Polsce pisze Michał Sutowski z "Krytyki Politycznej".

A teraz trochę bardziej na serio. Problem miękkich narkotyków (tak, są takie - trawa i kompot to naprawdę nie to samo!) otacza w Polsce klimat swoistej "paniki moralnej". Niedawne zmiany w czeskim prawie narkotykowym wywołały burzę w naszych mediach. Wylano całe morze bzdur o tym, ile to kilogramów konopi (amfetaminy, ecstasy, grzybów) można teraz nabyć pod nosem policji tuż za polską granicą. Policjanci i nauczyciele z południa Polski biadali - teraz już nic nie powstrzyma dzieci przed nałogiem. I na cóż wszystkie kampanie, pogadanki w szkole, "zażywasz, przegrywasz...” Taki nam numer Czesi wycięli! Że niby wolno "na własny użytek”!

To teraz już zupełnie poważnie. Czesi od wielu lat tolerują palaczy marihuany, czy okazjonalnych amatorów LSD. Kraj jakoś działa, społeczeństwo nie wymiera, uzależnionych (procentowo!) jest mniej niż u nas, to samo z zakażonymi HIV. Policja ma lepsze rzeczy do roboty niż zamykać na dołku licealistów i studentów za woreczek marihuany. Co się ostatnio zmieniło? Doprecyzowano ściśle, co to jest ilość "na własny użytek” - powyżej progu grożą sankcje. Nie ma legalizacji, jest względna tolerancja dla drobnych użytkowników. No więc w czym problem? W tym, że u nas każde napomknięcie o liberalnym podejściu do miękkich narkotyków wywołuje panikę. Stąd absurdalne reakcje mediów - Czesi ustalili tolerowaną ilość, tzn. prawie legalizacja, heroina na ulicach, strzykawki w piaskownicy, Sodoma i Gomora, wróg u bram...

A może warto się zastanowić? Może to polskie podejście jest anachroniczne, może to my jesteśmy nieracjonalni, może to nie liberalne prawo ale właśnie hasło: "świat wolny od narkotyków” to niebezpieczna utopia? Administracje Busha i Putina, wspólnie z ONZ przez dekadę solidarnie promowały politykę twardych represji: narkomanów do zamkniętych ośrodków, drobnych posiadaczy i dilerów do więzienia, na plantatorów napalm i wojsko. Efekt? Więcej hektarów upraw, więcej uzależnionych, zakażonych HIV i żółtaczką, więcej młodych ludzi w więzieniu... Działa? Nie działa. Może spróbować inaczej? Portugalia przestała zamykać za posiadanie prawie 10 lat temu - ogólne spożycie spadło trochę, zakażenia HIV i uzależnienia – znacznie. Czesi mają lepsze wskaźniki zdrowotne od nas, choć ich policja - w przeciwieństwie do naszej - od dawna przymykała oko na przygodnych amatorów jointa. Kalifornia legalizuje medyczną marihuanę i wychodzi na tym lepiej niż Teksas, który ściga hodowców za jeden krzak. O co chodzi?

Same substancje szkodzą różnie. Kompot uzależnia, wyniszcza i w końcu zabija bardzo szybko, LSD powoduje nieprzewidywalne halucynacje, ale praktycznie nie uzależnia. Większość substancji "miękkich", w tym czysta marihuana, szkodzi mniej niż wódka, spirytus czy samogon - uzależniają mniej lub porównywalnie, rzadziej wywołują agresję (wyjątek: amfetamina). Kroniki kryminalne znają niewiele przypadków skatowania żony i dzieci po zapaleniu skręta, które w polskich warunkach zdarzają się nagminnie po "pół litrze”.

Prohibicja i represja nie działają. Głównym zagrożeniem dla licealistów nie jest poziom THC w organizmie ale kontakt ze światem przestępczym. Drobny diler, od którego uczeń kupuje "zioło” to może jeszcze nie bandyta, ale jego zwierzchnik już raczej tak. Gimnazjalista na policyjnym "dołku” też raczej nie nauczy się niczego dobrego. Narkoman nigdzie nie znajdzie łatwiejszego dostępu do twardych narkotyków niż w więzieniu.

