Strona główna serwisu
Rzecznik Watykanu: papież Franciszek nie atakował Donalda Trumpa

Rzecznik Watykanu: papież Franciszek nie atakował Donalda Trumpa

• Rzecznik Watykanu: słowa papieża o Trumpie nie były osobistym atakiem
• Papież: osoba, która chce wznosić tylko mury (...) nie jest chrześcijaninem
• Lombardi o antykoncepcji: można wziąć pod uwagę w sytuacjach kryzysowych
Federico Lombardi Federico Lombardi ()
Słowa papieża Franciszka odnoszące się do postawy pretendenta na urząd prezydenta USA Donalda Trumpa wobec imigrantów nie były w żadnym razie "osobistym atakiem" ani sugestią dotyczącą głosowania - oświadczył rzecznik Watykanu ks. Federico Lombardi.

Podczas konferencji prasowej na pokładzie samolotu Franciszek następująco skomentował wypowiedzi Trumpa o chęci budowy muru na granicy z Meksykiem i deportowania nielegalnych imigrantów: - Osoba, która chce wznosić tylko mury, a nie budować mosty, nie jest chrześcijaninem. Tego nie ma w Ewangelii.

Na pytanie, czy amerykański katolik powinien głosować na Trumpa, papież odpowiedział: - Nie mieszam się w to, mówię tylko, że ten człowiek nie jest chrześcijaninem, jeśli naprawdę powiedział coś takiego.


Komentując te słowa w Radiu Watykańskim ksiądz Lombardi oświadczył: - Ależ papież powiedział to, co dobrze wiemy śledząc jego nauczanie i jego stanowisko, że nie należy budować murów, lecz mosty.

- To mówi zawsze, ciągle i powiedział to też bardzo wiele razy w odniesieniu do sprawy migracji w Europie - dodał rzecznik podkreślając, że jest to generalna postawa Franciszka, zgodna ze wskazówkami Ewangelii w sprawie otwartości i solidarności. - To w żadnym razie nie miało być osobistym atakiem ani wskazówką w sprawie głosowania. Papież powiedział jasno, że nie wdaje się w kwestie kampanii wyborczej w USA - zapewnił watykański rzecznik.

Ksiądz Lombardi powtórzył, że kwestie dotyczące gościnności i otwartości, budowy mostów zamiast murów charakteryzują obecny pontyfikat i tak należy tę wypowiedź interpretować.


W rozmowie z papieską rozgłośnią rzecznik Watykanu odniósł się do fali komentarzy i rozgłosu, jakiemu nadano słowa papieża z samolotu na temat metod zapobiegania wirusowi Zika. Jak się zauważa, słowa papieża na temat antykoncepcji niektóre media uznały wręcz za "otwarcie" wobec jej stosowania w ramach prewencji.

Rzecznik zwrócił uwagę na to, że Franciszek mówił przede wszystkim o tym, że aborcja jest niedopuszczalnym rozwiązaniem. - Papież rozróżnia wyraźnie radykalność zła aborcji jako zabijania i możliwość odwołania się do antykoncepcji czy prezerwatyw w przypadkach kryzysowych czy szczególnych sytuacjach, w których nie zabija się życia ludzkiego, lecz unika się ciąży - wyjaśnił włoski jezuita.

Zastrzegł zarazem, że Franciszek nie mówi, że należy akceptować i stosować tę metodę bez żadnego "rozeznania". Papież powiedział natomiast, jak wskazał ks. Lombardi, że można to wziąć pod uwagę w przypadkach szczególnie kryzysowych. Rzecznik przypomniał, iż papież odwołał się do Pawła VI, który w latach 70. zgodził się na to, aby pigułkę stosowały w Kongo zakonnice, które były bardzo narażone na gwałty w czasie trwającej tam wówczas wojny. Przykład ten, jak zaznaczył dyrektor biura prasowego Watykanu, wskazuje, że sytuacja, w której dopuszczono taką ewentualność nie była "normalna".

