więcej

Iran wystrzelił rakietę dalekiego zasięgu .

PAP,wp.pl | aktualizacja 2009-09-28 (12:57)

fot. AFP

opinie
drukuj

Iran przeprowadził rano próby dwóch rakiet dalekiego zasięgu, zdolnych do rażenia celów w Izraelu, Zatoce Perskiej, a nawet Europie. Po niedzielnych próbach była to trzecia seria testów rakietowych przeprowadzonych w ciągu ostatniej doby przez Iran.

W poniedziałek wystrzelono najnowocześniejsze rakiety, znajdujące się w irańskim arsenale: Szahab 3 o zasięgu, w zależności od typu, 1300-2500 km (nie ujawniono typu testowanego pocisku) oraz rakietę Sedżdżil 1 (ang. Sajjil) o zasięgu 2000 kilometrów.

Kilka godzin wcześniej irańska telewizja informowała także o wystrzeleniu przed świtem w poniedziałek dwóch rakiet średniego zasięgu. W niedzielę testowano rakiety o krótkim zasięgu.

O przeprowadzonych próbach pocisków rakietowych informował telewizję teherańską bezpośrednio z poligonu przedstawiciel irańskiej Gwardii Rewolucyjnej Husajn Salami. Jak powiedział, dwie rakiety dalekiego zasięgu zostały wystrzelone niemal jednocześnie. Dodał, że wszystkie testy "zakończyły się sukcesem". Testowane rakiety są zdolne do przenoszenia "wszelkiego rodzaju głowic".

Celem ćwiczeń - zaznaczył Salami - jest pokazanie, że Iran jest w stanie przeciwstawić się każdemu zagrożeniu z innego kraju.

Próby odbywają się w ramach ćwiczeń Gwardii Rewolucyjnej - elitarnych jednostek wojskowych. Gwardia, będąca ideologiczną armią reżimu w Iranie, informowała wcześniej, że począwszy od niedzieli przeprowadza manewry, włącznie z wystrzeleniem rakiet w celu - jak to określiła - "zwiększenia zdolności odstraszania irańskich sił zbrojnych".

W niedzielę testowano rakiety krótkiego zasięgu (150-170 km) Tondar-69 i Fateh-110; rano w poniedziałek natomiast Szahab 1 i Szahab 2, mające zasięg 300-700 km. Serię testów zakończyło wystrzelenie pocisków o największym zasięgu. Zdaniem obserwatorów, testy stanowić mają próbę wzmocnienia pozycji irańskiej przed kluczowymi rokowaniami w Genewie, mającymi rozpocząć się w czwartek.

Manewry irańskie odbywają się w szczególnie drażliwym momencie: kilka dni po ujawnieniu przez Teheran, że kraj ten zbudował nowe zakłady wzbogacania uranu w pobliżu świętego miasta Kum oraz na kilka dni przed planowanymi na 1 października rozmowami Iranu z mocarstwami (tzw. P5+1 - pięciu stałych członków Rady Bezpieczeństwa ONZ i Niemiec) na temat programu atomowego tego kraju. Fiasko rozmów może oznaczać nałożenie przez RB ONZ nowych sankcji na Iran.

Prezydent Barack Obama mówił w sobotę, że choć optymalnym rozwiązaniem są rokowania z Teheranem, to nie można wykluczyć interwencji militarnej.

Iran od dawna jest podejrzewany przez Zachód o dążenie do uzyskania broni atomowej pod przykrywką cywilnego programu energetyki jądrowej. Teheran utrzymuje, że program atomowy kraju ma wyłącznie cele pokojowe.