Co robić? Zamiast ścigania – "redukcja szkód”. Wiele problemów nie wynika z samych narkotyków ale ze stygmatyzacji narkomanów. Potrzeba większego wachlarza terapii (także substytucyjnych, w których metadon zastępuje heroinę), nie tylko monarowskich ośrodków zamkniętych. Potrzeba kontroli farmaceutycznej nad dopalaczami zamiast zakazów kolejnych substancji - chemik i diler zawsze będą szybsi od ministra zdrowia. I trzeba wreszcie przestać ścigać nastolatki za gram marihuany - nie stawiać przed sądem, pakować ich do więzień ani zamkniętych ośrodków. Nie każdy imprezowicz to narkoman, nawet potencjalny.

Czy należy zatem zalegalizować miękkie narkotyki? Na to jeszcze długo nie będzie w Polsce politycznego klimatu. Ani Ziobro, ani Gowin ani Donald Tusk nie przestaną straszyć Polaków widmem ćpuna ze strzykawką w każdej piaskownicy – narkoman to zbyt dogodny wróg dla systemu. Dziś możemy chyba liczyć jedynie na „oportunizm ścigania” – może sama policja zrozumie, że ma lepsze rzeczy do roboty niż komisyjne przetrzepywanie tornistrów. A co dalej? Uczmy się od Czechów.

Michał Sutowski (Krytyka Polityczna) dla Wirtualnej Polski


oceń
860
40
Podziel się

Czekamy na Twoje zgłoszenie!

Byłeś świadkiem lub uczestnikiem ważnego zdarzenia? Poinformuj Internautów o tym, co dzieje się w Polsce, na świecie, w Twojej okolicy!

Wyślij nam zdjęcie, film lub artykuł! Najciekawsze opublikujemy!


  • Skomentuj
  • WP.PL
  • FB

Korzystanie z komentarzy FB oznacza akceptację regulaminu

REGULAMIN
Ocena: 0 [0]
~21siwex [2010-02-24 18:56]

ZA!!!!!!!!!!
Jestem jak najbardziej zaaa!!! I Skarb Państwa zyska i sami ludzie którzy wreszcie beda mogli normalnie sobie zapalic. Czemu alkohol jest legalny skoro w/g mnie robi wieksze szkody???

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
magda-lena [2010-02-24 19:16]

Prawda
Czytałam ksiązkę na temat narkotyków miękkich i twardych, ewidentnie było napisane żę marihuana- nie szkodzi, więcej, lęczą nią, moja osobista wiedza też mi to podpowiada że nie szkodz. Nie rozumiem Polskich władz, ich sposobu myślenia. Mam wrażenie że chcą doprowadzić do tego abyśmy byli krajem totalitarnym anie demokratycznym- bo demokracja to prawo wyboru, a nie mamy takiej możliwości w tym przypadku. Wiecej... Każdy ma swój rozum... A w ogóle to wszystko jest dobre z umiarem. A ile to malarzy, naukowców i wiele innych wybitnych głów zażywało rózne środki... I co? Zapisali sie na stałe, w dobrym tego słowa znaczeniu. Uważam, Każdy ma prawo wyboru i ja jestem ZA i wielu innych. Dziekuje

odpowiedz

pokaż 2 ukryte odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~łuki kół [2010-02-24 19:29]

popieram
trzeba bedzie latac dziure budzetowa w czechach hahahah z checia na wakacje pojade do sasiadow a polska jest zabardzo zacofana zeby cos zrozumiec

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Tak [2010-02-24 18:20]

Błąd
Jesli ktos chce, to i tak bedzie mial narkotyk, bez wzgledu na to, czy jest on legalny, czy nie. Twoj syn moze w kazdej chwili kupic od dilera. Kazdy ma dostep. Jesli marihuana bylaby zalegalizowana (od 18), to mlodziez rzadziej siegalaby po inne narkotyki niz marihuana. Skutki palenia sa znikome w porownaniu z ciezkimi narkotykami. O tym jak czesto ktos zazywa narkotyk nie decyduje to, czy jest on legalny (w wiekszosci przypadkow). Dzieki legalizacji mozna zmniejszyc czarny rynek, gangi itp.

odpowiedz

pokaż 2 ukryte odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~miiras [2010-02-24 19:28]

nie ufasz własnemu dziecku.
Nie ufasz własnemu dziecku,bo go nie znasz.Lepiej wszystkiego zakazać niż poświęcić trochę czasu na uświadomienie dzieciaka w pewnych kwestiach.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~jabu [2010-02-24 19:28]

Czesi nam narkotyzują młodzież!
rozsądny artykuł. Koniec z pakowaniem do wiezień palących DOŚĆ TEGO!

