więcej

"Rząd pozbywa się odpowiedzialności za ochronę zdrowia".

wp.pl | dodane 2011-09-02 (15:46)

fot. PAP

opinie
drukuj

Pakiet ustaw zdrowotnych wprowadzonych w latach 2007-2011 był zbędnym wysiłkiem urzędniczym i parlamentarnym, to działania PR-owskie. Nowe uregulowania legislacyjne mogą stwarzać wrażenie, że władze publiczne chcą pozbyć się odpowiedzialności za funkcjonowanie i finansowanie ze środków publicznych świadczeń zdrowotnych - pisze w felietonie przesłanym do Wirtualnej Polski doc. dr Ireneusz Kwiatkowski z Zachodniopomorskiej Szkoły Biznesu w Szczecinie.

Bezpieczeństwo zdrowotne obywateli było, jest i będzie jednym z najważniejszych konstytucyjnych obowiązków państwa polskiego. Problematykę tę regulują przepisy artykułu 68. Konstytucji RP. Mimo wysokiej rangi społeczno-politycznej tych zagadnień, system ochrony zdrowia w Polsce od zawsze, jak pamiętam, był i jest bardzo źle oceniany przez większość jego beneficjentów. Złe oceny dla systemu polskiej ochrony zdrowia wystawiają pacjenci, lekarze, pielęgniarki i położne, menadżerowie ochrony zdrowia z różnych szczebli, przedstawiciele NFZ - głównego płatnika finansującego obecnie świadczenia zdrowotne, parlamentarzyści, związkowcy i przedstawiciele samorządów pracowników ochrony zdrowia, organizacje pracodawców, a także ministrowie zdrowia, premierzy i prezydenci.

Bez względu na opcję polityczną rządzących, złe oceny funkcjonowania systemu ochrony zdrowia w Polsce, powtarzają się w różnych konfiguracjach. Wynika to nie tylko z bieżących informacji medialnych, ale również z badań naukowych i ocen z kontroli problemowych Najwyższej Izby Kontroli, z ocen ekspertów i publicystów czy wreszcie ocen zawsze opozycyjnych parlamentarzystów w sejmie i senacie. Dlatego z dużym, blisko stuprocentowym prawdopodobieństwem można stwierdzić, że państwo polskie źle realizuje swoje konstytucyjne zadania w tym zakresie. Na ocenę taką zapracowały sobie wszystkie rządzące ekipy przed i po reformie z 1999 roku.

Okazuje się, że na nic nie zdały się działania reformatorskie podejmowane przez kolejne rządy. Polegały one na przekładaniu tych samych kwot pieniędzy przysłowiowo „z jednej do drugiej kieszenidr Ireneusz Kwiatkowski
Kolejne rządy w swoich programach zapowiadały reformowanie systemu i jego naprawę. Bez względu na to, która partia prym wiodła wśród rządzących koalicji, to jej minister zdrowia zawsze miał nowe pomysły reformatorskie. Były to pomysły mniej lub więcej szkodzące niż naprawiające system. Kolejni ministrowie zdrowia szukali przyczyn niedociągnięć, błędów czy niedostatków w organizacji, funkcjonowaniu i finansowaniu systemu ochrony zdrowia, głównie wśród czynników drugorzędnych. Wizje swoje opierali najczęściej na błędnych diagnozach o stanie systemu. Chodziło im, między innymi, o stworzenie koszyka świadczeń zdrowotnych przysługujących ubezpieczonym pacjentom, choć był wykaz świadczeń koszyka negatywnego. Był to krótki i przejrzysty wykaz tych świadczeń, których nie finansowano ze składek ubezpieczenia zdrowotnego ani z pozostałych środków publicznych. Po nowym uregulowaniu ustawowym, „koszyk” został bez zmian, ale jest bardziej niż wcześniej skomplikowany, złożony i niejasny. Bardzo głośno akcentowano kwestię „wycieku pieniędzy” z systemu. W tym zadziwiającym zjawisku, upatrywano istotną przyczynę niedoboru środków na finansowanie świadczeń zdrowotnych. Z zagadnieniem „wycieku pieniędzy” łączono też złe zarządzanie placówkami publicznej ochrony zdrowia, głównie szpitalami, jak i zły nadzór właścicielski lokalnych samorządów nad zadłużonymi szpitalami.