Ksiądz Lombardi przypomniał dyskusję, jaką wywołały w ostatnich latach słowa Benedykta XVI na temat możliwości stosowania prezerwatyw w przypadku groźby zakażenia AIDS. - A zatem środki antykoncepcyjne czy prezerwatywa, w szczególnie kryzysowych sytuacjach, mogą być przedmiotem rozeznania w powadze sumienia - uznał rzecznik.

Nakreślił następnie wyraźnie stanowisko papieża: - Unikać uciekania się do aborcji, a jeśli są szczególnie poważne sytuacje, dobrze ukształtowane sumienie może stwierdzić, czy są możliwości i potrzeby odwołania się do nieaborcyjnych środków, by zapobiec ciąży.
PAP Zamieszczone na stronach internetowych portalu WP.PL materiały sygnowane skrótem "PAP" stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazami danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie, chronionych przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez WP.PL na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.

Pozostało znaków: 4000

REGULAMIN

Wszystkie (69)
Nie zgadzam się z opinią
8
Zgadzam się z opinią
200
~Jan 2016-02-19 (20:23) 20 godzin i 43 minut temu

W takim razie niech Papież wpuści ich do Watykanu. Łatwo tak rozporządzać, jak się nie poniesie konsekwencji. Prawdziwy chrześcijanin "buduje mosty" o ile jest to możliwe, w przypadku nielegalnych imigrantów czy terrorystów ta zasada nie działa.

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Pokaż najnowsze odpowiedzi 3

Nie zgadzam się z opinią
9
Zgadzam się z opinią
167
~ateista 2016-02-19 (20:10) 20 godzin i 56 minut temu

Panie Franciszku- wszystkie panstwa europejskie przyjmuja w wiekszym lub mniejszym stopniu pomimo wynikajacych z tego problemow uchodzcow - ilu uchodzcow zamierza przyjac panstwo watykanskie aby wszystko bylo zgodne z gloszona miloscia blizniego u chrzescijan?

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Pokaż najnowsze odpowiedzi 1

Nie zgadzam się z opinią
19
Zgadzam się z opinią
91
~Y O L A S I A 2016-02-19 (23:24) 17 godzin i 42 minut temu

To fałszywy papież wybrany z pogwałceniem reguł konklawe. Prawdziwy papież jest na tzw. emeryturze i nie ma nic do gadania. Tego doczekaliśmy ...

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
6
Zgadzam się z opinią
56
~aga 2016-02-19 (23:33) 17 godzin i 33 minut temu

Zastanawiam się czy to papież czy celebryta nie ufam mu jako katoliczka

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Pokaż najnowsze odpowiedzi 1

Nie zgadzam się z opinią
7
Zgadzam się z opinią
55
~Opiniusz 2016-02-19 (22:30) 18 godzin i 36 minut temu

Zbudujmy wg " Franciszka " most dla islamistow do Europy... Tak...przyjdą wyrzna nas, nie beda sie patyczkowac... A w watykanie zatkna flagę Mahometa. Ten " papież " to musi być masonski agent wpływu chcący rozwalić kosciul od środka za pomocą muzulmanow.

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
6
Zgadzam się z opinią
49
~VIKING 2016-02-19 (22:37) 18 godzin i 29 minut temu

Franciszek zgotuje los Watykanowi podobny do zagłady Rzymu. Dorze, że my przetrwamy najazd barbarzyńców jak Bizancjum...Chwała Wielkiej Polsce!

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
3
Zgadzam się z opinią
43
~arczi 2016-02-19 (22:34) 18 godzin i 32 minut temu

Głupio gada ten papież, po kiego się wtrąca w nieswoje sprawy. Jestem chrześcijaninem ale co do muru zgadzam się z Trumpem, to jest w ogóle sprawa USA a nie Watykanu.