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~jjjkdl [2010-02-24 19:27]

legalizacja !!! jestem na tak !!!!!!!!!!
wiadomo ze osoby starsze uwazaja "miekkie narkotyki" (i owszem jest taki podział) za cos strasznego i wyobrazaja sobie gimnazjaliste z lowka w buzi który zabija kogos to jest bzdura lepiej zabronic pic wodki niz palenia marysi a mlodzierz i tak da sobie rade bez legalizacji jak i z nia ;) spróbuj chociarz raz a później mów ze marysia jest gorsza niz wodka

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~rrr [2010-02-24 19:27]

Pi.....enie
Nie chcemy narkotyków w naszym kraju bo co? dzialaja odurzająco!!! HaHa a wodka jak dziala, co niektorzy takie glupoty pier,... Kto chce ten jara kto nie, niech pije... Moze by mniej bylo "przestepcow narkomanow"

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Pan [2010-02-24 19:26]

Ma racje pan koloega
KOLEŚ MA RACJE oglądałem świetny dokument na national geographic TRAWKA super polecam zobaczyć!!! Porównanie trawki do jakiegoś ciężkiego narkotyku to tak jak napisać że wojna w iraku była po to wy wyswobodzić lud tego kraju hahaha!!!

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~mario [2010-02-24 19:08]

hehe
prawda taka ze czesi w polsce kupuja tabletki na robienie narkotykow....bo w czechach je mozna kupic tylko na recepte w polsce sie sprzedaje ile kto chce i co?i nic co za tabletki i co sie z nich robi pisal niebede ale ci co sa w temacie doskonale beda wiedziec o co chodzi.takze z jednej strony w polsce jest zakaz a z drugiej twardy narkotyk bezproblemu wyrobi dziecko z tego co legalnie kupi w aptece.a trawe i tak pali chyba kazdy takze dlaczego nielegalizowac?banderolka i niezle pieniadze dla rzadu tyle ze ten sam rzad by stracil kase z czarnego rynku tak niezalegalizuja nie dla tegoze sie troszcza o nasze dzieci i o nas,dlatego ze by przyszli o wielkie pieniadze.

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
~zgred [2010-02-24 19:25]

taaaaaak!!!!!
co tu duzo gadac , zalegalizowac i tyle!!! Cpunow i tak jest co nie miara , wiec po co wypychac dilerom kielnie skoro panstwo moze na tym zarobic... Kto chce kirac klej i tak go bedzie kiral a marycha jest i tak mniej szkodliwa niz czad nad slaskiem czy Warszawa:P pozdro dla P.O.P.S!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~thc [2010-02-24 19:25]

Legalizacja!
W 100 % jestem za legalizacją! Policja powinna zająć się poważniejszymi problemami w kraju niż chłopakami którzy palą jointy. Ku*** ludzie w domu piją, biją się , gwałcą niemowlęta a oni przyjezdzają i mówią ,że jeśli to się powtórzy to go zatzrymają na 24! Niech zamykają tych którzy na to zasługują! Mało Wam faktów na temat marihuany? Porównajcie sobie wódke a trawe!! Chcą niech palą! Samookontroli uczymy się z czasem!

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~ultas [2010-02-24 19:25]

zascianek europy
dzieki za mondry artykul...

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~bas tajpan [2010-02-24 19:25]

ale to jest porazka
Do tych co piszą że to jest złe: Czy jak pijecie wódkę gdzieś na imprezie to jest źle? nie! mimo wszystko że na drugi dzień kac...głowa boli...ale przecież jest faza i lepiej się bawi! A marihuana to jest spokój...mam 17 lat i zdarzało mi się spożywać alkohol w za dużych ilościach i wtedy szukałem zaczepki...darłem mordę i często urywał mi się film a jaki widze teraz ludzi ktorzy wola sobie pociagnac buszka i nie szukaja zaczepki tylko siedza spokojnie usmiechnieci i jest gites .ale gdy widzi sie takich pojebow ktorzy twierdza ze to jest zle a nigdy nie probowali to chce sie zygac:/ pozdro mohery

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Ona [2010-02-24 19:24]

Tak!
Sadzić! Palić! Zalegalizować!