Z drugiej strony, co roku, w systemie ochrony zdrowia zadomowiły się strajki i inne protesty głodowe pielęgniarek i położnych oraz lekarzy. Z tego powodu zamykano czasowo gabinety lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej, oddziały szpitalne, ewakuowano pacjentów do innych placówek, a w ostateczności nawet likwidowano oddziały szpitalne. Wcześniej była i nadal jest napięta sytuacja w placówkach ochrony zdrowia. Rośnie siła negatywnych czynników mających wpływ nie tylko na organizację pracy, funkcjonowanie i finansowanie systemu, ale co gorsze, mogą one zagrażać bezpieczeństwu zdrowotnemu pacjentów.

Okazuje się, że na nic nie zdały się działania reformatorskie podejmowane przez kolejne rządy. Polegały one na przekładaniu tych samych kwot pieniędzy przysłowiowo „z jednej do drugiej kieszeni”, bez odpowiedniego, wzrostu ilości środków publicznych na leczenie obywateli. W ostatnich kilku latach wprawdzie obserwuje się wzrost wydatków na leczenie ze środków publicznych, ale daleko nam jeszcze do średniego standardu w Unii Europejskiej. Kraje UE na ochronę zdrowia ze środków publicznych przeznaczają średnio ponad 6,5 % ze swoich PKB.

rządząca Platforma Obywatelska z PSL, nie podjęły działań zmierzających do zasilenia systemu ochrony zdrowia środkami publicznymi do poziomu choćby 6% PKB w 2011 rokudr Ireneusz Kwiatkowski
W Polsce według danych publikowanych przez GUS, a dotyczących elementów Narodowego Rachunku Zdrowia, wskaźniki wydatków publicznych bieżących w 2006 r. kształtowały się na poziomie 4,05% PKB, w 2007 roku 4,26 % PKB, a w 2009 r. wzrosły do 4,97 % PKB. Tendencja wzrostu kończy się jednak na 2009 r. Według moich obliczeń, szacunkowych wskaźnik wydatków publicznych bieżących w 2010 r. spadnie do 4,66 % PKB, a w 2011 r. obniży się jeszcze do 4,60 % PKB. Różnice pomiędzy wydatkami ze środków publicznych, a wydatkami ogółem na ochronę zdrowia w Polsce uzupełniają wydatki ze środków prywatnych, które rosną w analizowanych latach od 1,8 % PKB w 2006 roku do ponad 2,2 % PKB w 2011 roku.

Z danych tych wynika, że niedobór w publicznych wydatkach bieżących na ochronę zdrowia wynosił w analizowanym okresie od 2.45 % w 2006 roku, co stanowi kwotę 26 mld. zł., do 1,9 % PKB w 2011 r. z kwotą 28 mld. zł. Za podstawę oszacowania kwot niedoboru środków pieniężnych, przyjęto różnicę pomiędzy średnią publicznych wydatków bieżących w krajach UE na poziomie 6,5 % PKB, a poziomem procentowym udziału publicznych wydatków bieżących na ochronę zdrowia w polskim PKB.

Obecna minister zdrowia Ewa Kopacz i rząd Donalda Tuska wraz z zapleczem politycznym, przedstawiają nowe legislacyjne rozwiązania, w mojej ocenie, zastępcze dla naprawy krajowego systemu ochrony zdrowia. Jak się okazuje, nie tylko nie rozwiązują one problemów zadłużenia szpitali, ani skrócenia kolejek pacjentów do świadczeń zdrowotnych, ale wprowadzają do systemu liczne błędy i niedociągnięcia legislacyjne. Działania takie rodzą niepokój beneficjentów systemu ochrony zdrowia, jak również tworzą klimat rosnącego braku zaufania do konstytucyjnych gwarancji bezpieczeństwa zdrowotnego państwa.
oceń
53
2
Podziel się

Przeczytaj też

Kopacz odda resort Arłukowiczowi?

dodane 2011-05-13 (07:54)

Wielkie zmiany w służbie zdrowia

dodane 2011-04-19 (04:55)

"Ewa Kopacz grabarzem publicznej służby zdrowia"

aktualizacja 2011-04-06 (16:01)

Czekamy na Twoje zgłoszenie!