(po, mj, ap)

oceń
0
0
Podziel się

Wojny, konflikty, zamachy

Kiedy świat płonie, najwięcej informacji znajdziesz w nowym serwisie Konflikty.wp.pl


  • Skomentuj
  • WP.PL
  • FB

Korzystanie z komentarzy FB oznacza akceptację regulaminu

REGULAMIN
Ocena: 0 [0]
Bober [2009-09-28 11:11]

Mam, nadzieję...
...że plan ataku na Iran jest precyzyjnie przygotowany i również precyzyjnie i szybko będzie przeprowadzony.Dokonać tego powinne połączone siły amerykańsko-izraelskie.Akcję tą powinien sfinansować cały świat cywilizowany,ponieważ leży ona w interesie i dobra jego całego, nie tylko Izraela i USA.Kraje Bliskiego Wschodu,które też są przeciwne polityce Iranu również mogą się dołożyć,ale to jest już raczej wątpliwa sprawa.Druzgocący nalot na instalacje nuklearne Persów musi nastąpić już niebawem,a najlepiej już.

odpowiedz

pokaż 31 ukrytych odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~kubawara [2009-09-28 15:50]

...i wszystko jasne
nawet nie widać na razie żadnego wpisu "mondrego" który by powiedział że to nieprawda

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Jarek [2009-09-28 14:21]

Kilka cytatów z katechizmu judaistycznego:
-Każdy goj, który studiuje Talmud i każdy Żyd, który mu w tym pomaga, powinni umrzeć (Sanhedrin 59a, Abdora Zora 6-8, Szuriga 13) -Żyd musi i powinien krzywoprzysięgać, kiedy goje pytają go, czy nasze księgi zawierają cokolwiek przeciwko nim (Szaloth-Utszabot, Księga Jore-Dia 17) -Zawsze zarabiaj pieniądze kosztem goji (Abodah Zara 11b-12a) - Dziewczynki goji od urodzenia sa szmatami. (Abodah Zarah 36b) - Goj nie ma prawa wlasności (Baba Bathra 54b) - Żyd może kłamać, żeby mógł gojowi sprzedać podróbkę lub uszkodzony produkt (Baba Kamma 113a) - W czasie procesu sadowego wolno oszukiwac żeby żyd zawsze wygrał " (Baba Kamma 113b) - Żyd może okraść goja. Jeśli żyd znajdzie rzecz zgubioną przez goja, to nie musi mu jej zwracać (Baba Mezia 24a) - Każdy żyd codziennie musi sie modlić: dzięki ci boże, że nie zrobiłeś mnie gojem, kobietą albo niewolnikiem (Menahoth 43b-44a) - Żyd może obrabować i zamordować goja. Za zamordowanie goja nie może być kary śmierci (Sanhedrin 57a) - Żyd nie musi placić wynagrodzenia za pracę wykonaną przez goji (Sanhedrin 57a) - Goj nie ma prawa do dnia odpoczynku (Sanhedrin 58b) - Żydzi są świętym narodem. Jeśli goj uderzy żyda to goj musi być zabity. Uderzenie żyda to tak jak uderzenie boga (Sanhedrin 58b) - Kiedy można legalnie zamordować swego sąsiada (goja): Kiedy sie go zwiąże i zagłodzi na śmierć; Kiedy się go zwiąże i on umrze od słońca, lub zimna; Kiedy się go zwiąże i lew go zje. Kiedy się go zwiąże i komary go zabiją. Kiedy go wrzucisz do studni i on tam umrze. Kiedy go zranisz strzałą i od tej rany on umrze. Kiedy się go podtopi i zostawi daleko od brzegu, żeby się sam utopił. Mozna goja zamordować jeśli mordu dokonuje więcej niż dziewięciu żydow. (Sanhedrin 77a-77b) - Najlepsi z goji powinni byc zamordowani (Soferim 15, Rule 10) - Wszystkie dzieci goji sa zwierzetami (Yebamoth 98a).

odpowiedz

pokaż 6 ukrytych odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
Straż Hetmańska [2009-09-28 14:20]

Czemu tak wielu Polaków zajadle wojuje w interesie Żydów ?
Cóż tych Polaków obchodzi ta zawierucha Izraelsko , Amerykańsko Irańska ! czy państwo irańskie zagroziło Polsce atakiem , wojną i fizyczną likwidacją ? Po jaką chole...ę na siłę wkręcamy się w ta utopię ?

odpowiedz

pokaż 3 ukryte odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~Marek1234 [2009-09-28 10:46]

Nie dociera?
Iran oglosil oficjalnie, ze celem jego polityki zagranicznej jest fizyczna likwidacja Izraela. Tam zyje okolo 7,5 miliona ludzi. Iranczycy chca ich wszystkich "zlikwidowac" Czy to nie dociera do waszych tepych lbow?