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Korozja [2010-02-24 19:23]

Czeski film w Polsce - Nikt nic nie wie w temacie!!! c.d.
Leki , które uzalezniaj !!! niszczą żoładek i organy wewnetrzne !!! Maja zgubne działanie dla mózgu!!! Z alkoholem wywołuja spiaczke itp To jest ok? Byłam swiadkiem sytuacji kiedy w sasiedztwie powiesił sie młody kolezka za kilka dni powiesił sie drugi z tej samej ekipy i wtedy mama jednego z pozostałych z ekipki załatwiła im wizyty w monarze u psychologa . Skonczyło sie tak ,ze wszyscy chodzili do tego psychologa i potem do psychiatry a następnie zarli te prochy i popijali alkoholem . tylko ja znałam prawdę jako stara wyluzowana klimaciara nie w sensie cpuna bo nigdy nie byłam . I to ja musiałam ich ratować i im tłumaczyc wszystkie klimaty na nowo , musiałam ich wyłapywac nawet w nocy i ottruwac im organiz kiedy po takich kuracjach groziło im wejscie w spiaczke. Udało sie ale kto wie ,ze to ja wygrałam poniekad z tą śmiercia z ich dołem . Dlatego nie wolno popadac w taki obłed aby karac dzieciaki za posiadanie . Życie składa się z powtarzalnych elementów ale kiedy ktoś zna kombinatoryke w matematyce to moze sobie obliczyć jak moze na ile sposobów potoczyć sie rozwiazanie kilku elementów w zyciu dlatego to własnie komplikacja rzeczy i elementów daje namniemożośc ogarniecia tematu . Dlatego nie ujednolicajmy coraz wiecej dajmy wolnosc myslenieu i działaniu na małym podwórku . Czesi to bardzo madry naród i potrafi dobrze działać w kryzysie .Kto nie czytał wojaka szwejka ten zapewne nie wie. Lata niewoli i zycia w dziwnym systemie dały im nosa co i jak zrobić aby nie komplikować bardziej życia

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~miiras [2010-02-24 19:23]

zalegalizować
jestem za pełną legalizacją,jak w holandi.Paliłem ziółko przez 15 lat i nic mi się z tego powodu nie dzieje.Mam nie najgorsze wykształcenie,dobrze prosperujący interes,a wszystko to zdobyłem w czasie kiedy paliłem najwięcej.Szkoda tylko że zamiast dać zarobić państwu to utrzymywałem dilerów.Właśnie pieniądze ze sprzedaży lekkich narkotyków,mogły by zasilić ośrodki pomocy uzależnionym.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~o nie! [2010-02-24 19:22]

w zadnym razie nie mozna doprowadzic do legalizacji narkotykow

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Korozja [2010-02-24 19:22]