Byłeś świadkiem lub uczestnikiem ważnego zdarzenia? Poinformuj Internautów o tym, co dzieje się w Polsce, na świecie, w Twojej okolicy!

Wyślij nam zdjęcie, film lub artykuł! Najciekawsze opublikujemy!


  • Skomentuj
  • WP.PL
  • FB

Korzystanie z komentarzy FB oznacza akceptację regulaminu

REGULAMIN
Ocena: 0 [0]
~Keith71 [2012-01-09 13:30]

Tak W zupełności zgadzam sie z profesorem Kolejne ustawy były takie,czy owakie ale były I po co rząd miesza w tej ustawie,skoro i tak nie ma pomysłu lepszego od niej Rząd pozbywa sie odpowiedzialnosci za zamety w slużbie zdrowia czy receptami A od czego on jest? Od dlubania w nosie? To w takim razie zlikwidujmy szpital MZW i przekształćmy go w zwykłą przychodnie bez przywilejów Obiecanki Tuska przed wyborami że bedzie lepiej i że pewna partia jest zagrożeniem dla Polski,to była wędka na wyborców A teraz widzimy co sie dzieje I kto jest zagrożeniem dla Polski? Właśnie ekipa rządząca Bo robi zamenty i sie glupio tłumaczy odbijajac piłeczke od siebie Nie umią rządzić to może z kopaniem rowów za 1000zł sobie poradzą Panie premierze Dosyć tych zbytecznych konferencji Czas przejsć do faktycznego działania ,a nie improwizacji ze sie coś robi

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Keith71 [2012-01-09 13:28]

Tak W zupełności zgadzam sie z profesorem Kolejne ustawy były takie,czy owakie ale były I po co rząd miesza w tej ustawie,skoro i tak nie ma pomysłu lepszego od niej Rząd pozbywa sie odpowiedzialnosci za zamety w slużbie zdrowia czy receptami A od czego on jest? Od dlubania w nosie? To w takim razie zlikwidujmy szpital MZW i przekształćmy go w zwykła przychodnie bez przywilejów Obiecanki Tuska przed wyborami że bedzie lepiej i że pewna partia jest zagrożeniem dla Polski,to była wedka na wyborców A teraz widzimy co sie dzieje I kto jest zagrożeniem dla Polski? Właśnie ekipa rządząca Bo robi zamenty i sie glupio tłumaczy odbijajac piłeczke od siebie Nie umią rządzić to może z kopaniem rowów za 1000zł sobie poradzi Panie premierze Dosyć tych zbytecznych konferencji Czas przejsć do faktycznego działania a nie improwizacji ze sie coś robi

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Keith71 [2012-01-09 13:28]

Tak W zupełności zgadzam sie z profesorem Kolejne ustawy były takie,czy owakie ale były I po co rząd miesza w tej ustawie,skoro i tak nie ma pomysłu lepszego od niej Rząd pozbywa sie odpowiedzialnosci za zamety w slużbie zdrowia czy receptami A od czego on jest? Od dlubania w nosie? To w takim razie zlikwidujmy szpital MZW i przekształćmy go w zwykła przychodnie bez przywilejów Obiecanki Tuska przed wyborami że bedzie lepiej i że pewna partia jest zagrożeniem dla Polski,to była wedka na wyborców A teraz widzimy co sie dzieje I kto jest zagrożeniem dla Polski? Właśnie ekipa rządząca Bo robi zamenty i sie glupio tłumaczy odbijajac piłeczke od siebie Nie umią rządzić to może z kopaniem rowów za 1000zł sobie poradzi Panie premierze Dosyć tych zbytecznych konferencji Czas przejsć do faktycznego działania a nie improwizacji ze sie coś robi

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Keith71 [2012-01-09 13:26]

Tak W zupełności zgadzam sie z profesorem Kolejne ustawy były takie,czy owakie ale były I po co rząd miesza w tej ustawie,skoro i tak nie ma pomysłu lepszego od niej Rząd pozbywa sie odpowiedzialnosci za zamety w slużbie zdrowia czy receptami A od czego on jest? Od dlubania w nosie? To w takim razie zlikwidujmy szpital MZW i przekształćmy go w zwykła przychodnie bez przywilejów Obiecanki Tuska przed wyborami że bedzie lepiej i że pewna partia jest zagrożeniem dla Polski,to była wedka na wyborców A teraz widzimy co sie dzieje I kto jest zagrożeniem dla Polski? Właśnie ekipa rządząca Bo robi zamenty i sie glupio tłumaczy odbijajac piłeczke od siebie Nie umią rządzić to może z kopaniem rowów za 1000zł sobie poradzi Panie premierze Dosyć tych zbytecznych konferencji Czas przejsć do faktycznego działania a nie improwizacji ze sie coś robi