odpowiedz

pokaż 17 ukrytych odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
sebek2644 [2009-09-28 10:15]

wiejska
A zeby tak w nasz sejm walneli to rakiete,ojejj,jak byloby fajnie.POstkomuchy zgnietliby sie jak pchly.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
człowiek pająk [2009-09-28 10:17]

Pykam z USA !!!
Mam dwa doktoraty. Jeden z ekonomii na Kings Highway College w Brooklynie a drugi z Gier Multimedialnych na University of Ozon Park. Do tego znam dwa jezyki wschodnie i dwa zachodnie. Mam tez wysokie IP 146. Kilku Finczykow pracuje dla mojej corporation bo robimy im gry multimedialne na cell phones. Macie duze mozliwosci, zeby doic kase z Finczykow ale wysylajcie tam swoich specjalistow a nie zbieraczy runa lesnego. Wogole to uczcie sie i sporty masowe uprawiajcie bo na tej olimpiadzie to Burkina Faso was wyprzedzi. Wroze Wam dobra przyszlosc ale przestancie te palety drewniane klepac a wescie sie za nowoczesne technologie. pa,pa...

odpowiedz

pokaż 9 ukrytych odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~a-z [2009-09-28 14:23]

Ja tez......!
skonczylem wszystkie juniwersytety i jestem przy Mahdim!.I ON mowi ze juz niedlugo wszystko Wam wymaze "sympatycznym atramentem"i wrocicie do epoki kamienia lupanego.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~OLEK [2009-09-28 12:13]

BRAWO IRAN
KONIECZNIE TRZEBA ZMIEŚĆ Z ZIEMI PRZKLĘTY IZRAEL

odpowiedz

pokaż 3 ukryte odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~don Polako [2009-09-28 14:03]

wróg mojego wroga jest moim przyjacielem
popieram Iran. Współczuję Palestyńczykom.

odpowiedz

pokaż 2 ukryte odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~Ansys [2009-09-28 14:00]

Bezpośrednie trafienie w biały dom. Zasięg tych rakiet pozwala
na bezpośrednie trafienie w biały dom jeśli dodamy do tego 2500km wenezuelę i jej wody terytorialne. A jak wiadomo nie od dziś Iran i wenezuela trzymają sztamę a niedawno Iran przekazał im Atom, bo chcą zbudowac tam tzw wioskę atomową

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~AAINA [2009-09-28 13:55]

Wszyscy są ubrojeni ,kogo tu sie bać,najlepiej sam sie też uzbroić
uzbroic sie trzeba,a ne innych tez trzymać z tylu ,bo i tak sie nie da.My AFganczycy uzbrojenia Nie Ma ,ale neich ktoś się odważy nas atakować. wszystko na ten temat.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Malaria [2009-09-28 13:07]

ALE WY WSZYSCY GŁUPKI CO POPIERACIE IRAN..
I pieprzycie jakieś brednie o syjonizimie,to chyba wam rozum odebrało.Pozwolić im mieć broń atomową to tak jak piromanowi dać zapałki i wysłać go do stodoły pełnej słomy.Oni tylko czekają na sposobność pokonania niewiernych.Czy wam się marzy państwo muslimskie policja muslimska.Zawoje na łbach.A może by jakąś chłostę za noszenie spodni przez kobiety.A może chce wam się ramadanu.Jak się komuś to podoba to niech spieprza do Iranu.Co za kompletni kretyni wypisują bzdury.Chyba dlatego by coś namazać.Lepiej pomazać g. po ścianie w łazience.

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
~oko. [2009-09-28 13:01]

Żydzi robią wszystko,aby ....
ich znienawidzieć.Oni mają w tym interes.To utrudnia asymilację z ludnością miejscową.

odpowiedz

pokaż 3 ukryte odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~sad [2009-09-28 12:02]