Czeski film w Polsce - Nikt nic nie wie w temacie!!!
Czy ktokolwiek tu cokolwiek rozumie ? Nie chodzi o legalizowanie narkotyków tylko o nie karanie wiezieniem palacych !!! To raczej duża róznica !!! Ludzie palacy marihane nie są kryminalistami z powodu tego ,ze palą rośline , która dobrze wpływa na ich psychikę natomias ma ten nieprzywilej bycia zaliczana do narkotyków ale czy ktokolwiek wie ,ze szereg innych roslin rosnacych w Polsce ma równiez takie działania . Sa rosliny powodujace szybki zgon itp a jednak uzyw sie ich do leków itp. mody na palenie konopiii nie zlikwiduje się zakazami wrecz przeciwnie , chyba nie trzeba tego tłumaczyc. Mozna zrozumiec obawy rodziców ,ze boja sie o swoje pociechy wkraczajace w zycie w którym wszystko jest trudna walka a narkotyki to wentyl czesto smiertelny , który pozwala ucieć z ringu i wszystko olac . Zgadzam sie ,ze maryhuana moze miec zgubny wpływ na psychike . Niszczy relacje z rzeczywistosci a ,zaburza je pozwala uciec do wewnatrz własnych głębin psychiki czasami to jest zgubne a niekiedy pozwala odetchnąc uciec od systemu i stresu. Pali wielu Polaków na wysokich odpowiedzialnych stanowiskach. Tak ale marihuana potrafi równiez zrywać wiezi rodzinne , robic z człowieka introwertyka zamknieta skorupe odporna na wszelkie uczucia itp. Wszystko zalezy od psychiki . Mi osobiscie dała niesamowite przeżycia , które niestety były tak mocne i odcisneły takie piętno ,ze wiele osób nie miało podobnych odczuc i podrózy po ciezkich mocno halucynogennych dragach. Dlatego nie pale codziennie nie wiem kiedy zapale nie nie planuję tego . Ostatnio paliłam 2 lata temu przed ostatnio 3 lata , mozliwe ,ze nie zapale juz nigdy w życiu ale nie wykluczam tego. Moge przyznac równiez ,ze palac intensywnie w okresie szkoły sredniej napewno marihuana pogłębiła moja aljenacje , bunt , odrealnienie i oddalenie od problemów co zaowocowało ,ze kilkakrotnie usunieto mnie ze szkołu . Niestety nie była to głowna przyczyna moja postawa wobec szkoły była taka gdyz gro rzeczy mi sie w niej nie podobało np. to ,ze nie mogłam zadawać pytań nauczycielowi tylko biernie słuchac. Kiedy próbowałam wywołac dyskusje to nikt nie był bez mała zainteresowany więc po co tam chodzić aby tracić czas i wysiedzieć swoje? To podejscie nauczyciewli i uczniów który nic nie chcieli miec w głowie oprócz wykutych i podanych do zeszytu notatek było powodem moich zachowan a nie marihuana której to przypisywano moja postawe . Moja postawa była zdrowa to szkoła była chora . szkoła powinna byc żywa !!! Powracajac na łono tematu nie ma nic samych zalet ni samych wad . Marihuana ma wpływ na psychike i może to byc wpływ bardzo negatywny . Znam takie przykłady ale i znam szereg dobrych zbawiennych działań , które obserwuje czy tez opisuja mi luzie którzy pala. Nie robia nic złego w swoim zyciu . Przeciwnie sa dobrymi pracowitymi ludzmi i maja miłe pełne ciepła rodziny. Tymczasem spójrzmy tabletki np. Labofarmu to również zioła które maja wpływ na psychike!!! A psychotropy , kótra tak chętnie i legalnie zapisuja psychiatrzy do których psychologowie kieruja całymi rzeszami naszą młodziez i pozostałe społeczeństwo to co to jest ok?

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~jabol [2010-02-24 19:22]

eeeeeeee
PRZECIEŻ NARKOTYKI SĄ W POLSCE LEGALNE.MAŁO TEGO PAŃSTWO DOSKONALE NA TYM ZARABIA!WÓDA I PAPIEROSY,CZY TO NIE NARKOTYKI?PRZECIEŻ UZALEŻNIAJĄ.AKCYZA MA SIĘ DOBRZE.PALACZ NIE,BO NIE WIE JAK MA TO ŚWIŃSTWO RZUCIĆ.

odpowiedz

Szukaj w serwisie

Michał Sutowski

Michał Sutowski - sekretarz redakcji Krytyki Politycznej, politolog, absolwent MISH UW.

reporter wp24 chcę wyslać

Zrobiłeś unikalne zdjęcie,
napisałeś ciekawą
wiadomość?

Wyślij je do nas lub załóż
własne konto, na którym
je opublikujesz.

Najlepsze materiały
publikujemy na stronie głównej serwisu.

Komentują dla nas

Aleh Barcewicz Aleh Barcewicz

"Oskarżony o przestępstwa bezkarnie podróżuje po UE"

"Europejskim liderom brakuje jaj" - taką bezpardonową opinię wyraził w wywiadzie prezydent Białorusi....

Janina Paradowska Janina Paradowska

Paradowska: Kaczyński nie może spokojnie patrzeć na to, co robi Ziobro

Janusz Palikot powinien poważniej zastanowić się nad trwałością pozycji Leszka Millera, a Jarosław....

Jamie Stokes Jamie Stokes

Sprytna Ukraina ma paranormalną świnię. A Polska?

Jestem zaskoczony, że trwało to tak długo, ale klisza zwierzęcia-medium pojawiła się w końcu....

Marta Tychmanowicz Marta Tychmanowicz

Czesław Miłosz zerwał z Polską - rozpoczął się festiwal nienawiści

15 maja 1951 roku Czesław Miłosz, wówczas urzędnik polskiej dyplomacji w Paryżu, ogłasza zerwanie z....

Wiesław Dębski Wiesław Dębski

Wiesław Dębski: czego politycy nie zrobią dla wzrostu słupków

Jak ci politycy nas - wyborców - zupełnie nie rozumieją. Wydaje im się, że wystarczy zrobić jakieś....