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Keith71 [2012-01-09 13:25]

Tak W zupełności zgadzam sie z profesorem Kolejne ustawy były takie,czy owakie ale były I po co rząd miesza w tej ustawie,skoro i tak nie ma pomysłu lepszego od niej Rząd pozbywa sie odpowiedzialnosci za zamety w slużbie zdrowia czy receptami A od czego on jest? Od dlubania w nosie? To w takim razie zlikwidujmy szpital MZW i przekształćmy go w zwykła przychodnie bez przywilejów Obiecanki Tuska przed wyborami że bedzie lepiej i że pewna partia jest zagrożeniem dla Polski,to była wedka na wyborców A teraz widzimy co sie dzieje I kto jest zagrożeniem dla Polski? Właśnie ekipa rządząca Bo robi zamenty i sie glupio tłumaczy odbijajac piłeczke od siebie Nie umią rządzić to może z kopaniem rowów za 1000zł sobie poradzi Panie premierze Dosyć tych zbytecznych konferencji Czas przejsć do faktycznego działania a nie improwizacji ze sie coś robi

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Keith71 [2012-01-09 13:22]

Tak W zupełności zgadzam sie z profesorem Kolejne ustawy były takie,czy owakie ale były I po co rząd miesza w tej ustawie,skoro i tak nie ma pomysłu lepszego od niej Rząd pozbywa sie odpowiedzialnosci za zamety w slużbie zdrowia czy receptami A od czego on jest? Od dlubania w nosie? To w takim razie zlikwidujmy szpital MZW i przekształćmy go w zwykła przychodnie bez przywilejów Obiecanki Tuska przed wyborami że bedzie lepiej i że pewna partia jest zagrożeniem dla Polski,to była wedka na wyborców A teraz widzimy co sie dzieje I kto jest zagrożeniem dla Polski? Właśnie ekipa rządząca Bo robi zamenty i sie glupio tłumaczy odbijajac piłeczke od siebie Nie umią rządzić to może z kopaniem rowów za 1000zł sobie poradzi Panie premierze Dosyć tych zbytecznych konferencji Czas przejsć do faktycznego działania a nie improwizacji ze sie coś robi

odpowiedz

Ocena: -1 [1]
~ewa kwiatkowska [2011-11-09 07:59]

Wf tych czasach. Gdy nawet brakuje pieniendzy na szkoly I przeczkola kto bendzie die przejmowal chrymi lludzmi. Ps kazdy obywatel powinien sam wiedziec ze trzeba dbac o zdrowie. Zdrowie jest najwaszniejsze.

odpowiedz

Ocena: +1 [1]
~gtre34 [2011-10-01 13:20]

Opinia tej Polki to pewnie satyra. Znieczulica i bezdusznosc nie sa mile widziane to oznacza faszyzm. Faszyzm w sluzbie zdrowia.

odpowiedz

Ocena: +1 [1]
~uhyt654 [2011-10-01 13:18]

Parlamentarzysci nie sa zainteresowani na tyle aby opracowac dobre Uchwaly sprawdzajace sie. Poniewaz maja swoje zaplecze z ktorego korzystaja na Wiejskiej.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~ja [2011-09-16 09:46]

leczenie
Rządzić i leczyc nie potrafimy.przyczyna_nieudolność systemu

odpowiedz

Ocena: +1 [1]
~pacjent [2011-09-12 22:49]

Człowieku miej to na uwadze. Płacisz składki na nierobów.Lekarze na dyżurach śpią a kasa leci.Rano biegnie do swojego prywatnego gabinetu i też kasa leci.Więc jak masz grosz to się leczysz a jak nie to zdychasz.Ile RZĄD zaplanował wymordować chorych?

odpowiedz

Ocena: +1 [1]
~pacjant [2011-09-12 22:43]