Proszę o WYJAŚNIENIE
Dlaczego Iran, ma mieć mniejsze prawa niż USA do posiadania broni jądrowej? Odrzućmy na chwile informacje jakimi bombardują nas pro-amerykańskie media i zastanówmy się nad tym.. Ja nie czuje się bardziej zagrożony, mając nad sobą rakiety USA, czy Iranu. Jedna i ta sama broń, w rękach tak samo mądrych/szalonych i podatnych na stres ludzi. W ciągu ostatnich 100 lat ile razy Iran zaatakował obce Państwo? Komu wypowiedział wojne? USA za to ciągle uczestniczy w rozmaitych konfliktach niby w imie "pokoju na świecie", a nikt chyba nie ma wątpliwości, że chodzi WYŁĄCZNIE o ROPE! Prawda jest taka, że to Izrael jest agresorem, a palestyńczycy bronią swojej ziemi. Może i "dziko", może i w zbyt fanatyczny sposób, ale ja im się nie dziwie. Wyobraźcie sobie, że nagle na ziemiach Polski powstaje nowy kraj. Oni mówią, że to teraz ich ziemia i macie się wynosić. Tam właśnie tak było! Osobiście, dla mnie broń nuklearna w posiadaniu USA jest tak samo niepokojąca jak w posiadaniu Iranu.

odpowiedz

pokaż 26 ukrytych odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~polak [2009-09-28 13:37]

I CO PANIE OBAMA- TYLKO PATRZEĆ JAK NIEDŁUGO BĘDĄ LATAŁY IRAŃSKIE RAKIETKI NA PANA GŁOWĄ...
Coś czuję, że szybciutko Ameryka wróci do budowy tarczy w Polsce i Czechach, tylko mam nadzieję (nawiązując do zrezygnowania z budowy i informacji o niej 17/09/2009), że nasz ojciec narodu, tym razem spyta sie o zgodę Rosji i da negatywna odpowiedz Ameryce w dniu 07/12/2009 - taka przypadkowa data.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~do sad'a [2009-09-28 13:35]

sad chce byc chyba inny na sile...
i ta bomba atomowa pomogli ci durniu. dzieki temu druga wojna swiatowa sie skonczyla, a kto wyzwolil uciesnionych jak nie USA? zgadzam sie z postem, w ktorym ktos mowi ze blizej nam kulturowo do USA, brawo! ja tez tak uwazam, wole zeby to USA mialo kontrole niz dzikusy ktorzy biegaja z AK47 bioracacych w niewole niewinnych ludzi i zabijajacych w imie allaha.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~supermoher [2009-09-28 13:30]

cos dla "lubownikow" rownowagi na pustyni ......
Izrael,nie odpalil zadnej rakiety na Europe i tu mamy pewnosc ,ze tak sie nie stanie.Co do Iranu tej pewnosci nikt nie ma i dlatego dla wlasnego bezpieczenstwa nie widze powodu,zeby tych zabawek nie zmieszac z piaskiem pustyni .....

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~No [2009-09-28 13:25]

Broń defensywna
Siła broni jędrowej, to siła odstraszania. Żaden bogaty kraj nie zaatakuje jeśli może narazić się na odwet. Izrael bez problemu narzuca swoje warunki na Bliskim Wschodzie, bo na przeciwko broni jądrowej, sił pancernych, precyzyjnej altylerii rakietowej stoją samobójcy z domowej roboty bombami, czy wyrzutniami rakiet z rury wodociągowej. Poczynania Iranu naruszają izraelską przewagę strachu. Zwiększają przede wszystkim polityczną rolę Iranu. Chyba, że jak onegdaj Irańskie instalacje zbombardują jakieś "nieznane" samoloty bez znaków rozpoznawczych. Fakt, że dopuszczono do prób rakietowych i nie wywołano "pustynnej burzy" wskazuje, że odwet jest Irznu jest realny. Cóż, przybywa graczy i świat staje się skomplikowany.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~kds [2009-09-28 13:25]

DLACZEGO IZRAEL MOZE MIEC BroN JADROWA
A IRAN NIE?

odpowiedz

Szukaj w serwisie

reporter wp24 chcę wyslać

Zrobiłeś unikalne zdjęcie,
napisałeś ciekawą
wiadomość?

Wyślij je do nas lub załóż
własne konto, na którym
je opublikujesz.

Najlepsze materiały
publikujemy na stronie głównej serwisu.

Sonda

Czy Krystyna Szumilas jest dobrym ministrem edukacji?

liczba oddanych głosów: 3485