Joanna Stanisławska Joanna Stanisławska

Ludwik Dorn tłumaczy, dlaczego Kaczyński nie nadaje się na premiera

- Niepokojem napawają jego konfliktowość, szukanie wrogów w najbliższym otoczeniu, zarządzanie....

Paulina Piekarska Paulina Piekarska

Arłukowicz - minister na zakręcie

Był już celebrytą i gwiazdą lewicy. Teraz stał się głównym wrogiem pacjentów i lekarzy. Triumfalny....

Jadwiga Staniszkis Jadwiga Staniszkis

Kaczyński ogłasza rozejm. To wywoła tylko ironiczne komentarze

Skuteczniejszym sposobem zapewnienia spokoju na Euro byłoby podjęcie się przez opozycję mediacji (i....

Igor Janke Igor Janke

Bez Tomaszewskiego PiS-owi w Łodzi byłoby trudniej

Tomaszewski ma prawo wstępować i działać gdzie chce, a nawet uzasadniać, że to wszystko trzyma się....

Agnieszka Niesłuchowska Agnieszka Niesłuchowska

"Wałęsa ma zaćmę na oczach, to polityczna głupota"

Lech Wałęsa wywołał burzę słowami skierowanymi pod adresem związkowców „Solidarności”....

Dominika Leonowicz Dominika Leonowicz

Jarosław Kaczyński proponuje nową lokalizację dla pomnika Lecha Kaczyńskiego

Jarosław Kaczyński zaproponował w Warszawie nową lokalizację dla pomnika Lecha Kaczyńskiego. Czy....

Anna Kalocińska Anna Kalocińska

Po katastrofie smoleńskiej Konstytucja RP zdała egzamin. Teraz wymaga zmian?

Można mówić o wielu niedomaganiach państwa w obliczu katastrofy smoleńskiej, ale nie o tym, że....

Anna Korzec Anna Korzec

Nie mogła uwierzyć, gdy zobaczyła ten przelew!

112 tys. zł - taka kwota wpłynęła na konto Kasi Wolińskiej w Fundacji Normalna Przyszłość po....

Elżbieta Radziszewska Elżbieta Radziszewska

To zdarzyło się naprawdę - zginęło nawet pół miliona osób

Ta tragedia wydarzyła się naprawdę. Zabijano całe rodziny. Po wojnie pamięć o tym zatarła się..

Michał Sutowski Michał Sutowski

"Barbarzyńcy" zasiedli w polskim parlamencie

"Cywilizacyjny" wróg prawicy, ich "barbarzyńcy" nie dobijają się już do wrót twierdzy, ale zajęli....

Tomasz Otłowski Tomasz Otłowski

To będzie początek końca NATO?

Po co nam NATO? - zastanawiają się coraz częściej niektórzy członkowie paktu. Choć na oficjalnych....

Waldemar Kuczyński Waldemar Kuczyński

Państwo nie może być "wołowate"

Od kiedy pojawił się pomysł likwidowania Trzeciej Rzeczpospolitej i zastępowania jej Czwartą, mocno....

Katarzyna Kwiatkowska Katarzyna Kwiatkowska

"Czerwona kartka dla Ukrainy" - problemy przed Euro 2012

Nadal nie wiadomo, kto stoi za eksplozjami w ukraińskim Dniepropietrowsku, gdzie zostało rannych 30....

Piotr Gabryel Piotr Gabryel

Piotr Gabryel: kompromitacja PO

Jak się nie ma, co się lubi, to się lubi, co się ma - zapewne z takiego założenia wychodzi znaczna....

Piotr Czerski Piotr Czerski

Boleść Palikota. Bezlitośnie został wyszydzony

Na temat Anti-Counterfeiting Trade Agreement w ciągu minionego tygodnia napisano w Polsce....

Piotr Czerwiński Piotr Czerwiński

Ogłoszono datę wyjścia Zielonej Wyspy z kryzysu

Dzień Dobry Państwu albo dobry wieczór. W Irlandii przyszedł maj. Drzewa wesoło uginają się od....

Lech Wałęsa Lech Wałęsa

Lech Wałęsa: zamiast ciszy szubienice i wiece

Kolejnej rocznicy trudnego i bolesnego dla całego narodu wydarzenia nie możemy uczcić w ciszy i....