Lekarze na dyżurach smacznie śpią a rusz którego ale ciężkie pieniądze biorą.Nasze składki idą na leczenie darmozjadów a ty biedny polaku jak nie masz grosza to do piachu.Murzyn zrobił,murzyn nie potrzebny

odpowiedz

Ocena: +2 [2]
~emeryt [2011-09-12 22:31]

Pani Kopacz kręci lody!!! Za nasze składki leczy się rząd i ich rodziny.Zwykły obywatel czeka lub płaci.A jak nie ma pieniędzy to normalnie zdycha.Pani Kopacz jak słucham tego paplania to mi się w żołądku wywraca,Obecnie wizyta kosztuje od 100-300 zł.Czy emeryta stać!!!.Lepiej uruchomić obozy i z dymem puścić chorych.Ile jest planie wymordować polaków.TO WASZA SPECJALNOŚĆ!!!!!!!!

odpowiedz

Ocena: +1 [1]
~ja [2011-09-05 14:27]

Zabraklo podpisu: "Ogloszenie wyborcze PiS".

odpowiedz

Ocena: 0 [2]
~emeryt [2011-09-05 14:15]

.......................... 1. Praca zmianowa dla lekarzy....np. 24/48h tak jak strażacy, 2. Zakaz łączenia pracy Szpital - Prywatny gabinet

odpowiedz

Ocena: +2 [4]
~swoj [2011-09-05 14:14]

Rząd pozbywa sie wszystkiego za co musi odpowiadac i z czego nie ma pieniedzy do wlasnych kieszeni,bo prawie żadne pieniądze nie trafiają do budżetu panstwa!!!!

odpowiedz

Ocena: -3 [5]
~Polka [2011-09-05 14:11]

Panie Docencie !Aby oceniać to co się dzieje w służbie zdrowia to nie tylko trzeba być ekonomistą ale potrzeba tez trochę wiedzy merytorycznej. A tu chyba ma Pan problem.Druga sprawa-jeśli trzeba więcej pieniędzy to trzeba i skąd nieważne, ale muszą być.Po trzecie w dzisiejszych czasach każdy chce żyć i to dobrze.Każdy zna swoje prawa, o obowiązkach rzadko kto pamięta.Leczyć się chcą wszyscy.To nie czasy, gdzie niewiele osób chciało się leczyć, mieć piękne uzębienie.Ludzie nie zwracali na to uwagi.Tak więc chętnych do korzystania z usług medycznych przybyło, ale środków nie.A nie potrafimy i to łącznie z Panem powiedzieć ludziom: takie leczenie jesteśmy w stanie sfinansować, resztę musicie opłacać sami.Po trzecie; wiedza i możliwości medycyny są coraz większe, ale też i bardzo drogie i nie możemy sobie na nie pozwolić.Chętnie bym jeździła nowym BMW czy Mercedesem- na rynku są dostępne, ale moja kieszeń zbyt pusta.Ale z tego powodu Pan i Panu podobni się nie martwicie.Nie masz na BMW czy innego rupiecia to zapier..... na piechotę.Tak i w zdrowiu- nie stać Cię, podstawy leczenia nie pomogą, bliscy nie sfinansują, choć jest szansa- to trudno odchodzisz. Świat piękny, ale brutalny- taki sam jak zwierząt.Walka o przetrwanie, słabszy ginie.

odpowiedz

Ocena: +2 [2]
~Obserwator [2011-09-05 14:10]

Leczenie kosztuje drogo gdyż nasi lekarze to marni fachowcy. Podobnie jest z autostradami - drogo i kiepsko

odpowiedz

Ocena: +2 [2]
~heja [2011-09-05 14:08]

ROZGONIC TE PARTIE SAMI POPULIŚCI DO RZĄDZENIA

odpowiedz

Ocena: +6 [6]
~mol [2011-09-05 14:06]

kopacz , jak przystało na PO , zakopała polską służbę zdrowia

odpowiedz

Szukaj w serwisie

reporter wp24 chcę wyslać

Zrobiłeś unikalne zdjęcie,
napisałeś ciekawą
wiadomość?

Wyślij je do nas lub załóż
własne konto, na którym
je opublikujesz.

Najlepsze materiały
publikujemy na stronie głównej serwisu.

Sonda

Czy propozycja min. J. Muchy dot. zmiany zakwaterowania ekipy rosyjskiej na Euro była słuszna?

liczba oddanych głosów: 680