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
10
Zgadzam się z opinią
44
~Szczery 2016-02-19 (22:10) 18 godzin i 56 minut temu

To ten papież -zydomason agent od rozbjania kosciola od wewnątrz nie jest chrześcijaninem i nie broni depozytu wiary.. To ich człowiek - propagator komunistycznego nowego porządku świata. Zaprasza islamistow kturzy kiedyś zniszcza kosciul i wiarę chrustusowa zamiast wezwac do krucjaty!!!! Donald Trump ma racje. Całym sercem za Donaldem Trumpem.

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Pokaż najnowsze odpowiedzi 1

Nie zgadzam się z opinią
1
Zgadzam się z opinią
34
~M88 2016-02-19 (22:30) 18 godzin i 36 minut temu

Ilu uchodźców przyjmie ojczyzna Papcia...? Argentyna powierzchnia 2 780 400 km²

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
3
Zgadzam się z opinią
34
~stryjek 2016-02-19 (22:34) 18 godzin i 32 minut temu

Towarzysz Francesco nie jest katolikiem,to widzi każdy przytomny wierzący już od 1-go "występu" w dniu konklawe.

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
7
Zgadzam się z opinią
38
~G 2016-02-19 (21:50) 19 godzin i 16 minut temu

zalosny papa lewak, spi na,tonach zlota w watykanie, te ich skarbce, tajne archiwa, ufo, a w argentynie incest to norma, tata corq, mama syn, frantisku wez sie za wlasny smietnik, tylko trumpek uratuje honor usa, on chce normalizqcji.z Rosja

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
3
Zgadzam się z opinią
33
~ciao 2016-02-19 (22:14) 18 godzin i 52 minut temu

A więc ja też nie jestem chrześcijaninem ! Dziękuje panie Franciszek.

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
2
Zgadzam się z opinią
25
~Tadek 2016-02-20 (02:14) 14 godzin i 52 minut temu

Trump ma racje a Franciszek papież nie ma racji

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
0
Zgadzam się z opinią
20
~henryk 2016-02-19 (22:22) 18 godzin i 44 minut temu

Już wszystko rozumiem.Czyli to co powiedział,to nie powiedział.Tak?

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
1
Zgadzam się z opinią
21
~tyle 2016-02-19 (22:13) 18 godzin i 53 minut temu

takie bla bla bla. Ktoś kiedyś powiedział mówcie tak tak nie nie

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
3
Zgadzam się z opinią
23
~To agent won z nim 2016-02-19 (22:13) 18 godzin i 53 minut temu

Ten papież to agent zydomasoneri. Rozwalajacy kosciul od środka. Zamiast wezwac do krucjaty chce wpuszczenia islamistow, kturzy nie marża o niczym jak o ucieciu mu głowy o zdobyciu Watykanu dla Mahometa!!!!

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
1
Zgadzam się z opinią
20
~ss 2016-02-20 (01:24) 15 godzin i 42 minut temu

trump mial racje,a ty franek lepiej sie troche zmien w stosunku do muzulmanow

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
2
Zgadzam się z opinią
16
~marek 2016-02-20 (05:49) 11 godzin i 17 minut temu

a ja mam dość papieża który co pieprznie to potem trzeba wyjaśniac co chciał powiedzieć. w tej sprawie jak już setny raz powiedział po prostu glupio. jest mi za niego wstyd jakem rzymski katolik. żeby papież sie tak w bieżąca politykę wpierniczał to nieporozumienie

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
2
Zgadzam się z opinią
16
~Kowalski 2016-02-19 (22:09) 18 godzin i 57 minut temu

to nie jest mój papież

odpowiedz

zgłoś do moderacji

Nie zgadzam się z opinią
6
Zgadzam się z opinią
18
~Prawdziwy Polak 2016-02-19 (21:52) 19 godzin i 14 minut temu

Kogo interesuje zdanie starego kawalera

odpowiedz

zgłoś do moderacji